Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihmisuä jotka haluaa päästä kaikesta vähällä. Voi olla laittamatta. Mitä tuosta tinkaa.

Ja haluaa päästä nimenomaan Joulusta vähällä. 

Vierailija
82/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea tapa, ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisää soppaan muutama sukulainen, jolla on ihan eri näkemys miten oikea joulu kuuluu viettää ja minkälainen martyrointi siihen kuuluu ja valmiita ruokia nyt ei osta kun alkkikset :D(sarkasmia)..onneksi ei tarvitse enää sitä showta katsoa, mutta tälläistä spektaakkelia se exän suvussa oli..eikä voinut jäädä kotiin kahden kesken ei.

Tämä! Ja siihen sitten vielä näiden sukulaisten mitä erilaisimnat allergiat ja muut ruokarajoitukset. Ja lisäksi niiden sukulaisten aikataulut ja mitä kaikkea heidän pitää ehtiä tehdä (käydä haudoilla, tapaamassa isomummia, toisen äitiä ja toisen isää) ja mihin kaikkialle pitää rientää ennen ja jälkeen sen jouluaterian. Ja jos niillä on vielä pieniä lapsia, niin pitää huomioida ne löasten päiväuniajat ja poäättää joulupukin vierailukin sellaiseen kellonaikana, että lapset eivät ole sen enempää nälkäisiä kuin väsyneitäkä

Mikä  pakko sukua just jouluna tavata, tapaa ennen tai jälkeen.

Vierailija
84/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihmisuä jotka haluaa päästä kaikesta vähällä. Voi olla laittamatta. Mitä tuosta tinkaa.

Miksi laittaa isolla stressillä joulu, josta ei nauti vaan väsyttää ja ärsyttää?

Vierailija
85/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkosta viinaa paljon, sikareita tupakkikaupasta,  wolt tuo ruuat.

Siinä  yksinäisen joulu.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 70-luvun joulu:

Kaikki leivottiinihan itse taikinan teosta lähtien. Eli ei mitään valmiita piparkakku- tai voitaikinoita, vaan itse tehtiin. Ja leivottiin paljon, ei mitään 500 g piparkakkutaikinaa. Kuivakakkuja, pullaa, täytekakku.

Kaikki ruoat tehtiin kokonaan itse. Lantun kuoriminen oli yllättävän hankalaa, kuori oli älyttömän kovaa. Ruokalajeja oli paljon. Talo siivottiin lattiasta kattoon ja kaapit myös.

Äiti oli ihan tööt jouluaattona, vaikka perhe auttoi...

Oman perheeni joulu onkin sitten huomattavasti vaatimattomampi. Joulusiivous on lähinnä järjestelyä ja imurointia. Kaapit jäävät täysin rauhaan. 

Mä muistan omasta lapsuudestani 1960-luvun ja 1970-luvun taitteesta. Itsenäisyyspäivän jälkeen sai tietenkin käydä edelleen koulussa, mutta kavereita ei saanut enää tavata. Koska siitä lähtien jouluaattoon kaikki aika meni siivotessa. Siihen aikaan mun vanhemmillani oli valtava määrä kirjoja,. Siis muutama tuhat. Ja joka hemmetin kirja piti kantaa parvekkeelle ja tomuttaa siellä. Jalkalistat yms pestiin vanhalla hammasharjalla. 

Muistan, kun ysärin alussa esikoiseni kummisetä joulun alla soitti mulle. Vastasin puhelimeen ja kerroin, että olin just jynssäämässä Vimillä ja hammasharjalla saunan lauteiden alla lattian kaakeleiden saumoja puhtaaksi. Esikoisen kummisetä kysyi, meinaanko viettää jouluni saunan lauteiden alla. Vuosi oli 1993 ja sen jälkeen en ole tehnyt joulusiivousta. Ihan tavallinen viikkosiivous riittää. 

Vierailija
87/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukujoulu, useampi lapsi ja laiska puoliso aiheuttavat kyllä stressin helposti. Kyse ei nimittäin aina ole pelkästään siitä omasta joulusta. Lasten kanssa jouluun liittyy niin valtavan paljon muutakin. Jo joulukuun alusta alkaa jos jonkinmoiset juhlimiset päiväkodeissa ja kouluissa on vaikka mitä itsenäisyyspäivän juhlaa ja joulujuhlaa, + esitystä, joihin tietysti kaikkiin tarvitaan vanhempien inputtia ja läsnäoloa esityksissä. Siihen sitten vielä lisättynä kaikki harrastuksiin liittyvät pikkujoulut, jne. Tämän kaiken kun kertoo lasten lukumäärällä, niin hermot on mennä jo ennen kun edes päässyt omiin jouluvalmisteluihin.

Tänä vuonna on käsittämättömän stressitön olo, kun vain nuorin on enää tarvinnut apua edellämainittuun joulukuun härdelliin. Aivan eri fiilis laitella tätä omaa joulua, vaikka tähän sukujoulua laitankin!

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 83: "Mikä  pakko sukua just jouluna tavata, tapaa ennen tai jälkeen."

No just tästä mä puhuin. Että ei pidä alun alkaenkaan lähteä mihinkään sukujouluhässäkkän. Koska jos lähdet, tunnet yhä syvempää syyllisyyttä siitä, että PILASIT KAIKKIEN MUIDEN JOULUN, jos päätitkin toimia toisin. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tekee "pesäeron" sukujouluista, sitä helpopmmalla ja vähemmällä syyllisyydellä pääsee. 

Vierailija
89/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukujoulu, useampi lapsi ja laiska puoliso aiheuttavat kyllä stressin helposti. Kyse ei nimittäin aina ole pelkästään siitä omasta joulusta. Lasten kanssa jouluun liittyy niin valtavan paljon muutakin. Jo joulukuun alusta alkaa jos jonkinmoiset juhlimiset päiväkodeissa ja kouluissa on vaikka mitä itsenäisyyspäivän juhlaa ja joulujuhlaa, + esitystä, joihin tietysti kaikkiin tarvitaan vanhempien inputtia ja läsnäoloa esityksissä. Siihen sitten vielä lisättynä kaikki harrastuksiin liittyvät pikkujoulut, jne. Tämän kaiken kun kertoo lasten lukumäärällä, niin hermot on mennä jo ennen kun edes päässyt omiin jouluvalmisteluihin.

Tänä vuonna on käsittämättömän stressitön olo, kun vain nuorin on enää tarvinnut apua edellämainittuun joulukuun härdelliin. Aivan eri fiilis laitella tätä omaa joulua, vaikka tähän sukujoulua laitankin!

Minkälaista osallistumista näihin vaaditaan vanhemmilta? Kuulostaa kyllä stressaavalta.

Laiska puoliso on toki iso riesa ja stressin aiheuttaja lapsiperheessä ylipäänsä.

Vierailija
90/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi laittaa isolla stressillä joulu, josta ei nauti vaan väsyttää ja ärsyttää?

Ei Joulu väsytä ja ärsytä, kun ottaa lunkisti. Jää paljon positiivista energiaa syödä Jouluruokia ja kuunnella kauniita Joululauluja.

Vierailija
91/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Ja sitten ihmettelet miksi muut stressaavat? Teillähän on aikaa joulujärjstelyihin ihan loputtomiin. Ostat kuitenkin eineksiä. Eikö lapsille tai kummilapsille/sukulaislapsille osteta ollenkaan lahjoja? 

Monilla on kovin erilainen joulu teihin verrattuna. 

-oh

Opiskelija, joka tekee töitä ja hänellä on vielä lapsikin. Mikä tuossa huutaa sitä että aikaa on loputtomiin, ainakaan AP:lla? Raskaus tuskin lisää kauheasti energiaa tähän pakettiin. Mies sentään käy pelkästään töissä. Ja hoitaa lasta.

Pitää järjestää sellainen joulu, johon on voimia.

Vierailija
92/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Jouluun on vielä lähes viikko. Miksi ihmeessä olet nyt jo tehnyt kaiken? Ruoat eivät säily hyvinä.

Vierailija
93/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Jouluun on vielä lähes viikko. Miksi ihmeessä olet nyt jo tehnyt kaiken? Ruoat eivät säily hyvinä.

Miten niin olen tehnyt kaiken? Ap

Vierailija
94/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä oman perheen kesken mitään stressiä olekaan, mutta tosiaan jos mukana on sukulaisia molempien puolelta, ja kaikilla on jyrkät käsitykset oikeasta tavasta viettää joulua niin huh. Ja tietysti arvosteltavana on huushollin siisteys ja ruokatarjonnan oikeanlaisuus jne. Onneksi meidän järjestettäväksi ei koskaan ole tullut ihan täysimittaista sukujoulua, mutta sellaiseen osallistuminenkin on raskasta. 

Teillä on todella kummallisia sukulaisia, jos 'arvostelevat huushollin siisteyttä'. Jos joku yrittäisi arvostella minun kotini siisteyttä, nauraisin ja sitten antaisin hänelle rätin käteen. Tuossa on kyse jostain muusta kuin joulustressistä. Itse olette ottaneet vapaaehtoisesti tehtäväksenne tyydyttää kotinne siisteydellä random sukulaisia, niin ei ole kenenkään pakko tehdä.

N50

Kuuluu sukulaisuuden määritelmään melkeinpä, läheisille voidaan sanoa sellaista mitä muille ei sanottaisi. Ja joulussa on paljon suorittamista ainakin vanhempien ihmisten mielestä. En siis koe tuota ollenkaan kummalliseksi. Jynssäsihän tunnollinen lammaskin lauteenalusia hammasharjalla 😀 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska joku muu jouluna mukana olevista haluaa sen tietynlaisen joulun. Esimerkiksi mun 94 v isäni haluaa joulupäyutään selklaisia ruokia, joita kukaan muu ei syö, Mutta ilman niitä ruokia isälle joulu ei ole joulu.  Mun siskon miniä aikoinaan keksi, että jospa hän nyt sitten vihdoin (kun oli jo pieni vauvakin) järjestäisi sukujoulun. Kun hän kutsui mut ja mun lapseni puolisoineen, mä kiitin kohteliaasti kutsusta. Ihan siksi, että tajusin, ettei tämä nuori nainen ollut lainkaan tajunnut, millainen show siitä syntyy ja miten paljon hänellä on tekemistä. Tästä on kulunut jo kohta 10 vuotta eikä ole sen koommin edes ehdottanut, että järjestäisi sukujoulun. Ei siis kutsunut jouluunsa vain meidän sukua vaan myös oman sukunsa. Ja lapsi vain muutaman kuukauden ikäinen. 

Tee joulu itsellesi. Korkeintaan puolisollesi ja vielä alaikäisille lapsillesi. 

Vierailija
96/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 83: "Mikä  pakko sukua just jouluna tavata, tapaa ennen tai jälkeen."

No just tästä mä puhuin. Että ei pidä alun alkaenkaan lähteä mihinkään sukujouluhässäkkän. Koska jos lähdet, tunnet yhä syvempää syyllisyyttä siitä, että PILASIT KAIKKIEN MUIDEN JOULUN, jos päätitkin toimia toisin. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tekee "pesäeron" sukujouluista, sitä helpopmmalla ja vähemmällä syyllisyydellä pääsee. 

Toiset nauttivat sukujoulusta, kuten minä ja sisarukseni. Teen oman joulun ja tarjoan kutsutuille sukulaisille riittävästi ruokaa, alkoholi ei meidän jouluumme ole kuulunut onneksi koskaan, ei edes punaviini. Syödään ja höpötetään joutavia ja mukavia, lapset odottaa lahjoja ja aikuisetkin avaavat ne muutamat paketit. Tunnelma on rento, joululauluja kuunnellaan YouTubesta eikä kukaan nipota, ainakaan ääneen. Syyllisyys ei kuulu jouluun, jos toinen on hyvällä sydämellä sitä valmistanut. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä, kunhan kaikilla on sydämessään joulurauha ja hyvää tahtoa.

Joulurauhaa kaikille, miten sitten sitä haluatteko viettää!

Vierailija
97/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kauhulla jouluja exän ja ex appivanhempien kanssa. Onneksi ei ole enää sitä showta.

kaikki piti tehdä raivostressillä itse. Laatikot , rosollit, kinkut, kalkkunat, silakoiden nyljentä jne. Punajuuria keitettiin tuntitolkulla jouluaattona. Lanttuja keitettiin laatikoihin. Hirveä ähinä ja tiuskiminen kun on niin paljon kokattavaa jouluaattona.

Sitten ruokailu oli ohi vartissa. Lapset yökkivät laatikoita ja silakoita. Ehdotin joskus että tehtäisiin herkkuja kaikille eli jos joku haluaa joulupöytään sushia niin hankitaan. Ei käynyt, minulle suututtiin ehdotuksesta. Sanottiin että joulupöytä pitää olla perinteinen.

Nyt eron jälkeen en tee jouluna mitään kokkailuja. Ostan kaiken valmiina Lidlistä. Haluan rentoutua ja nauttia olosta. 

Ihmettelen miksi jotkut suorittavat joulua vaikeimman kautta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Niin ja siis tietysti lapsille ostetaan lahjoja, mutta se lienee itsestään selvää. Omille vanhemmille ja tällä kertaa sisaruksille myös, välillä sisarusten kanssa ollaan sovittu että tänä vuonna ei lahjoja.

Nämä joululahjat on myös yksi stressin aiheuttaja. Eil lasten lahjat, mutta mitä ihmettä ostat yli ysikympiselle muistisairaalle, jolla on jo kaikkea, mitä tarvitsee. Ja tilillä rahaa nelöjännesmiljoona. Mä olen jo monena vuonna yrittänyt, ettei ostettaisi lahjoja aikuisille. Mutta kun ei. Tämä vuosi on ensimmäinen, kun mun siskonikin oli samaa mieltä siitä, ettei enää lahjoja aikusille. Ja siskonikin on kohta 70v. Mutta mun äitini on aina ollut sed, jonka mielestä lahjoja pitää laittaa. Onneksi se on jo niin höämö, ettei tiedä, onko joulu vai juhannus, kesä vai talvi.

Vierailija
99/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulustressi syntyy siitä, millaisia merkityksiä ihmiset joululle antaa. Mulle joulussa tärkeintä olisi levätä. Lepääminen tarkoittaa lepoa sosiaalisista kontakteista, sillä kuormitukseni on peräisin ihmisistä ja loputtomasta vuorovaikutuksessa olemisesta. Mutta mulla on sukua ja perhettä jotka antaa joululle ihan toisen merkityksen. Heille joulun tunneilla mitataan sitä, kuka on kenellekin tärkeä. Kääntäen; olet tärkeä vain niille, joiden kanssa olet jouluna. Minä haluan vain olla omassa hiljaisuudessani, joten taidan olla vain tärkeä itselleni eli superitsekäs ihminen. Minun joulun viettoni aiheuttaa monelle yksinäisyyden ja merkityksettömyyden tunteita. Ja kun he ryhtyvät tätä minulle tuomaan esiin, minun ihmisväsymykseni lisääntyy. Siinäpä se minun jouludilemma. 

Laatikoista ei saa ongelmaa aikaan. Syö tai on syömättä.

Vierailija
100/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmällä pääsee kun ei tee mitään tuosta listasta niinkuin minä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi