"Asumistuen leikkaukset kohdistuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin"
Tämä on tutkittua tietoa, ei jonkun poliitikon sanoma asia.
Kokoomus vaati tämän lauseen poistamista lakiluonnoksesta sote-valiokunnassa. Miksei voida myöntää asiaa? Miksi tällainen lause pitää poistaa?
Kommentit (280)
Asumistuki tärkeä köyhälle, mutta onko 3 lapsen yksinhuoltaja köyhä on kokoaikatyö palkka 2300 euroa lapsilisät 550 euroa elatusmaksut 350 euroa asumistuki 310 euroa.nyt hallitus leikkaa asumistuen osuutta 125 eurolla. Siis kaikkineen rahaa on 3510 euroa kuukautta kohti. Kyllä nelihenkisen perheen pitäisi elää näillä tuloilla. Uskomatonta minulla ei edes ikinä oo ollu tuollaisia tuloja
Sitten opiskelija joka, ei halua tehdä töitä eikä halua opintolainoja. Eletään opintuen, asumistuen, toimeentulotuen, vanhempien antaman tuen varassa. Syynä en halua opintolainaa. Töitä ei voi tehdä kun opinnot viivästyy. Itse, olen tehnyt töitä koko opiskelujen ajan.
Samaa mieltä töihin mars mars kirjoittajan kanssa. Valtion ei pidä elättää kaikkia. Siksi on kassa tyhjä.
Kaikista heikoimmassa asemassa olevat saavat toimeentulotukea, joka kompensoi asumistuen pienenemisen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten opiskelija joka, ei halua tehdä töitä eikä halua opintolainoja. Eletään opintuen, asumistuen, toimeentulotuen, vanhempien antaman tuen varassa. Syynä en halua opintolainaa. Töitä ei voi tehdä kun opinnot viivästyy. Itse, olen tehnyt töitä koko opiskelujen ajan.
Ja silti et ole oppinut edes kirjoittamaan. Ehkäpä se työskentelyaika oli pois opiskeluajasta ja sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä töihin mars mars kirjoittajan kanssa. Valtion ei pidä elättää kaikkia. Siksi on kassa tyhjä.
Kyllä, siksi hoitojen rajaus 75-vuotiaasta ylöspäin. Syöpähoidot yms. omakustanteisiksi, jos sellaisia haluaa. Ei ole mitään syytä elättää veronmaksajien varoin tuottamattomia kulueriä.
Missä vaiheessa LAPSET ovat joutuneet perheen vuokria maksamaan? Lapsiin ei kohdistu yksikään leikkaus vaan vanhempiin joiden vastuulla lapset ovat. On aivan turhaa vanhempien paeta vastuutaan lasten seläntaakse. Ei lasten ole ikinä ollut tarkoitus toimia perheen talouden tasapainottajina saati sitten joutua maksamaan vanhempien vastuulle kuuluvia elämisen kuluja.
Ottaakaa ja kantakaa se vastuunne lapsistanne! Vastuu jonka heitä tehdessänne jo tiesitte teille kuuluvan ja tulevan! Hävetkää! Miten kehtaatte paeta vastuutanne ja vieläpä piiloutumalla lasten seläntaakse!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista heikoimmassa asemassa olevat saavat toimeentulotukea, joka kompensoi asumistuen pienenemisen.
Just tämä! Totuus jota ei voi kieltää kukaan.
Milloinkahan nähdään ensimmäiset kotoperäisiä kerjäläisiä kaduilla?! Kiitos kansallinen sekoomus ja EK, että veitte ahneuksissanne Suomea sata vuotta ajassa taaksepäin. Kun mikään ei riitä ahneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siksi hoitojen rajaus 75-vuotiaasta ylöspäin. Syöpähoidot yms. omakustanteisiksi, jos sellaisia haluaa. Ei ole mitään syytä elättää veronmaksajien varoin tuottamattomia kulueriä.
Myös vammaisten tuet pois ja vastuu heidät synnyttäneille vanhemmille. Suomessa sikiöseulonta on niin hyvää, että nainen on jo hyvissä ajoin tiennyt synnyttävänsä vammaisen jälkeläisen joten koska hän on sellaisen päättänyt kaikesta huolimatta synnyttää, niin on velvollinen myös hoitamaan kustannukset.
Samoin alkoholin tai huumeiden käytöstä johtuvat sairaudet / vieroitushoidot tulisi valtion kustantamina lopettaa ja käyttäjän itsensä kustantaa sillä perusteella, että hän on itse itselleen tarkoituksella ja tietoisesti tilanteen aiheuttanut.
Myös ylipainoisuudesta aiheutuvat kustannukset sairauksien sekä hoitojen osalta pitäisi sairaan ihmisen itse kustantaa. Ei valtion kontolle voi eikä saa sälyttää ihmisten yltäkylläisen syömisen johdosta aiheutuvia kuluja.
Paljon, todella paljon on asioita jotka pitäisi poistaa valtion taloutta heikentämästä. Näihin lasken myös lapsilisät ym lastenhoidosta aiheutuvat kulut. Vrt. Lemmikkieläimet. Ei niidenkään kuluja yhteiskunnan kuluihin sälytetä.
Se maksaa joka tekee. Reilu peli.
Onko tämä joku yllätys, kun on tuensaajia haalittu Afrikkaa ja Lähi-itää myöten? Ei taida siinä joukossa montaa nettoveronmaksajaa löytyä. Jos on tuilla enemmän käyttäjiä se tarkoittaa väistämättä pienempiä tukia.
Vanhemmilla on vastuu lapsistaan.
Elettiin 60-luvulla 6 hengen perhe yhden ihmisen palkalla Ei ollut tukia. Silloin niitä ois oikeasti tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan nähdään ensimmäiset kotoperäisiä kerjäläisiä kaduilla?! Kiitos kansallinen sekoomus ja EK, että veitte ahneuksissanne Suomea sata vuotta ajassa taaksepäin. Kun mikään ei riitä ahneelle.
Eivätköhän nämä kerjäläiset ole olleet olemassa jo vuosikymmeniä. Heitä on vain pidetty sisätiloissa muiden elätettävinä niin heitä ei niin helposti ole huomannut. Kelapotilas ei ole itseään elättänyt missään vaiheessa,eli jokainen heistä on kerjäläinen. Pummi. Narsisti. Loinen. Iilimato. Rotta. Etc.. kyllä te tiedätte..
Syöpähoidot omakustanteisiksi. 75-vuotiaadta ylöspäin törkeää. Sattuuko kirjoittaja ymmärtämään tämän. Ihmiset asetettaisi eriarvoiseen asemaan. Asia kyllä niin, että kuka tahansa missa iässä tahansa voi sairastua vakavasti. On järkyttävää irvailla vakavilla asioilla. Voipi tulla ihan omalle kohdalle
Vierailija kirjoitti:
Sen, miten asutaan, pitäisi sanella se, mihin on varaa. Kumma, että tuilla elävien lapsilla pitää olla omat huoneet, mutta pienituloisten lapset asuvat jaetussa huoneessa. Lapseni ystävä jakoi 15-vuotiaaksi asti huoneen kahden veljen kanssa. Itse nukuin vanhempieni kanssa samassa huoneessa lähes yläasteelle asti (ja niin oli monien kavereittenikin perheissä). Nykyään kaikilla on oikeus kaikkeen, vaikkei ole varaa.
Ettei kasva katkeria ja kateellisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki tärkeä köyhälle, mutta onko 3 lapsen yksinhuoltaja köyhä on kokoaikatyö palkka 2300 euroa lapsilisät 550 euroa elatusmaksut 350 euroa asumistuki 310 euroa.nyt hallitus leikkaa asumistuen osuutta 125 eurolla. Siis kaikkineen rahaa on 3510 euroa kuukautta kohti. Kyllä nelihenkisen perheen pitäisi elää näillä tuloilla. Uskomatonta minulla ei edes ikinä oo ollu tuollaisia tuloja
Yyh-hoo ja asy-lum ovat ne avainsanat joilla on aina taattu hyvä toimeentulo, ei kummankaan tarvitse lähtökohtaisesti olla köyhä. Porsaan suussa hopealusikka ja yyhhoon kädessä iphone.
Näin se vaan menee..
Ja sitten lehdissä nämä yhteiskunnan varoilla elävät antavat haastatteluja miten "lapset eivät saa enää omaa huonetta kun pitää muuttaa halvempaan". Siis mistä asti oma huone on ollut joku ihmeen ihmisoikeus jonka pitäisi olla köyhien perheidenkin lapsille itsestään selvyys? Ei edes keskituloisissa perheissä ole lapsilla aina omia huoneita niin miksi yhteiskunnan varoilla pitäisi kustantaa noin isot asunnot? En nyt tarkoita, että pitäisi missään yksiössä asua lasten kanssa mutta kyllä esim. kaksilapsiselle perheelle riittää kahden makuuhuoneen asunto. Tuntuu oikeasti, että köyhillä on vaatimukset pilvissä sen suhteen mitä muiden on heille maksettava. Sitten kun itse maksaa elämisensä ja asumisensa voi asettaa toiveita esim. makuhuoneiden määrän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olet varmaan saanut sitä asumistukea. Kyllä se maksetaan kaikille samoilla säännöillä.
Meillä se auttoi heikon keikkatyöajan yli. En ymmärrä miten siinä rahatilanteessa olis vielä pystynyt muuttamaan. Muuttaminen on kallista, vaikka mitä muuta vältettäisiin.
Se juuri noin kun edellinen kirjoittaja esittää.
Nykyisen hallituksen teot laitetaan huonoon valoon ja leikkaukset johtuu mm Persuista!
Suomi ei nouse, jos pötköttelijöitä hyysätään.
Töihin mars mars!