Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne on huijareita jotka sanoo että 30 eurolla saa viikon ruuat!

Vierailija
14.12.2023 |

tulin juuri lidlistä ja meni 22e ja näillä elää 3 päivää. Sitten pitää taas mennä kauppaan ja yksineläjä hoikka nainen olen.

2 lounasta päivässä, aamupala, välipala jne

paketti seitiä

2 ruokakermaa

2 maitoa

tomaatteja

pakastevihanneksia pussi

jauhelihaa

spagettia

pastakastike

kaurapuuroa

kananamunia

kinkkusuikaleita

omenia

banaania

leipää pussi

Jos eläisin 30e viikko, en saisi siis syötyä edes kohta lounasta päivässä eli lounas ja illallinen?

Kommentit (266)

Vierailija
121/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä 30 eurolla saa viikon ruuat. ostaa vaikka pelkkiä perunoita ja  mussuttaa niitä. ei se fiksua ole eikä terveellistä mutta ei tolla dieetillä heti kuole

Ostaisin koko rahalla kananmunia.

Vierailija
122/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän sillä saa viikon ruuat, mutta se ei tarkoita, että se olisi kokonaan hyvää ja vaihtelevaa ruokaa. 

Mitä se hyvä ja vaihteleva ruoka sitten on... Joku tuntee kuihtuvansa ja nääntyvänsä, jos ei saa lohta, laadukasta lihaa, avokadoa, pähkinöitä ja mustikoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden aikuisen (etenkin passiivisemman naishenkilön) ruokkii kyllä tuolla summalla, mutta kun yhtälöön lisätään kouluikäinen jälkikasvu ym., niin ei todellakaan riitä. 

Eikä mitään luksusta tarvitse syödä, meillä esim. tänään uuniseitiä ja keitettyjä perunoita (sekä kermaviilikastiketta ja kurkkua). Pelkkä uuniseiti maksaa jo 4€/paketti, ja niitä kuluu tässä perheessä 2 yhdellä aterialla (josta saa huomiselle töihin lounaan yhdelle). Uuniseiti maksoi ennen koronaa alle 2€/paketti. 

Vierailija
124/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei kuole viikossa ruoan puutteeseen niin on tuo totta kyllä (vaihtoehtoinen fakta).

Vierailija
125/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lista (uusi yritys)

linssikeitto 2 pv lounaat/makaronilaatikko 2 pv päivälliset

purjo perunakeitto 2 pv lounaat/broileriwokki  2pv päivälliset

kinkkumunakas/carbonara - 1 päivän ruuat

la-su ei varsinaista lounasta, sämpylöitä tai leipää

kanapataa ja riisi 2 pv vkl päivälliset 

ruisleipää 9 palaa

itseleivotut porkkanasämpylät 16 kpl

1 maito, margariini, 500g arkijuustoa, kahvi 250g

Yhteensä 43,81

Yli jää 1/2 hiiva, jauhoja, öljyä, porkkanoita, purjoa, 300g broileria (ostettu 800g tarjouksesta 7 e), puuroriisiä, 200g jauhelihaa, puoli pussia makaronia eli vähintään 10€ edestä!

Kiitos tarkasta listasta ja hyvä että sait viestin läpi! Palsta ei ole entisensä uudistuksen jälkeen... 

A

Munakas oli lounas, carbonara päivällinen. 

Linssikeitossa on kasviksia, samoin sämpylöissä porkkanaa, wokissa kasviksia, purjo on terveellistä sekin, kanapadassa paprikaa, munakkaassa ja carbonarassa sipulia. Joka päivä jotain....?? 

Hedelmät puuttuu joo mutta syön kesällä kiintiön täyteen. Pakkasessa marjoja joita en laskenut tähän

Vierailija
126/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37v mies ja minulla menee keskimäärin 214 € kuussa ruokaan/elintarvikkeisiin, elikä n. 54 € viikossa. Käyn 3 krt viikossa salilla. Yritän aina ostaa -30 % ruokia, jos niitä löytyy. Aika vaikea on päästä halvemmalla. Ehkä jos tekisi aina komppania-annoksen keittoa tai vuuallisen makaronilootaa, niin pääsisi halvemmalla. Mutta muuten on vaikea tuosta enää säästää. Prismasta saa niitä 80 snt Xtra-tonnikalapurkkeja. Kananmunat ovat suht halpoja, yhden jos syö päivässä, niin saa paljon ravinteita ja vähän proteiiniakin. Yhden jättiannoksen makaronilaatikkoakin voi tehdä. Ja leipää ja levitettä saa, kananmunan voi laittaa siihen päälle. Tein ostoslistan. 31 eurolla saa itse asiassa ihan älyttömän paljon, sillä mietin koko kuukauden ruokia. :D Mutta siis tässä:

https://imgur.com/a/YX1QuMw

Ja saa itse asiassa helposti jopa 17 eurolla viikon ruuat:

https://imgur.com/a/cLizZn3

Vierailija
127/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lista (uusi yritys)

linssikeitto 2 pv lounaat/makaronilaatikko 2 pv päivälliset

purjo perunakeitto 2 pv lounaat/broileriwokki  2pv päivälliset

kinkkumunakas/carbonara - 1 päivän ruuat

la-su ei varsinaista lounasta, sämpylöitä tai leipää

kanapataa ja riisi 2 pv vkl päivälliset 

ruisleipää 9 palaa

itseleivotut porkkanasämpylät 16 kpl

1 maito, margariini, 500g arkijuustoa, kahvi 250g

Yhteensä 43,81

Yli jää 1/2 hiiva, jauhoja, öljyä, porkkanoita, purjoa, 300g broileria (ostettu 800g tarjouksesta 7 e), puuroriisiä, 200g jauhelihaa, puoli pussia makaronia eli vähintään 10€ edestä!

Kiitos tarkasta listasta ja hyvä että sait viestin läpi! Palsta ei ole entisensä uudistuksen jälkeen... 

A

Minään päivänä ei ollut pelkkää leipää. La-su ei ollut lounasta erikseen mutta kanapataa päiväliseksi. Jos ei halua leipää lounaaksi voi tehdä vaikka munakkaan, lettuja tms. Niihin oli aineksia:)

Vierailija
128/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee kaiken itse, niin varmasti pärjää 30 eurolla viikossa ruoan suhteen.

Aamupala: kaurapuuro normaaleista hiutaleista, omenasose, auringonkukansiemeniä, 100 g raejuustoa, tee ilman maitoa, C-pore (10 c, 5 c, 20 c, 50 c, 5 c, 10 c = 1 euro)

Lounas: Perunamunakas. Perunaa, kasviöljyä, 2 kananmunaa. Tee. Itse leivottu sämpylä. Halvin omena. 

(10 c, 10 c, 80 c, 5 c, 10 c, 30 c = 1.45 euroa)

Välipala: tarjousmandariini, itseleivottu sämpylä/pikkupulla, yrttitee (Xtra), kourallinen manteleita

(20 c, 20 c, 5 c, 50 c = 95 c) 

Päivällinen: itsetehty kasvissosekeitto ja pieni paketti tofua/tonnikalaa. Yrttitee.

(50 c, 1.35 e ja 5 c = 1,90 e) 

Iltapala: porkkana, 2 näkkileipää, margariini, kamomillatee

(10 c, 10 c, 5 c, 5 c = 30 c)

Yhteensä 5,60 euroa/päivä, joten tästä tulisi 39 euroa päivä. Laskelmassani oli kyllä vähän ilmaa.

Xtra-kamomillatee 20 ps 0,69 c Prismassa. 3,45 c per teepussi. On myös piparminttua ja ruusunmarjaa. Xtra earl grey 3 c per pussi, kun ostaa ison pakkauksen. Hyviä on! Piti tarkastaa hinta. Lidlissä myös noin eurolla ihania yrttiteelaatuja.

C-poreet kannattaa ostaa halvinta esim. Lidlistä. 20 tablettia reilu euro. Samoin D-vitamiinin, kalkin, maitohappobakteerien ja kalaöljyn hinnoissa on isoja eroja! 

Vierailija
129/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin hakemassa vielä pussin perunoita, porkkanoita ja sipulia. En jaksa laskea mutta saa 8 eurolla varmasti.

Sitten tekisin kalakeittoa, jauhelihakastiketta, kasvismunakasta ja  kinkkumunakasta. Jokaisesta saa varmasti vähintään kolme annosta.

Vierailija
130/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi kaksi kysymystä teille, jotka syötte tosi halvalla:

Eli syöttekö ruokaa, josta myös tykkäätte? Vai ostatteko vain, mitä saatte mahdollisimman halvalla, ruoan maulla ei niin väliä?

Ja te, jotka teette kattilallisen ja vuoallisen ruokaa, josta syötte monta päivää, niin miten iso kattila tai vuoka on käytössä? On aika olennainen tieto.

Vierailija
131/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi edullinen ja hyvä ruoka on spagetti, jossa on seassa pakastepinaattia ja -herneitä, suolaa. Jos on kuivattua tai pakastettua persiljaa, sekin sopii tähän. Voi lisätä oliiviöljyä ja ravintohiivahaleita, jos haluat. Samoin raejuustoa, tonnikalaa tai vaikka tavallista juustoa raastettuna. Maailman helpoin ja halpa ruoka ilman lisukkeitakin.

Vierailija
132/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipulia, perunaa, lanttua, tomaattimurskaa, riisiä

Juo vettä, pakastin pitäisi olla täynnä marjoja, sieniä, ehkäpä riistaa ja ongittua kalaa tai mene pilkille.

Yks jauhopussi kestää kauan ja kuivahiiva ja suola on edullista. Et voi käyttää maitoa tai voita.

Ei sitä riistaakaan ihan ilmaiseksi saa. Ja vaikka minulla on pakastin täynnä marjoja, eivät ne käytännössä ruokalaskua pienennä. Pakastemarjathan eivät täytä ollenkaan, vaan piristävät vain puuro- tai jugurttiaterioita. Ja en ole itse köyhä eikä tarvitse pennosia laskea, mutta kunhan vain kerron oman kokemukseni. Ja harvalla kerrostalossa on mitään isoa arkkupakastinta - ja jos rahasta tekee tiukkaa, tuskin voi ostaa sellaista, saati mitään hirvikivääriä. Ja ainakin itse toivon, että kaupunkimetsissä ei aleta ammuskella summamutikassa toivoen, että osuu johonkin riistaeläimeen. Mieluummin siis

Terrveelliseen ruokavalioon kuuluu kohtuullinen määrä marjoja ja/tai hedelmiä päivittäin. Eli joko ne itsekerätyt marjat pienentävät ruokalaskua tai sitten tingit ruokavaliosi tervellisyydestä.

Riistasta samaa mieltä, se on käytännössä sen verran harvojen herkkua varsinkin arkiruokana, että ei oikein kuulu näihin keskusteluihin. Kalaa sen sijaan olisi vesistöissä niin paljon kuin jaksaa syödä. Pieniä alkuinvestointeja sekin vaatii (tällä hetkellä esim pilkkivehkeet ja kairan), sekä tietysti aikaa, viitseliäisyyttä ja perehtymistä, ennenkuin sen varaan voi kauheasti laskea. 

Vierailija
133/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 euroa kuukaudessa ruokaan-ketjussa suurin osa kyllä puhuu puuta heinää, eikä kunnon esimerkkejä päivittäisestä syömisestä ikinä anneta.

Minä annoin esimerkkejä siellä mutta kukaan ei uskonut. 

Vierailija
134/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli syöttekö ruokaa, josta myös tykkäätte? Vai ostatteko vain, mitä saatte mahdollisimman halvalla, ruoan maulla ei niin väliä?

Ja te, jotka teette kattilallisen ja vuoallisen ruokaa, josta syötte monta päivää, niin miten iso kattila tai vuoka on käytössä? On aika olennainen tieto.

En nyt osaa kuvitella että kovin moni olisi niin nirso, että halvat ruuat maistuvat pahalta.

Tietenkin kun oli rahasta tiukkaa, moni kallis ruoka olisi maistunut paremmin. Ja nyt kun rahasta ei ole enää niin tiukkaa, maistuisi paremmin ravintolaruoka joka päivä. Mutta siihen kaikkein parhaaseen ei ole aina varaa.

Vierailija
135/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se kalastus vaatii sellaisenkin "pikkujutun" että on lähistöllä sellainen lätäkkö missä voi kalastaa. Kaikki kun ei asu järven/joen/meren rannalla. Eikä edes lähellä.

Ja jos sinne on matkaa esim 10km niin sitten tarvitsee jo jonkinlaisen kulkupelinkin eikä vain sitä kairaa ja pilkkiä. Siinä alkaa olla kilohinta jo niin kohdillaan, että edullisemmaksi tulee se 30euroa / kg maksava lohi palvelutiskistä.

Vierailija
136/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostat 5 kg perunoita ja kaikki muu ale-laarista niin varmasti riittää tuo 30e

perse kyllä laulaa kahden edestä..

Vierailija
137/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön tosi halvalla ja syön vain sellaista mistä tykkään. 

Vierailija
138/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätäkin jotkut alapeukuttaa? Ihan asiallisia kysymyksiähn nämä ovat.

Vai onko jonkun mielestä ihan sama, onko kattila pari litraa vai viisi litraa vetävä? Ihan yhtä paljon tulee ruokaa, kun täyteen tekee?

Vai osuiko arkaan kohtaan, kun ei ole varaa syödä hyvänmakuista ruokaa? Vai mitä helve*tiä?

No, joo, trolleja vissiin kaikki.

Vierailija
139/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 euroa kuukaudessa ruokaan-ketjussa suurin osa kyllä puhuu puuta heinää, eikä kunnon esimerkkejä päivittäisestä syömisestä ikinä anneta.

Minä annoin esimerkkejä siellä mutta kukaan ei uskonut. 

Minäkin jossain ketjussa. Joku raivostui silmittömästi ja sanoi valehtelijaksi. Eivät nämä esimerkkejä halua vaan haluavat riehua.

Vierailija
140/266 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä syön ihan sellaista ruokaa josta tykkään, mutta en esim tee uunilohta mieliteon mukaan vaan ainoastaan silloin kun lohta on edullisesti tarjouksessa.

Ja kyllä minusta niin makkara-, kala- kuin kaalikeittokin on todella maukasta ruokaa eikä tosiaan yhtään pahaa. Nuo on vielä siitä kivoja, että se maku vaan paranee ja syvenee eli valmistuspäivänä se ei edes ole niin hyvää mitä esim seuraavana vaikka hyvää onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän