Menet täyteen bussiin ja muutama ihminen pitää laukkua viereisellä paikalla - mitä teet?
Koen aina sisäistä raivoa näitä itsekkäitä mulkeroita kohtaan, mutta en ole koskaan kehdannut kuitenkaan tehdä mitään. Suomalaisena tuppisuuna jään kyräillen seisomaan.
P.s. tänään näin, kun bussiin asuva nainen otti tällainen kahta paikkaa varaavan repun ja nakkasi sen hänen syliinsä. :DDD
Mitä sinä teet?
Mä lupaan tästä eteenpäin toimia ihan samalla tavalla, kuin tuo mun arjen sankarinainen!! xD
Kommentit (243)
Jään seisomaan bussin keskelle, ja otan siitä jonkun istujan silmätikukseni. Tuijotan sitä lakkaamatta. Uskon että jää nopeasti pois ja siitä vapautuu paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku missään tilanteessa koskisi kassiini tai istuisi sen päälle penkillä, niin se joku istuisi seuraavaksi lattialla.
Se on ihan oikein👍🏻 Jos on niin törppö eittei hallitse alkeellisia käytöstapoja niin matkustakoon lattialla tai kävelköön. Mitä kivuliaampi kokemus omasta ääliömäisyydestään, sitä paremmin oppi menee perille.
Kuvittelet, ettet itse lentäisi ulos, jos tönit jonkun lattialle? Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
Onpa toisenlainen näkökulma. Suorastaan horisonttini räjähtää! Laajennetaanpa sinun näkökulmaa: Tiedät, että matkustusaikaasi ja yleisestikin julkisissa voi olla täyttä. Istumapaikat ovat ihmisille, joilla on istumalihakset, naulakot kantamuksille. Seuraavalle matkallesi otat sellaisen kassin mukaan, jonka voi laittaa lattialle. Tai kuljetat jotain muovinreuskaletta mukana, jotta voit asettaa kassisi siihen. Ap:n kysymykseen: Pyytäisin kassialmaa ystävällisesti siirtämään nyyttinsä, ja vastauksesta huolimatta istuisin paikalle. Tarvittaessa hakisin kuskin mukaan kahakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku missään tilanteessa koskisi kassiini tai istuisi sen päälle penkillä, niin se joku istuisi seuraavaksi lattialla.
Noh, sittenpä saat syytteen pahoinpitelystä. Kalliiksi tulee, vaikka kaltaisesi väkivaltaiset luola-apinat joutaisivat kyllä kaltereiden taa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan oikein👍🏻 Jos on niin törppö eittei hallitse alkeellisia käytöstapoja niin matkustakoon lattialla tai kävelköön. Mitä kivuliaampi kokemus omasta ääliömäisyydestään, sitä paremmin oppi menee perille.
Kuvittelet, ettet itse lentäisi ulos, jos tönit jonkun lattialle? Joopa joo.
Tuttuja kuskeja. En lentäis todellakaan yhtään minnekään vaan kuski muistuttais lattialle päätynyttä hyvistä käytöstavoista ja pistäis kävelemään. Tietävät täällä tuollaiset vajaaälyiset pöljäkkeet jotka eivät selviydy normi-ihmisten joukossa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään seuraavalla pysäkillä pois ja nousen minuutin päästä saapuvaan lähes tyhjään bussiin.
Normipäivä Tampereella tiheimmin kulkevilla vuoroilla: kaikki ahtautuvat ensimmäisenä tulevaan valmiiksi täyteen bussiin.
No mitä sitten pitäisi tehdä? Jäädä odottamaan ja katselemaan, josko myöhemmin tulisi toinen bussi, joka ei ole yhtä täynnä? Aika voittajan strategia.
Penkit ovat ihmisille, eivät kasseille. Minusta ei päällepäin pipo päässä nähnyt että olin syöpäsairas, pari kertaa meinasi kyllä suututtaa ihmisten itsekkyys. Istumapaikka olisi tullut tarpeeseen... Opin kyllä nopeasti korottamaan ääntäni ja kertomaan sairaudestani niin että koko bussi kuuli, "ai että et syöpäsairaalle nosta laukkuasi penkiltä?"
Käänsi katseita ja laukut nousivat. Oli tosin ikävä käyttää vähäistä jaksamista tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä nostan tyhjällä paikalla olevan repun, käsilaukun tai nyssäkät lattialle jos niiden haltija ei tajua nostaa niitä kysymättä pois. Aina. 99 prosentissa tapauksista kyseessä on nainen käsilaukkuineen ja muine nyssäköineen.
Kehotan kaikkia toimimaan samoin, kulttuuri ei muuten koskaan muutu.
Ja sinun päättämä "tapakulttuuri" on se ainoa oikea? Todellako? Mikä luulet olevasi?
Käytöstavat hoi...
Käytöstapojen puutteesta tuli mieleen, miten monissa ketjuissa mies kyselee millainen rikas ja komea pitäisi olla että nainen kiinnostuisi. Joskus näihin on vastattu että olemalla kohtelias. Onhan sinulla käytöstavat. Osaatko keskustella. ...eli onkohan nämä enempi miehiä vai naisia, jotka eivät bussissa osaa suuta avata vaan tarttuvat toisen ihmisen laukkuun kysymättä? (Ei niin vaan tehdä. Jossain toisessa maassa voisi tulla nyrkistä kun luultaisiin varkaaksi.) Tuo ei ole kohteliasta ei mitenkään.
Käytöstavat ei maksa mitään. Jos toinen on mölli niin ei se oikeuta sinuakin olemaan. Sitä opetetaan jo ihan lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alkeellisilla käytöstavoilla tarkoitit sitä, ettei täyteen tulevassa julkisessa kulkuvälineessä pidetä kassia viereisellä paikalla? Tarkoitithan? Ihan vaan tiedoksi, että pahoinpitelysyyte ei välttämättä ole ihan kiva juttu ellei ole valmiiksi taparikollinen jota ei hetkeuta mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nostan tyhjällä paikalla olevan repun, käsilaukun tai nyssäkät lattialle jos niiden haltija ei tajua nostaa niitä kysymättä pois. Aina. 99 prosentissa tapauksista kyseessä on nainen käsilaukkuineen ja muine nyssäköineen.
Kehotan kaikkia toimimaan samoin, kulttuuri ei muuten koskaan muutu.
Ja sinun päättämä "tapakulttuuri" on se ainoa oikea? Todellako? Mikä luulet olevasi?
Käytöstavat hoi...
Käytöstapojen puutteesta tuli mieleen, miten monissa ketjuissa mies kyselee millainen rikas ja komea pitäisi olla että nainen kiinnostuisi. Joskus näihin on vastattu että olemalla kohtelias. Onhan sinulla käytöstavat. Osaatko keskustella. ...eli onkohan nämä enempi miehiä vai naisia, jotka eivät bussissa osaa suuta avata vaan tarttuvat toisen ihmisen laukkuun kysymättä? (Ei niin vaan tehdä. Jossain toisessa maassa voisi t
Toivottavasti sinulla on käytöstapoja sen verran että et nyssyköilläsi valtaa toiselta ihmiseltä istumapaikkaa.
Itse aina mietin että joka asiaan on joku syy, eli odottaa että esim seuraavalta pysäkiltä tulee ystävänsä jolla esim vamma joka ei käy ulospäin. Näin teen usein itse koska kukaan ei hänelle paikkaa anna kun ei näytä vammaiselta. Varaan siis hänelle aina istumapaikkaa laukulla. Toivottavasti kukaan ei mieti et huvikseni niin teen, ei kai kukaan niin tyhmä ole että niin luulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit minä just luin. Olen pitänyt itseäni ujona ja hiljaisena, mutta kyllä (jopa) minäkin osaan suuni avata ja kysyä kohteliaasti, anteeksi olisiko tässä vapaata?
Kyräillään? Heitetään reppu toisen syliin sanomatta mitään? Heitetään joku näsäviisas puolivittuileva kommentti siitä laukusta? Että se on niinkun hienoa? En ymmärrä oikeasti mitä käytöstä tuo on olevinaan. Oletteko aikuisia ihmisiä?
Mitä jos nuoriso toimisi noin? Kyllä oltaisiin jo riehumassa miten tiktok, kännykät, pisatulokset ja kaverivanhemmat pilasi KAIKEN!
Miksi ihmeessä minun pitäisi pyytää anteeksi ja nöyristellä jos sinä et osaa ottaa muita ihmisiä huomioon? Pidä kassisi sylissäsi tai se lentää lattialle.
Minä en pidä kassia penkillä, vaan kerroin miten itse pyydän tilaa. Jos käytit "sinä"-passiivia, niin opettele suomea.
Kysytkö oikeasti, "miksi ihmeessä"?
No minäpä kerron (ihan kuten päiväkotiaikoina pienille lapsille selostin...) Jos häiritään vierasta ihmistä, niin on tapana sanoa ANTEEKSI ja sitten kertoa asiansa. Sillä herätetään toisen ihmisen huomio, ja pahoitellaan kun häiritään (toinen voi olla vaikka keskusteluun uppoutuneena, tai nykypäivänä useammin, puhelimeensa tai musiikkiin tai podcastiin uppoutuneena.
Anteeksi että vaivaan, on vanhanaikainen pidempi muoto.
No voi toki sanoa myös HEI, olisiko tässä vapaata, jos ei itsetuntosi kestä että joku luulee sinun olevan nöyrä.
Mutta ei se ole nöyristelyä, vaan käytöstapoja.
Ohittaessa tungoksessa: anteeksi, mahtuisiko tästä. Bussissa: Anteeksi, onko tässä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alkeellisilla käytöstavoilla tarkoitit sitä, ettei täyteen tulevassa julkisessa kulkuvälineessä pidetä kassia viereisellä paikalla? Tarkoitithan? Ihan vaan tiedoksi, että pahoinpitelysyyte ei välttämättä ole ihan kiva juttu ellei ole valmiiksi taparikollinen jota ei hetkeuta mikään.
Jos ei istumapaikkaa juuri siitä vierestä ei itse hallitse alkeellisia käytöstapoja eikä saa suutaan auki että tulisi siihen viereen istumaan vaan kuvittelee olevansa nokkelakin niin kärsiköön nahoissaan seurauksista. On tullu matkustettua täpötäydessä julkisessa kulkuvälineessä monestikin eikä kertaakaan ole kukaan kassiaan vapaalla penkillä pitävää kohtaan heittäytynyt röyhkeäksi vaan ymmärtänyt että sille saattaa olla hemmetin hyvä syy joka selvinnyt kysyttäessä eikä ole ollut ongelmaa jäädä seisomaan jos ei ole ollut mahdollista nostaa sitä kassia syliin tai lattialle (riippuen sisällöstä tai matkustajan tilanteesta). Monesti itsekin jäänyt juuri siksi seisomaan enkä koe elämän tai kuoleman asiaksi moista.
Siis onko ihmiset oikeasti noin pöljiä, että pitävät väkisin laukkua siinä penkillä vaikka bussi olisi täyttymässä matkustajista.
Itse matkustan joka päivä bussilla ja yleensä aina on hyvin tilaa jolloin pidän reppuani siinä viereisellä penkillä. Mutta jos näen, että bussi on täynnä tai täyttymässä niin nostan reppuni automaattisesti syliini. Luulisi että tuo on jokaiselle itsestään selvyys.
Olen aina istunut sen laukun tai kassin päälle. Kylläpä tulee kiire ottaa ylpeältä neidiltä se alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Penkit ovat ihmisille, eivät kasseille. Minusta ei päällepäin pipo päässä nähnyt että olin syöpäsairas, pari kertaa meinasi kyllä suututtaa ihmisten itsekkyys. Istumapaikka olisi tullut tarpeeseen... Opin kyllä nopeasti korottamaan ääntäni ja kertomaan sairaudestani niin että koko bussi kuuli, "ai että et syöpäsairaalle nosta laukkuasi penkiltä?"
Käänsi katseita ja laukut nousivat. Oli tosin ikävä käyttää vähäistä jaksamista tuollaiseen.
Sulla ei sitten juolahtanut mieleenkään pyytää nätisti siirtämään sitä kassiaan siitä penkiltä että pääsisit istumaan? Ei siinä tarvitse sen enempää korottaa ääntään eikä tilittää omaa tarinaansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aina mietin että joka asiaan on joku syy, eli odottaa että esim seuraavalta pysäkiltä tulee ystävänsä jolla esim vamma joka ei käy ulospäin. Näin teen usein itse koska kukaan ei hänelle paikkaa anna kun ei näytä vammaiselta. Varaan siis hänelle aina istumapaikkaa laukulla. Toivottavasti kukaan ei mieti et huvikseni niin teen, ei kai kukaan niin tyhmä ole että niin luulisi?
Ensin tulevat saavat istua. Sinä voit varata ystävällesi paikkaa omalla pepullasi ja nousta sitten seisomaan kun hän tulee jos muita paikkoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin epätodennäköinen perustelu, että aivan varmasti noin 99% kanssamatkustajista ajattelee, että huviksesi, laiskuuttasi tai törkeyttäsi varaat paikkaa laukullasi. Tyhmää luulla, että ei.
Eikö vammainen ystäväsi osaa avata suutaan ja kertoa että tarvitsee paikan kun on rajoite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei sitten juolahtanut mieleenkään pyytää nätisti siirtämään sitä kassiaan siitä penkiltä että pääsisit istumaan? Ei siinä tarvitse sen enempää korottaa ääntään eikä tilittää omaa tarinaansa.
Nimenomaan pyysin kauniisti ensin "moi, voisko tähän istua?". Tuo siis oli reaktioni ihmisiin jotka eivät korvaansa lotkauttaneet.
Kun penkille jätetystä käsilaukusta ottaa napakan otteen, pyöräyttää muutaman kerran ympäri olan takaa ja vinttaa kunnon vauhdilla bussin tai junanvaunun takaseinään, niin jästipäisinkin tantta ottaa opikseen ja pitää vastedes laukkunsa sylissään.