Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia
Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä
menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?
Kommentit (228)
Tukien muuttuminen ei vaikuta elämääni mitenkään, mutta pienet veron aleneminen kyllä, kuten suurimmalla osalla ihmisistä muutenkin. Ihan mielenkiinnosta tykkään seurailla muutosten tuulien vaikutusta tukien nettosaajien arkeen. Missä vaiheessa alkaa muuttobuumi ja milloin päättävät ottaa elämänsä itsensä hallintaan ja työllistävät itsensä. Nämä ylimenovaiheet on aina mielenkiintoista seurata ja nähdä milloin ihmiset tottuvat uuteen normaaliin ja sopeutuvat siihen.
Tämä portaittain tapahtuva tukien laskeminen jossa tukia lasketaan vaiheittain on jotenkin hieno tapa totuttaa ihmisiä . Tammikuussa tippuu osa tuista,huhtikuussa osa ja hallituksen kesäloman jälkeen vähän lisää vähennyksiä, jatkuen taas vuoden -25 aikana. Jos tämä kaikki mitä on päätetty ja suunniteltu leikattaisiin kerralla olisi ihmisillä vaikeampaa sopeutua joten tämä on huomattavasti inhimillisempi toteutustapa jolla päästään ylisuurista tuista normaalikokoisiin tukiin. Käytännössä 40% kertavähennys aiheuttaisi turhaa paniikin omaista hädän tunnetta ihmisissä jotka ovat jo niin tottuneita näihin todella reiluihin tukiraha summiin mitä tällä hetkellä vielä on.
Uskon, että ihmiset sopeutuvat ja kaikki muuttuu vielä hyväksi veronmaksajien kannalta.
Hyvää ja onnellista joulua sekä tulevaa vuotta kaikille.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi leikkausten jälkeenkin ihmisille jaetaan vielä noin paljon ilmaista rahaa? Järjettömiä summia ihan olemisesta!??
Siksi, kun eläminen maksaa järjettömästi. Maksoi ennenkin, mutta nyt vielä kolmanneksen enemmän. On tasan kaksi vaihtoehtoa, joko alentaa hintoja, tai maksaa köyhille etuuksia. Tai no se kolmas vaihtoehto on viedä köyhät saunan taa, joka on oikeiston tarkoitus näiden leikkausten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tukien muuttuminen ei vaikuta elämääni mitenkään, mutta pienet veron aleneminen kyllä, kuten suurimmalla osalla ihmisistä muutenkin. Ihan mielenkiinnosta tykkään seurailla muutosten tuulien vaikutusta tukien nettosaajien arkeen. Missä vaiheessa alkaa muuttobuumi ja milloin päättävät ottaa elämänsä itsensä hallintaan ja työllistävät itsensä. Nämä ylimenovaiheet on aina mielenkiintoista seurata ja nähdä milloin ihmiset tottuvat uuteen normaaliin ja sopeutuvat siihen.
Tämä portaittain tapahtuva tukien laskeminen jossa tukia lasketaan vaiheittain on jotenkin hieno tapa totuttaa ihmisiä . Tammikuussa tippuu osa tuista,huhtikuussa osa ja hallituksen kesäloman jälkeen vähän lisää vähennyksiä, jatkuen taas vuoden -25 aikana. Jos tämä kaikki mitä on päätetty ja suunniteltu leikattaisiin kerralla olisi ihmisillä vaikeampaa sopeutua joten tämä on huomattavasti inhimillisempi toteutustapa jolla päästään ylisuurista tuista normaalikokois
Älä puhu paskaa.
Kun ei ne tuet riitä nytkään, niin helvetillinen paniikki on itsellänikin, vaikka mulla sentään on ansiosidonnainen työttömyysetuus vielä ja se laskee vain 1600 eurosta 1200 euroon, mutta kun menot ei laske, päinvastoin. En minä voi tätä taloa ja lapsia mäkeen heittää, yksin kyllä pärjäisin. Se tässä vituttaakin kun lapsikorotus otetaan multa pois, kun se otetaan mun lapsilta, eivät he ole siihen syypäitä että en ole saanut töitä vaikka on viisi ammattia ja kokemusta monelta alalta ja jopa yrittäjyydestä. Jokaiseen työpaikkaan on vähintään kymmeniä hakijoita, ja kohtuu usein pääsen jopa haastatteluun, mutta aina on se yksi joka on parempi kuin minä, nuorempi usein.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki laskee. En ole vielä uskaltanut laskea, miten paljon ja tässä on muitakin muuttujia, myös toinen lapseni täysi-ikäistyy keväällä ja sen myötä tulee muutoksia. Ruokarahasta joudun taas tinkimään. Opiskelevat lapseni asuvat kotona opiskelujen ajan. Tässä tilanteessa ei ole mieltä ottaa opintolainaa. Minä voin muuttaa miesystäväni luokse, jos alamme lasten kanssa käymään liikaa toistemme hermoille. Olen kuntoutustuella, mutta haen työkyvyttömyyseläkettä. En ole kymmeneen vuoteen ollut työkuntoinen ja tämä hallitus varmisti päätökseni luopua haaveista päästä työelämään.
En voi ottaa perintöä vastaa siinä tapauksessa, että isäni kuolee ennen minua. Asunto on muuttotappiokunnassa, jossa ei mene kaupaksi edes huippuhienoksi remontoitu neliö hintaan 29 000. Vuokralaisetkin ovat kiven alla.
Mitään haaveita tai unelmia ei enää ole. Kunhan selviydytään. Lapsia käy sääliksi, itsestäni en välitä.<
Miten ajattelit luopua isäsi mahdollisesti jättämästä perinnöstä? Jos sinä et ota sitä, lapsesi joutuvat ottamaan
sen, maksamaan perintöverot ja sen jälkeen kiinteistömaksuja tms kunnalle, jossa rakennus on. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotaanpa myös, mikä EI muutu: En edelleenkään pääse edes haastatteluihin lähes 6-kymppisenä
Ei pääse viiskymppisetkään. Eläkeikään kuitenkin vielä vuosia.
Eläkekin jää työttömällä pienemmäksi.
Tuon valheen avulla on patisteltu ja houkuteltu porukkaa olemaan töissä vaikka miten huonolla
palkalla. Todellisuudessa vain hyväpalkkaisilla työnteko kannattaa, jos ajatellaan työeläkkeen
suuruutta (siis pienuutta).
Luottotietojen menettämisestä, ulosotosta, asunnon menettämisestä, teltassa asumisesta ja nälkäkuolemasta.
Olen ajoittain lomautettuna kokoaikatyöstä tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Menetän lapsikorotuksen kahdesta lapsesta eli n.10e/pv -verot. Kuukaudessa n. 140e vähemmän käteen. Harvoin kuitenkaan on kuukauden kestäviä lomautuksia. Työssäolo ehtii täyttyä niin että tuskin tulee laskemaan päiväraha muuten. Se onkin 65e/pv arkipäiviltä -verot.
Joku tuossa aiemmin puhui "köyhien kostosta" hallitukselle. Omasta lähipiiristä muutama tyyppi on alkamassa reservin kieltäytyjäksi ja itsekin harkitsen samaa. Ilmoitusmuotoinen juttu ja joutuu täydennyspalvelukseen. Sillä siitä selviää.
https://akl-web.fi/fi/reservinkieltaytyminen/perustietoa-reservinkielta…
Hekin kieltäytyvät perinnöstä, tietenkin.
Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen.
"Ok. Kait ymmärrät, että aivan turhaan hakemasi tuet ja tuollaiset kirjoittelut vain vahvistavat ihmisten ja päättäjien mielikuvaa, että tuet ovat liian suuret. Kyllä sinun mielestäni kannattaisi ostaa vaikka kohtuullisen kokoinen asunto, niin ei tarvitse olla huolissaan tukien heikennyksistå. Itse otin vanhempieni perinnön vastaan ja sijoitan ja käytän sitä harkiten. Ei tarvitse köyhäillä ja pelätä tosiaan tukien heikennyksiä, kun en niitä hae."
Mutta nykyisinhän pienituloinen ei välttämättä VOI enää asua omistusasunnossa, jos ei pärjäisi siinä ilman asumistukea. Sehän tuossa on se pointti. Ja sijoittaminen, silloin jos oikeasti ei tiedä sijoittamisesta riittävästi, on typerä ansaintakeino. Pahimmassa tapauksessa menettää vain kaiken, tai sitten jos on edelleen tuensaaja, sijoitukset vain laskevat tukia, vaikkei niistä saisi kuin kaksinumeroisen summan /kk.
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomiona mutta ei se sanottua ole että tukia saa, jos itse vapaaehtoisesti kieltäytyy perinnöstä. Esim. perintötapauksessa tulee Kelan oman ohjeiden mukaan ensisijaisesti realisoida perintö ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen. Olettaisin, että jos perinnöstä itse menee ja kieltäytyy, myös toimeentulotuki evätään eli älkää nyt ainakaan noin menkö tekemään selvittämättä asia etukäteen.
Kyllä perinnöstä saa kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä portaittain tapahtuva tukien laskeminen jossa tukia lasketaan vaiheittain on jotenkin hieno tapa totuttaa ihmisiä . Tammikuussa tippuu osa tuista,huhtikuussa osa ja hallituksen kesäloman jälkeen vähän lisää vähennyksiä, jatkuen taas vuoden -25 aikana. Jos tämä kaikki mitä on päätetty ja suunniteltu leikattaisiin kerralla olisi ihmisillä vaikeampaa sopeutua joten tämä on huomattavasti inhimillisempi toteutustapa jolla päästään ylisuurista tuista normaalikokois
Ei tule tapahtumaan. Jään odottelemaan, että te loputkin asian tajuatte.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kait ymmärrät, että aivan turhaan hakemasi tuet ja tuollaiset kirjoittelut vain vahvistavat ihmisten ja päättäjien mielikuvaa, että tuet ovat liian suuret. Kyllä sinun mielestäni kannattaisi ostaa vaikka kohtuullisen kokoinen asunto, niin ei tarvitse olla huolissaan tukien heikennyksistå. Itse otin vanhempieni perinnön vastaan ja sijoitan ja käytän sitä harkiten. Ei tarvitse köyhäillä ja pelätä tosiaan tukien heikennyksiä, kun en niitä hae.
Olen eri, mutta en minäkään uskalla ottaa perintöäni vastaan, vaan annan sen mennä lapsilleni. En ole itse tuensaaja, mutta koskaanhan ei voi tietää, voiko vaikka lähempänä eläkeikää tulla jotain, mikä heikentää työkykyä, tai jos joudun vaikka pitkälle sairaslomalle. Perinnön turvin voisin ostaa oman asunnon, mutta en uskalla ottaa sitä riskiä, että jos en kuolemaani saakka ole koko ajan täysin toimintakykyinen, ja jos joskus tarvitsisin vähänkin yhteiskunnan tukea, niin heti joutuisin myymään kotini . mahdollisesti jopa tilanteessa, jossa oma toimintakyky on vaikka sairauden vuoksi alentunut. Myös minulle tuleva perintö menee siis lapsilleni. Myös oma luottoni siihen, että yhteiskunnassa uskaltaa elää ja omistaa, on mennyt. Tuntuu, että vaanitaan vain, miten pienenkin vastoinkäymisen kohdatessa saadaan ihmisten omaisuudet jakoon varakkaammille.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa aiemmin puhui "köyhien kostosta" hallitukselle. Omasta lähipiiristä muutama tyyppi on alkamassa reservin kieltäytyjäksi ja itsekin harkitsen samaa. Ilmoitusmuotoinen juttu ja joutuu täydennyspalvelukseen. Sillä siitä selviää.
https://akl-web.fi/fi/reservinkieltaytyminen/perustietoa-reservinkielta…
Ei tule tapahtumaan, että tulisin valtiolle takaisin töihin. Kerran olin ja se riittää. Toista kertaa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.
Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t pystyyn.
Älä nyt viitsi liioitella. Täällä ei kukaan kuole nälkään. Mielestäni kannattaisi antaa päättäjiksi valittujen tehdä päätöksiään ja mikäli ihan pieleen menee, päätöksiä voi peruuttaa tai muuttaa. Odotetaan ja katsotaan, miten menee. Hyvää joulua sinulle!
Kyllä se saattaa oikeastikin lähellä olla. 90-luvulla opiskellessa säädettiin, että opiskelijoilla ei ole oikeuksia saada kuntalaisuutta opiskelupaikkakunnalleen, joten sossussakin oli turha haaveilla käyvänsä. Kun rahaa ei ollut kotona käydä, eikä vanhemmiltakaan mitään saanut, piti oikeasti käydä syksyn pimeydessä varastamassa perunoita ja juureksia kasvipalstoilta. Jotkut varastivat nälkään kaupoistakin.
En yhtään elättele kuvitelmia, etteikö työttömilllä tule mm. karenssien johdosta vastaavia tilanteita eteen ja tuleehan niitä.
Asia vain on niin, että ihmisellä on vahva eloonjäämisvietti ja kyllähän sen virkamiehet ja viranhaliitijat tietävät, että proukka selviää "aina" hengissä jotenkin, tietävät myös hyvin, että osa joutuu turvautumaan laitomuuksiinkin. Eihän se kohtuullista ole, mutta minkäs teet.
Aina silloin tällöin löydetään myös niitä, jotka eivät olekaan selvinneet.
Erikoista, että muualla maailmassa tehdään lapsia vielä, vaikka asiat ovat paljon huonommin, kuin Suomessa
Suomalainen ei "uskalla" tehdä lapsia, jos ne pitää itse elättää
Vierailija kirjoitti:
Enpä käy leikkauttamassa tukkaani, korjauttamassa kenkiäni. Paikkailen vanhoja vaatteita. Hammaslääkärin tarkastukset saa jäädä nekin. Jos sukulaiset kutsuvat kylään, maksakoot matkani. Kalaa ei ole varaa enä syödä.
Sinulla on tuilla eläessä varaa kaikkeen tähän?
Minä maksan itse asuntoni lainaa ja elämän lapseni,ja käyn töissä, työvoimapula-alalla. eikä minulla ole rahaa luettelemiisi asioihin. Leveästipä tuilla elää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.
N27
Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin.
Kummasti samalla ylistetään yksinhuoltajuuden kaikenpuolista vaivattomuutta ja paremmuutta.
Jokin vedätyksen haju tässä haisee. Vasemmisto haluaa nimenomaan valtion toiseksi vanhemmaksi - miehet no mitä niillä miehillä pitäis tehdä? Tekiskö niistä vaikka sketsiviihdettä vai kuka tietää?
Mitäs jos se mies on kuollut? Ja teet kolmen alakouluikäisen ikäisen lapsen huoltajana osa-aikatyötä ( muuta ei ole ollut tarjolla)?
Multa lähtee tuista 450e/kk ja tässä ei ole asumistuen muutoksia huomioitu, ainoastaan sovitellun päivärahan suojaosuuden sekä lapsikorotusten poistaminen. Lapsetko on syypää siihen, ettei täällä ole tarjolla sellaista kokoaikatyötä mihin pääsisi?
En ymmärrä miksi leikkausten jälkeenkin ihmisille jaetaan vielä noin paljon ilmaista rahaa? Järjettömiä summia ihan olemisesta!??