Miten laskut maksettiin ennen internetin ja nettipankkien aikaa?
Kommentit (158)
En ole vanhus vaan nelikymppinen ja maksuautomaatilla ne laskut maksettiin. Tuollaisia pitäisi olla edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Laskut käytiin maksamassa pankissa eli pankin työntekijä maksoi ne asiakkaan tililtä toki.
Kyllä, siihen aikaa ihmisillä oli töitä. Nykyisin koneet ovat korvanneet ihmiset.
Mä olin opiskeluaikana tehtaassa töissä kesäisin ja palkka oli niin hyvä, että muun vuoden sai keskittyä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
En ole vanhus vaan nelikymppinen ja maksuautomaatilla ne laskut maksettiin. Tuollaisia pitäisi olla edelleen.
Olen 47v ja muistan kuinka käytiin pankin luukulla maksamassa laskuja, ihmisille riitti töitä.
Maksuautomaatit. Talvisin varsinkin kyrsi lähteä lumituiskuun maksamaan laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Oravannahoilla. Niitä ladottiin pöytään niin monta kappaletta, kuin laskun summa oli, silleen maksettiin.
4.2 hintana tarkoitti neljä oravan nahkaa ja kaksi kärpän nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy taas miten teknolgia ja sen kehittänyt valkoinen mies on ihmisten elämää helpottanut.
Mitään näitä ei kehitetty ja keksitty Somaliassa, vaikka saavat myös nauttia sen työn hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin opiskeluaikana tehtaassa töissä kesäisin ja palkka oli niin hyvä, että muun vuoden sai keskittyä opiskeluun.
Ostin vaatteitakin noin nykyrahassa 100 eurolla kuukausi. Ja olin siis opiskelija.
Minusta tuntuu, että nämä verkkopankit jne on iso syyllinen sille miksi nykyihmisillä ei ole rahaa mihinkään eikä sitä ainakaan jää säästöön.
Se on liian helppoa klikkailla ostoskoriin kaikenlaista verkkokaupassa tai vaikka jossain hesen sovelluksessa ja sitten maksaa se muutamalla klikkauksella verrattuna siihen, että se ostos pitäisi oikeasti mennä maksamaan pankkiin tai edes sellaiselle maksuautomaatille ja sitten vasta tuote toimitettaisiin.
Jäisi aika moni heräteostos tekemättä ja wolttisapuska tilaamatta. Ja se olisi hyvä se. Ihan kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen oli just täydellinen laskujen maksamiseen toisin kuin verkkopankki jossa on ties mitä joutavaa ominaisuutta.
Toisekseen verkkopankeissa on tosi usein ties mitä käyttökatkoa ja ongelmaa, mutta en muista että olisi osunut ikinä kohdalle sellaista kertaa että maksuautomaatti olisi ollut nurin.
Edes kirjaimellisesti ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 47v ja muistan kuinka käytiin pankin luukulla maksamassa laskuja, ihmisille riitti töitä.
Mä muistan kyllä että vanhemmat kävi ja itsekin satunnaisesti jonkun suuremman yksittäisen laskun, mutta maksuautomaatit on mulle se tutuin tapa.
Ja haluaisin edelleen maksaa laskut maksuautomaatilla verkkopankin sijaan.
N47
Vierailija kirjoitti:
Oli laskunmaksuautomaatteja esim. kauppakeskusten käytävällä. Sellainen pyykkikoneen kokoinen möhkäle, jossa monitori mihin näppäiltiin tiedot ja kuitti tuli pienestä luukusta.
Mut nämä itsepalvelumaksuautomaatit tulivat joskus 90-luvun alussa.
Sitä ennen piti ehtiä pankkiin maksamaan laskuja. Pankit olivat auki vain arkisin ja menivät kiinni klo 16:15. (joku pankki saattoi ysärillä pitää esim keskiviikkoisin oviaan auki myöhempään). Tämä ei ollut kuitenkaan mikään iso ongelma. Pankkikonttoreita oli joka puolella, ei ollut ongelma piipahtaa jossain niistä esim. ruokatauolla. Myös siihen suhtauduttiin töissä suopeasti, että ilmoitti sinä päivänä poistuvansa sorvin äärestä vähän aikaisemmin ehtiäkseen pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Maksuautomaatit. Talvisin varsinkin kyrsi lähteä lumituiskuun maksamaan laskuja.
Ei kyrsinyt yhtään. Maksoin samalla kun kävin ruokakaupassa eli hoidin samalla reissulla monta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 5-kymppinen, mutta ajattelen että luojan kiitos ettei tartte jonottaa pankissa - en oikeasti edes muista milloin olisi pitänyt sellasessa asioida. Mutta silti aina kun kävelee jonkun konttorin ohi avaamisaikaan, on siellä jono ihmisiä ja en voi olla miettimättä, että MITÄ asioita siellä nykyään hoidetaan? Ja se väki on kauniisti sanottuna vähän vähemmän varakkaan näköistä.
