Oikeastiko jotkut laskevat elämänsä ja taloutensa yhteiskunnan tukien varaan?
Eivätkö yhteiskunnan tuet ole lopulta vain tilapäinen helpotus lyhytaikaiseen ahdinkoon? Eivät siis osa päivittäistä perustoimeentuloa?
Itse olen saanut yhteiskunnalta vain lapsilisää ikävuosien 0-18 v välisen ajan ja sitten myöhemmin armeijan päivärahaa 11 kk ajalta.
Veroina olen maksanut nuokin saamani tuet satakertaisina takaisin valtiolle työurani aikana ja ansainnut samalla hyvän työeläkkeen.
Kommentit (217)
Ahdinko voi olla pitkäaikainen esim krooninen sairaus
En todellakaan laske. Toki tilapäinen turva olisi just hyvä ollut pitää jos jotain tapahtuu, esim olisin pitänyt asumistuen omistusasuntoon jollakin määräaiksisuudella vaikka niin että työttömyyden tai kriisin sattuessa ei heti tarvitsisi lähteä myymään asuntoa vaan että sitä voisi saada esim vuoden. Siinä ajassa ehtisi jo päästä jaloilleen. Se olisi juuri sellainen väliaikainen tuki.
Kyllä minä olin ajatellut, että jos joskus jään työttömäksi, yhteiskunta tukee minua, enkä joudu esim. myymään asuntoani. Onhan minulla vuosikymmenien työura takana, muttei sitä koskaan voi työpaikastaan olla varma, etenkin jos pahempi lama iskee.
Minkä muun varaan voi laskea, jos ei saa töitä?
Eivät. Mutta kaikille ei ole muuta, jota kestäisivät. Ehkä heidän toive on myös ala jossa voi hyvin ja yrittäjyys pienimuotoisena.
Eiköhän aloittaja nyt tarkoita normaalijärkisiä, työkykyisiä ihmisiä, jotka jättäytyvät tuiien varaantietoisesti eikä neliraajahalvaantunutta kehitysvammaista.
Taas joku, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä provoaa tuista. Keksipä välillä joku muu aihe.
Mistä olet moisen ajatuksen saanut päähäsi?
Työskentelen sosiaalityöntekijänä ja voin kertoa, että todella moni. Toki asiakkaiden kanssa käyn heidän tilannettaan läpi. Ehdotan kouluja ja työllistymistä. Useimmiten tulee suora ei. Kas kun Kela maksaa paremmin, ei kannata. Ihan käsittämättömiä määriä kela parhaimmillaan maksaakin. Ei minkäänlaista kannustusta itse jotain elämässään yrittämään sillä politiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ahdinko voi olla pitkäaikainen esim krooninen sairaus
Tää on just se kauhuskenaario. Ei tässä terveenä niin hätää ole mutta jos sairastuu tai vammautuu niin saunan taakseko se sitten on mentävä? Sairaushan voi iskeä kenelle tahansa, ja kuka tahansa voi huomenna vaikka kaatua ja saada elinikäiset vammat.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen sosiaalityöntekijänä ja voin kertoa, että todella moni. Toki asiakkaiden kanssa käyn heidän tilannettaan läpi. Ehdotan kouluja ja työllistymistä. Useimmiten tulee suora ei. Kas kun Kela maksaa paremmin, ei kannata. Ihan käsittämättömiä määriä kela parhaimmillaan maksaakin. Ei minkäänlaista kannustusta itse jotain elämässään yrittämään sillä politiikalla.
Miksi valehtelet? Jokainen kun voi ihan helposti tarkistaa tukien määrät ja nähdä, että ne eivät ole mitään käsittämättömiä määriä.
Pakko laskee kun ei täällä töitäkään saa vaikka kuinka hakee. Ikä alkaa vitosella, siinä se syy lienee. Ja ei, en ala yrottäjäksi. Olen ollut ja se on nähty, eikä päättynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, pysy tiukkana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. mustalaisilta ei vaadita oikeastaan mitään muuta kuin tukien nostoa? Miksi tämä ryhmä on ulkoistettu työelämästä?
Äläpä höpäjä. Minulla on työkaverina parikin romania. Eivätkä ole ainoita laatuaan.
Onhan niitä, tahallaan työttömiä, välttääkseen maksamasta lastensa elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Jokainen kun voi ihan helposti tarkistaa tukien määrät ja nähdä, että ne eivät ole mitään käsittämättömiä määriä.
Yksittäisinä ne eivät ole isoja, mutta niitä voi koota kymmenkuntakin yhdelle ihmiselle. Korkein näkemäni oli n. 6000/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. mustalaisilta ei vaadita oikeastaan mitään muuta kuin tukien nostoa? Miksi tämä ryhmä on ulkoistettu työelämästä?
Äläpä höpäjä. Minulla on työkaverina parikin romania. Eivätkä ole ainoita laatuaan.
Niin varmaan...trokaat varmaan viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisinä ne eivät ole isoja, mutta niitä voi koota kymmenkuntakin yhdelle ihmiselle. Korkein näkemäni oli n. 6000/kk.
Höpö höpö, Veeti. Joku raja nyt tuohon provoamiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettele nimeltä nämä kymmenen eri tukea, joita voi kaikkia saada samanaikaisesti ja joista tulee 6 tonnia kuussa. Katsotaan kuinka paljon osaat valehdella.
Ei kehitysvammaisina tai muuten työhön kykenemättöminä syntyvät pahemmin mitään laskeskele. Meidän hyväosaisempien tehtävä on huolehtia, että ketään ei jätetä turvattomaksi.