Eläke on kusetusta
Töissä nyt 35 vuotta. Eläkekertymä tonnin luokkaa vaikka palkkatulot olleet viimeisen 10 vuotta n. 32.000 vuodessa ja sitä ennen 15 vuotta n. 27.000 vuodessa ja sitäkin ennen yli 20.000 vuodessa. Jos teen vielä 10 vuotta töitä tällä palkalla on eläke n. 1300 miinus verot. Eihän sillä elä silloin.
Kommentit (222)
Elää sillä. Moni elää vielä vähemmällä.
Eläkkeiden suurin huijaus on se, että suuri osa ihmisistä ei ehdi nostaa eläkettään lainkaan tai vain vähän aikaa. Vain pieni prosentti elää niin pitkään, että ehtii nostamaan ne 'itse itsellensä maksetut' rahat. Kaikki ne työuran aikana maksetut eläkkeet valuvat isoon kasaan, josta eläkeyhtiöiden johtajat rahoittavat leveän elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden suurin huijaus on se, että suuri osa ihmisistä ei ehdi nostaa eläkettään lainkaan tai vain vähän aikaa. Vain pieni prosentti elää niin pitkään, että ehtii nostamaan ne 'itse itsellensä maksetut' rahat. Kaikki ne työuran aikana maksetut eläkkeet valuvat isoon kasaan, josta eläkeyhtiöiden johtajat rahoittavat leveän elämänsä.
Ihmiset jäävät keskimäärin 60-65 -vuotiaina eläkkeelle ja elävät yli kahdeksankymppisiksi, joten kyllä niitä eläkkeitä ehtii useamman vuoden nostamaan. Lisäksi eläkkeitä ei makseta itse itsellensä, vaan kukin työssäkäyvä sukupolvi maksaa silloisten eläkeläisten eläkkeitä.
Se on totta, että eläkeyhtiöiden johtajien palkat ja edut ovat vähintäänkin kyseenalaisia ja lopullisella eläkesummalla harva juhlii lihavista eläkepäivistä.
Hyvinhän tuolla elää. Olet ilmeisesti tottunut hieman leveämpään elämään miehen lompakon kautta.
Eläkeiässä on se hyvä puoli että ei ole elausvelvollisuutta, eikä lainoja, yms elämän suuria kuluja. Ja on niitä säästöjä ja sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiässä on se hyvä puoli että ei ole elausvelvollisuutta, eikä lainoja, yms elämän suuria kuluja. Ja on niitä säästöjä ja sijoituksia.
Tai sitten se eläkeläisen velaton asunto on menossa putkiremppaan ja onkin yhtäkkiä taas velkaa niskassa. Eikä kaikilla ole säästöjä ja sijoituksia.
Ettekö te osaa lukea? Ihan sama teetkö töitä vai et, niin minimieläkekin pitäisi olla 10 vuoden päästä enemmän kun 1300 miinus verot saati sitten 3000 euroa kk tienaavalla 45 vuoden työuran jälkeen.
Me alettiin miehen kanssa säästämään ja sijoittamaan vähän yli kolmekymppisinä, kun tajuttiin tosiasiat. Toki sillä tonnin eläkkeellä kitkuttelee, mutta mielellään myös nautitaan vapaa-ajasta. Lisäksi eläkeikää hilataan jatkuvasti ylöspäin ja emme aio töissä käydä lähes seitsemänkymppisiksi.
Meillä on ihan tavalliset ansiotulot, mutta ollaan tehty sellaisia valintoja, että säästäminen on mahdollista. Tavoitteena on, että kuusikymppisinä pääomatuloja jää verojen ja kulujen jälkeen käteen noin 4000€ per kk. Se riittää elämiseen jossain pikkuisen lämpimämmässä maassa.
No tuskin on. En ole ikinä tienannut yli 30 000, tehnyt hieman yli 2 vuotta töitä elämäni aikana ja elinaikakeroimella korotettu eläkkeeni on nyt se 1300e brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se eläkeläisen velaton asunto on menossa putkiremppaan ja onkin yhtäkkiä taas velkaa niskassa. Eikä kaikilla ole säästöjä ja sijoituksia.
Tämä on niin totta. Halvinta on asua velattomassa omakotitalossa, saat itse päättää mitä korjataan ja milloin ja millä summalla. Taloyhtiöiden remontit on törkeän kalliita ja maksat tietysti myös remonteista, joista sinulle itsellesi ei ole mitään hyötyä (autotallien korjaaminen autottomalle, parvekkeiden korjaus parvekkeettomalle...). Vähänkin isompi asunto, niin onkin vastike yli 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
No tuskin on. En ole ikinä tienannut yli 30 000, tehnyt hieman yli 2 vuotta töitä elämäni aikana ja elinaikakeroimella korotettu eläkkeeni on nyt se 1300e brutto.
Kahden vuoden työuralla 1300€ eläke?
Vierailija kirjoitti:
Jatka sitten työntekoa.
Sä et nyt oo kartalla. Mulla on kyllä lisänä muuta. 2 eri rahastoa jo pitkältä ajalta. Muutakin realisoitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Todella monella on vielä lainoja eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jäävät keskimäärin 60-65 -vuotiaina eläkkeelle ja elävät yli kahdeksankymppisiksi, joten kyllä niitä eläkkeitä ehtii useamman vuoden nostamaan. Lisäksi eläkkeitä ei makseta itse itsellensä, vaan kukin työssäkäyvä sukupolvi maksaa silloisten eläkeläisten eläkkeitä.
Se on totta, että eläkeyhtiöiden johtajien palkat ja edut ovat vähintäänkin kyseenalaisia ja lopullisella eläkesummalla harva juhlii lihavista eläkepäivistä.
Nykyiset kolmikymppiset eivät todellakaan pääse eläkkeelle 60-65 -vuotiaina. Olen 38-vuotias ja minun tavoite-eläkeikäni on 69 vuotta. Tosin kolmenkymmenen vuoden päästä tätä eläkejärjestelmää ei ole enää olemassakaan, vaan joudumme käymään töissä kuolemaan saakka. Mikäli niitä töitä edes on.
Ja paljonko sulla olisi säästössä tai vielä mieluummin turvallisesti sijoitettuna, jos olisit joka kuukausi laittanut sivuun edes satasen?
Eläkevaiheeseen voi varautua ennakkoon eikä vain odottaa paljonko silloin mahtaa eläke olla ja todeta ettei sillä elä niin mukavasti kuin haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko sulla olisi säästössä tai vielä mieluummin turvallisesti sijoitettuna, jos olisit joka kuukausi laittanut sivuun edes satasen?
Eläkevaiheeseen voi varautua ennakkoon eikä vain odottaa paljonko silloin mahtaa eläke olla ja todeta ettei sillä elä niin mukavasti kuin haluaisi.
Luuletko etten ole?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole lainoja? Jos omistusasunto ja se on saatu maksettua, niin sen jälkeen asunnoissa alkavat peruskorjaukset, kun rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa esim. julkisivuremppa, ikkunat ja ovet, katto, sähköt ja joku putkiremontti saattaa maksaa 50.000-70000€, joka on tehtävä 30v välein.
Ja vaikka ei ole elatusvelvollisia, niin iän myötä sairauksien ja lääkkeiden tarve kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Halvinta on asua velattomassa omakotitalossa, saat itse päättää mitä korjataan ja milloin ja millä summalla. Taloyhtiöiden remontit on törkeän kalliita ja maksat tietysti myös remonteista, joista sinulle itsellesi ei ole mitään hyötyä (autotallien korjaaminen autottomalle, parvekkeiden korjaus parvekkeettomalle...). Vähänkin isompi asunto, niin onkin vastike yli 500€/kk.
Ja antaa vanhan talon lahota ja homehtua pystyyn? Ja ilman remontteja asuminen on ilmaista? Ja erittäin huoletonta asumista, kun liikuntakyky alkaa rajoittumaan?
No joo, itselläni 80 neliötä, putkirempan jälkeen vastikkeet+sähkö+vesi 378 €. Miesystäväni myy talonsa, kun ei jaksa huolehtia siitä enää.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja antaa vanhan talon lahota ja homehtua pystyyn? Ja ilman remontteja asuminen on ilmaista? Ja erittäin huoletonta asumista, kun liikuntakyky alkaa rajoittumaan?
No joo, itselläni 80 neliötä, putkirempan jälkeen vastikkeet+sähkö+vesi 378 €. Miesystäväni myy talonsa, kun ei jaksa huolehtia siitä enää.
Ohis
Sanoinko, että annetaan homehtua pystyyn? En, sanoin että voi itse päättää mitä korjataan, milloin ja millä summalla. On mahdollista myös tehdä itse, on mahdollista teettää tuttavalla. Omakotitaloissa asuvat pitävät ylipäänsä hyvää huolta taloistaan, vai onko Suomi mielestäsi täynnä homeisia röttelöitä?
Meillä okt 180 neliötä ja maksamme per kk vähemmän kuin sinä.
Jatka sitten työntekoa.