Siis eikö joillain ole oikeasti varaa maksaa 10e työpaikkalounaasta?
Monesti olen kysynyt niiltä jotka syö omia eväitä, että eikö olisi terveellisempää, sosiaalisempaa ja monipuolisempaa syödä ruokalassa täysipainoinen ateria, kuin jotain edellisen illan jämiä.
Yleensä kertovat säästävänsä, mutta miten 10e lounas voi muka olla liikaa jollekin?
T. Ylempi toimihenkilö
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Kympin työpikkalounas on melkein 10% päivän nettopalkasta. Olisitko itse valmis maksamaan yhdestä ateriasta yhtä paljon viitenä päivänä viikossa?
Olisin ja olen maksanutkin vuosien ajan, ja minulle tuo kymppi oli 10% bruttopalkasta. Kyseissä lounasruokalassa oli tosi hyvät valikoimat, esim, joka päivä kalaa jossain muodossa, jälkkärit yms. Kannatti todellakin maksaa siitä joka arkipäivä. Nyt olen etätöissä, joten joudun tyytymään omiin ruokiin.
Kaikilla ei ole työpaikalla mitään keittiötä tai mitään missä lämmittää edes mikroruokia, ajattelin mainita kun moni noiden omien eväiden perään huutaa. Niin ja jääkaappia ei myöskään ole.
No joo, huono provo... Mutta noin yleisesti, mikä lounaspaikkojen suolalla kyllästetyistä ruoista tekee monipuolisempaa ja täyspainoisempaa kuin kotona laadukkaista raaka-aineista valmistettu esimerkiksi kasvispainotteinen ruoka? Ja kyllä, mulle 50€ viikossa, 200€ kuukaudessa on liikaa työpaikkaruokailuun.
Menkää työttömäksi, ei tule ruokakuluja, ei matkakuluja, ei tarvitse pitää autoa, ei työvaatteista tai muista aiheutuvia kuluja, ei tule saikkukarenssia ja jne. Ja kun liksakin on samaa luokkaa niin pelkkää säästöä, jopa sijoitus, istua vain kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät noutopöydästä jopa lähes kilon lounaita. Noutopöydästä otetun kerta-annoksen koko saattaa nousta jopa kaksinkertaiseksi suosituksiin nähden.
Näinhän siinä käy, kun menee ostamaan sen 12,90 lounaan, niin sitten haluaa rahalleen vastinette ja imee kilon lounaan. Usealla jatkuu istumatyö tämän jälkeen seuraavat 5 tuntia ja sitten ihmetellään kun ollaan niin lihavia.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001929569.html
Tämä! Miehelläni tippui paino useita kiloja korona-ajan etätyössä ja oli muutenkin terveempi. Sen jälkeen on kyllä taas kilot kerätty takaisin lounasravintoloiden antimilla.
220 euroa kuussa yhden perheenjäsenen lounaisiin?
Eihän siinä ole mitään järkeä!
Meillä on koko kuukauden ruokabudjetti 520 euroa, neljälle aikuiselle.
Eikö teillä ole lounasetua käytössä? Eihän sitä lounaan hintaa tarvitse kokonaan itse maksaa vaan ainoastaan verotusarvosta veron osuuden. Puoli-ilmaista ruokaa siis!
Vierailija kirjoitti:
En käy töissä, teen työtä etänä. Eipä ole paljon työkavereita, joiden kanssa kävisi lounailla. Syön leipiä ja salaatteja lounaaksi koneen ääressä. Jos olisi asiakkaan toimistoissa, en ehkä haluaisi syödä heidän kanssaan. Työni hoidetaan aina englanniksi.
T: Ylempi toimihenkilö
No niin, tuosta nyt ainakin huomasi, että henkilö ei ole ylempi toimihenkilö. Erityisen riemastuttava lause oli "työni hoidetaan aina englanniksi". 🤣🤣🤣
Kuka ne sun työsi hoitaa englanniksi?
Meillä ne eväät syödään siinä samassa työpaikkaruokalassa missä lounaan ostajatkin syövät. Saa käyttää samoja astioitakin ja kahvit kuuluvat työsuhde-etuihin. Eli yhtä yhteisöllistä on omuen eväiden syönti, kuin muukin lounastaminen.
Suomalaiset syövät noutopöydästä jopa lähes kilon lounaita. Noutopöydästä otetun kerta-annoksen koko saattaa nousta jopa kaksinkertaiseksi suosituksiin nähden.
Näinhän siinä käy, kun menee ostamaan sen 12,90 lounaan, niin sitten haluaa rahalleen vastinette ja imee kilon lounaan. Usealla jatkuu istumatyö tämän jälkeen seuraavat 5 tuntia ja sitten ihmetellään kun ollaan niin lihavia.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001929569.html