Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
121/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua stressaa lahjat. Itse ajattelen, että lahjoja on kiva saada ja antaa. Pienikin lahja on kiva, jos siinä on ajateltu lahjan saajaa.

Olen kuitenkin ihan itse laittanut itseni tilanteeseen, jossa keksin lapsilleni lahjat sekä lasten isovanhemmilta että siskoltani. Keksin lahjan miehelleni vanhemmiltaan ja omilta vanhemmiltani. Toki keksin myös lahjat meiltä mummoille ja vaareille, siskon lapsille, omille lapsille, miehelle jne. Ja kirsikkana kakun päällä, keksin lahjan itselleni vanhemmiltani! Tänä vuonna en ole jaksanut keksiä mitään ja äitini viimeksi tänään kysyi ihan loukkaantuneena enkö ole mitään keksinyt.

Ideoinnin lisäksi ostan kaikki lahjat, paitsi anopin hankkimat, koska siskoni asuu ulkomailla ja vanhempani niin korvessa, ettei sieltä mitään löydy. Nettikauppojahan ei voi käyttää. 

Ja tosiaan itse olen itseni laittanut tähän rakoon. Kun lapset oli pieniä, oli helppo jakaa legopakettitoiveet eteenpäin.

Joo, minäkin sanoin aina lasten lahjatoiveet, tai usein jopa niin että isovanhemmat ja kummit laittoi rahana mulle ja minä ostin tai sovittiin ystävättären kanssa jonka kanssa ollaan toistemme lasten kummeja, että kumpikin ostaa vaan omalleen eikä vaihdella mitään paketteja tai edes rahaa. Mutta tuota en ymmärrä että miksi aikuiset ei voi toisiltaan kysyä mitä toivot, tai antaa sit vaan rahaa, myös ne teinit.

Meidän suvussa on yleensä ollut varsinkin miesväki sellaisia että kieltävät ostamasta mitään, ostan vaan sitten jos sattuu joskus silmään joku oikein osuva, omalle miehelle ehkä jotain vaan hyödyllistä tai kirja, hän ostaa minulle yleensä kirjan, joskus osti hajuvettä, mutta sitten lopetti kun osti samaa seuraavana vuonnakin kun kuvitteli että entinen on varmaan loppu, ja sanoin että ei tarvi, että kai olet huomannut että käytän sitä tosi harvoin.

Vierailija
122/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semi-minimalistina eipä tarvi liikaa siivoilla. Ruoka tulee pitkälti valmiina. Lahjat ostettu lokakuussa.

Ihmisiä on n 10+, joulupukkikin tulee .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joka s*tanan porkkana ja punajuuri pitää itse keittää, sillit paljain käsin kalastaa ja mitään valmistaikinaa nyt herranjumala kukaan käytä ja kankaiset servetit silitettynä pöytään ja uuniriisipuuro leivinuunissa hauduttaa ja kattaus ja kaikki viimeisen päälle niin siinä saattaa pientä stressiä ja riitaa tulla... Eli en stressaa. Kotona sitä nähty ihan tarpeeksi.

Vierailija
124/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään joulusta. Mulle siinä on tärkeintä joulukuusi, lahjat ja yhdessäolo.

Ollaan järkätty joulu meillä nyt 20 vuotta. Vaikka ostetaan mahdollisimman paljon ruokia valmiina, on joulun valmistelussa ylimääräistä hommaa: lahjojen osto lapsille, kuusen hankinta ja koristelu ja ruokien osto ja valmistus. Kun arki on muutenkin kiireistä, kaikki tuo ylimääräinen, vaikkakin mukava tekeminen, on vaikea mahduttaa kalenteriin. Töissä 23.12 on usein ihan tavallinen työpäivä ja sitten 24.12 pitäisi kaiken olla valmiina. Odotan aina joulupäivää, kun saa vain olla kotona, syödä herkkuja ja lukea kirjoja. Ja toki viettää aikaa lasten kanssa.

Vierailija
125/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon perheenäiti leipoo jouluna kaiken mahdollisen itse: pullat, leivät, tortut, pikkuleipiä seitsemää sorttia, kakut, juustokakut, karjalanpiirakat, pasteijat. Myös laatikot tehdään itse. Näihin menee paljon aikaa ja lisäksi on siivoukset, ruoan laitot ja läheisten kyläilyt, lahjojen hankkimiset. Monta stressin aihetta. 

Vierailija
126/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivous on iso homma. Ollaan niin rentoja normaalisti, että siivoamiseen menee sitten paljon aikaa. Mutta kyllä se siivottu koti kuuluu joulutunnelmaan, ja hyvähän se on joskus siivota vähän kunnollisemmin. 

Mihinkään kaappeihin ei siivous tietenkään ulotu, mutta keittiö, kylppäri ja olohuone nyt ainakin.

Vierailija
127/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olen mieluummin jotain muuta kuin kunnon perheenäiti. 😇

Vierailija
128/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon perheenäiti leipoo jouluna kaiken mahdollisen itse: pullat, leivät, tortut, pikkuleipiä seitsemää sorttia, kakut, juustokakut, karjalanpiirakat, pasteijat. Myös laatikot tehdään itse. Näihin menee paljon aikaa ja lisäksi on siivoukset, ruoan laitot ja läheisten kyläilyt, lahjojen hankkimiset. Monta stressin aihetta. 

Käykö se perheenäiti myös töissä? Ja varmaan myös omat harrastukset ja ystävät? Miten tuohon on aikaa vai oliko tämä vitsi (sori olen välillä huono ymmärtämään niitä)? Ap

Vierailija
129/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheessä aikatauluttaminen tympii. Samoin se jos on tehnyt vaivalla siistiä, ja kohta koti näyttää kuin olisi pommin jäljiltä. Onhan siinä oma työ hääriä keittiössä pitkin päivää. Mielellään vain makaisi sohvalla, joululeffa päällä.

Tänä vuonna ei edes ehdi siivota erityisemmin, enkä jaksa. Pienin lapsi tekee hommasta turhauttavan. Teemme vasta lounaaksi riisipuuroa, lopusta teen jälkkärin eli appelsiiniriisiä. Kaikki paitsi kahvikakut ja tortut ostan valmiina kaupasta. Joulukuusi on ollut esillä jo 2 viikkoa, fiksataan aattona uusiksi. Pari joululiinaa, patterikynttilöitä. Kelvatkoot meille, somen joulut ei kiinnosta.

Vierailija
130/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään joulusta. Mulle siinä on tärkeintä joulukuusi, lahjat ja yhdessäolo.

Ollaan järkätty joulu meillä nyt 20 vuotta. Vaikka ostetaan mahdollisimman paljon ruokia valmiina, on joulun valmistelussa ylimääräistä hommaa: lahjojen osto lapsille, kuusen hankinta ja koristelu ja ruokien osto ja valmistus. Kun arki on muutenkin kiireistä, kaikki tuo ylimääräinen, vaikkakin mukava tekeminen, on vaikea mahduttaa kalenteriin. Töissä 23.12 on usein ihan tavallinen työpäivä ja sitten 24.12 pitäisi kaiken olla valmiina. Odotan aina joulupäivää, kun saa vain olla kotona, syödä herkkuja ja lukea kirjoja. Ja toki viettää aikaa lasten kanssa.

Osallistuuko teillä lapset joulun laittoon? Muistelen että me laitettiin kuusi alusta asti keskenämme lapsena. Meillä oli siis muovikuusi, joka haettiin varastosta ja koristeltiin ja aikuiset ei osallistuneet mitenkään. Piparien ja torttujen teko oli myös lasten hommaa, aika pienikin ne osaa jo tehdä itse kun aikuinen laittaa uuniin.

Vierailija
131/222 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään tänä vuonna ihanan rento perhejoulu omien aikuisten lasten ja heidän puolisoidensa kanssa vuokramökillä. Ruoat tulee cateringista, kuusen on kantanut sisään ja koristellut joku muu. Liinavaatteet ja pyyhkeet talon puolesta valmiiksi laitettuna. Muina päivinä syödään ravintoloissa, paitsi aamiainen mökillä. 

Yleensä laitan samalle porukalle joulun meillä mieheni sekä miniöiden ja vävyjen suosiollisella avustuksella. Olen sanonut, että niin kauan laitan kuin jaksan ja sitten on jonkun muun vuoro. Mutta olen viimeisen päälle jouluihminen ja nautin siitä, kun jo 1. Adventtina saan koristella kodin joulukuntoon.

Vierailija
132/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän joulusta ja jouluperinteistä. Ostan myös kaiken valmiina. Paras joulu on kotona puolison kanssa, ei sukulaisten nurkissa.

Vierailija
133/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Muu perhe auttaa siivoamaan, koristelee kodin ja kuusen ym.

Yhteispelillä se sujuu.

Vierailija
134/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tismalleen samaa mieltä.

Toiset sitten taas tykkää sanoa kaikkea joulun tekoa stressaamiseksi. Tai sellaista ihmistä yleisesti pidetään stressikimppuna, vaikka ei olisi koskaan valittanut ja nauttisi silmin nähden tekemisestä.

Joka asiasta saa stressin aikaiseksi, jos haluaa, varsinkin jouluna, jos perheessä pitää vain omia suunnitelmia ainoina oikeina.

Vierailija
135/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietetään tänä vuonna ihanan rento perhejoulu omien aikuisten lasten ja heidän puolisoidensa kanssa vuokramökillä. Ruoat tulee cateringista, kuusen on kantanut sisään ja koristellut joku muu. Liinavaatteet ja pyyhkeet talon puolesta valmiiksi laitettuna. Muina päivinä syödään ravintoloissa, paitsi aamiainen mökillä. 

Yleensä laitan samalle porukalle joulun meillä mieheni sekä miniöiden ja vävyjen suosiollisella avustuksella. Olen sanonut, että niin kauan laitan kuin jaksan ja sitten on jonkun muun vuoro. Mutta olen viimeisen päälle jouluihminen ja nautin siitä, kun jo 1. Adventtina saan koristella kodin joulukuntoon.

Oi, tuo on myös minun unelma, viettää joulu hyvin varustellussa ja tilavassa mökissä palvelujen äärellä. Mieskin on samaa mieltä, että noin jatkossa tehdään, jos lapset vielä haluavat tulla meidän kanssa joulunviettoon. Nyt mies sanoo, että niin kauan, kun meidän kummankin äidit ovat elossa, joulut vietetään kuten ennenkin. Ehkä sitten 7-kymppisenä on uuden joulun vuoro.

Vierailija
136/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma useimmille on varmaan ne sukulaiset, joilla on aivan toisenlaiset vaatimukset. Lahjoistakaan ei ole mitään huolta, kun niitä ei laiteta kuin omalle perheelle. Koristeet ovat niitä perinteisiä, joita meillä on "aina".

Kun on tarpeeksi itsenäinen ja itsepäinen, ei mitään stressiä jouluna. Ei raivosiivoamista, ei tolkutonta leipomista ym. vaan rauhallisesta toimintaa. Omannäköisen joulun valmistelussa ei ole mitään suurempaa stressiä , jos mitään ei  mene perusteellisesti pieleen. Se vaara tietenkin aina on.

Vierailija
137/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noita JOULUKSI leivota. Vain torttuja ja pipareita, jälkimmäiset siksi, että niillä saa mukavasti joulun tuoksua. Ehkä taatelikakku, mutta ei meillä enää sitäkään.

Ei laatikoitten tekemiseen mene paljon aikaa, vaikka omin käsin pilkkoisi juurekset. Sosemyllystä on iso apu ja siitä, että meidän joulupöydässä ei kukaan ole allerginen. 

Sen verran pieni suku meillä, eikä erityisen sukurakas, joten ei mitään kyläilyjä eikä varsinkaan lahjakierroksia.  Kuusen hankinta on ollut haastavinta. Tai siis sisään tuotavan kuusen valinta niistä, joita on tuotu pihalle.

Vierailija
138/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua stressaa lahjat. Itse ajattelen, että lahjoja on kiva saada ja antaa. Pienikin lahja on kiva, jos siinä on ajateltu lahjan saajaa.

Olen kuitenkin ihan itse laittanut itseni tilanteeseen, jossa keksin lapsilleni lahjat sekä lasten isovanhemmilta että siskoltani. Keksin lahjan miehelleni vanhemmiltaan ja omilta vanhemmiltani. Toki keksin myös lahjat meiltä mummoille ja vaareille, siskon lapsille, omille lapsille, miehelle jne. Ja kirsikkana kakun päällä, keksin lahjan itselleni vanhemmiltani! Tänä vuonna en ole jaksanut keksiä mitään ja äitini viimeksi tänään kysyi ihan loukkaantuneena enkö ole mitään keksinyt.

Ideoinnin lisäksi ostan kaikki lahjat, paitsi anopin hankkimat, koska siskoni asuu ulkomailla ja vanhempani niin korvessa, ettei sieltä mitään löydy. Nettikauppojahan ei voi käyttää. 

Ja tosiaan itse olen itseni laittanut tähän rakoon. Kun lapset oli pieniä, oli helppo jakaa legopakettitoiveet eteenpäin.

Olen ulkoistanut omien aikuisten lasteni lahjojen laittamisen siten, että laitan heille lahjarahan. Ostakoon sillä itselleen tai toisilleen.

Vierailija
139/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvansoselaatikot stressaa: lanttusoselaatikko, perunasoselaatikko, porkkanasoselaatikko. Ovat NIIN suuritöisiä ja aikaa vieviä.

Lanttu- ja porkkanalaatikot on kyllä niin yksinkertaisia, että en ymmärrä miten kukaan voi pitää niitä suuritöisinä. Soseet saa valmiina kaupasta, puuron keitossa kun käyttää kiehumaitoa niin ei tartte hämmennellä koko ajan ja loppu on suunnilleen "sekoita ainekset ja kaada vuokaan". Ja tietysti ne voi ostaa kaupasta valmiinakin. 

Vierailija
140/222 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykö se perheenäiti myös töissä? Ja varmaan myös omat harrastukset ja ystävät? Miten tuohon on aikaa vai oliko tämä vitsi (sori olen välillä huono ymmärtämään niitä)? Ap

Nämä olivat itseasiassa oman äitini sanat. Kaiken piti olla itse tehtyä. Ja tietty työssä käynnit, harrastukset ja muut siihen päälle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän