Vuorotyön parhaita puolia: Vapaat keskellä viikkoa
Huomenna voikin mennä vapaapäivän kunniaksi shoppailemaan joululahjoja ja syömään.
8-16 työaikaa tekevillä puuttuvat kaikki hyvät edut kuten arkivapaat ja pitkät vapaaputket.
Kommentit (14)
Ei hullumpaa. Millaista työtä teet?
On niissä arkivapaissa etuja ainakin näin, kun opiskelee töiden ohella. Mutta pitkissä viikonloppuvapaissa perheen kanssa yhtaikaa ois myös omat hyvät puolensa.
Mäkin tykkään vuorotöistä, teen keikkaa. Kaikki rahavuorot, tietenkin. Nyt on vklp tulossa aamuvuoro. En ole tehnyt sellaista puoleen vuoteen, karmea stressi heräänkö kellonsoittoon. Kaikella sitä päätään vaivaakin.
Olin kaupanalan töissä jossa saattoi olla työpäivä lautaina ja vastaavasti arkena vapaapäivä. Oli ihan perseestä, viikkorytmi meni ihan sekasin, muut oli töissä eli ei voinu ketään tavata, jne jne. Yhtään ei oo sitä aikaa ikävä. Vapaa la-su on ihan parasta.
Lopetin vuorotyöt viime vuosituhannella. Normityöaika on parasta, koska yöt saa nukkua ja viikonloput ovat vapaat ja pystyy näkemään tuttujakin.
Miksi viikolla tuo on jotenkin muka hienompaa tehdä kuin viikonloppuna? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, kyllä vapaissa viikonlopuissa olusi puolensa. Ja pitkät vapaat=pitkät työputket
Miten niin ? 8-16 tai 9-17 työntekijät tekee viisi päivää putkeen töitä, eikö se ole paljon ? Viisi vuorotyötä olen tehnyt ja oli kaksi aamua, kaksi iltaa ja vapaapäivä ja sitten kaksi yötä ja neljä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, kyllä vapaissa viikonlopuissa olusi puolensa. Ja pitkät vapaat=pitkät työputket
Nojaa. Vuorotyötä keikkana. Pelkkiä öitä ja pitkät vapaat vaikka joka viikonloppu.
Arkivapaat on vaan siitä paskoja kun suurin osa kavereista on viikonloppuna vapaalla.
Parasta on kun voi itse päättää työaikansa. Mikään ei estä minua huomenna menemästä syömään ja shoppailemaan. Katselen aamulla fiilistä kuinka työt maistuu.
Minä teen normaalityöaikaa etänä. En tarvitse vapaita viikolla.
Viime viikolla oli itsenäisyyspäivä, eli keskiviikko vapaa, enkä kyllä osannut nauttia yhden päivän vapaasta oikein ollenkaan, kun seuraavana aamuna oli taas noustava aikaisin. Mulle sopii parhaiten päivätyö ja viikonloput aina vapaat. Vuorotyöstäkin on kokemusta, mulla keho on stressitilassa ja pulssi jatkuvasti koholla, kun työvuorot on mitä sattuu.
Vapaat työajat ois parhaat. Jos on arkena hoidettavia asioita, ne voisi hoitaa ja tehdä työt sopivassa kohtaa.