Ne ihmiset joilla ei ole nettipankkitunnuksia, ja joilla ei ole älykännykkää tai tietokonetta, eikä kykyä käyttää niitä, joutuvat edelleen käymään pankissa hoitamassa asiansa, Ja kuten tiedät, kallista lystiä maksaa laskunsa pankissa, ainakin 7€ per lasku, että ei ihme että näyttävät köyhiltä. Pankit näyttää edelleen rikkailta. Esim. jo 70-vuotiaiden joukossa on yllättävän paljon ihmisiä jotka eivät ole pysyneet digikehityksessä mukana, kun olivat töissä sellaisissa ammateissa joissa ei tietokoneita käytetty, sitä vanhemmista puhumattakaan.
Kun olin pieni, äiti taisi maksaa laskut sillä kuorella, minkä joku mainitsi aiemmin.
Muistan kun seurasin aina sitä miten tietoja täytettiin ja varmaan siihen liittyi stressiäkin, että näin paljon laskuja taas.
Myöhemmin tilalle taisi tulla joku puhelimella suoritettava laskujen maksu, joka vaikutti hieman hankalalta. Omat laskuni aloin maksaa niillä maksuautomaateilla ja se meni kyllä suht kätevästi, jos laskussa oli viivakoodi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut käytiin maksamassa pankissa eli pankin työntekijä maksoi ne asiakkaan tililtä toki.
Ja ennen oli myös pankkikirja ja rahan sai nostaa käteisenä eli jonotettiin pankin työntekijän luo ja hän antoi rahat käteisenä. Pankkikirjassa oli summa mitä tilillä on rahaa.
Ennen oli enemmän työpaikkoja. Nykyään asiakkaat itse maksavat laskut ja nostavat rahat automaatista.
Höpö höpö mitään enemmän työpaikkoja ollut, oli vain erilaisia työpaikkoja.
Ainakin pankeissa oli enemmän työpaikkoja. Eri pankeilla (mm. KOP, SYP, PSP, jne.) oli suuret konttorit ja pankkisalit, joissa istui jopa 9 pankkivirjailijaa palvelemassa yksityis- ja yritysasiakkaita. Ensin asiakkaat seisoivat kiltisti jonossa luukulle viivan takana, sitten tuli edistyksellinen vuoronunerijörjestelmä, ensin repäistävä lappu, sitten numeronäyttö katon rajaan. Palkka kirjattiin pankkikirjan tilille, jolta kassaneiti siirsi laskut maksuun. Joko sinulla on huono muisti, tai olit tuossa vaiheessa vasta odottamassa maailmaantuloasi maitokaapin ja munahyllyn välissä. Näin oli vielä ainakin vuoteen 1985 asti.
Muutos nykyiseen on merkittävä: jos löydät jostakin pankkikonttorin, olet melkoinen velho, ja varsinainen Merlin olet, jos löydät sieltä palvelevan pankkuvirkailijan 😁.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 5-kymppinen, mutta ajattelen että luojan kiitos ettei tartte jonottaa pankissa - en oikeasti edes muista milloin olisi pitänyt sellasessa asioida. Mutta silti aina kun kävelee jonkun konttorin ohi avaamisaikaan, on siellä jono ihmisiä ja en voi olla miettimättä, että MITÄ asioita siellä nykyään hoidetaan? Ja se väki on kauniisti sanottuna vähän vähemmän varakkaan näköistä.
Kävin pankissa viimeksi kolme vuotta sitten kun piti hankkia lahjashekki 70-vuotislahjaks (saakohan niitäkään enää..). Olihan se silmiä avaava kokemus. Jonotin yli tunnin ja jonotusseura oli täydellinen kokoelma yhteiskunnan vähäosaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oli laskunmaksuautomaatteja esim. kauppakeskusten käytävällä. Sellainen pyykkikoneen kokoinen möhkäle, jossa monitori mihin näppäiltiin tiedot ja kuitti tuli pienestä luukusta.
Minä kävin aina pankissa maksamassa noilla maksuautomaateilla. Pankkien yhteydessä oli erillinen huone, joihin pääsi sisään pankkikortilla silloin kun pankit olivat kiinni.
Minä maksoin viime vuonna kuolinpesän laskuja maksukuorella., maksoi useamman euron / lasku. Samaa systeemiä käytin aikanaan omien laskujenkin maksamiseen eikä mennyt palvelumaksuja. Tili oli Postipankissa, joten kuorenkin sai laittaa postilaatikkoon. Joku ihmetteli, miksi kukaan käy nykyään pankin konttorissa. Kuolinpesän asiat oli paljon helpompi hoitaa kasvotusten kuin chattailemalla.
Maksuautomaatilla ja se oli muuten hirvittävän kätevä. Paljon parempi systeemi mitä nettipankki eikä ollut riskiä, että joku huijari pääsee tilille käsiksi.
Noista maksuautomaateista luopuminen oli iso virhe.