Miksi ihmeessä hautausmaalla vierailu jouluaattona on niin tärkeää?
Ei siis siinä mitään, että joku tykkää käydä. Mutta miksi ihmeessä sinne pitää yrittää pakottaa kaikki muut mukaan?
Meillä miehen perheessä on ollut tapana käydä hautausmaalla, tai oikeastaan kahdella, aina jouluaattona. Itse en halua, mutta mies ja vanhempansa inttää että kaikkien pitää osallistua. En aio kuitenkaan.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat heidän perinteestään, sinua kukaan pakota mihinkään, voit jäädä sohvalle vetämään rasvaista kinkkua naamaasi. Vaikutat epäkunnioittavalta henkilöltä, siis, miehesi poisnukkuneet eivät sinua hetkauta suuntaan eikä toiseen, jääkö miehesi pois sinun sukulaistesi haudalla/haudoilla tai käytkö itse edes niissäkään ?
Itse vietän aikaa mieluummin elävien seurassa, varsinkin jouluaattona. Kuolleita läheisiäni muistelen mieluummin ihan vaan mielessä muistellen, valokuvia katselemalla tai muiden kanssa heitä ja heidän tekemisiään muistellen kuin käymällä hautausmaalla viemässä kynttilöitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluan mennä, koska vanhemmat siellä. Meillä nuoriso lähtee myös mielellään mukaan. On upea näky illalla ne kaikki kynttilät siellä. Ketään en pakottaisi. Henkilökohtainen juttu haluaako käydä.
Fiksua, empaattista ja älykästä ihmistä ei tarvitse pakottaa, hän ymmärtää asian sisäisen kauneuden ihan itse!
Vierailija kirjoitti:
He, jotka eivät vaivaudu EDES jouluna hautausmaalle sytyttämässä kynttilää, on todella itsekeskeisiä paskiaisia, en kunnioita pätkän pätkää. Ainoat kenen haudalle en mene, ovat eläessään olleet viholliset ja kurjistajat. He saavat levätä ilman minun kynttilöitä.Ei p-reikäihmiset kuollessaan pyhimyksiksi muutu. Tällainen sääntö minulla ja hyvä sääntö onkin!
Lähdenkin tästä sitten jouluaattona Dubliniin Irlantiin kahdelle hautausmaalle sekä erääseen Britannian eteläosassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin viemään kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He, jotka eivät vaivaudu EDES jouluna hautausmaalle sytyttämässä kynttilää, on todella itsekeskeisiä paskiaisia, en kunnioita pätkän pätkää. Ainoat kenen haudalle en mene, ovat eläessään olleet viholliset ja kurjistajat. He saavat levätä ilman minun kynttilöitä.Ei p-reikäihmiset kuollessaan pyhimyksiksi muutu. Tällainen sääntö minulla ja hyvä sääntö onkin!
Lähdenkin tästä sitten jouluaattona Dubliniin Irlantiin kahdelle hautausmaalle sekä erääseen Britannian eteläosassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin viemään kynttilöitä.
Have a nice trip, say hello to everyone and wish them a Merry little Christmas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat heidän perinteestään, sinua kukaan pakota mihinkään, voit jäädä sohvalle vetämään rasvaista kinkkua naamaasi. Vaikutat epäkunnioittavalta henkilöltä, siis, miehesi poisnukkuneet eivät sinua hetkauta suuntaan eikä toiseen, jääkö miehesi pois sinun sukulaistesi haudalla/haudoilla tai käytkö itse edes niissäkään ?
Itse vietän aikaa mieluummin elävien seurassa, varsinkin jouluaattona. Kuolleita läheisiäni muistelen mieluummin ihan vaan mielessä muistellen, valokuvia katselemalla tai muiden kanssa heitä ja heidän tekemisiään muistellen kuin käymällä hautausmaalla viemässä kynttilöitä.
Ap
Niin ja sen kynttilänhän voi myös sytyttää läheisen muistoksi ihan vaikka kotona. Läheisten, äitipuolen, siskon ja isovanhempien haudoilla käyn ihan vaan satunnaisesti. Esimerkiksi syntymäpäivänä. Eniten tykkään käydä hautausmaalla keväällä, kun siellä kukkii krookukset.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut, että menehtyneitä läheisiä voi muistaa ja kunnioittaa muillakin tavoilla kuin vierailemalla haudoilla ja viemällä kynttilät jouluisin?
Ei siellä sukulaisia itsellä ole mutta on kiva mennä katsomaan sitä kynttilöiden määrää.
Ja toiseksi, se on nykyään ainoa rauhallinen paikka missä ei kiire näy.
Minusta olisi ihanaa käydä jouluna vanhempieni haudalla, mutta se toisi jouluun kiireen tuntua. Päivällä ei myöskään kynttilät näytä miltään ja illalla meillä on lahjojen avaamista ja saunomista. Pyjamassa pyöritään ja otetaan rennosti. Ei siinä enää viitsi lähteä ajelemaan.
Ihmispaljouttakin vierastan. Käyn mieluummin jonain muuna päivänä. Nyt aion mennä torstaina ja sitten joskus joulun välipäivinä.
Jouluna ei todellakaan mennä minnekään hautausmaalle. Jouluna ollaan porukalla, jos ollaan. Elävien porukalla! Yksinäiset ihmiset menköön yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä.
Itse olen ajelemassa ylihuomenna Ilomantsiin vaimoni sukujuhliin. Siellä viedään hänen nuorena kuolleen äitinsä haudalle kynttilä. Kävin itse asiassa eilen ostamassa sellaisen järeän 7 vuorokauden kynttilän, vaimo ilostui. En minä yksin siellä haudalla tietenkään kävisi, enkä koko Ilomantsissa. Mutta tottahan toki menen seurassa ja toimin vielä koko porukan autokuskina, koska eikös yhdessä oleminen ole vähän niin kuin koko joulun pointti? Siinä on kuitenkin monta päivää aikaa saunomiseen ja syömiseen. Ei tulisi mieleenikään jäädä yksin lorvimaan jos yhdessä tehdään jotain, on se sitten lasten kanssa pilkkimistä tai vaikkapa juuri se haudalla käynti.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä sukulaisia itsellä ole mutta on kiva mennä katsomaan sitä kynttilöiden määrää.
Ja toiseksi, se on nykyään ainoa rauhallinen paikka missä ei kiire näy.
Minusta taas jouluna ruuhkaisinta on hautausmailla. Rauhallisinta on keskustassa, kun liikkeet ei ole enää auki ja kaikki ihmiset on jossain joulunvietossaan.
Vainajat kuulemme tykkää jouluyönä nousta yön pimeydessä katselemaan kuinka kauniisti kynttilät loistavat hangella valaisten yön pimeyttä.
... niin, ja jo pelkästään senkin takia menen mukaan haudalle, koska vaimo todellakin menetti äitinsä niin nuorella iällä, että hädin tuskin enää muistaa miltä tämä aikanaan näytti, ja äidin morjenstaminen on hänelle tärkeää.
Asun pk-seudulla ison hautausmaan vieressä. Henkilöautoliikenne ruuhkautuu aattona aamupäivästä ja jatkuu iltaan, Letka matelee hitaasti eteenpäin ja parkkejakin on vähän. Siksi en tajua mitä järkeä on mennä "perinteen" nimissä kailottamaan muiden sekaan ja töniä vieraat ihmiset tieltään läheistensä hautakivien äärellä. Pahinta ovat yleiset muistokivet ja joihin on turha yrittää tunkea omaa kynttiläänsä ihmisten pitäessä huolta ns hiljaisista( hah hah) omista hetkistään.
En osaa kuvitella kuka pystyy siinä kuhinassa edes muistelemaan menneitä? Joten vetoaisin myös ruuhkaan, jos muu väki haluaa itsepintaisesti pitää kiinni ja pilata ilmastoa ruuhkassa.
Miehen suvussa myös haudoillakäynti on yksi aaton pakollisista. Viime vuonna kun meillä oli vauva lähdin sinne rämpimään muiden perässä. Huutelivat ja hoputtivat koko ajan, vaikka kannoin tuolloin puolivuotiasta vauvaa. Tänä vuonna meillä on 1,5-vuotiaan lisäksi muutaman viikon ikäinen vauva, joten en tosiaan lähde mukaan rämpimään lumihankeen taaperon ja vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
... niin, ja jo pelkästään senkin takia menen mukaan haudalle, koska vaimo todellakin menetti äitinsä niin nuorella iällä, että hädin tuskin enää muistaa miltä tämä aikanaan näytti, ja äidin morjenstaminen on hänelle tärkeää.
Minä muistelen äitipuolta katselemalla valokuvia hänestä, jouluna esimerkiksi joulukuvat on parhaita. Haudalleen taas on ihan liian pitkä matka.
Eihän läheisille ihmisille voi kääntää selkäänsä, onhan sentään joulu!
Älkää olko sydämettömiä rakkaita omaisianne kohtaan!
Kun tiedämme etteivät he voí tulla meidän luoksemme, voimme me mennä heidän luokseen hautausmaalle,
osoitamme heille miten paljon välitämme heistä.
Hautausmailla vierailuhan on joulun pääasia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, jos sulla kerran on sinne sukulaisia haudattuna.