Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia
Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä
menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?
Kommentit (228)
Joo, asiakaskato => yt:t => saan kenkää.
Olen aina tehnyt työtä, jopa kahta ja pitänyt kunnia-asiana että hoidan työt niin ettei sanomista tule.
Nyt on asunto puoliksi oma ja välillä on tuntunut että vaikka olen kovaan köyhyyteen syntynyt niin pääsen vielä vihreälle oksalle ja jää perintöäkin, mutta paskammarjat. Potkut tulee ja tän ikänen ei uutta työtä saa - ei lamassa. Kämppä menee myyntiin ja niin ne minunkin lapset saavat itse kerätä leipänsä pieninä murusina maailmalta. En annan tätä anteeksi noille paskiaisille jotka vain muutamassa kuukaudessa romutti työtä tekevän ihmisen tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 4 lasta, työttömyyskorvaus laskee 275€/kk. Myös asumistuki (120€/kk) lakkaa. Eli tuloni laskevat 400€/kk. Nyt minun ei kannata enää tehdä sitä 7h/vko töitä, jotka aiemmin tein, koska tuki vähenee ihan yhtä paljon.
Niin ja vaikuttaa siis siten että ekaa kertaa elämässäni aion hakea toimeentulotukea sitten kun nämä muutokset alkavat, kun laskurin mukaan sitä pitäisi saada.
Voisitko ekan kerran hakea kunnolla töitä ja tehdä vaikka joka päivä, eikä vain 7 tuntia viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien muuttuminen ei vaikuta elämääni mitenkään, mutta pienet veron aleneminen kyllä, kuten suurimmalla osalla ihmisistä muutenkin. Ihan mielenkiinnosta tykkään seurailla muutosten tuulien vaikutusta tukien nettosaajien arkeen. Missä vaiheessa alkaa muuttobuumi ja milloin päättävät ottaa elämänsä itsensä hallintaan ja työllistävät itsensä. Nämä ylimenovaiheet on aina mielenkiintoista seurata ja nähdä milloin ihmiset tottuvat uuteen normaaliin ja sopeutuvat siihen.
Tämä portaittain tapahtuva tukien laskeminen jossa tukia lasketaan vaiheittain on jotenkin hieno tapa totuttaa ihmisiä . Tammikuussa tippuu osa tuista,huhtikuussa osa ja hallituksen kesäloman jälkeen vähän lisää vähennyksiä, jatkuen taas vuoden -25 aikana. Jos tämä kaikki mitä on päätetty ja suunniteltu leikattaisiin kerralla olisi ihmisillä vaikeampaa sopeutua joten tämä on huomattavasti inhimillisempi toteutustapa
Lapset sijoitukseen ja itse muutat pienempään. Tulee yhteiskunnalle maksamasn miljoonia, mutta sinulle edullista ja pärjäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Lapsellista kiukuttelua tehdä omaa elämää koskevia päätöksiä "kostona" hallitukselle. Sinun elämääsi se vain vaikuttaa.
Mitä muuta et tee "kostoksi"? Matkusta koskaan enää ulkomaille? Harrasta liikuntaa? Tapaa ystäviä? Kyllä hallitusta nyt harmittaa!
Urvelo. Ei noita asioita voi verrata. Vai oletko kuullut ulkomaillematkustustalkoista yhteiskunnan hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.
Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t pystyyn.
Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?
Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.
Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen.
Kyllä perinnöstä saa kieltäytyä.
Saa mutta Kela katsoo sen omaisuuden tahalliseksi hävittämiseksi. Menee vuosiksi asumistuet
Ei mikään paitsi Petteri lupasi töitä niin luultavasti soitan hänelle ja kysyn että minne menen. Toimeentuloturvan perusosa nousee eli siis paremminhan tässä menee vaikka en töihin menisikään 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.
Älä nyt viitsi liioitella. Täällä ei kukaan kuole nälkään. Mielestäni kannattaisi antaa päättäjiksi valittujen tehdä päätöksiään ja mikäli ihan pieleen menee, päätöksiä voi peruuttaa tai muuttaa. Odotetaan ja katsotaan, miten menee. Hyvää joulua sinulle!
Tää on just tätä kun yksi on tietävinään jonkun toisen tilanteen paremmin kuin henkilö itse. Sama kuin "sen kun menet vaan töihin!". Ei uskota mitä se ihminen itse sanoo tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kait ymmärrät, että aivan turhaan hakemasi tuet ja tuollaiset kirjoittelut vain vahvistavat ihmisten ja päättäjien mielikuvaa, että tuet ovat liian suuret. Kyllä sinun mielestäni kannattaisi ostaa vaikka kohtuullisen kokoinen asunto, niin ei tarvitse olla huolissaan tukien heikennyksistå. Itse otin vanhempieni perinnön vastaan ja sijoitan ja käytän sitä harkiten. Ei tarvitse köyhäillä ja pelätä tosiaan tukien heikennyksiä, kun en niitä hae.
Olen eri, mutta en minäkään uskalla ottaa perintöäni vastaan, vaan annan sen mennä lapsilleni. En ole itse tuensaaja, mutta koskaanhan ei voi tietää, voiko vaikka lähempänä eläkeikää tulla jotain, mikä heikentää työkykyä, tai jos joudun vaikka pitkälle sairaslomalle. Perinnön turvin voisin ostaa oman asunnon, mutta en uskalla ottaa sitä riskiä, että jos en kuolemaani saakka ole koko ajan täysin toi
Tää on juuri se mitä itsekin olen miettinyt. Uskaltaako tässä enää omistaa mitään jos heti joutuu pulaan katastrofin iskiessä. Mennyt luotto täysin turvaverkkoihin. Eihän tässä niin kauan hätää ole kun terveyttä riittää mutta jos sattuu sairastumaan niin voi nopeasti laiva upota. Täytyy varmaan ruveta säästämään ns. patjan väliin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen.
Kyllä perinnöstä saa kieltäytyä.
Saa mutta Kela katsoo sen omaisuuden tahalliseksi hävittämiseksi. Menee vuosiksi asumistuet
Ei katso. Perinnön vastaanottaminen ei ole mikään velvollisuus, myöskään köyhillä. Ja ihmisen varallisuudeksi ei voida laskea sellaista omaisuutta/varallisuutta, joka ei ole juridisesti missään vaiheessa ollutkaan hänen. Tuon sinun logiikkasi mukaan voitaisiin leikata tuet myös sellaiselta, joka on ottanut avioeron varakkaammasta henkilöstä tai kieltäytynyt menemästä naimisiin varakkaan kanssa.
Syitä kieltäytyä perinnöstä voi olla lukuisia, eikä niitä tarvitse perustella kenellekään. Niin kauan, kuin perintöä ei ole jaettu ja jos henkilö ei ole ns. ryhtynyt perintöön, ei perintöä lasketa hänen omaisuudekseen. Näin ollen hän ei joudu myöskään maksamaan veroa.
Minun on pakko luopua ripsien pidennyksistä ja geelikynsistä. Harmittaa myös se, että ei taida rahat riittää enää hiusten värjäyttämiseen, vaan pitää värjätä itse.
Asumistuki pienenee, mutta toimeentulotukea en saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?
Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.
Mihin töihin vain mennään? Kun hakemuksiinkaan ei vastata!
Turha noille on jankata. Ei niitä kiinnosta. Sun pitää vain "mennä" töihin. Uskovat vasta sitten kun osuu omalle kohdalle. Aika todennäköistähän se on, että myös osuu, tuollaisella yksisilmäisyydellä.
Aika pian alkavat isot muutosneuvottelut siellä ja täällä. Kierre vaan pahenee, mutta milloin hallitus sen tajuaa ja myöntää? Milloin hallitus ymmärtää perua leikkauksia? Epäilen, että nykyinen hallitus ei siihen kykene.
Tässä lohduttaa vain se, että on satoja tuhansia muitakin, joilta leikataan, ettei joudu olemaan ainoa kärsijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään. Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.
Pelkästään mol.fi sivustolla on 15 600 työpaikkaa, sieltä vaan valitsemaan se mieluinen työ.
Oletko koskaan katsonut sitä tarjontaa?
Yleensä joka paikassa on omat koulutusvaatimukset!
Lopetan osa-aikatyöt ja ryhdyn täyspäiväiseksi sossupummiksi, jos ei kokopäivätyötä, jonka palkka on yli 2500 €/kk, joku minulle tarjoa.
Olen tehnyt n. 25-35h/vko viimeiset kolme vuotta. Mutta nyt se on yhtä tyhjän kanssa.
Ulosotossa olevalla ei ole tämän hallituksen vuoksi varaa käydä pienipalkkaisissa tai osa-aikatöissä.
Ulosotto leikkaa suojaosan ylittävästä osa-aikatyöstä 2/3 ja samaan aikaan soviteltu päiväraha pienenee 50€ jokaista ansaittua 100€ kohden. Do the math. Mitä enemmän teet töitä, sitä vähemmän sulle jää rahaa käteen.
Joudun todennäköisesti muuttamaan talveksi Portugaliin kun siellä eläminen on halvempaa. T: Tuilla laiskotteleva herhiläinen
Ei moni muu yhteiskunta tue työkyvyttömiä niin kuin Suomi. Ja en ole siis sen kannalla, että pitäisi niistä tuista leikata. Mutta se kiittämättömyys sitä yhteiskunnan tukea kohtaan, mitä meillä Suomessa saa on jotain aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ei moni muu yhteiskunta tue työkyvyttömiä niin kuin Suomi. Ja en ole siis sen kannalla, että pitäisi niistä tuista leikata. Mutta se kiittämättömyys sitä yhteiskunnan tukea kohtaan, mitä meillä Suomessa saa on jotain aivan käsittämätöntä.
Vain diktatuurisessa maassa kansalaisilta odotetaan kiitollisuutta. Vapaassa maassa ja demokratiassa kritiikki ja mielipiteiden esittäminen on sallittua - jopa suotavaa, sillä kansalaisistaan välittävä yhteiskunta haluaa kehittyä aina paremmaksi, ja sen vuoksi kritiikki on jopa toivottavampaa kuin kiitokset ja kiitollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Keiden pitäisi sinun mielestäsi olla kiitollisia yhteiskunnalle? Ja miten sen kiitollisuuden sinun mielestäsi pitäisi näkyä tai ilmentyä?
Sinulla on talouden hallinnassa vikaa jos ei ole parin vuoden välein varaa 40e hammastarkastukseen tai kerran vuodessa 25e hiusten leikkuuseen