Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Asumistuen leikkaukset kohdistuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin"

Vierailija
16.12.2023 |

Tämä on tutkittua tietoa, ei jonkun poliitikon sanoma asia.

Kokoomus vaati tämän lauseen poistamista lakiluonnoksesta sote-valiokunnassa. Miksei voida myöntää asiaa? Miksi tällainen lause pitää poistaa?

Kommentit (280)

Vierailija
121/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikorteilla moni laiska vanhempi on pelannut itselleen mukavan ja helpon elämän keräämällä kaikki tuet. Valitettavasti oleskeluyhteiskunnan aika on ohi, ja ne omat lapsetkin pitää jatkossa elättää itse. Kaikkien ei tarvitse saada samaa kuin muilla, eikä kaikkien asua yhteiskunnan sponssaamana kalliissa kasvukeskuksissa.

Mukavan ja helpon?! Missä rinnakkaistodellisuudessa sä oikein elät?

Vierailija
122/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla asumistukea saava yh asuu leveämmin kuin asumisensa itse maksavat. Niinpä lähihoitaja asuu 2 lapsen kanssa kolmiossa, mutta maisteri kaksiossa. On vaikeaa vakuuttaa lapsia siitä, että opiskelu kannattaa. Miksi muuten maahan muuttajat menisivät töihin, kun tukien avulla heillä on isot asunnot? Jos kävisivät töissä, joutuisivat asumaan ahtaasti.

En tunne yhtään maisteria, jotka asuisi kahden lapsen kanssa kaksiossa. Ikävää pilata ilosi, mutta köyhät asuvat ahtaimmin.

Ne leikkaukset vaikuttavat jokaisen opiskelijan toimeentuloa heikentävästi, mikä ei paljon naurata niitä, jotka opiskelee ja maksaa isoa opintolainaa. Ei ole kivaa maisterien siirtyä työelämään pätkätöihin. Perusta siinä perhettä velat niskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä yksin asuvalle enimmäisvuokra asumistuessa on 582e johon saa asumistukea karkeasti 465e silloin kun olet tyhjätasku. Näillä kriteereillä löytyy 30 asuntoa joista suurin osa on soluja. Asumistuki ei nouse tämän 465 jälkeen vaikka vuokrasi olisi 800e. Joten ei vaikuta mitenkään vuokriin asumistuki. Jos vaikuttaisi niin vuokrat laskisi jotta saisivat varmasti vuokralaisia asuntoihinsa.

Vierailija
124/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tuon asumistuen voi ottaa pois hyvin toimeentulevilta eikä aina köyhiltä!

Miten hyvin toimeentuleva saa asumistukea? Olen asunut hyvin toimeentulevana jo 25 vuotta, enkä ole koskaan saanut senttiäkään.

Yli 5000e nettotuloilla saa yli 500e asumistukea. 

Ei todellakaan saa. Meillä puoliso tienasi 2400 brutto ja minä sain työmarkkinatukea ja 2 lasta. Ei saatu vuokra-asuntoon asumistukea.

Asumistukilaskuriin laitetaan puolison tulot bruttona eli verot mukana + lomarahat ja sitten toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Vierailija
125/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asumistuki mitään ongelmia ratkaise. Se on suoraa tulonsiirtoa vuokranantajille, erityisesti Kojamolle joka järjestää ay-liikkelle verovapaita lakkorahoja,

Samalla sitten kun Kojamo nostaa alueen yleistä hintatasoa, kaupungit ovat pakotettuja samaan.

Asumistuki on se syy miksi asuminen on niin kallista. Ymmärrättekö että kojamo voisi ottaa vuokrasta 2/3 pois ja ne tekisi edelleen kovaa tulosta? Arvaatteko miksei niin tapahdu?

Mitä sinä horiset? Asumistuen normit ei ole nousseet vuosikymmeniin vastaamaan todellista hintatasoa eikä todellakaan noudata mitään yleistä kustannuspainetta. Ne laahaa tasaisesti vähintään 200e perässä yleistä hintatasoa. Ainoastaan toimeentulotuessa eroa kompensoidaan jotenkin.

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä. 

Vierailija
126/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Vierailija
127/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa 

Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. 

Miten irtisanotut maksaa 200 000 velkojaan?

Vierailija
128/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tuon asumistuen voi ottaa pois hyvin toimeentulevilta eikä aina köyhiltä!

Miten hyvin toimeentuleva saa asumistukea? Olen asunut hyvin toimeentulevana jo 25 vuotta, enkä ole koskaan saanut senttiäkään.

Ei todellakaan saa. Meillä puoliso tienasi 2400 brutto ja minä sain työmarkkinatukea ja 2 lasta. Ei saatu vuokra-asuntoon asumistukea.

Asumistukilaskuriin laitetaan puolison tulot bruttona eli verot mukana + lomarahat ja sitten toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana. 

Yrittäjät saa. Katso kolmiokuudelle instasta.

Vierailija
129/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjät saa. Kats

Jokainen asukas asunnossa nostaa mahdollisen asumistuen määrää, että heilläkin se tuki riippuu ihan ihmisten määrästä asunnossa eikä mistään muusta. 

Vierailija
130/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&

Riippuu yelistä minkä maksavat tahallaan miniminä. 

Vierailija
131/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&

Mitä höpsit? Asumistukea saa, jos ruokakunnan yhteenlasketut tulot alittaa tietyn rajan. 

Vierailija
132/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukilaskuriin laitetaan puolison tulot bruttona eli verot mukana + lomarahat ja sitten toisen puolison työttömyys

Ei me ainakaan saada asumistukea vaikka tulot alle köyhyysrajan. 

Vierailija
133/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan työntekijänä täysillä ikälisillä ja yh:na asun kaksiossa lapseni kanssa pk-seudulla. Toki muualla maassa voisin asua kolmiossa, mutta pk-seutu on kallis, mutta täällä on alallani töitä. Viereisessä talossa asuu maisteri 2 lapsen kanssa kaksiossa, lähihoitaja asumistuen ansiosta vastaavassa elämäntilanteessa kolmiossa. Näin se on pk-seudulla eikä sen pitäisi olla näin tietenkään. 

Vierailija
134/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa oleskeluyhteiskuntaan. Aikuisten on aika ottaa itseään niskasta ja alkaa elättää perheensä työllä eikä tuilla. Niin ennenkin tehtiin ja niin pitää tehdä nytkin.

Kunhan sitä työtä vaan riittäisi kaikille.

Kouluttaudu oikealle alalle.

Leikitäämpä hetki että kaikki ovat kouluttautuneet aloille joilla tietää hyvin. Mistä sinä jatkossa ostat ruokasi? Kuka tekee kaikki matalapalkkatyöt? Pystytkö käsittelemään sitä mikä todellinen ongelmaa on vai ylittääkö se ajattelukykysi?

Meidän koulutetussa perheessä ainakin katsotaan kauhulla näitä leikkauksia. Ne osuvat ankarasti myös keskiluokan lapsiin, jotka jatkossa jo

Jo nyt ollaan tilanteessa jossa ne opintolainat estävät monien ensiasunnon oston. Taitaa jatkossa jäädä pienet ensiasunnon tyhjilleen kun ostajia ei ole. 

Vierailija
135/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan työntekijänä täysillä ikälisillä ja yh:na asun kaksiossa lapseni kanssa pk-seudulla. Toki muualla maassa voisin asua kolmiossa, mutta pk-seutu on kallis, mutta täällä on alallani töitä. Viereisessä talossa asuu maisteri 2 lapsen kanssa kaksiossa, lähihoitaja asumistuen ansiosta vastaavassa elämäntilanteessa kolmiossa. Näin se on pk-seudulla eikä sen pitäisi olla näin tietenkään. 

Nyt vielä rakennetaan niin ahtaasti että monessa kaksiossa ei oikeasti ole toista huonetta vaan pelkkä alkovia vastaava tila yhdelle sängylle.

Vierailija
136/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu vanhempien priorisoinnista. Jos kalja ja tupakka jää ostamatta, se on koko perheen etu.

Ettäs kehtaat! Minä tunnen joitakin nuoria leskiä ja totaaliyksinhuoltajia Heillä ei todellakaan mene rahat mihinkään kaljaan ja tupakkaan vaan lasten ruokkimiseen! Miten joku voi olla noin pihalla yksinhuoltajan elämästä!

Minä taas tunnen totaaliyksinhuoltajia joilla rahat menee kaljaan ja tupakkaan. Lapset saa ruokaa lähinnä koulussa.

Mitäs nyt tehdään? Miten joku voi olla noin pihalla yksinhuoltajan elämästä!

Voit tehdä lasun tästä alkoholistista tuttavastasi. Se on sairaus ja eri asia. 

Vierailija
137/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko niitä lapsia on tehtailla jos niitä ei ole vara elättää

Yksinhuoltajien pentutehtailu on saatava loppumaan! Mitä vähemmän he saavat siitä toiminnastaan rahaa, sitä vähemmän he niitä tehtailevat ja vain rehelliset kasvattajat tuottavat enää kohta laadukkaita ja puhtaita jälkeläisiä.

Ei ykinhuoltajat tehtaile lapsia. Yksinhuoltsjaksi yleensä jäädään. Käsittääkseni yksinnlapsen hankiivat ns. itselliset äidit ovat useimmiten erittäin hyvin toimeentulevia.

Vierailija
138/280 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa oleskeluyhteiskuntaan. Aikuisten on aika ottaa itseään niskasta ja alkaa elättää perheensä työllä eikä tuilla. Niin ennenkin tehtiin ja niin pitää tehdä nytkin.

Mitä sitten tehdään kun monilla se työstä saatu palkka ei riitä perheen elättämiseen?

Kehity ja hommaa parempi työ ja anna työsi seuraavalle jolle siityon hyötyä. Tai toinen vaihtoehto, tee kahta työtä.

Ja kolmas vaihtoehto, elä tulojesi mukaan.

Hommaa halvempi vuokrakämppä. Niinkuin hallitus sinua ohjeistaa tekemään.

Hallitus ohjeistaa meitä kaikkia matalapalkkaisia kuluttamaan vähemmän. Tehkäämme niin.

Vierailija
139/280 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen pum mi. Opiskelu ja työnteko eivät koskaan kiinnostaneet minua. En aio mennä töihin vaikka tukia vähän leikattaisiin. Jatkan sen sijaan lokoisaa loikoilua. Kyse ei ole välttämättä edes rahallisista kannustimista, vaan henkisestä ilmapiiristä, joka on tässä maassa niin masentava, ettei töitä kannata tehdä oikeastaan millään palkkatasolla. Suomi on sen takia tuhoon tuomittu.

Todellisuudessa Suomi on tuhoon tuomittu, jos tuollaisia vätyksiä ei saada töihin.

Ai jestas, että mua ottaa päähän tollanen asenne.

Onpa kiva käydä töissä, kun jotkut makaavat himassa mun(kin) maksamilla tuilla.

Vierailija
140/280 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään oikein ymmärrä, miksi liitot ajavat nyt työttömien etua niin vahvasti. Eikös liittojen tehtävä ole ajaa työssäkäyvien etuja!?

Yritetäänkö näin saada hallituksen toimet mitätöityä, kun ei tullut S)DP:n vaalivoittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan