Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?

Vierailija
18.12.2023 |

Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy, miksi ihmiset ei laihdu, on edelleenkin liikaa kaloreita. On termodynaaminen mahdottomuus jos ei laihdu vaikka ei syö "mitään".

Pätkäpaasto voisi monelle olla toimiva keino: Esim. lopetat syömisen täysin klo8 jälkeen ilalla ja aamulla juot vain makeuttamatonta yrttiteetä ja seuraava ateria olisi klo 10-12 aikoihin.

Nykyihminen ei usein tajua, kuinka paljon hän syö. Päivän mittaan tulee paljon huomaamatonta napostelua tai sitten sitä "dieettiruokaa" vedetään "hyvällä omatunnolla" liian isoja annoskokoja.

Kun seuraa telkkarista esim."hengenvaarallisesti lihavia" missä dr.Now määrää potilaat laihdutusruokavaliolle, niin usein käy alussa, kuten monille tavis-laihduttajillekin, että paino vain nousee tai sitten ehkä laskee mutta vain hyvin vähän, vaikka potilas on mielestään tehnyt "kovasti töitä". Ongelma on ehkä siinä, että se laihdutuskuurin aiheuttama henkinen ahdistus ja stressi on saanut potilaan syömään jopa enemmän. Kun on dietillä, niin ruoka on aina mielessä. Jo ajatus siitä, ettet enää saa syödä "mitään", on aiheuttanut niin suuren stressin ja "henkisen nälän" että huijaa itseään napostelemalla. Tätä napostelua tai satunnaista huijaamista, ei mieli rekisteröi syömiseksi. On mielestään dietillä mutta todellisuudessa napostelee kaikkea pientä tai ahmii kuin hevonen. On korvannut karkit ja sipsit jollain "terveellisellä" jota sitten syö "hyvällä omallatunnolla" jättiannoksia.

Ihmiset myös odottaa nopeaa laihtumista ihmedieteillä. He luulevat että laihtuminen käy simsalapim. tuosta vaan.

Vierailija
162/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset

Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani

Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast

Tällaisella ruokavaliolla ei ole mahdollista lihoa, tässä ei ole nyt kaikkea tietoa. Syötkö nälkääsi ruoan kanssa leipää ja levität runsaasti margariinia tms. ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä huomaan milloin painoni on menossa ylöspäin ja milloin alaspäin ihan ilman vaakaakin. En ymmärrä kuinka voi lihoa 10 kg huomaamattaan. 

Vierailija
164/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta tuo mitä 102 kirjoitti. Mutta kun sitä totuutta ei vaan haluta uskoa. Olin opiskeluaikanani Ruotsissa töissä vanhainkodissa 1980-luvulla. Tein omia havaintoja vuoteessa makaavista vanhuksista, heidän syömisistään ja painosta. Tämä lähes vuoden ajan. Vanhukset, joita seurasin saivat tarkalleen saman määrän ruokaa neljä kertaa vrk:ssa plus ip-kahvin jonkun leivonnaisen kanssa. He söivät lähes aina koko aterian (siis nämä, joita seurasin). Nämä vanhukset makasivat siis koko ajan vuoteessa. He olivat kuitenkin selvästi eri painoisia. Osa laihoja, osa pyöreitä, osa kaikkea tältä väliltä. 

Vierailija
165/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot ehkä ylikunnossa, eli keho pysyvässä stressitilassa niin ettei laihdu. Lisää venyttelyä ja aidosti palauttavaa lepoa. -> Paino nousee ensin pari viikkoa/pysyy samassa, kunnes alkaa hitaasti laskea kun stressin takia aineenvaihdunta terveellisempi. 

Vai että ylikunto? Kun halutaan syödä liikaa, ei tekosyiden keksimisellä ole  todellakaan mitään rajaa. Ap:n lihomisen ja painonpudotuksen sakkaamisen syy ei takuulla ole ylikunto. Eihän hän edes liiku kovin paljon. Kestävyysurheilijana ihmettelen, kuinka paljon hölynpölyä yhteen ketjuun mahtuukaan. Ainut tapa onnistua painonpudotuksessa pysyvsti on lopettaa tekosyiden keksiminen ja itsensä huijaaminen. 

Vierailija
166/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on matematiikkaa. Jos haluat laihduttaa 10 kg vuoden kuluessa, se merkitsee n. 70 000 kcal vähennystä vuodessa, n. 6 000 kcal vähennystä kuulaudessa ja siis noin 200 kcal päivässä. Kaksi voileipää tekee tuon verran. Toki lopussa kalorinkulutus väheneekin, laihtumisen myötä, mutta vähän liikuntaa lisää. Nopea laihdutus ei ole hyvä asia. Aivot ovat hitaat oppimaan uusia ruokatapoja, pysyvästi. 

Vierailija
167/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaaka ja merkkaa syömiset vihkoon. Siinä tiedostaa, jos tulee välipaloja syödyksi huomaamatta. Niistä vain eroon.

Vierailija
168/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 15 kiloa normaalipainon sisällä painoa pois sillä, että söin vain klo 9-16 ja muun ajan paastosin. Ei ollut edes nälkä, keho tottui nopeasti. Kokeile. Aluksi söin klo 9-18, sitten 9-17 ja nyt 9-16, ihan helposti voin jo syödä 9-15. joskus menee niin vahingossa.

Vierailija
169/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

52: Mitä tarkoitat?

Nyt punnitsen kaiken ja merkitsen ne kalorilaskuriin. Miten muuten voin syömiseni kirjata?

Tietysti kaikkea ruokaa ei löydy kalorilaskurista. Otin juuri yleisarvion Saarioisen pinaattiletuista, vaikka tein ne omalla ohjeella. Tarkoitatko, että minun pitäisi alkaa laskemaan itse, mitä jauhoja käytän, paljon rasvaa käytän, jne. jne. ja jakaa kokonaissumma lettujen määrällä?

Ap

www.Fineli.fi on todella hyvä laskuri. Vielä Valtion kustantama ja sieltä löytyy aivan kaikki suomalaiset ruoat variaatioineen 

Vierailija
170/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ratkaiseva juttu oli se, että pääsin eroon vuosikausia vaivanneesta uniongelmista. Ongelma alkoi kun lapsi sairastui vakavasti . Paino putosi 10 kg, vaikka mitään suurta muutosta en muuten tehnyt. Liikuntaa on ollut jopa vähemmän. Olin ns. vaikeinakin vuosina liikkunut paljon, koska liikunta on ollut ainoa henkireikä. 

Kauhea makeanhimo katosi kokonaan ja ruokailurytmi muuttui automaattisesti pätkäpaaston tyyliseksi, kun iltaisin ei tullut enää mitään ahmimiskohtausta. Saatan viikonloppuisin juoda alkoholia ruoan kanssa, arkipäivisin kahvin kanssa keksiä tai pullaa jne. Syön nykyisin vain silloin, kun olen nälkäinen eikä ole mitään tarvetta syödä liikaa.

Ei todellakaan kannata vähätellä pitkäaikaisen väsymyksen merkitystä painonhallinnassa. 

Vierailija
171/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä tai jätä suola pois ravinnosta kuukaudeksi.

Sama rasvalle leivän päälle.

Vierailija
172/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa läpi tapojani ja sitä miten 30kg ylipaino on kertynyt 15 vuoden aikana lasten saamisen jälkeen. Kyllä hävetti olla siellä kuuntelemassa miten eletään terveellisesti. Ihan niinkuin en tietäisi, aikuinen ihminen.

No, ylipainooni on monta syytä, osa ihan omaa syytä ja osa taas ei.

Minulle lääkäri kirjoitti Mysimba-reseptin. Se on siis tabletti, joka vähentää nälän tunnetta ja mielitekoja. Minulla se on toiminut, ei haittavaikutuksia. Olen nyt vajaassa vuodessa laihtunut noin 12 kg, ihan vaan sillä ettei tarvitse olla koko ajan napostelemassa jääkaapilla jotain 'pientä' ja syömässä lasten jämät ja kattilaan jääneet annoksetkin pois. Olen oppinut, ettei tarvitse.Ei tee mieli, ja ruokaa saa jättää ja heittää pois.

Noi mielitekojen poistot ja nälänhallinta onnistuu hyvin sopivalla ravinnolla, ei siihen lä

Ainakin itse tarvitsin myös Mysimbaa. Lihominen johtui traumasta ja masennuksesta, Mysimba on myös masennuslääke. Nälänhallinta ei onnistu traumatisoituneella ihmisellä samoin kuin normaalihermostollisella. Tosin veikkaan, että tuo lääke muuttaa aineenvaihduntaa takaisin normaaliksi, koska en ole muuttanut ruokailussa mitään ja silti laihtunut kymmenen kiloa puolessa vuodessa.

Ei kipsinkään kanssa tarvitse taiteilla ilman kyynärsauvoja. Jos on toimiva lääke tarjolla, olisi hullua olla turvauttamatta siihen. Itselläni tosin ei edes ole vaihtoehtoa, koska se kirjoitettiin masennukseen eikä laihduttamiseen.

Eri

Vierailija
173/224 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
174/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoon on aina syy ja useimmiten syynä ovat väärät ruokailutottumukset ja liian vähäinen liikunta, melko harvoissa tapauksissa se on joku hormooni- tai aineenvaihduntahäiriö vaikka monet ylipainoiset näin selittävät muille ja uskottelevat  itselleen. Epäterveellinen syöminen ja liikkumattomuus voivat olla perua jo lapsuuden kodista ja ylipainoa voi alkaa kertyä jo lapsena tai teini-iässä jos siihen ei puututa eikä siihen ilmeisesti tarpeeksi puututa koska ylipainoisten lasten ja nuorten määrät ovat kasvussa. En tiedä onko kouluissa vielä opetusohjelmassa terveystieto, mutta syytä ainakin olisi olla ja terveystiedon oppitunneilla pitäisi jankata perusteellisesti terveellisestä syömisestä ja liikunnan tärkeydestä sekä kertoa rehellisesti millaisia sairauksia epäterveellinen syöminen ja ylipaino voivat aiheuttaa jo varsin nuorillekin ihmisille (2 tyypin diabetes, suolisto- ja muut syövät jne.).

Vierailija
175/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoon on aina syy ja useimmiten syynä ovat väärät ruokailutottumukset ja liian vähäinen liikunta, melko harvoissa tapauksissa se on joku hormooni- tai aineenvaihduntahäiriö vaikka monet ylipainoiset näin selittävät muille ja uskottelevat  itselleen. Epäterveellinen syöminen ja liikkumattomuus voivat olla perua jo lapsuuden kodista ja ylipainoa voi alkaa kertyä jo lapsena tai teini-iässä jos siihen ei puututa eikä siihen ilmeisesti tarpeeksi puututa koska ylipainoisten lasten ja nuorten määrät ovat kasvussa. En tiedä onko kouluissa vielä opetusohjelmassa terveystieto, mutta syytä ainakin olisi olla ja terveystiedon oppitunneilla pitäisi jankata perusteellisesti terveellisestä syömisestä ja liikunnan tärkeydestä sekä kertoa rehellisesti millaisia sairauksia epäterveellinen syöminen ja ylipaino voivat aiheuttaa jo varsin nuorillekin ihmisille (2 tyypin diabetes, suolisto- ja muut syövät jne.).

Ei tässä ketjussa ole väitetty, että ylipainon syy on hormonit. Jokainen tietää, että kilot tulee elintapojen vuoksi. 

Hormonit on syynä, miksi ne kilot eivät lähde samoilla mittareilla, eli elintapoja muuttamalla.

Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, koska olen neuroottisesti aina laihduttanut ne 2-5 kiloa, jotka ovat tulleet. Nuorena sain pari kiloa pois kahdessa viikossa, kun lopetin suklaan syönnin. 35-vuotiaana kuukauden dieetti auttoi. 45-vuotiaana 2-3 kuukauden kaloreiden laskeminen auttoi. Mutta nyt - olen 55 v - mikään ei auta. Olen kolme kertaa aloittanut saman dieetin, joka on ollut toimiva, ja kolme kertaa lopettanut sen kun lisämuutoksetkasn eivät ole auttaneet, kun paino ei laske edes yhtä kiloa. 

Vierailija
176/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerolla sai kätevästi pois melkein 15 kiloa.

Vierailija
177/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoon on aina syy ja useimmiten syynä ovat väärät ruokailutottumukset ja liian vähäinen liikunta, melko harvoissa tapauksissa se on joku hormooni- tai aineenvaihduntahäiriö vaikka monet ylipainoiset näin selittävät muille ja uskottelevat  itselleen. Epäterveellinen syöminen ja liikkumattomuus voivat olla perua jo lapsuuden kodista ja ylipainoa voi alkaa kertyä jo lapsena tai teini-iässä jos siihen ei puututa eikä siihen ilmeisesti tarpeeksi puututa koska ylipainoisten lasten ja nuorten määrät ovat kasvussa. En tiedä onko kouluissa vielä opetusohjelmassa terveystieto, mutta syytä ainakin olisi olla ja terveystiedon oppitunneilla pitäisi jankata perusteellisesti terveellisestä syömisestä ja liikunnan tärkeydestä sekä kertoa rehellisesti millaisia sairauksia epäterveellinen syöminen ja ylipaino voivat aiheuttaa jo varsin nuorillekin ihmisille (2 tyypin diabetes, suolisto- ja muut syövät jne.

Ei tässä ketjussa ole väitetty, että ylipainon syy on hormonit. Jokainen tietää, että kilot tulee elintapojen vuoksi. 

Hormonit on syynä, miksi ne kilot eivät lähde samoilla mittareilla, eli elintapoja muuttamalla.

Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, koska olen neuroottisesti aina laihduttanut ne 2-5 kiloa, jotka ovat tulleet. Nuorena sain pari kiloa pois kahdessa viikossa, kun lopetin suklaan syönnin. 35-vuotiaana kuukauden dieetti auttoi. 45-vuotiaana 2-3 kuukauden kaloreiden laskeminen auttoi. Mutta nyt - olen 55 v - mikään ei auta. Olen kolme kertaa aloittanut saman dieetin, joka on ollut toimiva, ja kolme kertaa lopettanut sen kun lisämuutoksetkasn eivät ole auttaneet, kun paino ei laske edes yhtä kiloa. 

Totta. En ymmärrä, miksi väitetään, ettei ikä vaikuta laihduttamiseen, vaikka käytännön kokemus kertoo toista. 

Vierailija
178/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laiminlyöty lapsi, ravinnon osalta, enkä usko olevani suinkaan yksi miljoonasta. 

Ensimmäisen kerran lihoin ekaluokkalaisena. Terkkari huolestui lihavuudesta, ei syystä. Sitten neljäsluokkalaisena kotiin jo annettiinkin vaatimusta antaa ruokaa. Yläasteella terkkari totesi minun olevan aika hoikka. Kaksikymmentä vuotiaasta asti paino oli normaalipainon yläosassa ja lievän ylipainon puolella. Neljäkymmentävuotiaasta lievän lihavuuden ja reilun ylipainon. 

Keho muistaa kyllä sen, että se on ollut aliravittu ja kun nyt aikuisena se saa ravintoa, se kyllä pitää siitä kiinni. Myös traumaattinen elämä on sotkenut kehon hormonit. Minulla ei ole koskaan ollut toimivaa nälkäsignaalia, se on normaalia traumalapsuuden eläneille. 

Oma tausta ei ole alkoholistiperheestä, mutta kuinkahan moni suomalainen on alkoholistivanhemman tai -vanhempien pilaama. Aika moni.

Vierailija
179/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö ainoastaan silloin kun on nälkä äläkä koskaan syö vatsaasi aivan täyteen. kyllä se peli sitten kertoo valehtelematta totuuden kun olet taas normaalipainoinen. ei kannata punnita ja mittailla mitään kaloreita ja syömisiä.

Vierailija
180/224 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot ehkä ylikunnossa, eli keho pysyvässä stressitilassa niin ettei laihdu. Lisää venyttelyä ja aidosti palauttavaa lepoa. -> Paino nousee ensin pari viikkoa/pysyy samassa, kunnes alkaa hitaasti laskea kun stressin takia aineenvaihdunta terveellisempi. 

:DDD Ei jumalauta sentään näitä vauvapalstan neuvojia. Liikkumaton ihminen on ylikunnossa. Ylikunto sitä paitsi laihduttaa, sillä syke on jatkuvasti koholla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan