Nyt tuli sinetti: eduskunta hyväksyi työttömyysturvan leikkaukset ja sosiaalietuuksien indeksijäädytykset
Eduskunta hyväksyi perjantaina äänestyksessä työttömyysturvan leikkaukset äänin 99-47. Tyhjää äänesti 31 edustajaa ja poissa oli 22 edustajaa.
Keskustan, vihreiden ja Liike Nytin edustajat äänestivät äänestyksessä tyhjää, kun taas SDP:n ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Indeksijäädytykset hyväksyttiin äänin 119-58. Tyhjää ei äänestänyt yksikään edustaja ja poissa oli 22 edustajaa. Keskustan ja Liike Nytin edustajat kannattivat hallituksen esitystä, kun taas SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturvan tasoa on euroopasta kritisoitu liian alhaiseksi.
Mediaan sitten poimitaan nämä erikoistapaukset, jotka syövät rusinat sosiaalitukipullasta, kuten kalliissa vuokra-asunnossa erityislasten kanssa asuvat yksinhuoltajat. En väitä, etteikö heille kuuluisi tukensa, mutta nämä jutut vääristää ihmisten mielikuvaa siitä, mitä on tuilla eläminen.
Toista on työttömän ja elatusmaksuja maksavan poikamiehen elämä jossakin kuppaisimman lähiön hikiyksiössä elellen punalaputetuilla tuotteilla ja ruoka-avulla ja kirpputorien vaatteilla.
Juuri näin. Suorastaan v*tuottaa mediassa olevat kirjoitukset valtavia tukia saavista ihmisistä. Minua ei v*tuta se, että he saavat paljon tukia, vaan se, että jutuista saa aina sellaisen käsityksen, että kaikki muutkin työttömät saisivat samanlaisia jättitukia. Todellisuudessahan näin ei ole. Jättitukia saavat ovat aivan poikkeustapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei olisi kivaa olla pienyrittäjä, jonka tuotteista ja palveluista karsitaan ensimmäisenä, kun talous sakkaa. Ruokakaupat nyt yleensä aina pärjää.
Pienyritäjät saa mitä tilaavat. Kiittäkää Pentikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on turha kadehtia, ovat kyllä työskennelleet eläkkeensä eteen.
Aivan. Eikä tuet ole ansaittua rahaa vaan annettua. Pitäisi olla kiitollinen, että jotain edes saa ilman vastinetta.
Olen kyllä eri mieltä. Olen ollut työelämässä vuodesta 2003, lukuun ottamatta kahta 3kk työttömyyspätkää. Katson palkkakuittiani ja niin vaan siellä taas lukee "työttömyysvakuutusmaksut" joka vähentää bruttopalkastani pienen siivun. Väität tosiaan, että vuosikymmeniä tätä "työttömyysvakuutusmaksua" maksaneena työttömyyskorvaus/tuki ei ole minun ansaitsemaani jos satun lentämään firmasta yt tullen pihalle? Kyllä, työssäkäyneenä ja työllistymiseen pyrkivänä kelan tuet kuuluvat minulle ja minä olen ne ansainnut sille ajalle kun ahkerasta yrityksestä huolimatta firmat eivät minua palkkaa. Työn hakemisen ajalle olen työttömyystukeni ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä sosiaalietuuksien indeksit siis jäädytetään ja mistä lähtien? Eikö ainakin ensi vuodelle ole luvassa korotuksia?
Ei ole seuraavalle neljälle vuodelle, mutta oliko aikeita työllistyä tätä ennen.
Ei ole aikeita, olen eläkkeellä. Kiinnostaisi kansaneläkkeen (saan myös työeläkettä) indeksikorotukset. Ja totta kai olen aina pienituloisten puolella ja vastustan leikkauksia periaatteesta.
Eläkeläiset ovat saaneet tai näillä näppäimillä saavat tietoa omista indeksikorotuksistaan. Kirjautumalla Kelan sivuille, näet eläkkeesi määrän ensi vuonna. Sama homma työeläkeyhtiön sivuilla. Itse olen kyllä saanut Ilmariselta jo asiasta tekstiviestin ja heidän sivuillaan olen käynyt katsomassa ensi vuoden tiedot. Korotukset olivat vähän vajaat kuusi prosenttia kummankin eläkkeen kohdalla.
Sillon, kun on etukäteen syöty, tulee se maksunpaikka joskus ja tämä on sitä tällä hetkellä. Ei näitä leikkauksia olla ihan kiusalla tehty.
Vasemmistohallituksella oli 4v aikaa antaa työnantajille sanktioita, jos eivät palkkaa työvoimaa. Mitään ei silti tehty.
Itse sitoisin yritystuet suoraan palkkausten ja irtisanomisten määrään (palkkaus nostaa, irtisanominen laskee) tai antaisin verohelpotuksia jokaista palkattua työläistä kohti ja taas veronkiristystä jokaista poispotkittua kohti.
Olen yllättynyt siitä että vihreillä on halua äänestää tyhjää. Olen äänestänyt vihreitä siitä asti kun se oli mahdollista, ensi kerralla menee ääni SDP:lle. Firmassa YT:t tulossa heti joulun jälkeen, kurjasti menee niinkuin Suomessa useimmilla yrityksillä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nostetaan ruuan hintaa joka kirpaisee eniten. Oikein reilu kerho tämä nykyinen hallitus. Eikä siinä kaikki kuten mainoksessakin sanottiin. Työttömiä aletaan laittamaan pakolla 9 euron "töihin". Tuet pois jos ei suostu. Samalla irtisanominen helpommaksi. Tosi näppärä kuvio kuinka saada ilmaisia duunareita.
Älkää hyväkuntoiset työhaluisia enää suostuuko 9e orjatyöhön .  Vaatikaa oikeaa palkkatyötä ja tarvittaessa lisäkoulutusta . Älkää allekirjoittako enää sopimuksia missä lupaudutte työkokeiluun . Jos olette allekirjoittaneet työllistymis suunnitelmaan mahdollisuuden työkokeilusta niin vaatikaa korjausta suunnitelmaan . 
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistohallituksella oli 4v aikaa antaa työnantajille sanktioita, jos eivät palkkaa työvoimaa. Mitään ei silti tehty.
Itse sitoisin yritystuet suoraan palkkausten ja irtisanomisten määrään (palkkaus nostaa, irtisanominen laskee) tai antaisin verohelpotuksia jokaista palkattua työläistä kohti ja taas veronkiristystä jokaista poispotkittua kohti.
No sama se on oikeistohallituksellakin. Ei ne voi pakottaa ketään palkkaamaan lisää työvoimaa. Niinkuin ei edellinenkään hallitus. Tämä mikään kommunistien suunnitelmatalous ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten nostetaan ruuan hintaa joka kirpaisee eniten. Oikein reilu kerho tämä nykyinen hallitus. Eikä siinä kaikki kuten mainoksessakin sanottiin. Työttömiä aletaan laittamaan pakolla 9 euron "töihin". Tuet pois jos ei suostu. Samalla irtisanominen helpommaksi. Tosi näppärä kuvio kuinka saada ilmaisia duunareita.
Älkää hyväkuntoiset työhaluisia enää suostuuko 9e orjatyöhön . Vaatikaa oikeaa palkkatyötä ja tarvittaessa lisäkoulutusta . Älkää allekirjoittako enää sopimuksia missä lupaudutte työkokeiluun . Jos olette allekirjoittaneet työllistymis suunnitelmaan mahdollisuuden työkokeilusta niin vaatikaa korjausta suunnitelmaan .
Ei paljon työttömän vaatimiset vaikuta, anteeksi nyt vaan. Vaikka istumalakkoon menisi työtön, sillä ei ole vaikutusta.
Työkokeilussa voi ainakin osoittaa, valheellisestikin vaikka, että työhaluja on. Joillekin se voi olla ainoa keino päästä takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sama se on oikeistohallituksellakin. Ei ne voi pakottaa ketään palkkaamaan lisää työvoimaa. Niinkuin ei edellinenkään hallitus. Tämä mikään kommunistien suunnitelmatalous ole.
Oikeisto ei edes halua tehdä sitä. Vasemmistolla luulisi olevan halua. Ja pakottaa ei voida, mutta kannustaa voidaan. Moni firma käyttää 9e työläisiä surutta palkkatyövoiman korvaajana. Siksi kannattaisinkin mallia, jossa palkkauksessa on porkkana ja irtisanomisissa sanktio.
Jos ei halua palkata ketään, niin on sitten palkkaamatta ja tuet/verot pysyvät ennallaan. Jos jokaisesta palkatusta saisi jotain etua, kaikki 9e työläiset olisivat äkkiä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan nyt pari vuotta, miten työelämä muuttuu leikkausten myötä. Tuleeko lisää työnhakemuksia avoimiin paikkoihin, ja häipyykö pk-seudun osa-aikaiset halvemmille asuinpaikkakunnille. Ei lähdetä nyt ennustamaan suuntaan tai toiseen. Hallitus on varma leikkausten kannattavuudesta. Odotetaan siis tuloksia.
Samalla ajatuksella lienee ihan ok nipsaista sieltä yläpäästäkin? Katellaan sitten parin vuoden päästä lähtikö ne Suomesta, kuten aina uhkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan nyt pari vuotta, miten työelämä muuttuu leikkausten myötä. Tuleeko lisää työnhakemuksia avoimiin paikkoihin, ja häipyykö pk-seudun osa-aikaiset halvemmille asuinpaikkakunnille. Ei lähdetä nyt ennustamaan suuntaan tai toiseen. Hallitus on varma leikkausten kannattavuudesta. Odotetaan siis tuloksia.
Samalla ajatuksella lienee ihan ok nipsaista sieltä yläpäästäkin? Katellaan sitten parin vuoden päästä lähtikö ne Suomesta, kuten aina uhkaillaan.
Orpon hallitus nipsaisi. Marinin hallitus oli ajanut hyvätuloisille vielä suurempia verohelpotuksia.
Kaikkiko pitäs saada ilmaiseksi nykyään. Eikö ole mitään moraalia tai omaatuntoa. Meillä tehtiin töitä sitä enemmän mitä enemmän oli menoja. Ei tullut mieleenkään mennä millekkään luukuille naukumaan rahaa. Ja lisätyöt joita minäkin tein. ei kuuluneet lainkaan omaan koulutukseen. Mies teki urakkatyötä. Pennut elätettiin omillamme. As-tai muita tukia ei haettu vaikka olis joskus ollut tarvetta matkan varrella. Kyllä nämä loisivat tupakkaa vetävät aka ja ukot lähitorin tupakkapaikalla joskus ottaa päähän kun tietää että he ei ole rikkaa ristiin laittaneet elantonsa eteen. Yksi oikein ilmineerasi kaupan edessä, että hän ei ole koskaan töitä tehnyt, rehvasteli toisille. Että oksetti ohikulkea. Ilmaista rahaa kun jaetaan ketäpä se työnteko alkaa kiinnostaa. Olen ylpeä siitä että olen osannut tarttua hommiin ja selvinnyt kaikesta ilman yhteiskunnan apua tähän saakka. Virkani hoitanut jne.
Tuo epämukavien työtehtävien ajalle sijoittuva oikeus poissaoloihin pitäisi kyllä laajentaa jokaiseen työpaikkaan. Tai vastaava oikeus seurata sivusta niitä itselle epämukavia hommia.
Kummasti lisääntyisi työviihtyvyyskin, kun vois olla joulukiireet yms omilla menoillaan tai taukotilassa.
voi kyynel.. nyt on sitte työssä käymisen aika jos meinaa pärjätä.
Ei kyllä käy kateeks. se on jumalaton rumba että pääsee paikkaan
mikä käy itelle, toki riippuu missäpäin asuu.
SIellä missä on eniten paikkoja on myös välimatkat pitkät
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko yhdenkin maan, jossa ihmiselle jaetaan yhtä paljon tai enemmän ilmaista rahaa?
Hur skulle det vara att börja med Sverige?
Mun mielestä lapsilisät pois kaikilta alkaen toisen tai yhteiset tulot 100tonnia ja 1 lapsi, 200.000/2 lasta jne. Olis reilumpaa kuin tämä päätös. Käsittämätöntä rahan jakelua rikkaille, eikä taida monessa muussa maassa olla näin. Paitsi siis länsinaapuri. Kandee muutta sinne tukien perään. Oikeasti. Tunnen kaksikin jotka tehneet niin. Heillä menee nyt hyvin ja ovat töissä ja lapsilisä ainoa tuki heillä nykyään. Sinne he lähtivät vaan työttöminä (siis tällä vuosituhannella) ja hyvin on mennyt.
Johan alkaa ulina kun sairaanhoitajat ja tuensaajat lähtee Ruotsiin ja Norjaan ja veropakolaiset viroon. Sitten voivat miettiä mitä tulikaan tehtyä.
Heh..heh. Tässä pienen yrittäjän rinnalla kulkeneena ei voi sanoa muuta kuin, että ala yrittäjäksi. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Vai?
Täällä taitaa pyöriä paljon tukipusseissa asuvia? Menkää vaikkapa Usaan tai ihan tuohon länsinaapuriin. Usassa olet oikeasti itse vastuussa itsestäsi ja rikas Ruotsi on paljon tiukempi jakaessaan oleilurahoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa pyöriä paljon tukipusseissa asuvia? Menkää vaikkapa Usaan tai ihan tuohon länsinaapuriin. Usassa olet oikeasti itse vastuussa itsestäsi ja rikas Ruotsi on paljon tiukempi jakaessaan oleilurahoja.
Miksei samantien Afrikkaan? Ja miten hyvällä mallilla vaikka nyt siellä Yhdysvalloissa on rikollisuus mielestäsi, jos verrataan Suomeen?
Mutta sais sentään hautausurakoitsijat töitä, kun laitettais täällä kodittomuus samalle mallille kuin Yhdysvalloissa 🤷
Mihin v**'*n töihin? Kyllä se tässä meille monille on tullut selväksi ettei työvoimalle ole tarvetta.
-Eri