Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitamme ensimmäistä omaa joulua ja ihmettelen mikä tässä on muka niin vaikeaa ja stressaavaa

Vierailija
18.12.2023 |

- Suurimman osan ruoista saa halutessaan valmiina kaupan hyllyltä ja itse voi tehdä juuri sen verran kuin kokee mukavaksi tekemiseksi

- Perusjouluruokia ei paljon tarvi suunnitella, kun perinteinen lista on aikalailla se sama

- Torttujen ja piparien leipominen ei ole pakollista, mutta jos niitä haluaa tehdä niin taikinan saa valmiina ja voi tehdä tästä mukavan yhteisen tekemisen

- Koristelu on mukavaa ja ei vie paljon aikaa, jos ei halua vetää övereitä. Jouluvalot ikkunaan ja kuusen koristelu, se on siinä.

- Missään ei ole pakko kyläillä, jos ei halua

- Joulusauna menee päälle nappia painamalla

- Lahjojen hankkiminen vaatii eniten aivotyötä. Aikuisten kesken voi sopia että annetaan vain jotain pientä

Mitä te teette toisin kuin me?

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se vähävaraisena, ahtaassa yksiössä asuvana, keittotaidottomana ja autottomana aikamoinen riesa, jos joku tulisi jouluksi kylään ja pitäisi alkaa laittamaan tai lähteä ostamaan jouluruokia. Eivät ne edes mahtuisi jääkaappiini. Eikä vieraat keittiööni.

Jos taas kotona on tilavampaa ja tililläkin rahaa, sekä auto alla, ja löytyy myös ruoanlaittotaitoja ja -haluja, niin kyllähän sellainen selviääkin aika stressittä joulusta.

Vierailija
42/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epäempaattinen aloitus. Mutta eivät kaikki osaa asettua muiden asemaan. Tämä aloitus ei muuten ole yritys asettua muiden asemaan, jos joku saa päähänsä sitä väittää.

Esimerkiksi minnekään ei ole pakko mennä vierailulle. Mutta saa olla kovapintainen ihminen, johon ei vuosikymmeniä jatkunut syyllistäminen ollenkaan tehoa ja päätös olla kotona ei tunnu miltään. Tai joka ei stressaannu, kun tietää loukkaavansa läheistään todella pahasti.

Sellainen ihminen ei toki tunne mitään, jota ei ole vuosikausia pehmitetty syyllistämisellä. Hän sitten ällistelee viattomasti, miten tämä voi olla muille vaikeaa. 

Kuulostaa siltä, että sinun tapauksessasi stressaa kenties jokin ihan muu kuin joulu. Aloitus oli tarkoitettu kevyeksi ihmettelyksi käytännön puoleen. Perheillä joilla on valtavia ongelmia syyllistämisten ja muiden henkisten taakkojen kanssa, on varmasti ongelmia myös joulun kanssa mutta se tuskin johtuu jouluruoista ja -siivouksista vaan sairaasta perhedynamiikasta ja kaikenlaisesta vanhasta kuonasta. Näitä tuskin kannattaa käsitellä vauva.fi -sivustolla muutenkaan vaan jossain luottamuksellisemmassa ja asiantuntevammassa paikassa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siitä tehdään vaikeata ihan tahallaan tai sitten seura on säädytöntä. Ensimmäisella tarkoitan sitä, että stressataan ja rakennetaan joulua kuin Iisakin kirkkoa epätodellisiin odotuksin, ja toisella sitä, että kun on sukujoulupöydän ääressä, niin joku kittaa etanolipitoisia liikaa tai joku kaivaa vanhat riidat tilaisuuden tullen esille.

Vierailija
44/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan stressaa. Teen jouluksi niitä juttuja joista nautin, eli vähän sisustan ja koristelen, teen kukka-asetelmia ja kynttilöitä, joskus kortteja. Aito pihtakuusi pitää olla ja se koristellaan kauniiksi reissuista hankituilla koristeilla. 

En siivoile ylimääräisiä. Juhlaruokaa tykkään laittaa, mutta ostan esim. valmiin kinkkurullan kun tänä jouluna olemme kolmistaan oman perheen kesken. Lahjoistakaan en jaksa stressata, kunhan on muutama kiva paketti pojalle. Itselleni ostan aina muutaman kirjan lomalukemiseksi, hyvää viiniä ja mies ostaa yleensä vinkkaamani hajuveden. Mies saa taas paitoja, vöitä, nahkahanskoja tms mitä kulloinkin pyytää.

Pitkä kahden viikon joululoma oman perheen kesken, rauhassa ja laiskotellen on ihan parasta!

Vierailija
45/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se vähävaraisena, ahtaassa yksiössä asuvana, keittotaidottomana ja autottomana aikamoinen riesa, jos joku tulisi jouluksi kylään ja pitäisi alkaa laittamaan tai lähteä ostamaan jouluruokia. Eivät ne edes mahtuisi jääkaappiini. Eikä vieraat keittiööni.

Jos taas kotona on tilavampaa ja tililläkin rahaa, sekä auto alla, ja löytyy myös ruoanlaittotaitoja ja -haluja, niin kyllähän sellainen selviääkin aika stressittä joulusta.

Meillä ei ole autoa, mutta asumme kauppojen lähellä. Olen opiskelija ja ei mieskään mikään rikas. Jouluruoat eivät meillä maksa kauheasti sen enempää kuin normaalin arjen ruoat. Jos joku tulisi meille joulupöytään niin varmaan jaettaisiin vähän vastuita ja hän toisi ruokia mukanaan, mutta ei meillekään isoa porukkaa mahtuisi jos haluaa istua mukavasti saman pöydän ääressä. :) Ap

Vierailija
46/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minnekään ei ole pakko mennä vierailulle. Mutta saa olla kovapintainen ihminen, johon ei vuosikymmeniä jatkunut syyllistäminen ollenkaan tehoa ja päätös olla kotona ei tunnu miltään. Tai joka ei stressaannu, kun tietää loukkaavansa läheistään todella pahasti.

Sellainen ihminen ei toki tunne mitään, jota ei ole vuosikausia pehmitetty syyllistämisellä. Hän sitten ällistelee viattomasti, miten tämä voi olla muille vaikeaa. 

Sitä tärkeämpää olisi opetella sanomaan ei. Ja jättämään aikuiset olemaan ihan itse vastuussa omista tunteistaan. Jos joku loukkaantuu siitä että joku viettää joulun kotonaan, kyse on asiasta johon vain loukkaantuja voi vaikuttaa. Ei ole huonoa käytöstä pitää omia rajoja.

Vierailija
47/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvansoselaatikot stressaa: lanttusoselaatikko, perunasoselaatikko, porkkanasoselaatikko. Ovat NIIN suuritöisiä ja aikaa vieviä.

Näissä laatikoissa on sellainen niksi, että ne valmiit puolivalmistesoseet maistuu ihan samalle eikä ole edes niin kalliita. Puolivalmiista tekeminen on tosi helppoa.

Vierailija
48/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap vielä voi tietää miten stressaavalta se itse tehty joulu tuntuu, jos se on vasta edessäpäin. 🤔

En voikaan, mutta valmistelu ei ole ainakaan ollut vaikeaa. Mikä siinä itse joulussa sitten olisi stressaavaa? Meillä on kyllä astianpesukone, sen puute varmaan aiheuttaisi ikävän tiskausnakin jollekulle. Ap

Jos joulusi perustuu einesruokiin ja kinkkuleikkeleeseen. Niin ei sinua stressaa mikään. Moni ei vain pidä noita oikeina jouluruokia. Lisästressin aiheuttaa vieraat ja heidän aikataulunsa. Oman perheen kesken voi ottaa rennosti.

Yhtenä jouluna kinkku tuli valmiiksi vasta aattoiltana noin klo 20:00, normaalisti syödään noin klo 16-17 maissa. Jos olisi ollut vieraita niin kaaos olisi ollut valmis. 

-ohis

Vierailija
49/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se stressi tulee marttyyreille, jotka kutsuvat 20 sukulaista syömään, vaikka ei olisi aikaa, rahaa eikä halua. Kun pitää näyttää, että kyllä minä järjestän. Sitten raivotaan perheelle, kun ei meinaa jaksaa. Oma näytöksensä näillä on se, kun taas marttyyrina lähdetään ostamaan joululahjoja, mun lapset, sun lapset ja meidän lapset ja hemmetti, että noille sunkin kakaroille pitää ostaa. Jne jne jne. 

Vierailija
50/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että stressi on 90 % henkistä laatua. Ihmiset yrittävät yltää kaikkiin odotuksiin. Henkinen paine siitä, että kaikilla pitäisi olla hyvää joulumieltä, ihanat jouluruuat kauniisti katetussa joulupöydässä. Joulupukki tulee jakamaan lahjoja, luetaan pienet lahjojen päällä olevan joulurunot. Kaikki rakastavat joululahjojaan (onneksi kukaan ei saanut villasukkia!) ja sitten syödään juustoja ja belgialaisia suklaakonvehteja. Kukaan ei juovu pientä hiprakkaa pidemmälle.

Vierailija
51/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulustressi loppui siihen kun lähdin kotoa ja aloin viettää jouluja omassa kodissa miehen kanssa. Meillä äiti oli se kaiken stressin ja hössötyksen luoja ja joulu tiesi pitkää älytöntä talon kuuraamista, kokkaamista ja leipomista kuin komppanialle ja joulukoristeet, joulutekstiilit, joulukukkien kuskausta ympäri kylää jne..Mies on samanhenkinen kun minä eikä välitä hössötyksestä. Lapsi ei kyllä stressiä oo tuonut, mitä nyt pienempänä joulun odotus oli vaikeaa ja levotonta. Ollaan vietetty jouluja eritavoin eikä oo mitään pakkorutiinia. 

Vierailija
52/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

"Eli stressiä aiheuttaa iso sukujoulu? Se on kyllä ymmärrettävää, enemmän liikkuvia osia ja erilaisia mielipiteitä.

Mulla oli mielessä lähinnä perhejoulu, mutta sitä en tajunnut aloitukseen kirjoittaa. Kun oma äiti veti niistä aina valtavat stressit, vaikka meillä lapsetkin oli aktiivisesti kaikessa apuna ja joulu oli melko rento.. Nyt ihmettelen että mikä se ongelma oikeastaan oli, Ap"

Kyllä. Juuri näin. Älkää ikinä lähtekö mukaan mihinkään sukujouluhärdelleihin, jos haluatte viettä rennon ja rauhallisen joulun. Voin kokemuksesta sanoa, että kun se suku kasvaa (tulee puolisoita omine perinteineen sekä lapsia), siinä onkin sellainen härdelli jo pelkästään aikataulujen kanssa, että ei kannata. Mä olen jo 62v ja mulla on elämäni ensimmäinen OMA joulu. Vietän joulua siis yksin kotona eikä mun tarvitse jouluaattona katsoa edes kelloa. Tee

Laitetaan siis vinkki korvan taakse, sukujoulut pannaan. :) Ihanaa ja rentouttavaa joulua sinulle! Ap

No höpsis! Omasta suhtautumisesta se riippuu. Minä teen oman joulun ja kutsun sisarukset perheineen ja vielä anopinkin! Tiedän että äidilläni on joulunvietosta oma mielipide, niin saa ollakin. Olen kuitenkin sen verran aikuinen, etten välitä siitä, jos joku ei ole hänen mielensä mukaista. Se ei minun eikä neljän sisarukseni joulua pilaa. Aikatauluista voi neuvotella, nyt on meidän vuoro järjestää, kun muilla aattoaamupäivänä töitä.

Vierailija
53/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan lapset ovat suurin stressin aiheuttaja. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meille joulut ovat aina rentoa yhdessä olemista ja vela-ystävien tapaamista. Erityisesti ihmettelen miten joku jaksaa käyttää aikaa laatikoiden valmistamiseen. Samalla vaivalla tekisi jotain oikeasti hyviä ruokia.

Lasten ilo ja jännitys on joulussa hauskinta. <3

Vierailija
54/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Vierailija
55/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika epäempaattinen aloitus. Mutta eivät kaikki osaa asettua muiden asemaan. Tämä aloitus ei muuten ole yritys asettua muiden asemaan, jos joku saa päähänsä sitä väittää.

Kuulostaa siltä, että sinun tapauksessasi stressaa kenties jokin ihan muu kuin joulu. Aloitus oli tarkoitettu kevyeksi ihmettelyksi käytännön puoleen. Perheillä joilla on valtavia ongelmia syyllistämisten ja muiden henkisten taakkojen kanssa, on

Sekä epäempaattista että alentuvaa. Ja nyt vielä kieltäisit osaa ihmisistä puhumasta täällä.

Mutta hyvä sentään että nyt ymmärsit, että joulu sinänsä ei todellakaan ole se stressin aiheuttaja vaan ihan muut seikat. Joulu vain tuo sen esiin.

Kun ei tässä ole kyse siitä että muut olisivat niin tyhmiä, että eivät ilman neuvojasi ymmärrä että laatikoita saa kaupasta. Se on monimutkaisempaa.

Vierailija
56/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään stressaa joulusta, sillä olen jouluihminen. Ehkä ne stressaavat, jotka eivät oikeasti pidä joulusta. Lisäksi ostan kaikki ruuat valmiina, nytkin olen jo ostanut laatikot pakastimeen valmiiksi ja valmiskinkkuja. Teen itse vain graavilohen, eikä se vie kauan aikaa. Joulukuusikin on jo koristeltu ja joulukoristeet olleet jo pari viikkoa esillä. Nyt tässä rauhassa istun sohvalla, juon glögiä ja katson Hallmarkin joululeffaa.

N50, lapsi vielä kotona ja sukulaisia kylään jouluna

Vierailija
57/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tärkeämpää olisi opetella sanomaan ei. Ja jättämään aikuiset olemaan ihan itse vastuussa omista tunteistaan. Jos joku loukkaantuu siitä että joku viettää joulun kotonaan, kyse on asiasta johon vain loukkaantuja voi vaikuttaa. Ei ole huonoa käytöstä pitää omia rajoja.

Niin. Ja maraton juostaan niin että lähdet vain juoksemaan. Ei mitään ongelmia ja nyt kaikki voivat juosta maratonin, kun annoin ohjeet.

Vierailija
58/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko ihmiselle sitä ruokaa laitetaan? Entä kuinka paljon ostatte lahjoja? Käyttekö töissä koko viikon? Vai oletteko velapari kotona kaksistaan? 

Laitetaan joulu omalle perheelle. Meillä on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Ostetaan miehen kanssa toisillemme muutamat lahjat, joista osa jotain ihan pientä, tyyliin suklaarasia.

Ei ole jouluun ajoittuvia vuoroja, miehellä normi työviikko joka on siis virka-aikaa. Olen tällä hetkellä itseasiassa opiskelija vaikka teen kyllä opintojen ohella töitäkin.

Ap

Niin ja siis tietysti lapsille ostetaan lahjoja, mutta se lienee itsestään selvää. Omille vanhemmille ja tällä kertaa sisaruksille myös, välillä sisarusten kanssa ollaan sovittu että tänä vuonna ei lahjoja.

Vierailija
59/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinun tapauksessasi stressaa kenties jokin ihan muu kuin joulu. Aloitus oli tarkoitettu kevyeksi ihmettelyksi käytännön puoleen. Perheillä joilla on valtavia ongelmia syyll

Yksi ongelmasi voisi olla uhrin asemaan heittäytyminen...

Vierailija
60/222 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadan joulukortin lähettäminen hyvissä ajoin. Kun kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan