Menet täyteen bussiin ja muutama ihminen pitää laukkua viereisellä paikalla - mitä teet?
Koen aina sisäistä raivoa näitä itsekkäitä mulkeroita kohtaan, mutta en ole koskaan kehdannut kuitenkaan tehdä mitään. Suomalaisena tuppisuuna jään kyräillen seisomaan.
P.s. tänään näin, kun bussiin asuva nainen otti tällainen kahta paikkaa varaavan repun ja nakkasi sen hänen syliinsä. :DDD
Mitä sinä teet?
Mä lupaan tästä eteenpäin toimia ihan samalla tavalla, kuin tuo mun arjen sankarinainen!! xD
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi, oliko tässä vapaata?"
Jos istuu raskaana olevien paikalla niin teen näin vaikka perällä olisi tilaa. Olen siis viimeisilläni. Ihmettelen miksi niin moni istuu niille vanhusten ja vaivaisten paikoille, vaikka bussin perällä paljon tyhjiä paikkoja.
Itsellä on huonot jalat ja tasapaino. Kuski nyhtäsee menemän yleensä ennen kuin ehtii sinne peremmällä. Lisäksi usb paikat ovat etuosassa.
Se on toki hyväksyttävä syy.
Kuitenkaan kenenkään usb ei ole yhtä tärkeä kuin vaikkapa se että raskaana oleva pääsee istumaan ilman kipuja.
Veikkaan että suurimmalla osalla sinne eteen tunkevista ei myöskään ole huonot jalat, näyttävät olevan useimmiten 15-40 vuotiaita ihmisiä. Veikkaan että niillä vanhuksilla ja raskaana olevilla on keskimäärin huonommat jalat ja suuremmat vaivat, sekä myös riskit jos kaatuu mutkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
Oletko maksanut kaksi paikkaa? Jos et niin sinun tulee seistä tuollaisessa tilanteessa, jossa istuen viet kahden henkilön paikat.
Maksan aina kaksi lippua ja kassini istuu vieressäni. Sen verran halpaa ostaa tilaa itselleen ja kaverille.
Harmi kun kukaan ei tähän päivään mennessä ole istunut syliini, eikä tivannut pääsyä ikkunan viereen kassini paikalle. En vielä ole päässyt näpäyttämään ;D Missä te uhoojat asutte, ette ainakaan täällä Mansessa. Vai onko se vaan sitä jälkikäteen voimaantumista?
Aivan varmasti ostat
Yleensä riittää kun osoittaa laukkua - jos se ei lähde siitä jo pelkällä kohdalle pysähtymällä ja katseella.
Seuraava vaihe on sitten "mä tuun tähän :))))". Tätä pidemmälle ei ole vielä kertaakaan tarvinnut mennä. Sama koskee niitä joilla on laukku ikkunalla ja itse istuvat käytävän puolella.
Jos se ei siitä liikkuisi, nakkaisin sen vaan reippaasti itse omistajansa syliin. Jos kehtaa ruveta länkyttämään jotakin niin sitten annan kyllä kuulla kunniansa ihan asiallisen näpsäkästi.
Lempipuuhaa on häätää bussissa varatulta paikalta paikanvaltaajat.
No en nyt kenenkään viereen änkeä tällaisena kulkutautiaikana. Onhan se jo merkki se laukku että pidetään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä riittää kun osoittaa laukkua - jos se ei lähde siitä jo pelkällä kohdalle pysähtymällä ja katseella.
Seuraava vaihe on sitten "mä tuun tähän :))))". Tätä pidemmälle ei ole vielä kertaakaan tarvinnut mennä. Sama koskee niitä joilla on laukku ikkunalla ja itse istuvat käytävän puolella.
Jos se ei siitä liikkuisi, nakkaisin sen vaan reippaasti itse omistajansa syliin. Jos kehtaa ruveta länkyttämään jotakin niin sitten annan kyllä kuulla kunniansa ihan asiallisen näpsäkästi.
Lempipuuhaa on häätää bussissa varatulta paikalta paikanvaltaajat.
En usko ;D mut voimia sinulle
Ihan kohteliaasti pyydän vaan että voitko siirtää tuon laukun. Toimii aina.
NO, kyllä minä nyt ainakin sanon, että pääsiskö istumaan..
Kerran sain kyllä paheksuvia katseita, kun sillä joka siinä laukkuansa piti, oli niitä veskoja enemmänkin.
Mutta niin... ei ne penkit ole laukuille tarkoitettuja. Isojen kassien kanssa voi jäädä bussin keskivälissä olevalle laveammalle paikalle - siis siihen mihin lastenvaunujen kanssa jäädään - jos siinä on tilaa.
Se on niin vaikea sanoa " Hei tulen istumaan. Siirrätkö kassisi pois? "
Vierailija kirjoitti:
No minä kyllä otan reppuni heti syliin, kun bussi alkaa vähänkin täyttyä. Jos itse tulen täyteen bussiin ja jollakin on kassi penkillä, ilmoitan vain, että hei, istuisin tähän. