Siis eikö joillain ole oikeasti varaa maksaa 10e työpaikkalounaasta?
Monesti olen kysynyt niiltä jotka syö omia eväitä, että eikö olisi terveellisempää, sosiaalisempaa ja monipuolisempaa syödä ruokalassa täysipainoinen ateria, kuin jotain edellisen illan jämiä.
Yleensä kertovat säästävänsä, mutta miten 10e lounas voi muka olla liikaa jollekin?
T. Ylempi toimihenkilö
Kommentit (150)
Meillä 13 euroa. Maksan sen mielelläni, koska se on täysipainoisen aterian lisäksi sosiaalinen kokemus.
Toista se olisi nyhjöttää jossain taukotilassa leipäpalasen kanssa.
No ei ole pskaduunipalkalla todellakaan varaa.
Meillä on niin huonoa ruokaa työpaikkaruokalassa, siksi on aina omat ruoat mukana ja säästöä tulee 😊.
Omat eväät maistuu hyvältä ja ne saa syödä heti, ei tarvi mennä johonkin ruokalaan jonottamaan. Mielummin säästän sen päivittäisen 10 euroa oikeaan ravintolaruokaan vapaa-ajalla silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
No jos saa 9eur päivä niin mitäpä lottoat?
ei kukaan noin vähän saa. työttömyystukikin on ainakin 500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Ylempi toimihenkilö, joka aloittaa otsikon sanalla siis?
Joskin hyvä kielentuntemus on plussaa, suurin osa ylemmistä toimihenkilöistä ei työskentele kielenhuollossa. Ylemmät toimihenkilöt myös kiroilevat, käyvät vessassa, juovat päihtyäkseen ja pieksevät perheitään ( eivät tietenkään kaikki).
No joo. Meillä työpaikka lounas on pizza&buffassa. Kollegan kanssa ei voi mennä yhtäaikaa syömään, kun miehitys pitää työpaikalla olla kunnossa. Ruokatauko on tasan 30min ja tuo Buffa on aina täysi, joutuu jonottamaan. Sitten ruoka pitää hotkia, tulee syötyä liikaa ja sitten on huono olo.
Jos syön kahvihuoneessa omia eväitä, niin silloin tauko on sosiaalisempi, näen niitä kollegoita . Otan kotoa oikeaa ruokaa mukaan ja jälkkäriksi hedelmiä.
buffan lounas taitaa olla n. 13€, omat eväät 1-2€ säästän siis rahaakin.
Yllättävän pitkän ketjun sai ap aikaan tällä provollaan.
Piti muuten oikein tarkistaa, on nämä kommentit vuodelta 2023 ja silti puhutaan kympin lounaista. Normaali lounashinta on 12,70, ja taitaa nousta ensi vuonna, koska lounasedun arvo nousee.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta eihän aina ole kyse siitä, etteikö sitä kymppiä olisi. Moni ihan hyvätuloinenkin kokee turhaksi maksaa joka päivä ateriasta 10 eur, etenkin, kun sitä ei saa itse valita, vaan työpaikkaruokalan tarjonta on sitä, mitä on. Mieluummin maksaa sitten vaikka 20 euroa itse valittuun ravintolaan illalla, josta saa just omien toiveitten mukaista ruokaa. Moni hyvätuloinenkin haluaa mieluummin säästää työpaikkaruokalan kohdalla. Kysehän on valinnoista - mihin haluaa laittaa rahaa ja mihin ei. Ilmeisesti moni ei koe työpaikkaruokalaa kympin arvoiseksi. Voi myös olla, ettei halua syödä muiden kanssa - hekään eivät ole itse valittuja ihmisiä, joten he voivat olla sen verran yhdentekeviä, ettei heidän kanssaan halua viettää yhtään enempää aikaa kuin mitä työn puitteissa on pakko.
Pariskunnallahan tuo tekee yli 500e kuukaudessa plus muut ruuat siihen päälle (esim.2*20*12,90), tulee äkkiä reilu tonni kuussa pelkkään ruokaan . Perheelliselle varsinkin voi tehdä tiukkaa, jos vielä isommat asuntolainat painaa päälle. Eli ei ole kaikillla varaa...Ihan terveellinen lounas se itsetehty kotiruoka (jämät) on....
Kun olin työelämässä, joskus käytin lounasseteliä lähikuppilassa, kun jos tilasi vaikka ruokaisan salaatin, niin sen setelistä ylijäävän osuuden sai käyttää toisella kertaa.
Minusta ne työpaikkalounaat sorsivat vähäruokaisempia, kun monet miehet varsinkin mättävät jättiannoksia suuhunsa ja saman verran maksaa sitten pieniruokainen (ja pienipalkkainen)nainen paljon vähemmästä ruuasta.
Useimmiten minulla oli omat eväät, eli vaikka edellisen päivän ruokaa rasiassa.
On varaa ja käyn työkaverin kans kahdestaan joskus lounaalla (meidän tiimissä työskennellään pareittain riippuen erikoistumisesta työhön). Aina jos toisen osaston henkilöt liittyy pöytäseuraan niin koitan vain imuroida ruokani mahdollisimman nopeasti ja lähteä takaisin omalle työpisteelle. Mutta lounastan tälleen ehkä 1krt kuukaudessa jos sitäkään.
Muuten kyllä olen melkoinen himosäästäjä, käytän edelleen samoja vaatteita mitä käytin 10 vuotta sitten. Vähän korjaan, paikkaan ja ompelen niitä uusiksi. Ruokien suhteen kotona elän edelleen kuin olisin opiskelija. Puhelimenikin ovat aina jonkun tutun aiemmin käyttämiä ja saan ne itselleni ilmaiseksi. En nauti rahan kuluttamisesta, se ahdistaa. En ole ikinä eläessäni ostanut esim televisiota.
T. Alempi toimihenkilö
Meillä maksaa 12,90 € ja käyn joka päivä sen syömässä.
Työpaikkalounas lihottaa suomalaisia, jotka ovat niin ahneita buffeteissakin, että PITÄÄ syödä vähintään koko rahan edestä.
10€ x 20 päivää on jo aika iso summa laittaa perusruokalan sapuskoihin. Eväillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13 euroa. Maksan sen mielelläni, koska se on täysipainoisen aterian lisäksi sosiaalinen kokemus.
Toista se olisi nyhjöttää jossain taukotilassa leipäpalasen kanssa.
miten se taukotilassa istuminen on nyhjöttämistä? Voit istua sielläkin ihan normaalisti ja syödä muutakin kuin leipää. Mielikuvitusta vähän!
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työelämässä, joskus käytin lounasseteliä lähikuppilassa, kun jos tilasi vaikka ruokaisan salaatin, niin sen setelistä ylijäävän osuuden sai käyttää toisella kertaa.
Minusta ne työpaikkalounaat sorsivat vähäruokaisempia, kun monet miehet varsinkin mättävät jättiannoksia suuhunsa ja saman verran maksaa sitten pieniruokainen (ja pienipalkkainen)nainen paljon vähemmästä ruuasta.
Useimmiten minulla oli omat eväät, eli vaikka edellisen päivän ruokaa rasiassa.
Yhdessä työpaikassani ruokalasta sai ostaa ruokaa mukaan kilohintaan, joten yleensä haimme vain oman annoksen verran ruokaa ja söimme sen viihtyisässä keittiössämme sen sijaan, että olisimme maksaneet sen 10€ ja syöneet ruokalassa. Yleensä lounaalle tuli hintaa 2-4 euroa tällä tavalla.
Lounaan laatu on nykyään ala-arvoinen hintaan nähden omassa työpaikassani, lisäksi tuo teettää 200e/kk ruokakuluja mikä on pelkistä lounaista aika paljon. Omin eväin tai satunnaisella valmisruoalla pääsee paljon halvemmalla ja ainakin saa sellaista ruokaa, mistä pitää.