Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia
Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä
menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä ansiosidonnaista saaville. Jos ei ole menossa töihin sen jälkeen niin tulojaan voi isontaa olemalla osan ajasta sairaslomalla. Mulla kesti vuosikausia isommat tulot, kun olin ansiosidonnaisella ja kesken sen jäin pariksi vuodeksi sairaslomalle ja sairaslomakorvaus lasketaan ansiosidonnaisesta. Eli on isompi kuin se ansiopäiväraha. Näin saa jopa moninkertaistettua pitkälle ajalle korvauksensa. Jos ei ole siis töihin menossa.
Jaa, miten sitä sairaslomaa saisi? Miehellä on monta sairautta, ja kaikenlaisia oireita tutkitaan koko ajan, ja näiden sairasteluvuosien aikana on kehittynyt masennus ja ahdistuneisuus, on henkisesti ihan eri mies kuin vielä 10 vuotta sitten ennenkuin ensimmäiset taudit kilpirauhasen vajaatoiminta ja tulehduksellinen nivelreuma löytyi. Nyt mm. pyörtyilee joskus, eikä ole saatu selville että miksi. Diabetes lääkitys on, ja lukemat ok, verenpaineet joskus on olleet ongelma, mutta nyt nekin ok. Liikkuu joka päivä, mutta sanoo että saattaa yhtäkkiä kesken kävelylenkin tuntua että jalat menee tunnottomaksi. Hermoratakokeet tehtiin jalkoihin, ei löydetty syytä, seuraavaksi tutkitaan päätä tarkemmin. Kädetkin välillä vapisee. Ei ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt päihteitä. Tehnyt ikänsä raskasta vuorotyötä, pitkät vuorot ja myös henkisesti raskasta työtä, eläkkeeseen vielä muutama vuosi aikaa. Sairaslomaa sai ennen 1-3 viikkoakin, niihin aikoihin kun reuma alkoi oikein oireilla, ja yleensä työn luonteen takia, jossa on iso turvallisuuden riskitekijä jos esim. jalka menee alta. Nyt ei saa kuin korkeintaan 3 päivää saikkua, vaikka olisi pyörtynyt ja lyönyt päänsä. Odotan sitä päivää kun joku kohtaus tulee töissä, ja siellä sattuu jotain vakavampaa. Toivon vaan että mies selviää hengissä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Kummasti samalla ylistetään yksinhuoltajuuden kaikenpuolista vaivattomuutta ja paremmuutta.
Jokin vedätyksen haju tässä haisee. Vasemmisto haluaa nimenomaan valtion toiseksi vanhemmaksi - miehet no mitä niillä miehillä pitäis tehdä? Tekiskö niistä vaikka sketsiviihdettä vai kuka tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään. Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.
Pelkästään mol.fi sivustolla on 15 600 työpaikkaa, sieltä vaan valitsemaan se mieluinen työ.
Niin, ja laaja työttömyys on noin 400 000 ja kolme neljästä avoimesta työpaikasta menee työpaikan vaihtajille, ei työttömille. Silti puolet työttömäksi jääneistä työllistyy 3kk sisään, lopuistakin puolet 6kk sisään. Ne joilla on huono tuuri tai ovat työkyvyttömiä, menee sitten pidempi aika. Jos ikää on 55+ on keksimääräinen työllistymisaika vuoden. Eikä se auta vaikka miten valitsee mieluisan työn, se työnantaja valitsee mieluisan työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.
En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita minä ja lapseni emme halua myydä. Uskoisinpa, että haluavat mieluummin ne, mutta jos haluavatkin isomman perinnön, laittakoon sitten itse ne myyntiin ja sijoittakoon rahat. En ole marttyyri, vaan haluan varmistaa, että perintö menee lapsilleni. Pienituloisena ei uskalla hankkia omistusasuntoa - enää. Yhteiskunnallehan se tulisi halvemmaksi, jos minä asuisin omistusasunnossa ja saisin vähemmän tukia, mutta nykytilanteessa en enää uskalla - mieluummin sitten laitan yhteiskunnan maksamaan enemmän ja "siirrän" sen omistusasunnon lapsilleni jo ennen kuolemaani.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen rouvan, joka käy Hartolasta Helsingissä töissä ja on hyvin tyytyväinen, kun eläkepäiviksi on unelmien asunto kauniilta paikalta valmiiksi hankittuna. Sitä äimisteltiin porukalla ja häntä vaan nauratti. Neljän aikoihin arkisin bussilla Stadiin ja takaisin kotiin sillä, millä ehtii.
Fiksumpaa olisi ollut vuokrata joku pieni miniyksiö pk-seudulta työviikkoja varten ja mennä Hartolaan vasta viikonlopuiksi. Olisihan se unelma-asunto siellä odottanut eläköityvää rouvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Klassinen aivoton oikeistohöttöinen mantra. ELämme suomessa, emme venäjällä. Elämme YHTEISkunnassa. On kaikkien etu, että lapsistamme pidetään huolta ja että meillä on lapsien tekoon kannustava tukiverkko.
Oikeiston ideologiana näyttää olevan ulkomaisten hakeminen rajalta, kustannetaan heille asunnot ja ylöspito, mutta oman maan lapsista ei tarvitse pitää huolta.
Mikäs rasisti se siellä pärskii? Eikö muka ulkomaalaisia koske ihmisoikeudet. Hyi sinua, häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että ainoa rahallinen tuki mitä yhteiskunnalta olen saannut tililleni on armeijan päiväraha.
M33
Itsekö teet ja auraat tietkin, joita pitkin kuljet? Ja äitisi neuvolan ja peruskoulutuksesi maksoit? Ja uskotko myös, että työtön on vapautettu arvonlisäverosta, eikä hän maksa veroa päivärahoistaan?
Kuten sanoin ainoa raha mitä olen tililleni yhteiskunnalta saannut on armeijan päiväraha.
Minä haluan myös asumistukea ja lapsilisää. Miksi en niitä saa?
M33
Kyllä sinä lapsilisää sait 17 vuotta. Ja jos joskus joudut käymään terveydenhoidon tai sairaanohoidon palveluissa, tai ostat lääkkeitä, niin siinä sitä sullekin vaan tulee sitä sosiaalitukea. 80% suomalaisista saa sosiaalietuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.
Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t pystyyn.
Älä nyt viitsi liioitella. Täällä ei kukaan kuole nälkään. Mielestäni kannattaisi antaa päättäjiksi valittujen tehdä päätöksiään ja mikäli ihan pieleen menee, päätöksiä voi peruuttaa tai muuttaa. Odotetaan ja katsotaan, miten menee. Hyvää joulua sinulle!
Jaa, no me emme asu kalliissa asunnossa keskustassa, vaan 20 kilometrin päässä. Meillä ei myöskään ole autoa. Lapseni ovat eläneet taloudellisessa ahdingossa lähes koko ikänsä, ihan varhaislapsuutta lukuun ottamatta, enkä toivoisi heille yhtään enempää vastoinkäymisiä, en taloudellisia, enkä muitakaan. He ovat jo osansa saaneet. Enkä kyllä pysty enää tinkimään paljostakaan, enkä myöskään luota siihen, että vaikka kuinka tinkisimme eduistamme ( koskien sekä työsuhde-etuja, että Kelan etuuksia) niin se jossain kohtaa palkittaisiin. Ei palkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mikään muuttua. Saan pelkän työttömyysrahan, josta jo tänä vuonna poistui lapsikorotus.
Mää en tiiä minkä rahan mää saan mut se on 800 e kuussa. Ei oo muita tukia. Jos pienenee niin en kyllä pysty enää elämään. Meen eduskuntatalon rappusille ja jätän kauemmaksi kirjeen ja sitte sytytän itteni tuleen. Kämppää en myy koska tulis rankasti tappiota tällä hetkellä. Kiitos hallitus, not!
Eli ajattelit alkaa jätkänkynttiläksi :D No leikki leikkinä. Sinulla on siis omistusasunto ja kiukuttelet asuntojen hintojen laskua. Otahan iisisti vaan, on täällä ennenkin todella huonoista ajoista selvitty ja selvitään nytkin. Leuka pystyyn vaan ja parempia aikoja odottelemaan. Talous kulkee aina sykleissä nousukaudesta lamaan ja taas nousukauteen. Odota vaan niin näet näin tapahtuvan. Joka elää, se näkee.
Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. " Huutonaurua! Juurihan edellinen kirjoitti, että perittävä talo on alueella, jossa se ei mene edes kaupaksi, eli hänellä ei siksi ole varaa ottaa perintöä vastaan.
Onko sinulla aivot nyrjähtäneet sijoiltaan? Huutonaurua itsellesi, kyseessä on kaksi ERI kirjoittajaa. Toinen, johon kommentoin, ei sanonut mitää muuta kuin, että perintöä on tulossa. Hän EI sanonut perivänsä asunnon muuttotappiokunnasta. Lue enemmän kirjoja, niin opit ymmärtämään lukemaasi senkin aasi.
Itse lopetan osa-aikaisen työpaikkani. En ole terve enkä kykene kokoaikaiseen työskentelyyn, mutta olen tehnyt vuosia n 15-30 tuntia viikossa töitä oman jaksamisen mukaan. Aiemmin tukien ansiosta olen saanut pitää noin 50 senttiä jokaisesta eurosta jonka olen tienannut, jatkossa en. Koska työssäkäynti maksaa (työmatkat, työvaatteet, lounas, lisääntynyt kalorinkulutus), jään miinukselle jos jatkan töissä. Jatkossa voin myös vaihtaa kuntosalikortin päiväajalle (säästän) ja voin paremmin etsiä tarjouksia, sekä käydä halvemman perusteella eri ruokakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.
En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita minä ja lapseni emme halua myydä. Uskoisinpa, että haluavat mieluummin ne, mutta jos haluavatkin isomman perinnön, laittakoon sitten itse ne myyntiin ja s
Ok. Kait ymmärrät, että aivan turhaan hakemasi tuet ja tuollaiset kirjoittelut vain vahvistavat ihmisten ja päättäjien mielikuvaa, että tuet ovat liian suuret. Kyllä sinun mielestäni kannattaisi ostaa vaikka kohtuullisen kokoinen asunto, niin ei tarvitse olla huolissaan tukien heikennyksistå. Itse otin vanhempieni perinnön vastaan ja sijoitan ja käytän sitä harkiten. Ei tarvitse köyhäillä ja pelätä tosiaan tukien heikennyksiä, kun en niitä hae.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 4 lasta, työttömyyskorvaus laskee 275€/kk. Myös asumistuki (120€/kk) lakkaa. Eli tuloni laskevat 400€/kk. Nyt minun ei kannata enää tehdä sitä 7h/vko töitä, jotka aiemmin tein, koska tuki vähenee ihan yhtä paljon.
Jos sulla kerran on töitä, mikset tee enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen rouvan, joka käy Hartolasta Helsingissä töissä ja on hyvin tyytyväinen, kun eläkepäiviksi on unelmien asunto kauniilta paikalta valmiiksi hankittuna. Sitä äimisteltiin porukalla ja häntä vaan nauratti. Neljän aikoihin arkisin bussilla Stadiin ja takaisin kotiin sillä, millä ehtii.
Fiksumpaa olisi ollut vuokrata joku pieni miniyksiö pk-seudulta työviikkoja varten ja mennä Hartolaan vasta viikonlopuiksi. Olisihan se unelma-asunto siellä odottanut eläköityvää rouvaa.
Samaa mekin ehdotettiin hänelle, mutta ei käynyt. Pakko oli päästä yöksi Hartolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä nytkään joudu metsästämään punalaputettuja tuotteita, miksi joutuisin jatkossa? Ja perintöön kuuluu kiinteistöjä, joita minä ja lapseni emme halua myydä. Uskoisinpa, että haluavat mieluummin ne, mutta jos haluavatkin isomman perinnön, laittakoon sitten itse ne myyntiin ja s
Ymmärräthän sinä etuoikeutetun asemasi maailman mittakaavassa kun sinä voi itse turvata toimeentulosi tulonsiirroilla ja täten säästää omaisuuden, jota voisit käyttää työtä vailla olevana itsesi elättämiseen, lapsillesi täysmääräisenä?
Ymmärrätkö sinä edes kuinka suuri asia se on, että edeltävä sukupolvi on pystynyt jättämään seuraavalle omaisuutta, jota sinun ei tarvitse realisoida elääksesi, vaan saat elämiseesi tarvittavat rahat muiden veronmaksajien keräämästä potista ja näin se omaisuus saa jatkaa sinun perillisiäsi hyödyttämään?
Vai ihan vakavissasiko sinä valitat, ettet voi samaan aikaan säilyttää itselläsi nautintaoikeutta edellisen sukupolven kartuttamaan omaisuuteen JA saada päivittäiset kustannukset maksetuksi tulonsiirroista?
En elä tuilla, mutta kyllä tässä mielenrauhan silti menettää. Nyt tiedän olevani onnekas, mutta ei tarvita kuin yhdet yt:t ja huono yleinen taloustilanne niin tämäkin onni muuttuu vauhdikkaaksi syöksyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 4 lasta, työttömyyskorvaus laskee 275€/kk. Myös asumistuki (120€/kk) lakkaa. Eli tuloni laskevat 400€/kk. Nyt minun ei kannata enää tehdä sitä 7h/vko töitä, jotka aiemmin tein, koska tuki vähenee ihan yhtä paljon.
Jos sulla kerran on töitä, mikset tee enemmän?
Opiskelen ma-pe. Mulle on tarjottu vain osa-aikatyötä 7h/vko. Tuo liike auki ma-la ja omistaja työskentelee itse arkipäivät. Ei niitä tunteja vaan tule ovista ja ikkunoista vaikka olisi työpaikka!
Leikkaukset ei tällä hetkellä tule vaikuttamaan omaan taloudelliseen tilanteeseen suoraan. Opiskelen kuntoutusrahalla joka nousee tammikuussa. Mutta, yleinen epävarmuus ja se että turvaverkot lähtee (kuten asumistuki omistusasuntoon) tekevät sen että eipä tässä oikein uskalla kuluttaa vaan enemmin säästää kaiken ylimääräisen rahan.
Tee riittävän huonopalkkaista työtä ja lapsia, niin saat.