Menet täyteen bussiin ja muutama ihminen pitää laukkua viereisellä paikalla - mitä teet?
Koen aina sisäistä raivoa näitä itsekkäitä mulkeroita kohtaan, mutta en ole koskaan kehdannut kuitenkaan tehdä mitään. Suomalaisena tuppisuuna jään kyräillen seisomaan.
P.s. tänään näin, kun bussiin asuva nainen otti tällainen kahta paikkaa varaavan repun ja nakkasi sen hänen syliinsä. :DDD
Mitä sinä teet?
Mä lupaan tästä eteenpäin toimia ihan samalla tavalla, kuin tuo mun arjen sankarinainen!! xD
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit minä just luin. Olen pitänyt itseäni ujona ja hiljaisena, mutta kyllä (jopa) minäkin osaan suuni avata ja kysyä kohteliaasti, anteeksi olisiko tässä vapaata?
Kyräillään? Heitetään reppu toisen syliin sanomatta mitään? Heitetään joku näsäviisas puolivittuileva kommentti siitä laukusta? Että se on niinkun hienoa? En ymmärrä oikeasti mitä käytöstä tuo on olevinaan. Oletteko aikuisia ihmisiä?
Mitä jos nuoriso toimisi noin? Kyllä oltaisiin jo riehumassa miten tiktok, kännykät, pisatulokset ja kaverivanhemmat pilasi KAIKEN!
Miksi ihmeessä minun pitäisi pyytää anteeksi ja nöyristellä jos sinä et osaa ottaa muita ihmisiä huomioon? Pidä kassisi sylissäsi tai se lentää lattialle.
Minä sanon että tässä on varmaan vapaa paikka.
Kyllä pitää osata avata suunsa tuossa tilanteessa!
Kovinpa on aggressiivisia ja itsensä kanssa pahoinvoivia ihmisiä liikkeellä.. Rohkenen kuitenkin epäillä että yksikään näistä uhoajista uskaltaisi tehdä yhtään mitään itse tilanteessa.. eiväthän he näemmä uskalla avata edes suutaan ja asiallisesti pyytää siirtämään sitä laukkuaan että pääsisivät istumaan.. Asialliset käytöstavat eivät ole heikkoutta ja voivat viedä pitkälle.. toisin kuin tuo vihamielisyys..
Minä vain seison. Jos joku on noin pölvästi, olkoon rauhassa. Jaksan kyllä seisoa sen 15 minuuttia, jonka bussimatka kestää.
Kysyn aina kohteliaasti: "Onkohan tässä vapaata?" Laukku lähtee heti pois.
Junissa en ymmärrä niitä törppöjä, jotka pitävät laukkuja tai matkalaukkuja lattialla istuimensa vieressä. Kiva sitten toisten yrittää siitä ohi ja vetää omaa pyörälaukkua perässä. Kerran lipsahti kirosana, kun edessä oli laukkubarrikadi, nopeasti eukko nappasi laukun ja kohta se olikin ylähyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit minä just luin. Olen pitänyt itseäni ujona ja hiljaisena, mutta kyllä (jopa) minäkin osaan suuni avata ja kysyä kohteliaasti, anteeksi olisiko tässä vapaata?
Kyräillään? Heitetään reppu toisen syliin sanomatta mitään? Heitetään joku näsäviisas puolivittuileva kommentti siitä laukusta? Että se on niinkun hienoa? En ymmärrä oikeasti mitä käytöstä tuo on olevinaan. Oletteko aikuisia ihmisiä?
Mitä jos nuoriso toimisi noin? Kyllä oltaisiin jo riehumassa miten tiktok, kännykät, pisatulokset ja kaverivanhemmat pilasi KAIKEN!
Miksi ihmeessä minun pitäisi pyytää anteeksi ja nöyristellä jos sinä et osaa ottaa muita ihmisiä huomioon? Pidä kassisi sylissäsi tai se lentää lattialle.
Tuuppa kokeilemaan niin lennät itse lattialle.
Katson semmoisen ihmisen jonka viereen mieluiten istuisin ja kysyn, että anteeksi, pääsisinkö tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte, jos haluat olla törppö. Käytöstavat omaava ihminen ei toimi noin, vaan kysyy ystävällisesti. Ystävällisyys ja kohteliaisuus ei maksa mitään ja sellaisella käytöksellä useimmiten saa vastaavaa käytöstä takaisin päin, riehumalla ja kiukuttelemalla levittää vain pahaa mieltä.
"Pääseekö tähän istumaan?" jään seisomaan ja tuijottamaan niin aina ne kassit ja reput nostetaan syliin.
Sylkisin naamalle ja haukkuisin rasistiksi
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän nuo v*ttuilevat ja kiukuttelevat ole just sitä kunnon kotikasvatusta vailla olevia lumihiutaleita. Keskenkasvuisia vähintään henkisesti. Aikuinen, tasapainoinen ihminen osaa käyttäytyä asiallisesti ja kohteliaasti, vaikka joku toinen olisi ajattelematon.
Jos "anteeksi" on liian vaikea sana, niin voihan sitä sanoa ihan ystävällisesti vain, että "hei, voisitko siirtää laukkuasi/siirrätkö laukkuasi/pääsisinkö tähän".
Jos ei ole kiire, niin välttelen täysiä busseja viimeiseen asti. Tulee jostain syystä ihan järjetön ahdistus. Alle 2 kilometrin matkan voin kävellä mieluummin kuin mennä täpötäyteen bussiin.
No minä kyllä otan reppuni heti syliin, kun bussi alkaa vähänkin täyttyä. Jos itse tulen täyteen bussiin ja jollakin on kassi penkillä, ilmoitan vain, että hei, istuisin tähän. Ei ole ikinä mitään sananvääntöä tullut, sehän on itsestäänselvää että istumapaikka kuuluu sitä tarvitsevalle matkustajalle eikä kassille.
Mutta raivostutteko te sisäisesti raivostuvat siis jo siitä, että se reppu ylipäätään on penkillä? Painavan repun kanssa matkustavana minä kyllä ymmärrän, ettei sitä välttämättä halua ottaa automaattisesti syliin, jos bussissa on muutenkin tilaa.
Hämmentävintä on se, kun näen että bussiin on seuraavalta pysäkiltä tulossa joukko ihmisiä, otan reppuni syliin, ja silti ihmiset seisovat mieluummin kuin istuvat viereeni. Saa aina miettimään, mikäköhän minussa on vikana :D
Pyydän siirtämään kassin pois tieltä ja aina on ystävällisesti siirretty. Tulen läheltä päättäriä kyytiin ja joskus en huomaa että bussi on matkan varrella täyttynyt, ei tarvitse alkaa passiivis-aggressiiviseksi tai väkisin kassin päälle istua, katsekontakti tai simppeli kommentti riittää jos en ole aiemmin huomannut tehdä tilaa
Olin kerran väsynyt ja itkuinen. Kuuntelin vastamelukuulokkeilla musiikkia ja pidättelin itkua, että pääsisin kotiin itkemään. Ja kyllä ajattelin, että sillä hetkellä, ei edes ruuhka-aikaan, en vain halua ketään minut ikkunaa vasten liiskaavaa vierasta ihmistä viereeni. Toki jos kulkuväline olisi tullut tupaten täyteen niin olisin nostanut kyllä painavan reppuni syliini. Mutta valitettavasti en ehtinyt edes huomata, kun jo joku päätti passiivisaggressiivisesti istua väkisin reppuni päälle.
Aina hänkään, joka yleensä kiltisti toimii sääntöjen mukaan ja pitää reppunsa ja kassinsa sylissään, ei jaksa olla mukava ja huomioonottava.
Ja tuskin olet sinäkään, kun sitä tarkemmin mietit, arvon passiivisaggressiivinen vauvapalstalla turhaa paskaa uliseva sääntöhullu.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille! Toivotan kaikille jaksamista näinä vaikeina aikoina.
Sanon napakasti, että laukku pois ja istuudun.
Hyppään itse bussiin läheltä päättäriä milloin bussissa on typötyhjää ja istun lisäksi usein bussin etuosaan mistä on hankala seurata usein myös keskiovista sisään astuvien matkustajien määrää. Siirryn tietysti laukkuni, jos joku niin pyytää.
Kysyn AINA : "Oletko ostanut myös laukullesi paikan" ?
Minulla on sosiaalista ahdistusta, ja tämän takia julkinen liikenne vaikeaa. Repusta ja takista kehtaan sanoa koska ne on niin selkeää ajattelemattomuutta, mutta nyt olen 7. kuulla raskaana ja kärsin huimauksesta. En ole keksinyt mikä olisi hyvä tapa pyytää paikkaa niiltä liikuntaesteisten paikoilta, kun ihmisillä on kuulokkeet tms uppoutuneet omiin ajatuksiinsa, tuntuu tosi vaivaannuttavalta alkaa kailottaa omia terveystietojaan koko bussin tai metron kuullen