Miten olette laihtuneet 10 kg, kun ylipainoon ei ole ollut selkeää syytä?
Olen useamman vuoden yrittänyt laihduttaa. Jätin jo pois herkut. Tiedän varmasti, että syön pikemminkin liian vähän kuin liikaa. Tällä hetkellä en pysty lisäämään liikuntaa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa läpi tapojani ja sitä miten 30kg ylipaino on kertynyt 15 vuoden aikana lasten saamisen jälkeen. Kyllä hävetti olla siellä kuuntelemassa miten eletään terveellisesti. Ihan niinkuin en tietäisi, aikuinen ihminen.
No, ylipainooni on monta syytä, osa ihan omaa syytä ja osa taas ei.
Minulle lääkäri kirjoitti Mysimba-reseptin. Se on siis tabletti, joka vähentää nälän tunnetta ja mielitekoja. Minulla se on toiminut, ei haittavaikutuksia. Olen nyt vajaassa vuodessa laihtunut noin 12 kg, ihan vaan sillä ettei tarvitse olla koko ajan napostelemassa jääkaapilla jotain 'pientä' ja syömässä lasten jämät ja kattilaan jääneet annoksetkin pois. Olen oppinut, ettei tarvitse.Ei tee mieli, ja ruokaa saa jättää ja heittää pois.
Noi mielitekojen poistot ja nälänhallinta onnistuu hyvin sopivalla ravinnolla, ei siihen lääkkeitä tarvita. Terveesti ja ilman huonoja sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on aina syy: ylensyönti.
Lihomiseen on myös monia muita syitä. Ihmiskeho ei ole robotti. Ikinä kuullut sellaisesta kuin hormonihäiriöt(hormonit insuliini, kortisoli, estrogeeni) sairaudet kuten diabetes, aineenvaihdunnan häiriöt, suolistosairaudet jne. Jos lihoo paastosta tai tasapainoisesta ruokavaliosta huolimatta vika on kehossa, ei "ylensyömisessä"
Silloin muutetaan ruuan sisältöä, eikä syytetä kehoa.
Tuota, jos sinulla on hormonihäiriöitä tai kehoon vaikuttavia hoitamattomia sairauksia jotka nostavat painoa niin ne tilat kyllä hoidetaan ensiksi. Ei se ruoka(ruoan koostumus) nyt sentään mitään lääkettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on myös monia muita syitä. Ihmiskeho ei ole robotti. Ikinä kuullut sellaisesta kuin hormonihäiriöt(hormonit insuliini, kortisoli, estrogeeni) sairaudet kuten diabetes, aineenvaihdunnan häiriöt, suolistosairaudet jne. Jos lihoo paastosta tai tasapainoisesta ruokavaliosta huolimatta vika on kehossa, ei "ylensyömisessä"
Silloin muutetaan ruuan sisältöä, eikä syytetä kehoa.
Tuota, jos sinulla on hormonihäiriöitä tai kehoon vaikuttavia hoitamattomia sairauksia jotka nostavat painoa niin ne tilat kyllä hoidetaan ensiksi. Ei se ruoka(ruoan koostumus) nyt sentään mitään lääkettä ole.
No, syöty ruoka vaikuttaa kyllä hormonien (ihan kaikkien) toimintaan. Ei mikään elimistössä toimi ilman oikeaa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Aamu: Kahvi rasvattomalla maidolla 2dl ja banaani
Lounas:Keitettyä porkkanaa/parsakaalia/2lihapullaa/tuoresalaattia(jääsalaatti/tomaatti/kurkku) ja tilkka kevyttä kast
Syöt liian vähän! Kun vähentää, sitä liisllists syömistä loputtomasti=liian kauan, elimistö muuttuu säästöliekille!
Välillä täytyy pistää vähän överiksi eli syödä " vanhaan malliin" mutta vain 1pv/ 2-3viikon välein! Siis sipsipussi tms ihan luvan kanssa pe-?iltana. Mutta ei alkoholia.
Muutenkin menusi on alamittainen, ravinto on köyhää.
Valehtelet itsellesi, jos väität ettet juuri mitään syö. Napostelet huomaamattasi tai syöt suuria annoskokoja tai juot kaloripitoisia juomia. Ei kroppa liho pelkästä ruuan ajattelusta! Tai sitten hormoneissasi on jotain pielessä ja sinun on mentävä lääkäriin.
Olen laihtunut heinäkuusta tähän mennessä 16 kiloa. Tavoite on laihtua 30-40 kiloa, joten olen myös ottanut asenteen, ettei laihdutus tapahdu nopeasti vaan pari kiloa kuukaudessa riittää ja välillä se voi junnatakkin.
Lataa puhelimeesi kalorinlaskentaohjelma, esim. Kiloklubi tai Yazio. Itse pidän jälkimmäisestä, koska toimii ulkomailla työmatkoilla kun käyt paikallisissa kaupoissa ostoksilla.
Kaikki ylös sinne mitä kurkusta alas menee. Ihan kaikki. En ole luopunut mistään, kylässäkin otan pullaa mutta puolitan sen puolison kanssa tai otan kakkua ihan vaan sentin ohuen palan ja sitten kiitos riittää. Ajatuksella että elää pitää mutta porsastella ei tarvitse. En osta sellaista, mistä tiedän että itsehillintä tuottaa vaikeuksia. Ja annan myös itselleni anteeksi satunnaiset lankeamiset, koska ei koko ajan voi olla tiukkapipo.
Vaihdoin myös pienempään lautaseen. Vertasin käytössä olevaa modernia Ikean lautasta vanhaan 60-luvun lautaseen, ja se oli halkaisijaltaan 4 senttiä isompi. 4 senttiä!!! Siinähän sitä ottaa lisää ruokaa ihan tajuamattaan, lautasen täyteen.
Pienempi lautanen ja lautasmalli käyttöön!
Luulen, että ikäkin vaikuttaa. Huomaan itse miten paljon vaikeampaa on pysyä hoikassa kunnossa iäkkäämpänä kuin nuorena. Painoni ei ole noussut, mutta nuoruuden tiimalasivartalo on kadonnut ja vartalostani on tullut paksu pötkö, vaikka ylipainoa ei ole (painoindeksinini on tasan 20).
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ikäkin vaikuttaa. Huomaan itse miten paljon vaikeampaa on pysyä hoikassa kunnossa iäkkäämpänä kuin nuorena. Painoni ei ole noussut, mutta nuoruuden tiimalasivartalo on kadonnut ja vartalostani on tullut paksu pötkö, vaikka ylipainoa ei ole (painoindeksinini on tasan 20).
No, ap ei ole NIIN vanha vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ap ei ole NIIN vanha vielä.
Eipä niin, mutta tarkoitinkin yleisellä tasolla. Itse olen 68v.
Syömällä vähemmän kuin kulutan. Hyvä iso aamupala ja lounas ja pieni iltapala.
Se on jännä miten just tälle palstalle eksyvät kaikki luonnonlakeja uhmaavat yksilöt, jotka eivät liho kaloreilla, vaan koska tulee ikää/ hormonit ovat sekaisin/ liikaa hiilareita/ liian vähän linssejä/ yksi päärynä viikossa/ lapset häiritsevät/ ei ehdi juosta maratonia joka kuukausi/ hiusvärissä oli lihottava ainesosa.
Joopa joo. Tiesittekö, että Christian Bale laihdutti Amerikan psyko-elokuvaa varten nauttimalla päivässä yhden omenan ja kupillisen kahvia. Ja kyllä muuten laihtui, nopeasti. Terveellistä? Ei taatusti. Tehokasta? Äärimmäisen.
Olen itse pudottanut painoa kahdesti elämässä 15kg per kerta, ensin nuorena ja sitten raskauden jälkeen. Eikä ole vaikeaa kun unohtaa kaikki juuri sillä hetkellä valloillaan olevat hehkutukset mitä saa syödä ja mitä ei. Nythän tämä proteiinivouhotus on ollut pinnalla jo useamman vuoden, sitä ennen välteltiin iltasyömistä, joskus lentoemäntädieetti oli se juttu, sitten näkkileipädieetti, sitten ateriankorvikkeet jne. Saas nähdä mitä seuraavaksi.
Molemmilla kerroilla olen laihtunut syömällä kerran päivässä. Muun ajan join vettä, kahvia tai mehua jos nälkä vaivasi. Aika äkkiä siihen tottuu, eikä nälkä sitäpaitsi ole millään muotoa vaarallista. 15:n kilon painonpudotukseen meni kolmisen kuukautta, eikä paino ole tullut takaisin paitsi silloin kun olin raskaana. Muuten samassa painossa vuodesta 1996. Synnytyksen jälkeen sama 3kk ja olin takaisin samassa painossa.
Lopettakaa tekosyyt ja syökää vähemmän. Piste.
N42, bmi 21
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten just tälle palstalle eksyvät kaikki luonnonlakeja uhmaavat yksilöt, jotka eivät liho kaloreilla, vaan koska tulee ikää/ hormonit ovat sekaisin/ liikaa hiilareita/ liian vähän linssejä/ yksi päärynä viikossa/ lapset häiritsevät/ ei ehdi juosta maratonia joka kuukausi/ hiusvärissä oli lihottava ainesosa.
Joopa joo. Tiesittekö, että Christian Bale laihdutti Amerikan psyko-elokuvaa varten nauttimalla päivässä yhden omenan ja kupillisen kahvia. Ja kyllä muuten laihtui, nopeasti. Terveellistä? Ei taatusti. Tehokasta? Äärimmäisen.
Olen itse pudottanut painoa kahdesti elämässä 15kg per kerta, ensin nuorena ja sitten raskauden jälkeen. Eikä ole vaikeaa kun unohtaa kaikki juuri sillä hetkellä valloillaan olevat hehkutukset mitä saa syödä ja mitä ei. Nythän tämä proteiinivouhotus on ollut pinnalla jo useamman vuoden, sitä ennen välteltiin iltasyömistä, joskus lentoemäntädieetti oli se juttu, sitten näkkileip
Niin, kumma kun tällaiset ketjut juuri kiinnostaa niitä, jolla kokemusta jostain muustakin on.
Olen jo aikaisemmin ketjuun kirjoittanut kilpirauhaspotilas, joka sitä kävelyä siihen oheen suositteli.
Kyllä sullakin siinä muutama kilo on vielä vara tiristää. Ei aina kannata haukkua.
N 52 bmi 20
Laihduin vuodessa 25 kg (BMI oli alussa 28, nyt 20). Menetelmäni oli todella yksinkertainen.
- riittävästi unta
- paljon vettä
- kovatehoista aerobista liikuntaa 3 x viikossa
- lihaskuntoa 3 x viikossa (lihaskuntotreeni on tärkeää, jotta lihasmassa ei vähene ja lepokulutus pysyy yllä)
- hyötyliikuntana noin tunnin verran kävelyä päivässä
- ruokailu 3 x päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen
- ei napostelua
- paljon marjoja, kasviksia, papuja ja linssejä, viljatuotteet kokojyvänä
- vain vähän sokereita, paljon kuitua
- annoskokojen tarkkailu eli syön vain sen verran, että nälkä lähtee
- ei alkoholia, mehuja tai sokeroituja juomia
- herkuttelua vain erikoistilanteissa ja kohtuudella
Kesästä saakka olen pitänyt yllä saavutettua painoa. Kehonkoostumus muuttuu vieläkin ainakin peilikuvan perusteella, koska lihakset erottuvat paremmin. Punnitsen itseni joka päivä ja pidän kirjaa painonvaihteluista: kuukautiskierron vaiheen mukaan paino saattaa vaihdella monta kiloa, mutta pidemmällä aikavälillä pysyttelee samana.
Tässä syksyllä laihduin 10 kg kovalla kuntoilulla. Lähinnä kuntopyörää polkemalla. Vähensin myös syömistä ja paino putosi 2 kuukaudessa. Pitää polkee kuntopyörää tunti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ne kalorit voi juodakin ja hyvin moni juo. Normaali arkisyöminen voi olla ihan balanssissa, mutta viikolla saunakaljat, perjantaina viiniä, lauantaina viiniä + saunakaljat + illalla vähän viskiä musiikkia kuunnellessa. Ja hupsansaa! Yhtäkkiä alkaa fäti kertyä ja masu pömpöttää.
Itse laihdutin 20 kiloa jättämällä sokerin ja piilosokerin. Syön normaalisti, mutta kasvispainotteisesti. Liikuntaa en juuri harrasta paitsi kävelyä, koska liikunta vain lisää ruokahalua.
Kaikki sellainen napostelu ja herkuttelun lopetin ja painon alko putoamaan Lisäsin liikuntaa myös, kunnon hiki liikuntaa kuten kuntopyöräilyä ja ulkona pyöräilyä niin paino putosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pysty lisäämään liikuntaa? Teetkö fyysistä työtä vai onko sinulla joku sairaus? Muussa tapauksessa priorisoit vaan pois terveytesi - liikunnalla on monia muitakin tärkeitä vaikutuksia kuin pelkkä paino.
Jos olet aivan rehellinen täällä, niin kuulostaa siltä kuin tekisit kaiken muun täysin oikein. Tiedät tosin, että monet eivät ole rehellisiä itselleenkään näistä asioista.
Jollet voi harrastaa liikuntaa, niin ainoa keino on valitettavasti ruuan määrän vähentäminen. Se kyllä toimii: keskitysleireillä ei ollut yhtään ylipainoista "säästöliekillä". Mutta ikävämpi ja tyhmempi keino se on kuin kohtuullinen syöminen ja liikunta.
Muussa tapauksessa kannattaa vain tehdä painonhallintaa, että pysyt tuossa BMI 26, kun se on kuitenkin aivan hyvä paino. Sitten joskus kun on parempi mahdollisuus liikkumiseen, niin k
Muuten hyvä, mutta ap ei ole millään mittarilla hoikka.
Pätkäpaastolla olen laihtunut 10 kg puolessa vuodessa. Ap kyllä taisikin sanoa ettei syö klo 17 jälkeen, eli aika pitkä pätkä siinä tulee ennen aamiaista.
Tietysti herkut, sokerijuomat, alkoholi pois jos niitä on tapana kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat paino on tiputettu lopettamalla syöminen klo 18 jälkeen. Lisäksi tunnin kävelylenkki illalla.
Tulos on varma. Mitään muuta ei tarvi tehdä.
Parempi aloittaa syöminen kello 18.
Laihdutin 68 kilosta 58 kiloon omalla versiollani pätkäpaastosta. Söin vain 11 ja 20 välillä yhteensä kolme ateriaa kasviksia painottaen. Kaksi herkkua viikossa oli sallittua. Punnitsin itseni joka viikko aina lauantaiaamuisin ja jos paino oli viikon aikana noussut (tai oli sama), olin erityisen tarkka annoskoista seuraavalla viikolla. Minulle riitti jo 100 gramman pudotus, joten useimpina viikkoina päätin vain jatkaa samaan malliin. Tällä menetelmällä 10 kilon pudottamiseen meni noin vuosi.
Nyt pidän painon samoissa lukemissa pätkäpaastoamalla edelleen ja käymällä vaa'alla lauantaisin. En siis enää laihduta, vaan tarkkailen vain, että paino ei lähde huomaamatta nousemaan. Jos paino on noussut, otan taas seuraavalla viikolla tuon annoskoon tarkkailun käyttöön.