Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia
Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä
menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään. Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.
Pelkästään mol.fi sivustolla on 15 600 työpaikkaa, sieltä vaan valitsemaan se mieluinen työ.
Oletko koskaan katsonut sitä tarjontaa?
Jos en sairastu tai menetä työtäni, niin henk.koht. selviän hyvin. Mutta yleinen huono-osaisuuden lisääntyminen ja ongelmien kasautuminen näkyy mm. kouluissa ja kaduilla. Jos lapset sairastuu tai kohtaa elämässään ongelmia, niin riittävää apua ei välttämättä ole saatavilla.
Kun isolla osalla ihmisiä menee huonosti, se heijastuu koko yhteiskuntaan. Huonoiten toimeentulevien saama rahallinen tuki päätyy pakollisiin tarpeisiin ja raha palaa ns. kiertoon ja hyödyttää koko yhteiskuntaa. Hyvin toimeentulevat lihottaa säästöjään alemmilla, mikä toki voisi tukea yhteiskuntaakin, jos palautetaan vaikka varallisuusvero, mutta sitä ei oikeistohallitus tee.
Asumistuki laskee. En ole vielä uskaltanut laskea, miten paljon ja tässä on muitakin muuttujia, myös toinen lapseni täysi-ikäistyy keväällä ja sen myötä tulee muutoksia. Ruokarahasta joudun taas tinkimään. Opiskelevat lapseni asuvat kotona opiskelujen ajan. Tässä tilanteessa ei ole mieltä ottaa opintolainaa. Minä voin muuttaa miesystäväni luokse, jos alamme lasten kanssa käymään liikaa toistemme hermoille. Olen kuntoutustuella, mutta haen työkyvyttömyyseläkettä. En ole kymmeneen vuoteen ollut työkuntoinen ja tämä hallitus varmisti päätökseni luopua haaveista päästä työelämään.
En voi ottaa perintöä vastaa siinä tapauksessa, että isäni kuolee ennen minua. Asunto on muuttotappiokunnassa, jossa ei mene kaupaksi edes huippuhienoksi remontoitu neliö hintaan 29 000. Vuokralaisetkin ovat kiven alla.
Mitään haaveita tai unelmia ei enää ole. Kunhan selviydytään. Lapsia käy sääliksi, itsestäni en välitä.
Aikuiskoulutustuki lopetetaan myös, joten enää ei voi kouluttautua lähihoitajaksi, siivoojaksi tai tarjoilijaksi, vaikka niitä paikkoja olisi TE-toimiston sivuilla auki.
Kerrotaanpa myös, mikä EI muutu: En edelleenkään pääse edes haastatteluihin lähes 6-kymppisenä
Vierailija kirjoitti:
Joudun hakemaan toimeentulotukea, kun asumistuki laskee (tai jää kokonaan pois) ja suojaosa työttömyystuista poistuu. Teen osa-aikatyötä, koska muuta en ole saanut. Luultavasti irtisanoudun, koska en enää näe mitään mieltä tehdä sitä. Jos minua kohdellaan kuin alhaisinta roskaa, ei minulla ole mitään motivaatiota enää osallistua tämän pa.kayhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Ehkä muutan sellaiseen maahan, jossa jokaista ihmistä arvostetaan ja jokaisesta pidetään huolta. Suomi ei ole enää sellainen maa.
Suomen kaltaista sossulandiaa et muualta löydä, paitsi ehkä Ruotsi isoine ongelmineen. Tuskin sinnekään tai mihinkään maahan voi muuttaa suoraan työttömäksi elämään tuilla. Taitaa suurimmassa osassa Eurooppaa ihmiset tehdä töitä kehdosta hautaan eikä ole edes mahdollista elää pelkästään yhteiskunnan tuilla. Siitä se perhekeskeisyys tulee, että suku huolehtii sairaiden eli työkyvyttömien kuluista. Ne työkyvyttömät sitten ovat lastenvahteina ja asuvat toisten nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tätä,ettei kannata mennä töihin,kun tuet...Eikö osa-aikatyöllisten pidä osallistua tähän yhteiskuntaan? Nyt sit vaan käsi ojossa ottamassa,en ymmärrä.
Minä hoitoalalla,ylitöitä täytyy tehdä niin paljon kun jaksaa Tulot yli 50k,veroprosentti nousee koko ajan. Ja kyllä, tämä on mielestäni velvollisuus. Ei tule mieleenkään,että en enää töitä tekisi, kun veroprosentti nousee...
No sullahan nytkin veroprosenttia lasketaan, kuten on tehty jo 30 vuotta. Sulla on veroprosentti samaa luokkaa kuin ansiosidonnaista työttömyysetuutta saavalla, ja se brutto on keskimäärin siinä 1400€/kk.
Kyllä osa-aikatöitä tekevät maksavat veronsa siinä kuin muutkin, se on kannattavaa siinä mielessä että kun saa sekä palkkatuloa että työttömyysetuutta, veroprosentti on paljon pienempi kuin jos saisi vain työttömyysetuutta. Osa-aikatyöt
0,7% ja pudotus tulee mm työttömyysvakuutusmaksun ja muiden sosiaalimaksujen alenemisesta, koska näissä on lakisääteiset kassat tulleet tavoitearvoonsa, toistaiseksi. Keskituoloiselle jää noin 20 euroa kuukaudessa enemmän rahaa kuin 2023. Palkansaajan ostovoima ei ole kasvanut 15 vuoteen, tuet ovat seuranneet kustannusindeksejä, eikä tukien verotus ole kirsitynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään. Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.
Pelkästään mol.fi sivustolla on 15 600 työpaikkaa, sieltä vaan valitsemaan se mieluinen työ.
Millä pakotat työnantajan myös ottamaan sinut työhön?
Vierailija kirjoitti:
Kerrotaanpa myös, mikä EI muutu: En edelleenkään pääse edes haastatteluihin lähes 6-kymppisenä
Ei pääse viiskymppisetkään. Eläkeikään kuitenkin vielä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida mikään muuttua. Saan pelkän työttömyysrahan, josta jo tänä vuonna poistui lapsikorotus.
Mää en tiiä minkä rahan mää saan mut se on 800 e kuussa. Ei oo muita tukia. Jos pienenee niin en kyllä pysty enää elämään. Meen eduskuntatalon rappusille ja jätän kauemmaksi kirjeen ja sitte sytytän itteni tuleen. Kämppää en myy koska tulis rankasti tappiota tällä hetkellä. Kiitos hallitus, not!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Ja edelleen hyvätuloiset ottavat iloiten vastaan lapsilisät joita eivät tarvitsisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani se vaikuttaa niin, että en uskalla ottaa minulle tulevia perintöjä vastaan. Niiden turvin olisin päässyt esimerkiksi omistusasuntoon. Nyt perinnöt menevät lapsilleni, ja minä jatkan yhteiskunnan maksamassa vuokra-asunnossa asumista ja toimeentulotuella elämistä. Luottamus yhteiskuntaan on mennyt, ja kun olen huomannut, miten nytkin yritetään keplotella pienituloisten omaisuudet asuntosijoittajien haltuun, en enää usko mitään hyvää tästä yhteiskunnasta. Omaisuudet pyrin suojaamaan niin, että ne eivät kulje minun kauttani - lapset saakoot kaiken. Se on sentään omasta näkökulmastani "kotiinpäin", ja mieluummin menköön vanhempieni omaisuus heille kuin vieraille asuntosijoittajille. Minä pysyn tukien varassa.
Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten t
"Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. " Huutonaurua! Juurihan edellinen kirjoitti, että perittävä talo on alueella, jossa se ei mene edes kaupaksi, eli hänellä ei siksi ole varaa ottaa perintöä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki lopetetaan myös, joten enää ei voi kouluttautua lähihoitajaksi, siivoojaksi tai tarjoilijaksi, vaikka niitä paikkoja olisi TE-toimiston sivuilla auki.
Tuokin on aina koskenut vain vakituisessa työsuhteessa olevia. Ei ole koskaan auttanut työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut, ettei vapaita kaksioita ja kolmioita ole ollenkaaan saatavilla esim pääkaupunkiseudulla (alle 35 euron neliövuokraa) eli asunnon vaihtaminen on mahdottomuus.
Pääkaupunkiseudulle on työmatkaliikennettä Tampereelta ja Turusta asti. Sinne välille mahtuu todella halpoja paikkakuntia.
Ei kai nyt Turusta ole mitään järkeä pendelöidä Helsinkiin? 5:30 lähtö, että ehdit kahdeksaksi töihin ja kotona olet 18:30 jos ehdit 16:40 lähtevään junaan. Huomisen lipuilla edestakainen matka 45 €, tekisi vajaan tonnin kuussa. Vissiin jollain kausilipuilla saa alennusta, mutta vaikka se alennus olisi 50% niin silti menisi 500 € työmatkoihin. Ennemmin asuisin Helsingissä ja maksaisin asunnosta 500 enemmän ja käyttäisin junaan menevän 4 h/päivä johonkin hyödylliseen.
Tunnen rouvan, joka käy Hartolasta Helsingissä töissä ja on hyvin tyytyväinen, kun eläkepäiviksi on unelmien asunto kauniilta paikalta valmiiksi hankittuna. Sitä äimisteltiin porukalla ja häntä vaan nauratti. Neljän aikoihin arkisin bussilla Stadiin ja takaisin kotiin sillä, millä ehtii.
Minä saikutan ekan päivän ihan rauhassa sillä yleensä jos olen poissa, siihen on hyvä syy, esimerkiksi korona tai flunssa.
Näillä näkymin jätän huhtikuussa osa-aikaisen työni ja heittäydyn täysin sossun elätiksi, jos en onnistu työllistymään jonnekin pysyvään pestiin ennen sitä. Keski-ikäiset tädit eivät ole työmarkkinoilla kovaa kamaa, edes lapsettomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että ainoa rahallinen tuki mitä yhteiskunnalta olen saannut tililleni on armeijan päiväraha.
M33
Itsekö teet ja auraat tietkin, joita pitkin kuljet? Ja äitisi neuvolan ja peruskoulutuksesi maksoit? Ja uskotko myös, että työtön on vapautettu arvonlisäverosta, eikä hän maksa veroa päivärahoistaan?
Kuten sanoin ainoa raha mitä olen tililleni yhteiskunnalta saannut on armeijan päiväraha.
Minä haluan myös asumistukea ja lapsilisää. Miksi en niitä saa?
M33
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki laskee. En ole vielä uskaltanut laskea, miten paljon ja tässä on muitakin muuttujia, myös toinen lapseni täysi-ikäistyy keväällä ja sen myötä tulee muutoksia. Ruokarahasta joudun taas tinkimään. Opiskelevat lapseni asuvat kotona opiskelujen ajan. Tässä tilanteessa ei ole mieltä ottaa opintolainaa. Minä voin muuttaa miesystäväni luokse, jos alamme lasten kanssa käymään liikaa toistemme hermoille. Olen kuntoutustuella, mutta haen työkyvyttömyyseläkettä. En ole kymmeneen vuoteen ollut työkuntoinen ja tämä hallitus varmisti päätökseni luopua haaveista päästä työelämään.
En voi ottaa perintöä vastaa siinä tapauksessa, että isäni kuolee ennen minua. Asunto on muuttotappiokunnassa, jossa ei mene kaupaksi edes huippuhienoksi remontoitu neliö hintaan 29 000. Vuokralaisetkin ovat kiven alla.
Mitään haaveita tai unelmia ei enää ole. Kunhan selviydytään. Lapsia käy sääliksi, itsestäni en välitä.<
Tässä on juuri se asian ydin: me ollaan saatu elää suhteellisen turvallinen ja yltäkylläinen lapsuus ja nuoruus (keskimäärin, on toki yksilöitä, joiden kotona on ollut väkivaltaa tai elämänhallinnan ongelmia) -yritetään nyt edes me puolestaan säilyttää jotain lapsillemme ja heidän tulevaisuuttaan varten! Omien vanhempiemme ikäluokka ei tehnyt toimia oikaistakseen vinoutunutta eläkelaskentaa, jotta saivat pitää suuremman osan ansioistaan itsellään, velkaa otetttiin koska haluttiin säästyä vaikeilta ratkaisuilta, silloinkin kun 2008 taantuman jälkeen ne olisivat olleet tarpeellisia. Korjataan me nyt edes hieman suuntaa, omien lastemme vuoksi! Kyllä minä pystyn laittamaan rahaa jemmaan lapselle kun tingin omista menoista, joten mulla on paremmat mahdollisuudet pedata lapsen tulevaisuutta. Mutta entä he ketkä nyt taistelevat oikeudestaan kalliiseen keskusta-asuntoon asumistuen turvin, tai ansiosidonnaisensa kestosta, ajattelevatko he ollenkaan tämän maan tulevaisuutta ja sitä kautta lastensa!? Minä ajattelen heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse viiskymppisetkään. Eläkeikään kuitenkin vielä vuosia.
Eläkekin jää työttömällä pienemmäksi.
Itsekö teet ja auraat tietkin, joita pitkin kuljet? Ja äitisi neuvolan ja peruskoulutuksesi maksoit? Ja uskotko myös, että työtön on vapautettu arvonlisäverosta, eikä hän maksa veroa päivärahoistaan?