Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia

Vierailija
19.12.2023 |

Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä

menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?

Kommentit (228)

Vierailija
101/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En elä tuilla, mutta kyllä tässä mielenrauhan silti menettää. Nyt tiedän olevani onnekas, mutta ei tarvita kuin yhdet yt:t ja huono yleinen taloustilanne niin tämäkin onni muuttuu vauhdikkaaksi syöksyksi.

Minä en ole niin huolissani. Minulla on edullinen kolmio (130-140k€) omistuksessani, josta velkaa on jäljellä noin 30'000 euroa. Olen hoitanut velkaani säntillisesti. Muita luottoja ei ole. Autoni on niin pieni ja vanha, että se ei kuluta huoltoihin tai vakuutuksiin oikein mitään, mutta siitä toisaalta raaskii luopua vaikka tonnilla jos sen pitäminen käy liian kalliiksi. Asumiskuluni ovat noin 500 euroa /kk ja jos jättäisin lyhennyksen vapaalle, olisivat ne noin 300 euroa kuukaudesta riippuen. Ansiosidonnaiseni on noin 1900 euroa brutto. jos en löytäisi sen kuluessa töitä omalta paikkakunnalta, saisin asuntoni helposti vuokralle, koska kolmiot ovat perheiden suosimalla alueella kysyttyjä. Lähtisin sitten töihin vaikka toiseen maahan. Lapseni ottaisin mukaani, hän on aloittanut juuri lukion.

Älkää hyvät ihmiset hamstratko sitä omaisuutta ja velkaa niin ei niin stressaa se, että jos ansiot loppuu, joutuu jostain luopumaan!

Vierailija
102/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä menetän työpaikan, jonka kunta aiemmin oli velvoitettu järjestämään. Toki jouduin työpaikan itse hakemaan, mutta koska ikäsyrjintää on sakeanaan, niin en ilman palkkatukea työllisty. Eli tommoset yli 15000 euroa vuodessa. KOSKA EN PÄÄSE TÖIHIN! Ja siihen on nykyhallitus syypää. Mutta ei tässä mitään, en kuluta, kuten eivät monet muutkaan Suomi nousuun näillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään.

t. nimim "riikka"

Vierailija
104/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä menetän työpaikan, jonka kunta aiemmin oli velvoitettu järjestämään. Toki jouduin työpaikan itse hakemaan, mutta koska ikäsyrjintää on sakeanaan, niin en ilman palkkatukea työllisty. Eli tommoset yli 15000 euroa vuodessa. KOSKA EN PÄÄSE TÖIHIN! Ja siihen on nykyhallitus syypää. Mutta ei tässä mitään, en kuluta, kuten eivät monet muutkaan Suomi nousuun näillä?

Oletko mielestäsi tehnyt työtä jolla ei ole mitään merkitystä?

Mietin vaan, kun ajattelet, ettei ko työtä kukaan teettäisi ilman palkkatukea -he pärjäävät tästä eteenpäin ilman sinun panostasi?

Vai kuuluisiko laajemminkin mielestäsi kannattamatonta liiketoimintaa subventoida verovaroin?

Vierailija
105/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityönä teetetään hyvin usein työtä, jota muuten ei teetättäisi, esimerkiksi kunnilla ja valtiolla hyvin yleisesti. Tietyin edellytyksin olisi kannattavaa pitää ihmisiä työkykyisinä vaikka sitten palkkatukityöllä. Työnantajan tehtävä on teettää mielekästä työtä.

Vierailija
106/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukityönä teetetään hyvin usein työtä, jota muuten ei teetättäisi, esimerkiksi kunnilla ja valtiolla hyvin yleisesti. Tietyin edellytyksin olisi kannattavaa pitää ihmisiä työkykyisinä vaikka sitten palkkatukityöllä. Työnantajan tehtävä on teettää mielekästä työtä.

Minusta sen tavoite tulee olla työllistyminen vapaille työmarkkinoille, ensinnäkin. Toiseksi, kunta voisi itse etsiä rahoitusta tällaiseen, pitääkseen asukkaan tosiaan työkykyisenä ja teettääkseen yleishyödyllistä työtä samalla iskulla.

Vierailija
107/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sen tavoite tulee olla työllistyminen vapaille työmarkkinoille, ensinnäkin. Toiseksi, kunta voisi itse etsiä rahoitusta tällaiseen, pitääkseen asukkaan tosiaan työkykyisenä ja teettääkseen yleishyödyllistä työtä samalla iskulla.

Mulla on ollut palkkatuettu henkilö työssä ja kyllähän siinä se tarkoitus oli puolen vuoden ajan saada osaamista uudelle työuralle. Ei henkilöä olisi ilman tukea palkattu, eikä häntä sillä tavalla tarvittu mihinkään tehtävään, joka olisi ollut kriittinen jäädessään tekemättä tai jonkun vakituisen vastuulle. 

Mutta hän ei tosiaan jäänyt tehtävään puolen vuoden jälkeen, vaan on nyt työssä yksityisyrityksessä.

Vierailija
108/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun kyse on ikäsyrjinnästä, niin ei sinne vapaille markkinoille työllisty enää työuran loppumetreillä. Ennen autettiin yli 57-vuotiaita työllistymään, nyt ei enää edes yli 6-kymppisiä.

Vierailija
109/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun kyse on ikäsyrjinnästä, niin ei sinne vapaille markkinoille työllisty enää työuran loppumetreillä. Ennen autettiin yli 57-vuotiaita työllistymään, nyt ei enää edes yli 6-kymppisiä.

Läheiseni, joka oli ollut ravintola-alan yrittäjä, työllistyi ennen eläkettään avustajaksi päiväkotiin. Hän työskenteli siellä 62 -vuotiaaksi saakka. Sitä ennen hän oli ollut palkkatuettuna nuorisokodissa. Kumpikaan ei ollut hänen omaa alaansa, mutta tärkeältä tuntuvia töitä.

Vierailija
110/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En elä tuilla, mutta kyllä tässä mielenrauhan silti menettää. Nyt tiedän olevani onnekas, mutta ei tarvita kuin yhdet yt:t ja huono yleinen taloustilanne niin tämäkin onni muuttuu vauhdikkaaksi syöksyksi.

Minä en ole niin huolissani. Minulla on edullinen kolmio (130-140k€) omistuksessani, josta velkaa on jäljellä noin 30'000 euroa. Olen hoitanut velkaani säntillisesti. Muita luottoja ei ole. Autoni on niin pieni ja vanha, että se ei kuluta huoltoihin tai vakuutuksiin oikein mitään, mutta siitä toisaalta raaskii luopua vaikka tonnilla jos sen pitäminen käy liian kalliiksi. Asumiskuluni ovat noin 500 euroa /kk ja jos jättäisin lyhennyksen vapaalle, olisivat ne noin 300 euroa kuukaudesta riippuen. Ansiosidonnaiseni on noin 1900 euroa brutto. jos en löytäisi sen kuluessa töitä omalta paikkakunnalta, saisin asuntoni helposti vuokralle, koska kolmiot ovat perheiden suosimalla alueella

Mulla ei ole velkaa, mutta on omakotitalo, ja pieniä lapsia. Mulla on myös kallis auto, ja senkin voisi vaihtaa halvempaan, se tuskin lienee ongelma. En asu missään isossa kaupungissa, ja täällä ei minun alan työtä ole joka nurkalla. Vaikka talo on kaikin puolin hyväkuntoinen, sen myyntiaika todennäköisesti olisi useita kuukausia. Lapsia en haluaisi ihan heppoisesti tutuista ja turvallisista piireistä viedä mihinkään vuokrakuutioon Vantaalle. Säästötkään ei riitä loputtomiin, vaikka niitä on. Ansiosidonnainen nettona + lapsilisät on uuden porrastuksen myötä 5kk työttömyyden jälkeen juuri puolet nykyisistä nettotuloista. Muuta en saisi ja tiukkaa tekisi jos työttömyys pitkittyisi. Haluan lapsilleni hyvän lapsuuden.

