"Asumistuen leikkaukset kohdistuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin"
Tämä on tutkittua tietoa, ei jonkun poliitikon sanoma asia.
Kokoomus vaati tämän lauseen poistamista lakiluonnoksesta sote-valiokunnassa. Miksei voida myöntää asiaa? Miksi tällainen lause pitää poistaa?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan nähdään ensimmäiset kotoperäisiä kerjäläisiä kaduilla?! Kiitos kansallinen sekoomus ja EK, että veitte ahneuksissanne Suomea sata vuotta ajassa taaksepäin. Kun mikään ei riitä ahneelle.
Onhan niitä näkynyt. Muistan 10v sitten opiskelijoita kesällä kerjäämässä. Kylteissä luki, että eivät olleet saaneet kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen on, itse luotava elintasonsa. Perustaso kelan rahoilla. Ei omia huoneita jokaiselle.
Ihan oikeasti, opettele kirjoittamaan suomen kieltä. Mä en kestä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen pum mi. Opiskelu ja työnteko eivät koskaan kiinnostaneet minua. En aio mennä töihin vaikka tukia vähän leikattaisiin. Jatkan sen sijaan lokoisaa loikoilua. Kyse ei ole välttämättä edes rahallisista kannustimista, vaan henkisestä ilmapiiristä, joka on tässä maassa niin masentava, ettei töitä kannata tehdä oikeastaan millään palkkatasolla. Suomi on sen takia tuhoon tuomittu.
Todellisuudessa Suomi on tuhoon tuomittu, jos tuollaisia vätyksiä ei saada töihin.
Ai jestas, että mua ottaa päähän tollanen asenne.
Onpa kiva käydä töissä, kun jotkut makaavat himassa mun(kin) maksamilla tuilla.
Kukaan ei sua sinne töihin ole pakottanut.
Vastuuntunto vain.
Mieti tilanne jossa kaikki istuisivat sinuntavoin vain baaritiskillä tai kotisohvalla. Et ole tainnut ymmärtää, että valtion rahat ovat itseasiassa veroja maksavien työssäkäyvien rahoja. Jos ei työssäkäyviä, ei myöskään kelan paskavätystely rahoja sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon paljon on asioita, mitä pitäisi poistaa valtiontaloutta rasittamasta. Harva poliitikko uskaltaa avata suunsa. Äänestäjät katoaa, kun kertoo totuuden.On luotu järjestelmä joka sallii valtio rahoilla elämisen
700000 "koulutettua" akkaa julkisella, jotka tienaa keskimäärin 3k€/kk. Noiden koulutus on täyttä leikkikoulua ja ne ei ikinä tuota mitään kansantalouteen.
Tässähän tämä kiteytettynä. Suomi sijoitti täysillä akkoihin ja ei olisi kannattanut. Nyt mennään sen takia konkkaan.
Lapsia jotka eivät tunne kuuluvansa yhteiskuntaan. Mitä soopaa tää nyt on. Mites me 60- luvulla ja sitä ennen syntyneet Elimme todellakin köyhissä oloissa. En ikinä ole kuullut että nämä ihmiset eivät olisi tunteneet kuuluvansa yhteiskuntaan. Asuttiin todellakin ahtaasti, ilman mitään mukavuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi etteivät lapset saa asumistukia lainkaan vaan he turvautuvat vanhempiinsa jotka ovat vastuussa lastensa hyvinvoinnista. Tuo vastuun siirtäminen valtion ,eli yhteiskunnan harteille omista lapsista on turmiollista eikä lainkaan lapsen edunmukaista toimintaa lasten vanhemmilta.
Hävetkää oikeasti sitä miten lapsianne kohtelette ja millaiseen tilanteeseen heidät olette laittaneet!
Pitäisikö sairastumista hävetä? Tai työnantajan konkurssia tilanteessa, jossa uutta työtä ei kovasta hakemisesta huolimatta löydykään? Tai sitä, että onnistut saamaan vain silpputyötä, jolla ei elä?
Eiköhän meillä jokainen tekisi hyväpalkkaista työtä, jos se olisi vain omista valinnoista kiinni.
Sinulla ja syövällä on vain yksi ero.
Syöpä kehittyy!
Huh huh kun tätä ketjua lukee, niin kyllä on empatiakyvytöntä porukkaa. Toivottavasti ette itse tai lapsenne sairastu vakavasti tai vammaudu, koska sitten voisitte joutua kokemaan, millaista elämä tukien varassa on. Itseäni huolestuttaa myös esimerkiksi väkivaltaisissa parisuhteissa elävät. Lähteminen on muutenkin vaikeaa, miten sitten jos ei pysty itselleen ja lapsilleen edes vuokraamaan kotia?
Ihan oikeasti kirjoittajalle. Mikä äidinkielen oppitunti tää muka on
Vierailija kirjoitti:
Olette jokoäärimmmäisenvastenmielisä ihmisä tai sitten vaan tietämätttömiä.
Suuri osa asumistuen saajista on pienipalkkaisia työssäkäyviä yksinhuoltajavanhempia.
Meillä on suuri määrä aloja, joissa palkat ovat niin matalat, että ilman tukia ei pysty kustantamaan edeselämän välttämättömyyksiä. En suko näiden yksinhuoltajavanhempien kaikkien ryyppäävään ja olevna ketjupolttajia.
Enemmistö pyrkii selviämään mahdollismman pienillä menoilla, jotta lapsia varten olisi sitten joskus jotain muutakin kuin ainaista pennin venyttämistä. Kesällä esim. Lintsille tai johnkin muuhun vastaavaan, mikä oikeasti maksaa paljon. Tai sitten vanehmpi yritätä ylläpitää laspenjotian amaksullist ahaarastusta.
Asumistukileikkausten jälkeen nämä eivät ole mahdollisia. Kuvitteleeko joku, että sillä ei olisi merkitystä lasten itsetunnolle, kun ei ikinä ole mahdollisuutta sellaiseen,mihin "kaikilla muilla" on? Milla
Todellisuudessa suomalainen yhteiskunta on monissa tilanteissa hyvin tyly omiaan kohtaan. Hirveäön byrokraattista ja jos joku pykälä voidaan kääntää kansalaista vastaan, niin myös tehdään. Täällä huudetaan vähän väliä perustuslakia avuksi, jos jokin taho ehdottaa hyviä muutoksia (esim. ankarampia rangaistuksia väkivallantekijöille, vankeutta pitemmäksi aikaa pois tekemästä lisää vahinkoa toisille ihmisille) On totta, että täällä on monta erilaista taloudellista tukimuotoa, mutta pahan paikan tullen yhteiskunta tuntuu kylmältä ja kovasydämiseltä. Siinä mielessä yhteiskuntamme heijastaa kansalaistensa epäempaattista asennetta. Monissa maissa ihmiset ovat hiukan "kiltimpiä" toisiaan kohtaan.
Vammaiset sairaat on minusta aivan eri juttu. Työtön terve nuori ihminen nostamassa tukia. Vammaiset, jha sairaat on oikeutettuja tukiin. Eivät pysty työhön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole varaa oleskeluyhteiskuntaan. Aikuisten on aika ottaa itseään niskasta ja alkaa elättää perheensä työllä eikä tuilla. Niin ennenkin tehtiin ja niin pitää tehdä nytkin.
Ehkäpä palkat eivät riitä lasten elättämiseen. Ja jatkossa vielä vähemmän, jos hallitus saa tavoitteensa läpi. 90 vuoden kuluttua suomalaistaustaisia on tutkimuksen mukaan n. 1 miljoona. Sitäkö persut haluaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen pum mi. Opiskelu ja työnteko eivät koskaan kiinnostaneet minua. En aio mennä töihin vaikka tukia vähän leikattaisiin. Jatkan sen sijaan lokoisaa loikoilua. Kyse ei ole välttämättä edes rahallisista kannustimista, vaan henkisestä ilmapiiristä, joka on tässä maassa niin masentava, ettei töitä kannata tehdä oikeastaan millään palkkatasolla. Suomi on sen takia tuhoon tuomittu.
Todellisuudessa Suomi on tuhoon tuomittu, jos tuollaisia vätyksiä ei saada töihin.
Ai jestas, että mua ottaa päähän tollanen asenne.
Onpa kiva käydä töissä, kun jotkut makaavat himassa mun(kin) maksamilla tuilla.
Kukaan ei sua sinne töihin ole pakottanut.
Eikä kukaan pakottanut sinua pummiksi .
Molemmat omia valintoja ja vain toisella menee hyvin vaikka vähän tukia pienennetään tarpeita vastaavalle tasolle. Tuet ovat olleet ylimitoitettuja todelliseen tarpeeseen nähden jo liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä töihin mars mars kirjoittajan kanssa. Valtion ei pidä elättää kaikkia. Siksi on kassa tyhjä.
Kyllä, siksi hoitojen rajaus 75-vuotiaasta ylöspäin. Syöpähoidot yms. omakustanteisiksi, jos sellaisia haluaa. Ei ole mitään syytä elättää veronmaksajien varoin tuottamattomia kulueriä.
Toivottavasti itse saat syövän ja kuolet pois - olet säälittävä inhotus, varsinainen pervopersu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sain 90 luvulla nykyrahassa n.200€/ kk asumistukea omaan asuntoon + työmarkkinatuki ja vielä 8€/p kulukorvausta kun olin jossain työharjoittelussa, joka oli kyllä minulle ja pariille muulle ereittöin hyvä asia.
Hirvittää ajatella että jos olisin joututunut myymään asunnon pilahintaan ilman asumistukea. Kuten 30 luvulla isovanhemmille kävi. Hakivat apua, vastaus oli syökää ensin se asunto. Lopputulos oli sitten kunnan elätys lamavuosiksi.
Melkoinen tarina 30 luvusta... Kannattaa tutustua ensin suomen historiaan, sitten vasta trollailla täällä.
Eräässä Helvi Hämäläisen kirjassa kerrotaan yh-äidistä, joka kamppailee taloudellisessa ahdingossa. Aikakausi on ennen sotia. Kirja on fiktiota, mutta kirjailija oli varmaan nähnyt sen tapaisia kohtaloita. Kun kertomuksen nainen käy jossain konttorissa anelemassa apua, joku viranomainen miettii tekeekö tuo ehkä itsemurhan. Niin kovaa on joskus ollut. Eikä tarvitse palata edes 30-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh kun tätä ketjua lukee, niin kyllä on empatiakyvytöntä porukkaa. Toivottavasti ette itse tai lapsenne sairastu vakavasti tai vammaudu, koska sitten voisitte joutua kokemaan, millaista elämä tukien varassa on. Itseäni huolestuttaa myös esimerkiksi väkivaltaisissa parisuhteissa elävät. Lähteminen on muutenkin vaikeaa, miten sitten jos ei pysty itselleen ja lapsilleen edes vuokraamaan kotia?
Ketä kiinnostaa jos joku muija saa turpaansa? Se on perheen sisäinen asia, ei sellaiseen kuulu kenenkään puuttua. Jokainen pitää huolen itsestään. Thats it.
Sosiaaliturvan alkuperäinen tarkoitus on ollut. Auttaa yksilöä selviytymään jos elämässä kriisi kohtaa. Työttömyys,läheisen kuolema elämäntilanne toimeentulo on katkennut. Siis ei pysyväksi tarkoitettu. Valitettavasti on nykyisin on pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vastuuntunto vain.
Mieti tilanne jossa kaikki istuisivat sinuntavoin vain baaritiskillä tai kotisohvalla. Et ole tainnut ymmärtää, että valtion rahat ovat itseasiassa veroja maksavien työssäkäyvien rahoja. Jos ei työssäkäyviä, ei myöskään kelan paskavätystely rahoja sinulle.
700000 akan julkinen sektori saisi kantaa sen vastuunsa. Esim. sitä asumistukea saa 380000 ruokakuntaa ja tulot niillä on keskimäärin 950€/kk.
Yksi koulutettu akka julkisella saa keskimäärin 3000€/kk ja sen julkisen pitäisi koon puolesta muuhun Eurooppaan verrattuna riittää 10-15M ihmiselle. Tämän akkalauman pakkoelättäminen tukahduttanee lähes kaiken vientiteollisuuden toiminnan Suomesta.
Suomen kolme suurinta uhkaa on verotus, verotus ja verotus. Syy korkeaan verotukseen on 3000€ akka, 3000€ akka ja 3000€ akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole varaa oleskeluyhteiskuntaan. Aikuisten on aika ottaa itseään niskasta ja alkaa elättää perheensä työllä eikä tuilla. Niin ennenkin tehtiin ja niin pitää tehdä nytkin.
Kunhan sitä työtä vaan riittäisi kaikille.
Kouluttaudu oikealle alalle.
Kertoisitko kaikella luottamuksella seuraavan eurojackpotin päävoittorivin?
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla asumistukea saava yh asuu leveämmin kuin asumisensa itse maksavat. Niinpä lähihoitaja asuu 2 lapsen kanssa kolmiossa, mutta maisteri kaksiossa. On vaikeaa vakuuttaa lapsia siitä, että opiskelu kannattaa. Miksi muuten maahan muuttajat menisivät töihin, kun tukien avulla heillä on isot asunnot? Jos kävisivät töissä, joutuisivat asumaan ahtaasti.
Hyvä pointti.
Pitäisikö sairastumista hävetä? Tai työnantajan konkurssia tilanteessa, jossa uutta työtä ei kovasta hakemisesta huolimatta löydykään? Tai sitä, että onnistut saamaan vain silpputyötä, jolla ei elä?
Eiköhän meillä jokainen tekisi hyväpalkkaista työtä, jos se olisi vain omista valinnoista kiinni.