Sydäntutkimuksista ja sairauksista tietävät!!
Osaako kukaan sanoa mitä tutkimuksia minun tulisi yksityiseltä "tilata" ja vaatia, jotta saisin tietää olenko sairastanut sydänlihastulehduksen oireettomasti.
Oireina tällä hetkellä kunnon laskeminen, toisinaan sydämen tykytyskohtaukset, muljahtelut yms. Muistan että vuosi sitten sairastaessani koronaa tunsin rintakipuja..en osannut silloin yhdistää sydänlihastulehdukseen.
Julkisella puolella tehtiin jo sydämen eg, jossa ei näkynyt poikkeavuuksia. Eivät suostuneet lisätutkimuksiin. Haluaisin tietää onko sydämen seinät paksuuntuneet/arpeutuneet yms.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Sydämen ultraus ja holter tutkimus.
Näkeekö ultrasta sydämen arpeutuminen?
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika kardiologille, hän arvioi jatkotutkimusten tarpeen.
Minulla ei ole vakuutuksia tällaisten käyntien varalle, joten tulisi tosi kalliiksi varata ensin keskusteluaika ja sitten erikseen aika toimeenpiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vakuutuksia tällaisten käyntien varalle, joten tulisi tosi kalliiksi varata ensin keskusteluaika ja sitten erikseen aika toimeenpiteelle.
Meinaat sitten av-mammojen ammattitaidon perusteella tilata aikaa kalliisiin sydäntutkimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkin että jos joku asiasta tietävä tähän osaisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa sä yksityisenkään kautta nyt suoraan saat tilattua itsellesi kalliita tutkimuksia ilman lääkärin tapaamista ensin...
Sydänultra, siinä näkee seinämät, pumppaukset ja poikkeavuudet. Holteria ei välttämättä tarvita, se voidaan jälkikäteen tehdä jos nähdään sille tarve. Kannattaisi kyllä aloittaa kardiologin vastaanotolta koska sieltä voi saada lähetteen julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireidesi perusteella sinulla voi olla myös vaikkapa keuhkoembolia, anemia, kilpirauhasen liikatoiminta yms. Kardiologi on paras ihminen päättämään tutkimuksista. Omatoimiset sydäntutkimukset on ihan hakuammuntaa, lisäksi tarvitset kuitenkin lääkärin arvioimaan niiden tulosten merkityksen ja suunnittelrmaan mahd hoidon.
Kyllä yksityinen kardiologi tekee sen ultran ihan ensimmäisellä käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Sydänultra, siinä näkee seinämät, pumppaukset ja poikkeavuudet. Holteria ei välttämättä tarvita, se voidaan jälkikäteen tehdä jos nähdään sille tarve. Kannattaisi kyllä aloittaa kardiologin vastaanotolta koska sieltä voi saada lähetteen julkiselle.
Kardiologeilla on ultralaitteet. Se on heidän työkalunsa.
Tutkimustulokset on apuvälineitä lääkäreille, ei potilaan itse tulkittaviksi.
Mene terveyskeskukseen ja kerrot oireista, sieltä sitten sydäntutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyinkin että jos joku asiasta tietävä tähän osaisi vastata.
Mistä sä sen voit tietää minkälaista tietoa sä täältä saat? Etkä muutenkaan voi tilata mitään tutkimuksia ilman että tapaat lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kardiologeilla on ultralaitteet. Se on heidän työkalunsa.
Niin on, mutta ei sitä välttämättä ekalla käynnillä tehdä vaan suunnitellan, mitä kannattaa tehdä ja mihin oireet viittaavat. Nykyään taitaa kyllä voida tilata yksityiseltä ajan, johon tuo tutkimus kuuluu. Riippuu varmaan myös lääkäriasemasta ja käynnin pituudesta tms. mitä varaa.
Itselle ainakin ekassa tutkimuksessa tehtiin tutkimus- ja hoitosuunnitelma ja siitä lähetteet niin Holteriin kuin sydänulltraan.
Sydämen ultraus ja holter tutkimus.