Vierailija
111/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa poistuu se 300 euron vara, minkä verran sai ansaita keikkatyöstä ilman että työttömyskorvaus alenee, joten se lienee merkittävin mun osaltani. Siihen asti voin tehdä pätkiä ilman että siitä rangaistaan mua taloudellisesti. Kokoaikaista työtä on mahdotonta saada tällä alalla, ja olisin kiitollinen edes osa-aikaisestakin työstä, koska sillä pystyisin jo elämään ilman tukia. Olen elänyt koko elämäni vähillä rahoilla ja pitänyt menot mahdollisimman pieninä. En ymmärrä kenestä Purra puhuu kun möläyttelee ettemme ansaitse tätä elintasoa. Sopisi tulla kokeilemaan tätä tonnilla kuussa elämistä, miten onnistuisi.

Vierailija
112/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole niin huolissani. Minulla on edullinen kolmio (130-140k€) omistuksessani, josta velkaa on jäljellä noin 30'000 euroa. Olen hoitanut velkaani säntillisesti. Muita luottoja ei ole. Autoni on niin pieni ja vanha, että se ei kuluta huoltoihin tai vakuutuksiin oikein mitään, mutta siitä toisaalta raaskii luopua vaikka tonnilla jos sen pitäminen käy liian kalliiksi. Asumiskuluni ovat noin 500 euroa /kk ja jos jättäisin lyhennyksen vapaalle, olisivat ne noin 300 euroa kuukaudesta riippuen. Ansiosidonnaiseni on noin 1900 euroa brutto. jos en löytäisi sen kuluessa töitä omalta paikkakunnalta, saisin asuntoni helposti vuokrall

Ymmärrän tämän toiveen. Kuitenkin työn perässä (tai edullisemman asunnon) muuttaminen on ollut Suomessa(kin) aivan arkipäivää kautta aikain. Ns hyväosaiset muuttavat paremman position perässä jopa ulkomaille saakka -ja sitten sieltä takaisin. Lapset sopeutuvat. Tiedän, koska olen lapsena muuttanut lääkäri-isän töiden perässä kolme kertaa aivan eri puolille maata. Aikuisenakin olen muuttanut ensin opintojen perässä ja sitten työn, otin lapseni ja miehenkin mukaani. Sitten erotessa jätin uuden omakotitalon ja hankin tämän rivarin.

Omakotitalo yksinhuoltajalla on varsin harvinainen järjestely, on hienoa, että töitä on riittänyt ja olet pystynyt tällaisen idyllin rakentamaan. Tukirahoin sen mielestäni pitäisikin olla mahdollista vain aivan väliaikaisesti työpaikkojen välissä.

Vierailija
113/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 4 lasta, työttömyyskorvaus laskee 275€/kk. Myös asumistuki (120€/kk) lakkaa. Eli tuloni laskevat 400€/kk. Nyt minun ei kannata enää tehdä sitä 7h/vko töitä, jotka aiemmin tein, koska tuki vähenee ihan yhtä paljon. 

Eli sun pitäisi elää meidän työssä käyvien rahoilla vaan jatkosakin. Uskomattoman itsekästä ja oksettavaa!

Vierailija
114/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole niin huolissani. Minulla on edullinen kolmio (130-140k€) omistuksessani, josta velkaa on jäljellä noin 30'000 euroa. Olen hoitanut velkaani säntillisesti. Muita luottoja ei ole. Autoni on niin pieni ja vanha, että se ei kuluta huoltoihin tai vakuutuksiin oikein mitään, mutta siitä toisaalta raaskii luopua vaikka tonnilla jos sen pitäminen käy liian kalliiksi. Asumiskuluni ovat noin 500 euroa /kk ja jos jättäisin lyhennyksen vapaalle, olisivat ne noin 300 euroa kuukaudesta riippuen. Ansiosidonnaiseni on noin 1900 euroa brutto. jos en löytäisi sen kuluessa töitä omal

En sanonutkaan että tuota idyllia pitäisi voida tukirahoin kustantaa, enkä sanonut olevani yksinhuoltajakaan. Vain sen, että nykyisellä ansiosidonnaisella olisi vielä pelivaraa löytää uutta työtä vähän kauemmin, mutta uudella ansiosidonnaisen porrastuksella elämä voi muuttua merkittävästi aika nopeastikin. Ansiosidonnaisesta myös maksetaan juuri siksi että yllättävän työttömyyden edessä saisi vähän enemmän ;)

Vierailija
115/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole niin huolissani. Minulla on edullinen kolmio (130-140k€) omistuksessani, josta velkaa on jäljellä noin 30'000 euroa. Olen hoitanut velkaani säntillisesti. Muita luottoja ei ole. Autoni on niin pieni ja vanha, että se ei kuluta huoltoihin tai vakuutuksiin oikein mitään, mutta siitä toisaalta raaskii luopua vaikka tonnilla jos sen pitäminen käy liian kalliiksi. Asumiskuluni ovat noin 500 euroa /kk ja jos jättäisin lyhennyksen vapaalle, olisivat ne noin 300 euroa kuukaudesta riippuen. Ansiosidonnaiseni on noin 1900 euroa

Kyllä, mutta se on luonteeltaan kuin vakuutusmaksu. Ei mikään suora säästö, jossa maksaja itse olisi myös säästänyt itselleen myöhemmin maksettavan etuisuuden kokonaisuudessaan. Lisäksi se perusosa rahasta rasittaa ansiosidonnaisen nauttijallakin julkisia varoja.

En vain ihan ymmärrä tuota alkuperäistä kommenttiasi nopeasta syöksystä. Jos ihminen kuluttaa kaiken rahansa ja samaan aikaan on velkaa johonkin, elää hän silloin yli varojensa. Silloinhan työtulon ulkopuolelle putoaminen voi tosiaan tuntua elintason syöksymiseltä. Ansiosidonnainen mahdollistaa sen, ettei työtulon päättyessä henkilö joudu välittömästi maksuongelmiin, mutta kyllähän palkaton talous vaatii sopeutustoimia, ja mitä pidemmälle työttömyys jatkuu sitä enemmän on sopeutettava. En silti kutsuisi ansiosidonnaisen porrastamista syöksykierteeksi verrattuna aiemmin ansiosidonnaiselle jääneisiin. 

Vierailija
116/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla 4 lasta, työttömyyskorvaus laskee 275€/kk. Myös asumistuki (120€/kk) lakkaa. Eli tuloni laskevat 400€/kk. Nyt minun ei kannata enää tehdä sitä 7h/vko töitä, jotka aiemmin tein, koska tuki vähenee ihan yhtä paljon. 

Eli sun pitäisi elää meidän työssä käyvien rahoilla vaan jatkosakin. Uskomattoman itsekästä ja oksettavaa!

Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut olen opiskelemassa uuteen ammattiin, jotta työllistyisin kokoaikaisesti. Maksan lastenhoidosta hoitajalle osa-aikatyöni ajalta.

Vierailija
117/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki olisivat työkykyisiä ja ikäisiä. Virallisesti osa on "työkykyisiä". Että kuvitellaan että voidaan tyyliin kiivetä vuorelle, vaikkei se totta ole. Iäkkäissä on myös eläkkeettömiä köyhiä.

Vierailija
118/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.

En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita minä ja lapseni emme halua myydä. Uskoisinpa, että haluavat mieluummin ne, mutta jos haluavatkin isomma

Noo, sen nautintaoikeuden kanssa on näissä arvottomissa luukuissa ja mökeissä vähän niin ja näin. Pääsee nauttimaan ehkä vain maksajan roolissa, ei muuten. Ei pienituloinen voi ottaa mitään riskejä. En pystyisi maksamaan vastiketta ylimääräisestä asunnosta, eikä täällä käy asuntokauppa ollenkaan. Mutta silti Kela katsoisi, että minulla on omaisuutta. Myös perintövero pitäisi maksaa, mutta millä rahalla? Miksi siis ottaisin vastaan perinnön, josta seuraisi taloudellinen katastrofi?

Eri

Vierailija
119/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kärsivät koska minulla ei ole enää varaa ostaa iPhone kuin itselleni ja merkkivaatteista he joutuvat myös luopumaan jonka johdosta heitä aletaan kiusaamaan ja pilkkaamaan köyhiksi koulussa. Kokkari riistäjät ei ajattele kuin itseään!!

Vierailija
120/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kärsivät koska minulla ei ole enää varaa ostaa iPhone kuin itselleni ja merkkivaatteista he joutuvat myös luopumaan jonka johdosta heitä aletaan kiusaamaan ja pilkkaamaan köyhiksi koulussa. Kokkari riistäjät ei ajattele kuin itseään!!

Väkisin laitetaan köyhät ja rikkaat eriarvoiseen asemaan viemällä köyhien etuudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan