Siis eikö joillain ole oikeasti varaa maksaa 10e työpaikkalounaasta?
Monesti olen kysynyt niiltä jotka syö omia eväitä, että eikö olisi terveellisempää, sosiaalisempaa ja monipuolisempaa syödä ruokalassa täysipainoinen ateria, kuin jotain edellisen illan jämiä.
Yleensä kertovat säästävänsä, mutta miten 10e lounas voi muka olla liikaa jollekin?
T. Ylempi toimihenkilö
Kommentit (150)
Et sitten ymmärrä hienovaraisesta vihjeestä, ettei seuraasi kaivata?
Minulla olisi varaa, mutta en jaksa kuunnella työkavereiden juoruilua ja kakanjauhantaa, joten joko omat eväät tai käyn lounaalla työpaikan ulkopuolisten kavereiden kanssa. Toki aina silloin tällöin lounastan myös nykyisten kollegoiden kanssa ihan kohteliasuudesta.
T: talouspäällikkö
Tekis mieli sanoa pahasti, mutta ei saa tyhmiä kiusta.
Kympin työpikkalounas on melkein 10% päivän nettopalkasta. Olisitko itse valmis maksamaan yhdestä ateriasta yhtä paljon viitenä päivänä viikossa?
Ihmisillä on valinnanvapaus. Mitä ihmettä se sulle kuuluu, miten kukakin työpaikalla lounaansa järjestää?
21x7€=147€ (ol. omat eväät 3€).
Marginaalivero 45-55% siinä 2500-7500€/kk tuloluokassa eli lisäpalkkaa tarvitsisi sen 280-320€/kk vrt omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on valinnanvapaus. Mitä ihmettä se sulle kuuluu, miten kukakin työpaikalla lounaansa järjestää?
Sitä paitsi jos työpäiviä on kuukaudessa 20, niin 10 per päivä tekee 200 euroa. Ehkä se on jollekulle iso raha, ja kotiinhan perheelliset ainakin ostavat ruokaa, josta saattaa sitten riittää evääksi työhön otettavaa.
😂 jonkin asteen ääliö taas aloittamassa.
Mulla olisi varaa mutta en halua käyttää yhteen lounaaseen noin paljoa rahaa. Ja mielestäni jokainen on oikeutettu ihan itse valitsemaan mihin rahaa käyttää ja kuinka paljon.
Olisi varaa, mutta syön mieluummin omia eväitäni. En halua lounaalla syödä kuin vähän salaattia, muuten alkaa nukuttaa lounaan jälkeen. Turha maksaa siitä salaatista sitä 10 euroa, mieluummin teen sen eväsrasiaan ja syön taukohuoneessa.
No jos saa 9eur päivä niin mitäpä lottoat?
Oman työpaikan lähellä ei ole noita kympin lounaita, vaan maksaa vähintään 12,90. Saan sillä rahalla aika paljon ruokatarvikkeita kaupasta.
Päivän bruttopalkka on 104e ja siitä pois työmatkat ja 10e lounas? Koko kuukauden ruokabudjetti työpaikka lounaiden syöntiin?
No mulle yksi iso syy on, että en halua olla sosiaalinen lounastauolla. Olen introvertti ja sosiaalisuus kuormittaa. Haluan edes tauot palautua rauhassa ja yksinäisyydessä. Syön siis eväät nopeasti ja käyn ulkona yksin kävelemässä. (Lisäksi en tykkää erityisemmin työpaikan alakerran ravintolan ruoasta, tykkään syödä melko vähähilarisesti ja siellä on pääosin hyvin runsashiilarista ruokaa)
Lämmitän itse tehtyä ruokaa mikrossa ja syön sitä muiden evästelijöiden kanssa kahviotilassa. Hyvää on ja oman maun mukaista. Säästän näin ja ei tule ruokahävikkiä, kun ruoka on ns. taattua tavaraa.
Syön omat evääni rauhassa ilman hälinää ja valitsen ajankohdan niin ettei taukotilassa ole ketään muita.
ei todellakaan kannata. oma annos on niin pieni, että siitä ei kertakaikkiaan halua maksaa 12€ (tämä on työpaikkaruokalan hinta).
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän itse tehtyä ruokaa mikrossa ja syön sitä muiden evästelijöiden kanssa kahviotilassa. Hyvää on ja oman maun mukaista. Säästän näin ja ei tule ruokahävikkiä, kun ruoka on ns. taattua tavaraa.
Sama. Plus meillä evästelijät ovat hiljaisia ja jokainen selailee omia puhelimiaan syödessä, ei ole mitään pakkososiaalisuutta kuten ravintolassa olisi.
Ylempi toimihenkilö, joka aloittaa otsikon sanalla siis?