Menet täyteen bussiin ja muutama ihminen pitää laukkua viereisellä paikalla - mitä teet?
Koen aina sisäistä raivoa näitä itsekkäitä mulkeroita kohtaan, mutta en ole koskaan kehdannut kuitenkaan tehdä mitään. Suomalaisena tuppisuuna jään kyräillen seisomaan.
P.s. tänään näin, kun bussiin asuva nainen otti tällainen kahta paikkaa varaavan repun ja nakkasi sen hänen syliinsä. :DDD
Mitä sinä teet?
Mä lupaan tästä eteenpäin toimia ihan samalla tavalla, kuin tuo mun arjen sankarinainen!! xD
Kommentit (243)
Sanon vaan lyhyesti "anteeksi" ja siirryn istumaan kyseiselle paikalle. Yleensä ne vetelykset siirtävät reppunsa pois, mutta osa on niin älypuhelimen lumoissa etteivät tee mitään. Istun sit vaikka sen repun päälle.
Olen ällistynyt näistä, joiden mielestä sitä paikkaa täydessä bussissa pitäisi mennä erikseen pyytämään, että kaksi paikkaa varaava itsekäs ihminen sallisi muidenkin istua. Siis mitä? Pitääkö teidän kohdalla keppien kanssa kulkevan vanhuksenkin pyydellä paikkaa, pitääkö vaunujen kanssa ovista menevän huudella ihmisiä apuun ja eikö teillä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja? Totta kai sitä ovea avataan jos huomaa, että jollakin on vaikka kainalosauvat, tai jos bussi on täynnä, niin annetaan tilaa muillekin. Jäättekö ovienkin eteen tönöttämään niin, että pitää oikein pyytää päästä ulos?
Ihan oikein, että tällaisten törppöjen kassi nostetaan heidän syliin ja istutaan paikalle. Ehkä siinä alkaa oppia oma törkeytensä...
Kyllä jotkut käytöstavat ovat sellaisia, joita pitäisi yhteisissä tiloissa noudattaa ihan pyytämättäkin. Varmaan töissäkin näiltä pitää esihenkilön pyydellä ihan perusasioitakin, kun mitään ei voi olettaa tulevan selkärangasta. :D
Jos nyt joku olisi nukahtanut reppu vierellään, niin voisin olettaa ettei hän oikeasti vain ole huomannut varaavansa täydessä bussissa paikkoja, niin silloin on normaalia ystävällisesti kysyä, mutta kyllä nämä itsekkyydet ovat yleensä ihan kartalla ympäristöstään ja suosittelen kyllä lämpimästi ihmisiä edes ihan hieman katsovan joskus ympärilleen oman navan sijaan. Häpeäisitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aina mietin että joka asiaan on joku syy, eli odottaa että esim seuraavalta pysäkiltä tulee ystävänsä jolla esim vamma joka ei käy ulospäin. Näin teen usein itse koska kukaan ei hänelle paikkaa anna kun ei näytä vammaiselta. Varaan siis hänelle aina istumapaikkaa laukulla. Toivottavasti kukaan ei mieti et huvikseni niin teen, ei kai kukaan niin tyhmä ole että niin luulisi?
Tämä on niin epätodennäköinen perustelu, että aivan varmasti noin 99% kanssamatkustajista ajattelee, että huviksesi, laiskuuttasi tai törkeyttäsi varaat paikkaa laukullasi. Tyhmää luulla, että ei.
Eikö vammainen ystäväsi osaa avata suutaan ja kertoa että tarvitsee paikan kun on rajoite?
Jep, bussissa ei ole lupa varailla paikkoja etukäteen. Paikka annetaan tarvittaessa liikuntarajoitteiselle, kun sellainen tulee sisään. T. Invalidi
Kysyn voiko tähän istua, yleensä aina voi ja laukku siirtyy istuimelta muualle. Jos ei siirry, kuten kerran kävi, istuin laukun päälle. Siinä sitten viereinen matkustaja ähisten ja puhisten repi omaisuuttaan per seeni alta ja itse olin kuin en huomaisikaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ällistynyt näistä, joiden mielestä sitä paikkaa täydessä bussissa pitäisi mennä erikseen pyytämään, että kaksi paikkaa varaava itsekäs ihminen sallisi muidenkin istua. Siis mitä? Pitääkö teidän kohdalla keppien kanssa kulkevan vanhuksenkin pyydellä paikkaa, pitääkö vaunujen kanssa ovista menevän huudella ihmisiä apuun ja eikö teillä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja? Totta kai sitä ovea avataan jos huomaa, että jollakin on vaikka kainalosauvat, tai jos bussi on täynnä, niin annetaan tilaa muillekin. Jäättekö ovienkin eteen tönöttämään niin, että pitää oikein pyytää päästä ulos?
Ihan oikein, että tällaisten törppöjen kassi nostetaan heidän syliin ja istutaan paikalle. Ehkä siinä alkaa oppia oma törkeytensä...
Kyllä jotkut käytöstavat ovat sellaisia, joita pitäisi yhteisissä tiloissa noudattaa ihan pyytämättäkin. Varmaan töissäkin näiltä pitää esihenkilön pyydellä ihan perusasioita
Useimmiten nämä on teini-ikäisiä. Vievät kaikki liikuntarajoitteisille tarkoitetut paikat ja varaavat viereisen paikan repullaan/laukullaan. Itsekkäitä kakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku missään tilanteessa koskisi kassiini tai istuisi sen päälle penkillä, niin se joku istuisi seuraavaksi lattialla.
Se on ihan oikein👍🏻 Jos on niin törppö eittei hallitse alkeellisia käytöstapoja niin matkustakoon lattialla tai kävelköön. Mitä kivuliaampi kokemus omasta ääliömäisyydestään, sitä paremmin oppi menee perille.
Kuvittelet, ettet itse lentäisi ulos, jos tönit jonkun lattialle? Joopa joo.
Tuttuja kuskeja. En lentäis todellakaan yhtään minnekään vaan kuski muistuttais lattialle päätynyttä hyvistä käytöstavoista ja pistäis kävelemään. Tietävät täällä tuollaiset vajaaälyiset pöljäkkeet jotka eivät selviydy normi-ihmisten joukossa ollenkaan.
Ihan varmasti juu tunnet kaikki kuskit. Tyypillinen ruudun takaa uhooja sillä voimainsa tunnossa :D
Onpa täällä pahantuulista porukkaa.
Ihmiset on joskus vaan ajatuksissaan. Voi olla vaikka rättiväsynyt unettoman yön jälkeen, tai voi olla että on saanut huonoja uutisia, ihan mitä vaan voi olla ettei välittömästi rekisteröi mitä ympärillä tapahtuu.
Onko pakko heti alkaa aggression kautta paikkaa kysymään? Osaatteko kuvitella, että saatatte itsekin joskus ajattelemattomuuttanne jättää kassin penkille? Ehkä niin ei ole vielä ikinä tapahtunut, mutta sen yhden kerran jos vaikka saatte huonoja uutisia samana aamuna, onko ok muiden alkaa sinulle huutamaan?
Tai vaikkapa eläkeiässä, mitä jos et olekaan enää ihan niin skarppi tai nopeat refleksit? Onko ok että tullaan huutamaan, viskomaan laukkua, istumaan sen päälle?
Niin ja ennen kuin joku taas tulee kysymään, niin minä en varaa paikkaa kassilleni. Enkä ajattele että olen jotenkin sellaisen yläpuolella, ja oikeutettu äyskimään, jos joku on kassinsa jättänyt penkille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut käytöstavat ovat sellaisia, joita pitäisi yhteisissä tiloissa noudattaa ihan pyytämättäkin. Varmaan töissäkin näiltä pitää esihenkilön pyydellä ihan perusasioita
Sinulla ei itselläsi ole käytöstapoja myöskään. Huomaatko edes? Olen ällistynyt, ettei voi kohteliaasti kysyä. Ihan todella. Ja torut muita käytöstavattomiksi.
Kuule, ei toisten omaisuuteen saa koskea. Jossain toisessa maassa voisit saada nokkaasi sellaisesta röyhkeydestä.
Ja laitan taas disclaimerin: minä en kuulu niihin jotka varailevat paikkaa kassille, ja osaan kysyä paikkaa, enkä nosta itseäni sellaisen yläpuolelle joka on sattunut unohtamaan kassinsa penkille.
Sanon että siirrätkö vähän reppuas. Ei oo kukaan vielä mussuttanut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut käytöstavat ovat sellaisia, joita pitäisi yhteisissä tiloissa noudattaa ihan pyytämättäkin. Varmaan töissäkin näil
"Useimmiten nämä on teini-ikäisiä. Vievät kaikki liikuntarajoitteisille tarkoitetut paikat ja varaavat viereisen paikan repullaan/laukullaan. Itsekkäitä kakaroita. "
Ja miten aikuinen toimii, kun kohtaa teini-ikäisen joka ei vielä osaa käyttäytyä? Haukkuu itsekkääksi, istuu teinin laukun päälle, viskaa sen syrjään? Ei, vaan kysyy kohteliaasti sitä paikkaa.
Toi ei muuten ole läheskään aina totta, että teinit olisi töykeimpiä liikuntarajoitteisille tai vanhuksille. Oli juuri joku artikkeli tästä, että keski-ikäiset on pahimpia, mutta nuoret hyppää pystyyn ja antaa vaikka oman paikkansa.
Mä en jalkavaivaisena kysele mitään. Sanon, tulen tähän.
Miten tästäkin voi tehdä itselleen ongelman. Istun tietenkin kassien päälle, ja siinä vaiheessa kassit ovat aina siirtyneet.
Itse eläkeläisenä pidän ostoskassit penkillä j o s bussissa on vapaita paikkoja. Toki tarkkailen tilannetta ja jos tulee paljon matkustajia nostan kassit syliini ilman pyytämättä. Jos itse haluan kassipaikan kysyn ystävällisesti pääsenkö tähän. Istuutuessani voin vielä mainita että onhan tää vähän hankalaa, pärjäätkö (jos toisella isokin kassi). Yleensä on tilanne ollut hyvä ja ystävällinen ja vaihdettu vielä muutama sananenkin. Jospa yritämme olla vähemmän vihamielisiä niin kaikki sujuu paremmin.
Kukaan ei haluaisi istua bussissa kenenkään toisen, siis vieraan vieressä. Bussissa pitäisi olla enemmän yksittäispaikkoja. Usein bussi on oikeasti vain puolillaan, mutta kaikissa penkeissä istuu jo yksi ihminen. Itse jään tällaisessa tilanteessa usein seisomaan. En halua istua kenenkään vieraan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei haluaisi istua bussissa kenenkään toisen, siis vieraan vieressä. Bussissa pitäisi olla enemmän yksittäispaikkoja. Usein bussi on oikeasti vain puolillaan, mutta kaikissa penkeissä istuu jo yksi ihminen. Itse jään tällaisessa tilanteessa usein seisomaan. En halua istua kenenkään vieraan vieressä.
Minä haluan. On ok jos seisot omasta tahdostasi, mutta älä varaa itsellesi kahta penkkiä kun tarvitset vain yhden.
Kysyn, mahtuisiko tähän tai voisiko laukkua siirtää. Mutta kysymys se ei ollut ja istun kyllä tulipa vastausta tai millainen vastaus tahansa.
Istun laukun päälle, jos joku on niin vammainen, että pitää laukkua viereisellä paikalla. Kyselemättä.
Kaikki nuoret ja vanhukset siirtävät aina laukkunsa kiltisti, kun pyytää siirtämään. Keski-ikäiset ovat tässä hankalimpia, aina saa inttää vastaan.
Ehkä he luulevat, että koska olen kiltin näköinen nuori nainen, etten uskalla tehdä asiasta isoa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
Tähän toinen näkökulma: Minulla on usein sama tilanne eli reppu ja kangaskassi täynnä ostoksia. Laitan kangaskassin lattialle jalkojeni alle ja repun syliin ja vien linja-autosta vain yhden paikan kuten normaalit ihmiset tekee. En ole itsekäs, kuten sinä.
"Toivottavasti sinulla on käytöstapoja sen verran että et nyssyköilläsi valtaa toiselta ihmiseltä istumapaikkaa. "
En valtaa nyssyköilläni istumapaikkoja. Entäs sinä itse?
Vaikka joku muu valtaisikin, niin se ei tee minusta heitä ylempää joka voisin riehua ja tölvänöidä ihan miten tykkään. Jos tarvitsen paikan jolla on jonkun laukku, kysyn kohteliaasti pääsisikö tähän istumaan. Aina päässyt.