Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä alkaa tulla silloin, kun suvun vanhukset tulevat siihen ikään, että "tämä on varmasti minun viimeinen joulu". Siinä menee helposti parikymmentä vuotta, kun toteutetaan vanhuksen viimeistä toivetta yhteisestä joulusta.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 35: "Jos kutsut vieraita jouluksi niin kyllä aikataulut menee emännän mukaan. Ei talonväkeä hyppyytetä omien aikataulujen vuoksi, ja pöydässä syödään sitä mitä emäntä tekee ja tarjoas. Juntteja jouluvieraitam

Jotenkin tuntuu agdis avata jo näiden puolesta, joilla on aikatauluja, sääntöjä ja pakkia jouluksi. Ei ihme että tunteet kiristyy ja poliiseilla on töitä. "

Näinhän sen pitäisi mennäkin. Että emäntä ja/tai isäntä päättää. Mutta kun on kasvanut suvussa, jossa emäntä haluaa kaikki paikalle samaan aikaan, niin sitten emäntä sumplii. Ja kun olet tällaisen emännän tytär ja seuraavana vuorossa järjestämään, siitä sumplimisesta on tosi vaikea irrottautua. Koska sitten PILAA niin monen joulun. Ensin on helppoa, jos on vaan ne omat lapset. Kun tulee ne lasten puolisot, joilla taas on omat perinteensä, pitää alkaa huomioida nekin. Jotta ei PILAISi muiden joulua. Sekään ei sitten riitä vaan tulee niitä lapsenlapsiakin. Ja sitten niiden lastenlasten vanhemmat eroaa, joten pitää käydä sekä äiskän että iskän luona. Ja kaikkien mummien ja ukkien. Ja sitten tulee vielä ne lastenlastenlapset. 

Olen sitä mieltä,. että joulut omassa kodissa. Jos sitten on sinkku sisarus ja ne ikäloput vanhukset, ne voi kutsua mukaan. Mä olen NIIIIIIIN onnellinen, että saan ensimmäistä kertaa viettää joulun yksin. Vaikka tästäkin mua ehdittiin jo suvussa syyllistää. Omat lapseni haluavat viettää jo sitä ihan omaa jouluaan, joten heidän osaltaan ei ole mitään ongelmaa. Itseasiassa mun esikoinen vietti jo viime joulunkin vain puolisonsa kanssa kahdestaan. Haluavat jo hekin joulurauhaa eikä jouluhässäkkää. 

Mun vinkkini nuorille on, että tehkää omat joulperinteenne. Tehkää jouluistanne sellaisia, mitä itse haluatte. Älkää odottako yli kuuskymppisiksi, että vihdoinkin saisitte omanlaisenne joulun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Ja sitten ihmettelet miksi muut stressaavat? Teillähän on aikaa joulujärjstelyihin ihan loputtomiin. Ostat kuitenkin eineksiä. Eikö lapsille tai kummilapsille/sukulaislapsille osteta ollenkaan lahjoja? 

Monilla on kovin erilainen joulu teihin verrattuna. 

-ohis

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä alkaa tulla silloin, kun suvun vanhukset tulevat siihen ikään, että "tämä on varmasti minun viimeinen joulu". Siinä menee helposti parikymmentä vuotta, kun toteutetaan vanhuksen viimeistä toivetta yhteisestä joulusta.

Purskahdin nauruun :D Juuri näin!!! Mun vanhemmillani on omasta mielestään ollut se "viimeinen joulu" jo neljännesvuosisadan eli heti sen jälkeen, kun täyttivät 70.

Vierailija
65/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mutta ap:lla on ohje tuohon. "Älä stressaa." Ja nyt onkin ihan helppoa tuottaa vanhukselle pettymys.

Voi vielä kertoa itkevälle vanhukselle, että hän on vastuussa omista tunteistaan, jos ei muuten näytä menevän perille.

Vierailija
66/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, joulustressi hävisi kuin seinään kun aloimme viettämään joulun kahdestaan. Teemme ruuaksi mitä haluamme (tänä jouluna grillikanaa, joskus poroa, joskus karitsaa...) ja vietämme päivän telkkarin edessä löhöillen. 

Lapsuuden perheen joulut olivat (ja ovat edelleen) täysin kaavoihin kangistuneita. Aina sama aikataulu, samat ruuat, samat koristeet, sama ohjelma. Ruuat piti jopa asetella samalla tavalla esille. Mikään ei saanut muuttua jotta tuli "täydellinen joulu". Hyi, puistattaa. 

Vierailija
67/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä oman perheen kesken mitään stressiä olekaan, mutta tosiaan jos mukana on sukulaisia molempien puolelta, ja kaikilla on jyrkät käsitykset oikeasta tavasta viettää joulua niin huh. Ja tietysti arvosteltavana on huushollin siisteys ja ruokatarjonnan oikeanlaisuus jne. Onneksi meidän järjestettäväksi ei koskaan ole tullut ihan täysimittaista sukujoulua, mutta sellaiseen osallistuminenkin on raskasta. 

Vierailija
68/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mutta ap:lla on ohje tuohon. "Älä stressaa." Ja nyt onkin ihan helppoa tuottaa vanhukselle pettymys.

Voi vielä kertoa itkevälle vanhukselle, että hän on vastuussa omista tunteistaan, jos ei muuten näytä menevän perille.

Niin, hyvällä tuurilla ei ole vain yhden vanhuksen viimeinen joulu vaan kahden tai jopa kolmen, ja jotka asuu sadan kilometrin päässä toisistaan. Saa siinä polkea kaasua, että ehtii joka paikkaan prime time -aikaan. 

Vierailija
69/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 70-luvun joulu:

Kaikki leivottiinihan itse taikinan teosta lähtien. Eli ei mitään valmiita piparkakku- tai voitaikinoita, vaan itse tehtiin. Ja leivottiin paljon, ei mitään 500 g piparkakkutaikinaa. Kuivakakkuja, pullaa, täytekakku.

Kaikki ruoat tehtiin kokonaan itse. Lantun kuoriminen oli yllättävän hankalaa, kuori oli älyttömän kovaa. Ruokalajeja oli paljon. Talo siivottiin lattiasta kattoon ja kaapit myös.

Äiti oli ihan tööt jouluaattona, vaikka perhe auttoi...

Oman perheeni joulu onkin sitten huomattavasti vaatimattomampi. Joulusiivous on lähinnä järjestelyä ja imurointia. Kaapit jäävät täysin rauhaan. 

Vierailija
70/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Ja sitten ihmettelet miksi muut stressaavat? Teillähän on aikaa joulujärjstelyihin ihan loputtomiin. Ostat kuitenkin eineksiä. Eikö lapsille tai kummilapsille/sukulaislapsille osteta ollenkaan lahjoja? 

Monilla on kovin erilainen joulu teihin verrattuna. 

-oh

Joo kyllä me sukulaislapsillekin lahjat laitetaan, unohdin ne mainita. Miksi haluatte erilaisen joulun, jos se ei ole mieluisa vaan sen sijaan stressaava? Ap

Vierailija
71/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisen laatikot on todella hyviä. Ja Wurstin Jouluaitta perinteinen siivutettu joulukinkku pakkaus, jota ainakin Lidl myy. Siinä on vähän läskiäkin, eikä ole kuivaa. Hyvää.

Näistä runko ja paljon kaikkea voi lisää ostaa valmiina.

Vierailija
72/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monilla on kovin er

Eikö kukaan halua/toivo jouluksi kotiinsa? Isovanhemmat? 

Vierailija
73/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä oman perheen kesken mitään stressiä olekaan, mutta tosiaan jos mukana on sukulaisia molempien puolelta, ja kaikilla on jyrkät käsitykset oikeasta tavasta viettää joulua niin huh. Ja tietysti arvosteltavana on huushollin siisteys ja ruokatarjonnan oikeanlaisuus jne. Onneksi meidän järjestettäväksi ei koskaan ole tullut ihan täysimittaista sukujoulua, mutta sellaiseen osallistuminenkin on raskasta. 

Teillä on todella kummallisia sukulaisia, jos 'arvostelevat huushollin siisteyttä'. Jos joku yrittäisi arvostella minun kotini siisteyttä, nauraisin ja sitten antaisin hänelle rätin käteen. Tuossa on kyse jostain muusta kuin joulustressistä. Itse olette ottaneet vapaaehtoisesti tehtäväksenne tyydyttää kotinne siisteydellä random sukulaisia, niin ei ole kenenkään pakko tehdä.

N50

Vierailija
74/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhemmat eivät ole vielä tässä iässä. Varmaan sanoisin että meille saa tulla jouluaterialle. Nykyisessä asunnossa ei kyllä onnistuisi yöpyä vaan sitten jos olisimme varoissamme ja heillä pienet eläkkeet, varmaan joululahjana tarjoutuisimme maksamaan hotellit tms. Luulen että mieluummin menisivät kuitenkin lähempänä asuvien sisarustemme luo.

Jos eivät voisi matkustaa niin sitten tilanteen mukaan, mutta voi sitä vierailla muutenkin kuin juuri jouluna. Ap

Vierailija
75/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Jos joulusi perustuu einesruokiin ja kinkkuleikkeleeseen. Niin ei sinua stressaa mikään. Moni ei vain pidä noita oikeina jouluruokia. Lisästressin aiheuttaa vieraat ja heidän aikataulunsa. Oman perheen kesken voi ottaa rennosti.

Yhtenä jouluna kinkku tuli valmiiksi vasta aattoiltana noin klo 20:00, normaalisti syödään noin klo 16-17 maissa. Jos olisi ollut vieraita niin kaaos olisi ollut valmis. 

-ohis

Ja kukahan se on teillä päättänyt, että valmisruuat eivät ole oikeita ruokia? Te itse. Voitte päättää toisinkin, se on ihan oma valinta. Omista valinnoista ei ole oikein heittäytyä marttyyriksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisen vanhuksen voi pyytää mukaan oman perheensä joulun viettoon, mutta sitten se vanhus ei sanele, mitä joulupöydässä pitää olla tai millä tavalla joulua muutenkaan pitää viettää. Mun 96v ja 94v vanhemmillani pitää joulupöydässä olla kaikkea sellaista, mitä taas mä itse en jopulupöytään tarvitse ollenkaan. Jos joku vanhus ei halua viettää jouluaan yksin, sitten pitää hyväksyä se, millaiseen jouluun on osallistumassa. Jos ei ole sillejä, lipeäkalaa eikä lanttulaatikkoa, sitten niitä ei ole. 

Vierailija
77/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ihmisuä jotka haluaa päästä kaikesta vähällä. Voi olla laittamatta. Mitä tuosta tinkaa.

Vierailija
78/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Jos joulusi perustuu einesruokiin ja kinkkuleikkeleeseen. Niin ei sinua stressaa mikään. Moni ei vain pidä noita oikeina jouluruokia. Lisästressin aiheuttaa vieraat ja heidän aikataulunsa. Oman perheen kesken voi ottaa rennosti.

Yhtenä jouluna kinkku tuli valmiiksi vasta aattoiltana noin klo 20:00, normaalisti syödään noin klo 16-17 maissa. Jos olisi ollut vieraita niin kaaos olisi ollut valmis. 

-ohis

PS. Monesta työpaikkaruokalasta voi ostaa laatikot alusta asti valmiiksi itse tehtyinä. Teille ei varmaan sekään kelpaa, kun sitten ei voisi valittaa, miten kova työ niiden tekemisessä on.

Vierailija
79/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö kukaan halua/toivo jouluksi kotiinsa? Isovanhemmat? "

Lainaukset eivät oikein toimi, mutta jos tämä kysymys oli minulle niin kyllä olisimme tervetulleita heidän luokseen. Asuvat satojen kilometrien päässä niin ollaan mieluummin oman perheen kanssa jouluna.

Miehen vanhempien kanssa joulu onkin ollut ihan kiva, mutta oma äitini on pahimman luokan "joulumarttyyri", siitä tämä ihmettely on lähtenyt alunperin. Meillä kuitenkaan äiti ei ole yksin joulua laittanut ja raatanut vaan pienestä pitäen olemme auttaneet ja ei ole ollut mikään täydellinen kiiltokuvajoulu, eikä yleensä sukulaisiakaan kylässä kuin korkeintaan mummo silloin tällöin ja hänkin auttamassa. Nyt ihmettelen mistä se kaikki marttyrointi on lähtenyt, kun ei tämä vaikealta vaikuta.

Yhtään joulua en enää lapsuudenkodissani halua viettää, ellei ole todella hyvä syy ja siksi ehdotin että kokeillaan nyt laittaa ihan oma joulu. Jos mies haluaa niin hänen vanhempiensa luo voimme kyllä puolestani välillä mennä joulua viettämään.

Ap

Vierailija
80/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa vanhemmillani ollut ap: N kaltainen ystävä tai minulla sellainen kummi, kun olin pieni. Olisin voinut olla kummin luona joulua paossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme