Nyt tuli sinetti: eduskunta hyväksyi työttömyysturvan leikkaukset ja sosiaalietuuksien indeksijäädytykset
Eduskunta hyväksyi perjantaina äänestyksessä työttömyysturvan leikkaukset äänin 99-47. Tyhjää äänesti 31 edustajaa ja poissa oli 22 edustajaa.
Keskustan, vihreiden ja Liike Nytin edustajat äänestivät äänestyksessä tyhjää, kun taas SDP:n ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Indeksijäädytykset hyväksyttiin äänin 119-58. Tyhjää ei äänestänyt yksikään edustaja ja poissa oli 22 edustajaa. Keskustan ja Liike Nytin edustajat kannattivat hallituksen esitystä, kun taas SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat äänestivät hallituksen esitystä vastaan.
Kommentit (643)
Kokoomuslaiset miehet käy varmaan enemmän parturissa, kun leikkaavat naisilta ansiosidonnaisen ja sovitellut päivärahat.
Mä ostin Normal liikkeestä sellaset pampulat niin saa tehdä kiharoita itse kun ei ole rahaa permanenttiin. Joku hyvätuloinen mies voi kasvattaa pitkät hiukset ja ottaa mun puolesta noi permanenttikiharat.
Parturi on pettynyt, jos miehet pelkästään leikkauttaa hiukset. Ei tollaset rahat riitä mihinkään, ei parturille jää palkkaa ollenkaan. 30 euroa menee jo parturikampaamon vesilaskuun.
Et omista mitään ja olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Et omista mitään ja olet onnellinen.
Olet parturi eikä asiakkaat enää käy ja olet onnellinen.
Kokoomuslainen mies voi ostaa kahvilassa 22 kuppia kahvia ja syödä 22 viineriä kerralla, muidenkin puolesta, kun ottavat muilta rahat pois.
Mitä enemmän kahvila myy tuotteita sitä tyytyväisempi on omistaja.
Jos ostaa vain yhden kupin kahvia ja yhden viinerin niin omistaja on pettynyt.
Omistaja katsoo hyvätuloista, että veit sitten mun asiakkaat ja ostat yhden kämäsen kupin kahvia ja yhden viinerin.
60 000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät.
Ja nyt otettiin pätkätyöläisiltä ja osa-aikatyötä tekeviltä rahat pois ja kulutus on 0.
Hyvätuloinen mies nyt sitten varmasti käy viemässä niitä viinereitä, vaikka sinne palkattomaan työkokeilupaikkaan.
Mulla on yksi tuttu parturi, joka vaihtoi alaa väriallergian takia, pitäisikö häntä pyytää opettamaan hiusten leikkausta ja maksaa siitä niin jatkossa voimme leikata kotona muiden hiuksia ilmaiseksi, kun palkanmaksu ja ansiosidonnainen ei ole enää muotia.
Kai sitä on keksittävä ilmaisjuttuja, kun se on kerran muotia.
Palkan idea on ollut, että ihminen voi mennä parturiin, mutta nyt meillä on sitten toimistotöissä ja kaupoissa ja kirjastoissa näitä palkattomia työkokeilijoita, jotka leikkaavat itse hiukset.
Suomi on ihan edelläkävijä siinä, että hiukset värjätään itse kotona. Parturi on kallis eikä makseta palkkaa.
Amerikassa ihmiset käyvät parturissa värjäyttämässä hiukset, mutta meillä on nämä arvonlisäverot ja palkattomat työkokeilut.
Ja turistit katsovat tullessaan tänne, että hitto mitä hiusmalleja tolla juntti kansalla on.
Vierailija kirjoitti:
Palkan idea on ollut, että ihminen voi mennä parturiin, mutta nyt meillä on sitten toimistotöissä ja kaupoissa ja kirjastoissa näitä palkattomia työkokeilijoita, jotka leikkaavat itse hiukset.
Suomi on ihan edelläkävijä siinä, että hiukset värjätään itse kotona. Parturi on kallis eikä makseta palkkaa.
Amerikassa ihmiset käyvät parturissa värjäyttämässä hiukset, mutta meillä on nämä arvonlisäverot ja palkattomat työkokeilut.
Ja turistit katsovat tullessaan tänne, että hitto mitä hiusmalleja tolla juntti kansalla on.
Kävin Suomessa ja siellä on oikeisto puolueet vallassa ja ihmisillä on itse leikatut tukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Suomessa ja siellä on oikeisto puolueet vallassa ja ihmisillä on itse leikatut tukat.
Köyhä maa. Ihmisillä ei ole rahaa edes parturiin.
Junttikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä maa. Ihmisillä ei ole rahaa e
Mene Italiaan. Siellä ihmisillä on muotivaatteet ja parturikampaaja leikkaa hiukset.
Italiassa ei ole auto köyhyyttäkään niinkuin. Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on raukkamaista äänestää TYHJÄÄ! Jos on valittu eduskuntaan, niin pitää osata muodostaa asioista mielipide. Vielä raukkamaisempaa on olla pois.
Samaamieltä. Jos on virkansa calittu, niin sitä ei olka pois kuin lääkärin todistuksella. Myös tyhjää-nappi otettava pois valikoimasta. Sitä ollaan varmasti jotain mieltä ja sen siihen nappeihin painaa!!! Hemmetin lapsellista touhua tuolla. En muuta sano. Turun junaan löytyy kyllä 4 miljardia ja täysin turhia yritystukiaki jaetaan miljardi kaupalla. Ei mitään järkeä, jos säästää valtion muka pitäisi. Viekö Nato kaiken rahan nyt? Vai miksi nyt yhtäkkiä mikään raha ei riitä, kun vuosikymmenet on pärjätty. On ennenkin ollut työttömiä ja valtion velkaa. Työttömien määrä ollut suurinpiirtein vakio jo useita vuosikymmeniä.
andiosidonnaisen leikkaukset on ok, sosiaalitukien ideksijäädytykset on ok, mutta enempää ei pitäisi köyhiltä leikata. Tai sitten vaikka tarjota heille se kuuluisa kelagold apteekkiin, josta saavat ilmaiseksi hakea itselleen lääkärin määräämät välttämättömät lääkkeet. Siis ei kaikkia lääkkeitä, mutta ne vain välttämättömimmät. Se voisi parantaa köyhien kykyä työllistymiseen.
Naisten työllisyyshän ei ole laskenut, vain miesten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansanedustuslaitos ei aja kansalaisten etua, vain liike-elämän?
Miten voit asettaa liike-elämän jotenkin vastakkainasetellen kansan ja valtion kanssa? Mistä luulet valtion rahojen tulevan (velanoton lisäksi)? Olisko kuitenkin liike-elämältä? Nuo kaksi ovat hyvin vahvasti kytköksissä toisiinsa. Jos liike-elämä sakkaa, valtiontalouskin sakkaa. Siksi liike-elämä tulee pitää kannattavana tässä maassa, ja poliittisten päätösten tulee tukea liike-elämää.
Nina pitäisi. Mutta juuri tehty päätös ei sitä tue. Kun firmat pysyy juuri siksi pystyssä, että palveluita ostetaan. Nyt leikataan niin, ettei tavan, edes töissä käyvä osa-aikatyöläinen, pysty enää palveluita ostamaan. Tämä heikennys näkyi jo heti keväällä tämän hallituksen voittaessa. Oman työpaikkani työtilaukdissa tuli suorastaan kato viimeisiin 10 vuoteen verrattuna naapuri yrityksiä kaatui, toimittuaan vuosia ongelmitta! Että näin. Kantsii leikata. Katsotaanpa mitä on suomi 4 vuoden päästä... veikkaan, ettei sillä työttömää pilkkaavallakaan ole hauskaa... ainakaan, jos vähänkään omistat yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 2000 syntynyt tekisi töitä 2400 bruttopalkalla ja jäisi eläkkeelle 68 vuotta ja 8 kk, mikä on hänen eläkeikä niin hän saa eläkettä 2261 - verot
Eli 45 vuoden päästä.
Mikähän on hintataso tuolloin?
Vaikea ennustaa, koska asiat ei mene niin kuin kuvittelisi. Esim televisiot oli ennen kalliita investointeja, nyt ne on todella halpoja. Tietokone maksoi myös maltaita. Nyt saa peruskoneen parilla sadalla millä pystyy hoitamaan pankkiasiansa. Vertailuna vuoteen 1999, meillä maksoi kuukausi nettiliittymä 1000mk, nykyrahassa se on 250e. Siihen aikaan sillä rahalla ei todellakaan saanut minkäänlaista kannettavaa. Käytetty nokialainen millä ei saanut edes lähetettyä tesktiviestiä maksoi minulle 650mk vuonna 1998, nykyrahassa 164e. Nykyään sillä saa uuden kapulan jossa on 1000 kertaa enemmän toimintoja kuin siinä halossa. Joten nämä ei aina mene niin kuin luulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on raukkamaista äänestää TYHJÄÄ! Jos on valittu eduskuntaan, niin pitää osata muodostaa asioista mielipide. Vielä raukkamaisempaa on olla pois.
Samaamieltä. Jos on virkansa calittu, niin sitä ei olka pois kuin lääkärin todistuksella. Myös tyhjää-nappi otettava pois valikoimasta. Sitä ollaan varmasti jotain mieltä ja sen siihen nappeihin painaa!!! Hemmetin lapsellista touhua tuolla. En muuta sano. Turun junaan löytyy kyllä 4 miljardia ja täysin turhia yritystukiaki jaetaan miljardi kaupalla. Ei mitään järkeä, jos säästää valtion muka pitäisi. Viekö Nato kaiken rahan nyt? Vai miksi nyt yhtäkkiä mikään raha ei riitä, kun vuosikymmenet on pärjätty. On ennenkin ollut työttömiä ja valtion velkaa. Työttömien määrä ollut suurinpiirtein vakio jo useita vuosikymmeniä.
Itse olette halunneet vuosikausia rahoittaa näitä kunniakansalaisia, (ettei olla ra sis teja), itse olette halunneet lahjoittaa Ukrainaan miljardeja (siis muitten sotiin), itse olette halunneet Nato/Usaan lahjoittaa rahaa (siis sodanlietsojiin), syyttäkää siis vaan itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olette halunneet
Vihreät on kokoomuksen teinikiukutteleva oikeistopuolue. On heidän agendansa mukaista sallia haittamuutto koska sillä voi perustella pienituloisten elämän heikennyksiä silloin kun ympäristö ei riitä syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kun saa yli 7000e/kk palkkaa ja etuudet päälle niin pitää olla jokaiseen asiaan mielipide eikä siellä painella mitään tyhjää tai olla pois työpaikalta tehtävien hoidosta.
Ehkä voi olla pitkät hiukset permanentilla ja laitettu ponnarille.