"Asumistuen leikkaukset kohdistuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin"
Tämä on tutkittua tietoa, ei jonkun poliitikon sanoma asia.
Kokoomus vaati tämän lauseen poistamista lakiluonnoksesta sote-valiokunnassa. Miksei voida myöntää asiaa? Miksi tällainen lause pitää poistaa?
Kommentit (280)
Vieraili kirjoitti:
Meillä ei ole varaa oleskeluyhteiskuntaan. Aikuisten on aika ottaa itseään niskasta ja alkaa elättää perheensä työllä eikä tuilla. Niin ennenkin tehtiin ja niin pitää tehdä nytkin.
Uuseliitillä on.
oD
Vierailija kirjoitti:
Lapsia jotka eivät tunne kuuluvansa yhteiskuntaan. Mitä soopaa tää nyt on. Mites me 60- luvulla ja sitä ennen syntyneet Elimme todellakin köyhissä oloissa. En ikinä ole kuullut että nämä ihmiset eivät olisi tunteneet kuuluvansa yhteiskuntaan. Asuttiin todellakin ahtaasti, ilman mitään mukavuuksia.
Ihminen on vaan sosiaalinen olento ja vertaa itseään muihin. Onko rahaa harrastuksiin ja laitteisiin joita muilla lapsilla on ? Jos ei ole, joutuu ulkopuoliseksi. Teini ilman kännykkää on samassa tilanteessa, kun 70-luvun teini ilman polkupyörää tai kodin TV:tä. Koin sen itse 70-luvulla. Empatiaakin voi opetella.
Lapsen hyvinvointi ei perustu sellaiseen hyvinvointiin valtavaan lelu kasoihin tai sitten omaan huoneeseen. Lapsen hyvinvointi perustuu aikuisen läsnäoloon. Siihen, että on rakastettu hyväksytty. Kaikkea ei tarvitse saada. Harrastaa voi edullisestikin. Kun kaikilla muillakin on ei ole peruste saada kaikkea.
Leikataan ihan ekana ei-suomalaisilta oleskelijoilta. Näille vain minimi, tai mielellään lentolippurahat kotimaahansa. Ja selvitys perhesuhteista, jos yksi mies pitää neljää vaimoa lapsineen neljässä eri osoitteessa, niin ei ne kaikki voi saada tukia erikseen, vaan muutto samaan osoitteeseen.
Ulkomaiset halpatyöläiset polkee täällä palkkoja jolloin meidän valtionmiehet kuvittelee, että sillä rahalla täällä muka voi elää. Minusta jo se yksistään, että kehitysmaalaisia pitää tänne raahata töitä tekemään, puhuu omaa kieltään siitä, miten paskasti on tätä maata johdettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan työntekijänä täysillä ikälisillä ja yh:na asun kaksiossa lapseni kanssa pk-seudulla. Toki muualla maassa voisin asua kolmiossa, mutta pk-seutu on kallis, mutta täällä on alallani töitä. Viereisessä talossa asuu maisteri 2 lapsen kanssa kaksiossa, lähihoitaja asumistuen ansiosta vastaavassa elämäntilanteessa kolmiossa. Näin se on pk-seudulla eikä sen pitäisi olla näin tietenkään.
Nyt vielä rakennetaan niin ahtaasti että monessa kaksiossa ei oikeasti ole toista huonetta vaan pelkkä alkovia vastaava tila yhdelle sängylle.
Eikä ole sen kokoista erillistä keittiötä, että sitäkin voi käyttää nukkumapaikkana, jos perheellä on ahdasta. Monet nukkuivat ennen keittiössä, kun oli yksi ehjä seinä, jonka viereen voi panna sängyn.
En saanut lapsena kaikkea mitä muilla oli. Kavereita riitti, vaikka kuinka. Oma lapseni syntynyt - 95 kasvatin myos niin et kaikkea ei ny vaan voi olla.Hänelläkin riitti kavereita jos ystävyys perustuu mitä vaatteita on päällä tai onko taas uusi kännykkä. Onko se oikeaa ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvinvointi ei perustu sellaiseen hyvinvointiin valtavaan lelu kasoihin tai sitten omaan huoneeseen. Lapsen hyvinvointi perustuu aikuisen läsnäoloon. Siihen, että on rakastettu hyväksytty. Kaikkea ei tarvitse saada. Harrastaa voi edullisestikin. Kun kaikilla muillakin on ei ole peruste saada kaikkea.
Aika rankasti perustuu esim. kelvollisiin elintarvikkeisiin. Köyhälle Suomi on ravintoaavikko. Halpa ruoka on täällä aivan luokatonta paskaa ja tuohon voi laskea mukaan myös sen ilmaisen kouluruuan.
Nuoret käyttää tätä korttia kinutessaan vanhemmilta kaikkea. Kun muillakin on. Vanhemmat ostaa kuittaavat sillä ettei tarvii olla lapsen kanssa. On muita menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh kun tätä ketjua lukee, niin kyllä on empatiakyvytöntä porukkaa. Toivottavasti ette itse tai lapsenne sairastu vakavasti tai vammaudu, koska sitten voisitte joutua kokemaan, millaista elämä tukien varassa on. Itseäni huolestuttaa myös esimerkiksi väkivaltaisissa parisuhteissa elävät. Lähteminen on muutenkin vaikeaa, miten sitten jos ei pysty itselleen ja lapsilleen edes vuokraamaan kotia?
Ketä kiinnostaa jos joku muija saa turpaansa? Se on perheen sisäinen asia, ei sellaiseen kuulu kenenkään puuttua. Jokainen pitää huolen itsestään. Thats it.
Muuta Venäjälle. Ihannevaltiossasi saa muijaa mätkiä rangaistuksetta. Varo kuitenkin avoimia ikkunoita.
Hyvä ruokaa saa, edullisesti kun tekee itse. Jos syö valmista on laatu huonoa.
Pitäisikö 7 lapsen perheelle antaa tuet 9 huoneen asuntoon. (Siis vanhemmat ja lapset yhteensä.)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruokaa saa, edullisesti kun tekee itse. Jos syö valmista on laatu huonoa.
Höpöhöpö!
Jauhot, kaali ja juurekset ei ole erityisen terveellisiä.
Itse tehty ruoka, laatu hyvää ja saa sitä mitä itse haluaa. Saa ihan asiallisen hintaan.Kun vielä leipoo itse, on sekin halpaa.
Vähämpä on väliä vähävaraisten lasten tunteilla kun opettajat somettaa ja leuhkii netissä tonnin safkoilla ja törkyhintaisilla lastenvaatebudjeteilla. Siinä sitä hierotaan mukavasti lasten naamalle eriarvoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty ruoka, laatu hyvää ja saa sitä mitä itse haluaa. Saa ihan asiallisen hintaan.Kun vielä leipoo itse, on sekin halpaa.
Jauhot on terveyden kannalta vihonviimeistä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan nähdään ensimmäiset kotoperäisiä kerjäläisiä kaduilla?! Kiitos kansallinen sekoomus ja EK, että veitte ahneuksissanne Suomea sata vuotta ajassa taaksepäin. Kun mikään ei riitä ahneelle.
Heitä näkee harvoin kerjäämässä, mutta siihenkin on törmätty. Osa elää surkealla ruoalla ja terveydentila ja mieliala heikkenevät ajan kanssa. Joku saa vanhemmiltaan apua. Toisia ei auta kukaan. Tässä on vielä sellainen puoli, että kun olet huonossa elämäntilanteessa, sinua ei vuorenvarmasti kutsuta mihinkään (ei tule ilmaista ateriaa, ei kahvihetkeä ja juustovoileipää ystävän luona) eli olet totaalisesti tyhjän päällä.
Juurekset, kasvikset on terveellisiä samoin kaali. Niistä saa hyvää ruokaa, samoin jauheliha, kana mikään näistä ei ole kallista. Netti pursuaa ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen pum mi. Opiskelu ja työnteko eivät koskaan kiinnostaneet minua. En aio mennä töihin vaikka tukia vähän leikattaisiin. Jatkan sen sijaan lokoisaa loikoilua. Kyse ei ole välttämättä edes rahallisista kannustimista, vaan henkisestä ilmapiiristä, joka on tässä maassa niin masentava, ettei töitä kannata tehdä oikeastaan millään palkkatasolla. Suomi on sen takia tuhoon tuomittu.
Todellisuudessa Suomi on tuhoon tuomittu, jos tuollaisia vätyksiä ei saada töihin.
Ai jestas, että mua ottaa päähän tollanen asenne.
Onpa kiva käydä töissä, kun jotkut makaavat himassa mun(kin) maksamilla tuilla.
Kukaan ei sua sinne töihin ole pakottanut.
Eikä kukaan pakottanut sinua pummiksi .
Molemmat omia valintoj
Kaikki ei vaan elämässä ole omia valintoja. Jos olisi, sinäkin olisi varmaan miljardööri. Elämässä on paljon sattumaa ja kaaosta.
Kuka syö jauhoja haloo. Onko pakko vetää pullaa naamat täyteen leipoo voi muutakin.
Siis oikeesti saat asumistukea? Mää tienaan 800 e enkä saa.