Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
syö ainoastaan silloin kun on nälkä äläkä koskaan syö vatsaasi aivan täyteen. kyllä se peli sitten kertoo valehtelematta totuuden kun olet taas normaalipainoinen. ei kannata punnita ja mittailla mitään kaloreita ja syömisiä.
Tutkimukset osoittavat, että ylipainoisilla nälän tunne on häiriintynyt. Heidän nälkänsä ei lopu, vaikka vatsa on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
syö ainoastaan silloin kun on nälkä äläkä koskaan syö vatsaasi aivan täyteen. kyllä se peli sitten kertoo valehtelematta totuuden kun olet taas normaalipainoinen. ei kannata punnita ja mittailla mitään kaloreita ja syömisiä.
Tutkimukset osoittavat, että ylipainoisilla nälän tunne on häiriintynyt. Heidän nälkänsä ei lopu, vaikka vatsa on täynnä.
Olen ylipainoinen enkä tunne nälkää, vaikka olen syömättä. Tunnen nälkää joskus harvoin (voi mennä kuukausia tai vuosia ilman), silloin on kaikista helpointa tietää, koska syödä ja kuinka paljon.
Mikä siinä laihduttamisessa on niin vaikeaa. Syö vähemmän kuin kulutat. Noin -7000kcl = 1kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoon on aina syy ja useimmiten syynä ovat väärät ruokailutottumukset ja liian vähäinen liikunta, melko harvoissa tapauksissa se on joku hormooni- tai aineenvaihduntahäiriö vaikka monet ylipainoiset näin selittävät muille ja uskottelevat itselleen. Epäterveellinen syöminen ja liikkumattomuus voivat olla perua jo lapsuuden kodista ja ylipainoa voi alkaa kertyä jo lapsena tai teini-iässä jos siihen ei puututa eikä siihen ilmeisesti tarpeeksi puututa koska ylipainoisten lasten ja nuorten määrät ovat kasvussa. En tiedä onko kouluissa vielä opetusohjelmassa terveystieto, mutta syytä ainakin olisi olla ja terveystiedon oppitunneilla pitäisi jankata perusteellisesti terveellisestä syömisestä ja liikunnan tärkeydestä sekä kertoa rehellisesti millaisia sairauksia epäterveellinen syöminen ja ylipaino voivat aiheuttaa jo varsin nuorillekin ihmisille (2 tyypin diabetes, suolisto- ja muut syövät jne.
Sinä et ilmeisesti harrasta liikuntaa? Jos treenaisit kuntosalilla tai juoksisit lenkkejä et olisi lihava. Sama lapsena, jos harrastaa monipuolisesti(voimistelu, yleisurheilu, jalkapallo...) voi syödä miten paljon tahansa, kaikki energia tulee käytettyä ja keho oppii kuluttamaan ravintoa. Pitää liikkua niin että hengästyy, säännöllisesti läpi elämän.
Mysimban (tai muiden laihdutuslääkkeiden alapeukuttajille):
Mm. Turun yliopistossa on tutkittu yliaktiivisen opiaattijärjestelmän ja lihavuuden yhteyttä. Mysimba blokkaa opiaattituotantoa ja näin vie nautintoa tunnesyömisestä (ja -juomisesta). Mitenpä neuvotte ihmistä muuttamaan opiaattituotantonsa kohdilleen ravinnolla, kun kyse on psyykkisestä ongelmasta mm. Raskaasta menetyksestä tai hylätyksi tulemisesta (ne yliaktivoivat opiaattijärjestelmää)?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä laihduttamisessa on niin vaikeaa. Syö vähemmän kuin kulutat. Noin -7000kcl = 1kg
Kopioin sinulle viestini, jonka kirjoitin edelliselle sivulle.
Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, koska olen neuroottisesti aina laihduttanut ne 2-5 kiloa, jotka ovat tulleet. Nuorena sain pari kiloa pois kahdessa viikossa, kun lopetin suklaan syönnin. 35-vuotiaana kuukauden dieetti auttoi. 45-vuotiaana 2-3 kuukauden kaloreiden laskeminen auttoi. Mutta nyt - olen 55 v - mikään ei auta. Olen kolme kertaa aloittanut saman dieetin, joka on ollut toimiva, ja kolme kertaa lopettanut sen kun lisämuutoksetkasn eivät ole auttaneet, kun paino ei laske edes yhtä kiloa.
Lihoin normaalipainon ylärajalle koska en syönyt oikeaa ruokaa vaan leipää jne. Kun aloin syömään yhden tai kaksi lämmintä ruokaa: kasvikset + Proteiini päivässä sekä kevyen aamu ja tarvittaessa iltapalan niin paino alkoi pudota. En syö mitään valmisruokia, vaan ostan kasvikset tuoreena tai pakasteena, jätän leivät ostamatta ja vaihdoin maustetut jugurtit maustamattomaan rahkaan. Lisäksi kävelen 7000-10 000 askelta joka päivä ja teen lihaskuntoa kotona. Itsellä sokeri ja liika hiilari nostaa painoa herkästi. Suosittelen urheilukellon ostamista niin liikkumista on helppo seurata. En itse yleensä myöskään syö ilta 7n jälkeen niin nukun myös paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin normaalipainon ylärajalle koska en syönyt oikeaa ruokaa vaan leipää jne. Kun aloin syömään yhden tai kaksi lämmintä ruokaa: kasvikset + Proteiini päivässä sekä kevyen aamu ja tarvittaessa iltapalan niin paino alkoi pudota. En syö mitään valmisruokia, vaan ostan kasvikset tuoreena tai pakasteena, jätän leivät ostamatta ja vaihdoin maustetut jugurtit maustamattomaan rahkaan. Lisäksi kävelen 7000-10 000 askelta joka päivä ja teen lihaskuntoa kotona. Itsellä sokeri ja liika hiilari nostaa painoa herkästi. Suosittelen urheilukellon ostamista niin liikkumista on helppo seurata. En itse yleensä myöskään syö ilta 7n jälkeen niin nukun myös paremmin.
Kuinka paljon ja millaista leipää söit leipää aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot ehkä ylikunnossa, eli keho pysyvässä stressitilassa niin ettei laihdu. Lisää venyttelyä ja aidosti palauttavaa lepoa. -> Paino nousee ensin pari viikkoa/pysyy samassa, kunnes alkaa hitaasti laskea kun stressin takia aineenvaihdunta terveellisempi.
:DDD Ei jumalauta sentään näitä vauvapalstan neuvojia. Liikkumaton ihminen on ylikunnossa. Ylikunto sitä paitsi laihduttaa, sillä syke on jatkuvasti koholla.
Olet yhtä väärässä kuin ylläoleva kirjoittaja. Ei ap ole liikkumaton.
Ylipainoislla ihmisilllä on usein epärealistisia ja vääriä käsityksiä liikunnasta ja sen aiheuttamasta kalorinkulutuksesta. Kevyt kävely koiran kanssa ja lyhtypylväiden äärellä seisominen ei ole varsinaista liikuntaa. Ja vaikuttaa laihtumiseen vain jääkaapin kautta. Jos on koiran kanssa ulkona, ei voi olla saman aikaan jääkaapilla. Sekin epäonistuu, jos mukana on naposteltavaa. Kun käsitys liikunnasta ja sen kuluttamista kaloreista on hukassa, ei ihme ettei syötyjen ja kulutettujen kaloreiden laskut pidä paikkansa.
Minä laihduin puolessa vuodessa 12kg kun aloin pelaamaan videopelejä. Kamalasti ei tee mieli rampata kaupassa ku se on peliajasta pois, niin tein päivän ajaksi aamulla valmiiksi sapuskat.
Kolme ruispalaa päivässä. Aamulla, klo 18 ja klo 21. Siinä on noin 2000 kaloria ilmeisesti. Riittää hyvin ja tulee paljon säästöä. Vedellä huuhtelen ne alas. Jätin myös liikunnan pois kokonaan, joten ei tule nälkä. Pelaaminen poistaa näläntunteet täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset sekoittavat nälän tunteen ja tyhjän vatsan. Luulevat tyhjän vatsan tarkoittavan nälkää. Samat ihmiset höpöttävät usein, että on syötävä jotta veren sokeri ei laske. Vaikka syövät ja napostelevat aamusta iltaan jatkuvasti. Selittelevät mielitekojaan itselleen parhain päin, jotta saisi tekosyyn syödä.
Mahalaukku voi venyä ylensyönnistä ja ahmimisesta johtuen valtavaksi. Ei ihme, jos pohjaa ei ole. Tietenkin tuntuu, ettei ole kylläinen. Suureksi venynyt mahalaukku ei tarkoita, että se pitäisi syödä täyteen. Mahalaukku pienenee syömällä pienemmät annoskoot ja ruokamäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioin sinulle viestini, jonka kirjoitin edelliselle sivulle.
Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, koska olen neuroottisesti aina laihduttanut ne 2-5 kiloa, jotka ovat tulleet. Nuorena sain pari kiloa pois kahdessa viikossa, kun lopetin suklaan syönnin. 35-vuotiaana kuukauden dieetti auttoi. 45-vuotiaana 2-3 kuukauden kaloreiden laskeminen auttoi. Mutta nyt - olen 55 v - mikään ei auta. Olen kolme kertaa aloittanut saman dieetin, joka on ollut toimiva, ja kolme kertaa lopettanut sen kun lisämuutoksetkasn eivät ole auttaneet, kun paino ei laske edes yhtä kiloa.
Älä välitä. Hänen mielestään sinun tulisi laskea kalorien saantia aina nollaan asti, kunnes paino alkaa tippua. Mitä väluä sillä, että se kaikkineen on paljon epäterveellisempää kuin se pudotettava ylimääräinen paino.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin tammikuussa elämäntaparemontin. Jätin iltasyömisen, lisäsin joka päivään liikuntaan. Makean olen jättänyt lähes kokonaan, parissa juhlissa vuoden aikana olen ottanut kakkua. Ruokavalioon olen muuttanut kasvispitoisemmaksi. Alkoholia käytän harvoin, viimeksi heinäkuussa ja nyt oli pikkujoulut. Ajattelin etten ota painosta stressiä vaan punnitsen itseni nyt joulukuussa ja tadaa..olen lihonnut 10kg!! tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä tekee mieli luovuttaa, koko helvetin vuoden olen kieltäytynyt ja ollut ylpeä kun en syö roskaa kuin harvoin ja saanut liikunnan elämään niin tässä oli sitten lopputulos. Veriarvot on ok eli en syytä mitään kilpirauhasta tai sokerihommia..en näköjään vaan saa itseäni laihtumaan millään. Tässä esim.eilisen syömiset
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
Tämä on varmaan hyvä, mutta aika vähän syöt.. Itse suunnittelen tälläistä, siirryn tähän vähitellen:
-aamulla vähän puuroa ja mehukeitto
-päivällä kasvispihvi, muutama peruna ja tuoreita vihanneksia
-viiden paikkeilla vihanneskeittoa, jossa kasvismakkaraa
-illalla pari leipää, juustoa ja tomaattia
-10 min. venyttely joka aamu
-4 km kävelyä päivässä säässä kuin säässä
Vierailija kirjoitti:
Mahalaukku voi venyä ylensyönnistä ja ahmimisesta johtuen valtavaksi. Ei ihme, jos pohjaa ei ole. Tietenkin tuntuu, ettei ole kylläinen. Suureksi venynyt mahalaukku ei tarkoita, että se pitäisi syödä täyteen. Mahalaukku pienenee syömällä pienemmät annoskoot ja ruokamäärät.
Totta, venynyttä vatsalaukkua voi muuten täyttää hörppäämällä tuopillisen vettä aina alkupalaksi. Itsellä putosi kymppi lähinnä sopivampien työaikojen ansiosta, uskomatonta miten voikin univelkaa kerryttävät työajat saada koko elimistön jumiin meillä joillakin.
Jätä pois sokeri, leipä, pasta, peruna ja riisi.
Tilalle kukkakaalia, kaalia, parsakaalia, paprikaa, sipulia, ja kurkkua, jne.
Lihan määrää ei tarvitse miettiä, syö niin, että nälkä lähtee. Rasvaa ei tarvitse pelätä.
Huomaat eron parissa viikossa.
Jos kuulut A-veriryhmään, on parempi olla kasvis - kala - ruokavaliolla.
Ei tietysti ole edes mahdollista ettei laihdu jos saa energiaa vähemmän kuin kuluttaa. Itse pidän vain kypsennettävää ruokaa jääkaapissa, niin napostelu jää väkisin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot ehkä ylikunnossa, eli keho pysyvässä stressitilassa niin ettei laihdu. Lisää venyttelyä ja aidosti palauttavaa lepoa. -> Paino nousee ensin pari viikkoa/pysyy samassa, kunnes alkaa hitaasti laskea kun stressin takia aineenvaihdunta terveellisempi.
:DDD Ei jumalauta sentään näitä vauvapalstan neuvojia. Liikkumaton ihminen on ylikunnossa. Ylikunto sitä paitsi laihduttaa, sillä syke on jatkuvasti koholla.
Ylipainoislla ihmisilllä on usein epärealistisia ja vääriä käsityksiä liikunnasta ja sen aiheuttamasta kalorinkulutuksesta. Kevyt kävely koiran kanssa ja lyhtypylväiden äärellä seisominen ei ole varsinaista liikuntaa.
Muuttuuko se käsitys liikunnasta, kun ihminen lihoo ylipainoiseksi vai ihan oikeasti kuvittelet tuon koskevan lähes jokaista ylipainoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset sekoittavat nälän tunteen ja tyhjän vatsan. Luulevat tyhjän vatsan tarkoittavan nälkää. Samat ihmiset höpöttävät usein, että on syötävä jotta veren sokeri ei laske. Vaikka syövät ja napostelevat aamusta iltaan jatkuvasti. Selittelevät mielitekojaan itselleen parhain päin, jotta saisi tekosyyn syödä.
Se on ihan totta kylläkin, että verensokerissa on laskuja, kun syö hiilaripommeja pitkin päivää. Verensokeri nousee, laskee, nousee, laskee, nousee..