Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa
- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi
- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama
- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen
- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.
- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua
- Joulusauna menee päälle nappia painamalla
- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä
Mitä te teette toisin kuin me?
Tässä on stressaavaa
1.töissä vielä huomenna
2. Itse tiedän tekeväni parempaa ruokaa kuin kaupan valmiit
3. Joulupöytään kuuluu paljon salaatteja niitä ei voi tehdä viikkoja etukäteen.
4. Kaksi kissaa karvastaa niin että viikko sitten tehty siivous näyttää siltä kuin ei olisi siivottu vuoteen.
5. Iso omakotitalo, jossa viettää paljon noin 15henk joulua, ihan minun tahdostani ja haluan että jokaisella on mukavaa, lisäksi pari uutta vierasta.
Kunhan tässä tämä ja huominen stressataan aattona voi jo ottaa rennommin ja joulupäivä ja tapaninpäivä ihan levätä ilman että yrimitään sukua ja pahoitetaan mummun mieli.