Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa työikäiset ja kykyiset tuilla elävät mikä oikeasti muuttuu elämässäsi leikkausten takia

Vierailija
19.12.2023 |

Mistä me konkreettisesti puhutaan, kun puhutaan näistä leikkauksista? Mitä

menetät, miten se vaikuttaa arkeesi?

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä käy leikkauttamassa tukkaani, korjauttamassa kenkiäni. Paikkailen vanhoja vaatteita. Hammaslääkärin tarkastukset saa jäädä nekin. Jos sukulaiset kutsuvat kylään, maksakoot matkani. Kalaa ei ole varaa enä syödä.

Vierailija
42/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikilta joilla on kaksi lasta, lähtee rahaa työttömyysetuudesta, oli se Kelan tai kassan maksamaa, 10,29€/per arkipäivä bruttona, se alenee nyt ensi kuussa takaisin normaaliin 8,57€, ja huhtikuusta alkaen sekin lähtee. 

Minulle tuli viime kuussa n. 250€/br. lapsikorotusta, eli sen verran lähtee. Se tekee vuodessa n. 3000€/br. Aivan järjettömän iso leikkaus, ja rikkaille annetaan melkein saman verran verohelpotuksia samaan aikaan.

Miehellä on pieni palkka, ja meillä on sähkölämmitteinen velkainen talo. Viime kuulta on 400€ sähkölasku, asuntolainanlyhennys on 760€/kk ja siihen päälle kaikki muut laskut, vedet, jätemaksut, tontin vuokra, kiinteistövero. Minä yritän maksella työttömyysetuudestani suurimman osan ruokia, omat lainani (mulla oli toiminimi liki 20 vuotta sitten ja sen velkaa maksan vielä10 vuotta), oman ja lasten puhelinlaskut, autojen vakuutukset ja verot.

Pitää olla kaksi autoa, ainakin vielä, sitten kun mies toivottavasti pääsee sairaseläkkeelle pärjätään yhdellä autolla jos minä en saa töitä jostain kaukaa, olen hakenut suurelta alueelta, ensin 300km säteellä, ja nyt jo kauempaakin. Kun on kaksi kasvavaa teinipoikaa, ruokaan menee ihan helvetisti rahaa, ennenkin meni, mutta nyt ruoka on kallistunut ainakin kolmanneksen kokonaisuudessaan. Vaatteet ja kengät on pienet muutamassa kuukaudessa.

Joten kyllä meinaa paniikki iskeä kun miettii että ensi vuonna mulla nousee verotkin kun ei ole enää palkkatuloja, laskin että 400€ vähemmän jää käteen, se on meidän kuluilla järjetön summa, varsinkin kun tietää että joulu-helmikuussa tulee varmasti isommat sähkölaskut vielä kuin viime kuulta. 

Koska mies on töissä, asumistukea emme ole koskaan saaneet, joten sen leikkaus ei koske meitä. Mutta soviteltua työttömyysetuutta olen saanut kun olen välillä ollut osa-aikatyössä, ja nytkin se on tietysti vaihtoehto, mutta jos nyt saan osa-aikatyön, nämä leikkaukset vie kaikilta jotka saa soviteltua 150€/kk. Sekin on pienituloiselle iso raha, varsinkin jos on lapsia elätettävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi pian ei ole takeita siitä, että on töitä enää vanhempainvavaiden jälkeen kun saa irtisanoa lähes millä perustein tahansa. 

Vierailija
44/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä,ettei kannata mennä töihin,kun tuet...Eikö osa-aikatyöllisten pidä osallistua tähän yhteiskuntaan?  Nyt sit vaan käsi ojossa ottamassa,en ymmärrä.

Minä hoitoalalla,ylitöitä täytyy tehdä niin paljon kun jaksaa  Tulot yli 50k,veroprosentti nousee koko ajan. Ja kyllä, tämä on mielestäni velvollisuus. Ei tule mieleenkään,että en enää töitä tekisi, kun veroprosentti nousee...

Itsellä se vaikuttaa kyllä. Tekisin töitä enemmän, mutta en viitsi, koska nyt jo tulee veroja niin paljon. Arvostan myös vapaa-aikaa. Hoitoalalla minäkin.

Ystävä tekee samalla lailla, eli 70% työaikaa, koska nettoansiossa on vain ykkössatasten ero. Moni työtoverinsa toimii kuulema samoin, ainakin sen aikaa kun on lapsia kodissa. Periaatteessa ihan hyväkin ratkaisu, mutta kun ei noin valitettavasti työllistetä yhtään lisätyöntekijää kun hoitoalalla ei saa sijaisia tai edes vakituisia uusia työntekijöitä. Eli valtiolla jää osa verokertymästä saamatta ja työpaikkansa kärsii työvoimapulasta, koska veroprogressio syö hoitajilta halun tehdä kokoaikaista työtä.

Vierailija
45/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaiseen ei tule indeksikorotusta, muita tukia en saa. Nostan ansiosidonnaista hallituksen kiusaksi yli 750 päivää. Olen jo alimman lähellä alinta eläkeikää, mutta en jää vielä eläkkeelle vielä vaan nostan ansiosidonnaista 65 vuotiaaksi asti. Päälle vielä osittainen varhennettu osaeläke.

Vierailija
46/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä,ettei kannata mennä töihin,kun tuet...Eikö osa-aikatyöllisten pidä osallistua tähän yhteiskuntaan?  Nyt sit vaan käsi ojossa ottamassa,en ymmärrä.

Minä hoitoalalla,ylitöitä täytyy tehdä niin paljon kun jaksaa  Tulot yli 50k,veroprosentti nousee koko ajan. Ja kyllä, tämä on mielestäni velvollisuus. Ei tule mieleenkään,että en enää töitä tekisi, kun veroprosentti nousee...

No sullahan nytkin veroprosenttia lasketaan, kuten on tehty jo 30 vuotta. Sulla on veroprosentti samaa luokkaa kuin ansiosidonnaista työttömyysetuutta saavalla, ja se brutto on keskimäärin siinä 1400€/kk.

Kyllä osa-aikatöitä tekevät maksavat veronsa siinä kuin muutkin, se on kannattavaa siinä mielessä että kun saa sekä palkkatuloa että työttömyysetuutta, veroprosentti on paljon pienempi kuin jos saisi vain työttömyysetuutta. Osa-aikatyötätekeviltä vaan lähtee nyt 150€/kk kun suojaosuus poistuu. Ne jotka tekee tosi vähän osa-aikatyötä, eli vaikka vaan 300€ palkka per kk, niin nyt sen saa kokonaan pitää ilman että työttömyysetuutta vähennetään, nyt se muuttuu niin, että kun tienaa tuon saman, työttömyysetuudesta vähennetään 150€, niin moni ajattelee, että kannattaako enää vaivautua siihen vähäisenkään työhön, kun käteen ei jää juuri mitään.

Vierailija
47/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kevenee ansiotuloverotus ja polttoaineen verotus kevenee. 

Asun taloyhtiössä omistusasunnossa ja kiinteistövero taitaa nousta? Olen työntekijän asemassa enkä kuuluu ammattiliittoon, meidän työpaikalla ei muutu oikeastaan mikään ja olemme aika pitkälti paikallisesti sopinu asiat.

Lapsia minulla ei ole ja asun yksin. 

Minulle tämä nykyinen hallitus on ihan ok, parempi kuin edellinen hallitus.

En kannata mitään puoluetta enkä ole kertaakaan äänestäny vaaleissa. Nykyinen hallitus joutui tiukkaan paikkaan koska euroopan taloustilanne on kehno ja suomen valtion menot on kasvanu.

M33

Vierailija
48/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorasin putkikassin foliolla ja nyt lähden hakemaan sisäfilettä cittarista.

Vierailija
49/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että ainoa rahallinen tuki mitä yhteiskunnalta olen saannut tililleni on armeijan päiväraha. 

M33

Vierailija
50/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.

N27

Lapsellista kiukuttelua tehdä omaa elämää koskevia päätöksiä "kostona" hallitukselle. Sinun elämääsi se vain vaikuttaa.

Mitä muuta et tee "kostoksi"? Matkusta koskaan enää ulkomaille? Harrasta liikuntaa? Tapaa ystäviä? Kyllä hallitusta nyt harmittaa!

Se, että sinä olet kostonhimoinen, ei tarkoita, että kaikki eläisivät elämäänsä kostaen ja kiukutellen muille. Muilla voi olla intressejä ehkäistä ja ratkaista, varautua, katsoa kokonaiskuvaa ja nähdä oma vastuu, vapaus ja valinnat vaikuttamassa lopputulemaan, jonka pohjalta tekee päätökset.

-eri

Vierailija
51/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vain osaksi työkykyinen, koska en pysty liikkumaan. Tietokoneella työskenteleminen kyllä onnistuu. Olen kuitenkin ollut työttömänä jo vuosia, koska työnantajat eivät halua tällaista työntekijää.

Pystyisin tekemään esimerkiksi pieniä tai suuria urakoita etänä. Leikkaukset aiheuttavat sen, että en edes haaveile niistä enää.

Tukien jäädyttäminen tietysti vaikuttaa elintasooni siten, että kustannusten noustessa on taas tingittävä jostakin entistä enemmän. Ruoan laadusta tietysti taas.

Minä taas olen täysin työkyvytön. Tingittävä on, kun lapsista katoaa lapsikorotuksetkin. Mielenkiintoista, että kela eväsi sairaspäivärahani, mutta myönsi minulle erityisoikeuden lääkkeeseen, johon menee noin 10 000€ per vuosi. Tosin sillä minut pitäisi saada terveeksi. Ehkä. Onneksi lääkekaton täytyttyä tammikuussa loppuvuosi ei maksa montaa euroa per pistos. Olen nyt jo valmiiksi säästänyt tuohon, että saan tammikuun piikit ostettua. Olen ollut pitkälti yli 10v työttömänä ja eläkettäkin haettu pari kertaa saamatta sitä. En tykkää yhtään, että vähennykset koskevat myös meitä, jotka haluaisimme töihin, mutta emme työkykymme vuosi pääse tai pysty. 

Vierailija
52/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorasin putkikassin foliolla ja nyt lähden hakemaan sisäfilettä cittarista.

Kotoutuminen on epäonnistunut siis. Onneksi rajoja on pistetty kiinni. Suomessa kun asuu niin suomen lakia pitää noudattaa.

Vierailija
53/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio tehdä lapsia tähän yhteiskuntaan.

N27

Jos lapsiaan ei pysty elättämään ilman toisten maksamaa elämää, niin ehkä se on niin parempikin. 

Yrittäjät voisi tajuta tämän saman. Jos ei ole rahaa maksaa palkkaa millä ihmiset elää niin älä yritä. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa asumistukia palkanlisäksi. Menkää yrittäjät myymään vaikka persettä Only Fansiin, että saatte palkkakulut maksettua mutta työntekijöiden ei enää tarvitse olla solidaarisia teille.

Vierailija
54/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.

Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t  pystyyn.

Vierailija
55/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion 30 vuoden kulutusjuhla loppuu nyt.

On aika maksaa lasku.

30 vuotta on palkansaajien veroprosenttia laskettu, ja se jatkuu edelleen.

Etuuksia on alennettu tai pidetty samassa vaikka hinnat on nousseet ja palkat on nousseet, eli köyhien ostovoima on vähentynyt.

Joskus tässä oli lehtijuttu jossa oli laskettu, että nämä veronkevennykset on aiheuttaneet 8 miljardin vajeen vuosittain valtion kassaan. 

Vierailija
56/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani se vaikuttaa niin, että en uskalla ottaa minulle tulevia perintöjä vastaan. Niiden turvin olisin päässyt esimerkiksi omistusasuntoon. Nyt perinnöt menevät lapsilleni, ja minä jatkan yhteiskunnan maksamassa vuokra-asunnossa asumista ja toimeentulotuella elämistä. Luottamus yhteiskuntaan on mennyt, ja kun olen huomannut, miten nytkin yritetään keplotella pienituloisten omaisuudet asuntosijoittajien haltuun, en enää usko mitään hyvää tästä yhteiskunnasta. Omaisuudet pyrin suojaamaan niin, että ne eivät kulje minun kauttani - lapset saakoot kaiken. Se on sentään omasta näkökulmastani "kotiinpäin", ja mieluummin menköön vanhempieni omaisuus heille kuin vieraille asuntosijoittajille. Minä pysyn tukien varassa.

Tuo on kyllä tyhmintä, mitä olen ikinä kuullut ja olen melko vanha. Tottakai perintö kannattaa ottaa vastaan ja sijoittaa se tuottavasti. Lapsesi täten tulevat saamaan isomman perinnön kuin sinä nyt. Osta omistusasunto hyvältä alueelta, niin arvonnousua ei voi estää. Mitä ihmeen järkeä on jäädä tukien varaan, jotka kuitenkin jokatapauksessa heikkenevät? Haluat olla marttyyri, joka metsästää punalaputettuja tuotteita? Toiset joutuvat tekemään sitä pysyäkseen hengissä ja sinä otat sen osan vapaaehtoisesti! Ilmeisesti ainakin sinun tuistasi onkin varaa leikata ja roimasti.

Vierailija
57/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa syödä eikä ostaa lääkkeitä. Varmaan sitten kuolen, mutta tämä on Persujen ja Kokoomuksen tavoite: köyhät kuolkoon pois.

Voisitte samantien laittaa k e s k i t y s l e i r i t  pystyyn.

Miksi et mene töihin? Töistä saa usein enemmän rahaa kuin tukien varassa oleskelu?

Tukien varassa olevat ihmiset on yhteiskunnan riippakiviä ja niistä on vain harmia niille jotka ei tukia saa.

Vierailija
58/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä ansiosidonnaista saaville. Jos ei ole menossa töihin sen jälkeen niin tulojaan voi isontaa olemalla osan ajasta sairaslomalla. Mulla kesti vuosikausia isommat tulot, kun olin ansiosidonnaisella ja kesken sen jäin pariksi vuodeksi sairaslomalle ja sairaslomakorvaus lasketaan ansiosidonnaisesta. Eli on isompi kuin se ansiopäiväraha. Näin saa jopa moninkertaistettua pitkälle ajalle korvauksensa. Jos ei ole siis töihin menossa. 

Vierailija
59/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään.  Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.

Vierailija
60/228 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellisempaa olisi nyt kysellä niiden työpaikkojen perään, joihin leikkausten pitää kannustaa menemään.  Uutisissa kerrotaan koko ajan irtisanomisista ja lomautuksista entisissäkin työpaikoissa, niin niitä pitäisi avautua nyt rutkasti lisää, että kaikille työttömille riittäisi.

Pelkästään mol.fi sivustolla on 15 600 työpaikkaa, sieltä vaan valitsemaan se mieluinen työ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän