Nyt tuli sinetti: eduskunta hyväksyi työttömyysturvan leikkaukset ja sosiaalietuuksien indeksijäädytykset
Eduskunta hyväksyi perjantaina äänestyksessä työttömyysturvan leikkaukset äänin 99-47. Tyhjää äänesti 31 edustajaa ja poissa oli 22 edustajaa.
Keskustan, vihreiden ja Liike Nytin edustajat äänestivät äänestyksessä tyhjää, kun taas SDP:n ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Indeksijäädytykset hyväksyttiin äänin 119-58. Tyhjää ei äänestänyt yksikään edustaja ja poissa oli 22 edustajaa. Keskustan ja Liike Nytin edustajat kannattivat hallituksen esitystä, kun taas SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli suunnitelmissa tehdä vähintään osa-aikaisia töitä, jos ei kokoaikatyötä ole heti tarjolla, mutta hallituksen touhu muutti suunnitelmat. Jatkossa kelpaa vain täydet viikkotunnit. Osa-aikatöitä en edes hae.
Minullataas päinvastoin. Olin aiemmin kokoaikatöissä. Sitten vähennettiin tunteja hiljakseen puoleen ja allekin. Nyt, kun hallituksen toimet selvisivät, alan sitten kokopäivä työttömäksi. Oli juuri ja ruuvi nippanappa nappa kannattavaa käydä töissä. Ensivuonna 1.4 jälkeen lopetan työt. Ei maksa vaivaa vääntäytyä parin euron takia. Työmatkakulut nousee 1.1 alkaen ja 300e katoo 1.4 alkaen, nii antaapa olla. Kokoaikatöitä en saa. Olen niitä tässä kysellyt työni ohessa koko ajan, tuloksetta. Ikä suojaa tai rasismia. Sama se. Kuitenkin on selvää se, että työni tässä maailmankaikkeudessa oli tässä. Jokusia vuosia eläkkeeseen eli ei juuri kiinnosta muutenkaan. Aikaistanpa vain eläkettä. Liitonraha ensin 1.5 vuotta. Leikkaukset ei haittaa tai ei edes koske minua. En tiedä onko leikkaus takautuvasti. Elän vallan hyvin työmarkkinatuellakin sen jälkeen. Eihän tule kustannuksia työajoista ja eväistä. Autoa en enää tartte. Ei korjauskuluja / renkaan ostamista. Talo maksettu ja sähköä palaa tosi vähän. Puulämmitys. Puut saan ilmaiseksi. Että eläkkeelle vain lompsis! Kiitos ja näkemiin!
Ja teille "mene töihin"- ihmisille: Vituttaako? Et voi mitään!
Minusta on todella ikävää kuulla kun ihmiset joutuu luopumaan osa-aika töistään koska nykyinen hallitus tekee elannon hankkimisesta mahdotonta. Joukossa on ihmisiä jotka on olleet vakituisessa osa-aikatyössä koko työelämänsä eikä vajaakuntoisuutensa vuoksi edes muuta jaksaisi. He ei kuitenkaan ole olleet sairaslomalla tai hakeneet eläkkeelle koska on kyenneet osallistumaan näin itsensä elättämiseen. Nyt lähtee suojaosa ja asumistuki nousee, joten kun ei ole varaa käydä töissä niin on jäätävä kokonaan pois töistä. Ihan uskomatonta typeryyttä meidän hallitukselta. En ymmärrä mihin tällä pyritään?
Oma vika jos jää työttömäksi, on myös oma vika jos sairastuu tai jos on yli 50-vuotias eikä työllisty. Hehheh. T. Orpo ja Purra
Kokoaikatyö joka kestää 6 kk ja päättyy ennen 1.9.2024 antaa työssäoloehdon jota ei porrasteta. Työ kannattaa nyt.
Hallituksen JOULULAHJA niille joilla ei ole mitään. Tämä muistetaan ja kirjoitetaan historiankirjoihin a'la PS&KOK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli suunnitelmissa tehdä vähintään osa-aikaisia töitä, jos ei kokoaikatyötä ole heti tarjolla, mutta hallituksen touhu muutti suunnitelmat. Jatkossa kelpaa vain täydet viikkotunnit. Osa-aikatöitä en edes hae.
Minullataas päinvastoin. Olin aiemmin kokoaikatöissä. Sitten vähennettiin tunteja hiljakseen puoleen ja allekin. Nyt, kun hallituksen toimet selvisivät, alan sitten kokopäivä työttömäksi. Oli juuri ja ruuvi nippanappa nappa kannattavaa käydä töissä. Ensivuonna 1.4 jälkeen lopetan työt. Ei maksa vaivaa vääntäytyä parin euron takia. Työmatkakulut nousee 1.1 alkaen ja 300e katoo 1.4 alkaen, nii antaapa olla. Kokoaikatöitä en saa. Olen niitä tässä kysellyt työni ohessa koko ajan, tuloksetta. Ikä suojaa tai rasismia. Sama se. Kuitenkin on selvää se, että työni tässä maailmankaikkeudessa oli tässä. Jokusia vuosia eläkkeeseen eli ei juuri kiinnosta
Tuleeko myös osa-aikatyön lopettamisesta automaattisesti karenssi? 300 euroa ei katoa todellisuudessa vaan 150 euroa on leikkaus jos kyseessä suojaosuus tukien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullataas päinvastoin. Olin aiemmin kokoaikatöissä. Sitten vähennettiin tunteja hiljakseen puoleen ja allekin. Nyt, kun hallituksen toimet selvisivät, alan sitten kokopäivä työttömäksi. Oli juuri ja ruuvi nippanappa nappa kannattavaa käydä töissä. Ensivuonna 1.4 jälkeen lopetan työt. Ei maksa vaivaa vääntäytyä parin euron takia. Työmatkakulut nousee 1.1 alkaen ja 300e katoo 1.4 alkaen, nii antaapa olla. Kokoaikatöitä en saa. Olen niitä tässä kysellyt työni ohessa koko ajan, tuloksetta. Ikä suojaa tai rasismia. Sama se. Kuitenkin on selvää se, että työni tässä maailmankaikkeudessa oli tässä
tulee, ellei onnistu saamana työnantajaa irtisanomaan itseään asiallisista syistä
Minulle aivan sama jääkö joku kotiin kokonaan. Ei vaikuta omaan elämääni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullataas päinvastoin. Olin aiemmin kokoaikatöissä. Sitten vähennettiin tunteja hiljakseen puoleen ja allekin. Nyt, kun hallituksen toimet selvisivät, alan sitten kokopäivä työttömäksi. Oli juuri ja ruuvi nippanappa nappa kannattavaa käydä töissä. Ensivuonna 1.4 jälkeen lopetan työt. Ei maksa vaivaa vääntäytyä parin euron takia. Työmatkakulut nousee 1.1 alkaen ja 300e katoo 1.4 alkaen, nii antaapa olla. Kokoaikatöitä en saa. Olen niitä tässä kysellyt työni ohessa koko ajan, tuloksetta. Ikä suojaa tai rasismia. Sama se. Kuitenkin on selvää se, että työni tässä maailmankaikkeudessa oli tässä
Ei tule minkäänlaista karenssia koska osa-aikatyötä ei nähdä työnä työhallinnossa. Näin ainakin oli aikaisempina vuosina. Kannattaa tarkistaa onko muuttunut ohjeistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturvan tasoa on euroopasta kritisoitu liian alhaiseksi.
Mediaan sitten poimitaan nämä erikoistapaukset, jotka syövät rusinat sosiaalitukipullasta, kuten kalliissa vuokra-asunnossa erityislasten kanssa asuvat yksinhuoltajat. En väitä, etteikö heille kuuluisi tukensa, mutta nämä jutut vääristää ihmisten mielikuvaa siitä, mitä on tuilla eläminen.
Toista on työttömän ja elatusmaksuja maksavan poikamiehen elämä jossakin kuppaisimman lähiön hikiyksiössä elellen punalaputetuilla tuotteilla ja ruoka-avulla ja kirpputorien vaatteilla.
Kerrotko yhdenkin maan, jossa ihmiselle jaetaan yhtä paljon tai enemmän ilmaista rahaa?
Pitää huomioida myös erimaiden ilmasto ja yleinen hintataso. Siksi 900 euroa etelä-Euroopassa on enemmän kuin 1300 euroa
Ja mää saan 800 e Suomessa pitkähkön työuran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa tarpeeksi vähän, että on oikeutettu toimeentulotukeen niin silloin leikkaukset ei vaikuta. Silloin voi myös pyytää toimeentulotuesta työmatkan korvaamista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on todella ikävää kuulla kun ihmiset joutuu luopumaan osa-aika töistään koska nykyinen hallitus tekee elannon hankkimisesta mahdotonta. Joukossa on ihmisiä jotka on olleet vakituisessa osa-aikatyössä koko työelämänsä eikä vajaakuntoisuutensa vuoksi edes muuta jaksaisi. He ei kuitenkaan ole olleet sairaslomalla tai hakeneet eläkkeelle koska on kyenneet osallistumaan näin itsensä elättämiseen. Nyt lähtee suojaosa ja asumistuki nousee, joten kun ei ole varaa käydä töissä niin on jäätävä kokonaan pois töistä. Ihan uskomatonta typeryyttä meidän hallitukselta. En ymmärrä mihin tällä pyritään?
Sillä pyritään siihen, että työttömyyskorvauksen saamiseksi pitää tehdä ilmaistöitä tai tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä pyritään siihen, että työttömyyskorvauksen saamiseksi pitää tehdä ilmaistöitä tai tulee karenssi.
Sen vuoksi minusta on parempi tehdä sitä palkkatyötä vaikka osa-aikaisesti, että saa edes vähän vaikuttaa elämäänsä ja sitten ulosmitata toimeentulotuesta kaikki mitä irti lähtee. 300e asumistuessa ei sinällään ole valtava muutos tuen määrään ja sen saa ulos toimeentulotuesta 100% ja hieman päällekin. Nyt tuen hakijoiksi tulee myös ne osa-aikatyön tekijät jotka on ennen jättäneet tuet hakematta koska kyse on ollut kympistä tai kahdesta. Mielenkiinnolla katson mikä kaaos Kelan päässä on ensi vuonna.
On jo aikakin, riittävästi elätetty lokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Demokratia on puhunut! Nyt töihin, köyhät!
Näissä ketjuissa aina oikeisto näyttää todelliset kasvonsa.
Huomatkaa, oppikaa ja ymmärtäkää!
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin, riittävästi elätetty lokkeja.
Teillä on oikeistossa heikko laskutaito. 100 000 uutta toimeentulotuki asiakasta tulee paljon kalliimmaksi kuin indeksikorotus ja suojaosan pitäminen. Tosin ymmärrän, että kun teillä on heikot älynlahjat niin ei ymmärretä miten tämä maailma toimii. Sitten kun vielä itsepintaisesti kieltäytyy oppimasta niin se tulee yleensä kalliiks. Teillä oikeistossa se teidän oma heikkolahjaisuus ja seuraukset on aina muiden syy vain siksi koska muut joutuu aina kantamaan teidän virheet. Ette ole itse ikinä korjaamassa mokianne koska siihen ei vain lahjat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle aivan sama jääkö joku kotiin kokonaan. Ei vaikuta omaan elämääni mitenkään.
luuserit kuvittelee että jotain kiinnostaa niiden protestit. tekee vaan hallaa lisää itselleen.
Miksi oikeiston kommentoinnit ovat aina niin ilkeitä ja ylimielisiä?
Demokratia on puhunut! Nyt töihin, köyhät!