Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
1/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää soppaan muutama sukulainen, jolla on ihan eri näkemys miten oikea joulu kuuluu viettää ja minkälainen martyrointi siihen kuuluu ja valmiita ruokia nyt ei osta kun alkkikset :D(sarkasmia)..onneksi ei tarvitse enää sitä showta katsoa, mutta tälläistä spektaakkelia se exän suvussa oli..eikä voinut jäädä kotiin kahden kesken ei.

Vierailija
2/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä paljonkaan perusjouluruokia, ostetaan valmiina 400 gramman laatikot lanttua ja porkkanaa, en välittäisi niistäkään, eikä toinen lapsi välitä, mutta mies ja toinen lapsi tykkää. Kalkkuna haetaan savustettuna ja pieni kinkku paistetaan, se nyt paistuu itsestään. Rosollia samoin pikkulaatikko valmiina, perunalaatikkoa ostin suoraan tuottajalta raakapakasteena. Torttuja teen yhdet joulupäivänä per nenä, valmistaikinasta ja valmis hillosta. Koristeita on pari ledikynttilää. Kuusta tai jouluvaloja ikkunaan ei laiteta, kynttilä sytytetään joulun ruokapöytään. Ei kyläillä missään, mutta jos on hyvä ilma, piipahdetaan hautausmaalla. Joulusaunaa ei lämmitetä, suihku riittää. Lahjoja ei hankita muuta kuin lapsille lahjakortit, että saavat ostaa mitä haluavat, opiskelijoita. Pieniä lapsia ei ole lähipiirissä ja aikuisten lahjarahat pistän hyväntekeväisyyteen. Siivous normaali viikonloppusiivous.  Toisin sanoen, ei juurikaan juhlita joulua, ollaan vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lisää soppaan muutama sukulainen, jolla on ihan eri näkemys miten oikea joulu kuuluu viettää ja minkälainen martyrointi siihen kuuluu ja valmiita ruokia nyt ei osta kun alkkikset :D(sarkasmia)..onneksi ei tarvitse enää sitä showta katsoa, mutta tälläistä spektaakkelia se exän suvussa oli..eikä voinut jäädä kotiin kahden kesken ei.

Kuulostaa kyllä melkoisen stressaavalta. :D En ymmärrä miksi tehdä itse, jos ei pidä itsetekemisestä. Ap

Vierailija
4/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä myöskään tartte siivota tyyliin kaappeja myöten, ihan normi viikkosiivous riittää.

Vierailija
5/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on jos ei käy samalla töissä

Vierailija
6/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä paljonkaan perusjouluruokia, ostetaan valmiina 400 gramman laatikot lanttua ja porkkanaa, en välittäisi niistäkään, eikä toinen lapsi välitä, mutta mies ja toinen lapsi tykkää. Kalkkuna haetaan savustettuna ja pieni kinkku paistetaan, se nyt paistuu itsestään. Rosollia samoin pikkulaatikko valmiina, perunalaatikkoa ostin suoraan tuottajalta raakapakasteena. Torttuja teen yhdet joulupäivänä per nenä, valmistaikinasta ja valmis hillosta. Koristeita on pari ledikynttilää. Kuusta tai jouluvaloja ikkunaan ei laiteta, kynttilä sytytetään joulun ruokapöytään. Ei kyläillä missään, mutta jos on hyvä ilma, piipahdetaan hautausmaalla. Joulusaunaa ei lämmitetä, suihku riittää. Lahjoja ei hankita muuta kuin lapsille lahjakortit, että saavat ostaa mitä haluavat, opiskelijoita. Pieniä lapsia ei ole lähipiirissä ja aikuisten lahjarahat pistän hyväntekeväisyyteen. Siivous normaali viikonloppusiivous.  Toisin sanoen, ei juurikaan juhlita joulua

Mun korvaan tuo kuulostaa ja mukavan jouluisalta. Joulu se on rentokin joulu. :) Mutta mulle aika iso tunnelmasta tulee myös joulumusiikista ja siitä rennosta, mukavasta ja kiireettömästä tunnelmasta. Ap

Vierailija
7/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lapset ovat suurin stressin aiheuttaja. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meille joulut ovat aina rentoa yhdessä olemista ja vela-ystävien tapaamista. Erityisesti ihmettelen miten joku jaksaa käyttää aikaa laatikoiden valmistamiseen. Samalla vaivalla tekisi jotain oikeasti hyviä ruokia.

Vierailija
8/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on jos ei käy samalla töissä

Totta, meillä ei kummallakaan ole jouluna työvuoroja. Se on varmasti stressaavaa. Ap

9/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja siihen sitten vielä näiden sukulaisten mitä erilaisimnat allergiat ja muut ruokarajoitukset. Ja lisäksi niiden sukulaisten aikataulut ja mitä kaikkea heidän pitää ehtiä tehdä (käydä haudoilla, tapaamassa isomummia, toisen äitiä ja toisen isää) ja mihin kaikkialle pitää rientää ennen ja jälkeen sen jouluaterian. Ja jos niillä on vielä pieniä lapsia, niin pitää huomioida ne löasten päiväuniajat ja poäättää joulupukin vierailukin sellaiseen kellonaikana, että lapset eivät ole sen enempää nälkäisiä kuin väsyneitäkään. 

Vierailija
10/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvansoselaatikot stressaa: lanttusoselaatikko, perunasoselaatikko, porkkanasoselaatikko. Ovat NIIN suuritöisiä ja aikaa vieviä.

Vierailija
11/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan lapset ovat suurin stressin aiheuttaja. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meille joulut ovat aina rentoa yhdessä olemista ja vela-ystävien tapaamista. Erityisesti ihmettelen miten joku jaksaa käyttää aikaa laatikoiden valmistamiseen. Samalla vaivalla tekisi jotain oikeasti hyviä ruokia.

Miksi lapset aiheuttaisivat joulun sen suurempaa stressiä?

Mun mies harkitsee tekevänsä tietyt laatikot itse, koska on hänelle sellainen joulun tunnelmaa tuova iloinen tekeminen ja osaa tehdä niistä myös todella hyviä. On suuri laatikoiden ystävä. Mutta saa ne helposti myös kaupasta jos vaikka ei olekaan aikaa. Ap

Vierailija
12/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tismalleen samaa mieltä.

Toiset sitten taas tykkää sanoa kaikkea joulun tekoa stressaamiseksi. Tai sellaista ihmistä yleisesti pidetään stressikimppuna, vaikka ei olisi koskaan valittanut ja nauttisi silmin nähden tekemisestä.

Vierailija
13/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja siihen sitten vielä näiden sukulaisten mitä erilaisimnat allergiat ja muut ruokarajoitukset. Ja lisäksi niiden sukulaisten aikataulut ja mitä kaikkea heidän pitää ehtiä tehdä (käydä haudoilla, tapaamassa isomummia, toisen äitiä ja toisen isää) ja mihin kaikkialle pitää rientää ennen ja jälkeen sen jouluaterian. Ja jos niillä on vielä pieniä lapsia, niin pitää huomioida ne löasten päiväuniajat ja poäättää joulupukin vierailukin sellaiseen kellonaikana, että lapset eivät ole sen enempää nälkäisiä kuin väsyneitäkä

Eli stressiä aiheuttaa iso sukujoulu? Se on kyllä ymmärrettävää, enemmän liikkuvia osia ja erilaisia mielipiteitä.

Mulla oli mielessä lähinnä perhejoulu, mutta sitä en tajunnut aloitukseen kirjoittaa. Kun oma äiti veti niistä aina valtavat stressit, vaikka meillä lapsetkin oli aktiivisesti kaikessa apuna ja joulu oli melko rento.. Nyt ihmettelen että mikä se ongelma oikeastaan oli, Ap

Vierailija
14/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torttulevyt valmiina ja luumuhilloa keskelle ja uuniin 

mä kyllä hifistelen ja teen itse luumuhillon 

Vierailija
15/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena (lapsettomana) lapsena en ole liioin ikinä tästä jouluhömpötyksestää piitannut. Vanhempien luona tulee joulua vietettyä kuten aina. Vanhemmat tekevät näkevät oman vaivan tekemällä ruuat, ja sisarukset toisaalla asuvina riittää, että saavumme paikalle. Ei lahjoja keneltäkään mihinkään suuntaan, pelkkää mukavaa yhdessäoloa vaikka lautapelien ääressä. Yksinkertaista ja mukavaa porukassa oloa hyvän ruuan ääressä.

Vierailija
16/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä myöskään tartte siivota tyyliin kaappeja myöten, ihan normi viikkosiivous riittää.

Kyllä. Kaapit ehtii siivota sitten lomalla, kun ei ole töitä. Yleensä se stressi tehdään itse. Mun äiti on kova siivoamaan, itse en ole, vaan tykkään tehdä ruokaa. En tänäkään vuonna aio ylittää normisiivousstandardiani sen vuoksi. mutta kutsuin kuitenkin kaikki valmiiseen joulupöytään, kun vanhemmilla alkaa olla jo ikää, eikä siskolla ollut tänä vuonna aikaa järkätä. Muutama kynttilä, ledivaloketju ja pieni joulukuusi, kaunis kattaus, joita tykkään tehdä ilman stressiä, se riittää. Sitten rennosti joulun viettoon.

Vierailija
17/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtihan on se että ihmiset itse luo itselleen paineen joulusta. He luovat päässään "täydellisen" joulun kaikkine omine vaatimuksineen ja kun aika ja/tai voimat ei riitä sen toteuttamiseen, iskee ahdistus. Jotkut ihmiset tykkäävät jakaa myös jouluaan someen, mikä voi sekin luoda omanlaisensa paineen, kun haluaa näyttää "kiiltokuvajoulua". Ei kaikki, jotkut.

Sukujoulu voi luoda myös ahdistuksen tunteen kun "pitäisi" olla monessa eri paikkaa yhtäaikaa ja aika kun ei riitä. 

Toivotetaan joulurauhaa mutta oikeasti rauha on kaukana. 

Kannattaa luoda oma joulu niin että joulu olisi oikeasti mukava. Ja osata sanoa ei, jos ei oikeasti halua.

Vierailija
18/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torttulevyt valmiina ja luumuhilloa keskelle ja uuniin 

mä kyllä hifistelen ja teen itse luumuhillon 

Varmasti herkullista! Luksustorttuja.

Minäkin aion tehdä esimerkiksi jotain leipomuksia itse, mutta esimerkiksi leipominen on mulle enemmän rentouttava harrastus ja en aio leipoa mitään, mikä ei ole mulle sellainen mukava tunnelman tuoja. :) Ap

Vierailija
19/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ole joulu koskaan stressannut. Mukavaa puuhaa se on. Koristelu on kivaa ja sen aloitan jo marraskuun lopulla. Mikään leipoja en ole koskaan ollut joten muutamat tortut ja piparit tulee tehtyä ennen joulua valmistaikinasta. Ruokia ostetaan osa valmiina ja osa tehdään itse. Hirveästi ei perinteisiä jouluruokia syödä niin menukin vaihtelee joka joulu. 

Vierailija
20/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun yllä leijuu sosiaalinen paine ylipäätään viettää sitä. Syödä samoja ruokia kuin muu Suomikin.

Kaikki se tekopyhyys ja mukaystävällisyys, joka loppuu kuin seinään joulun mentyä ohi.

En tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi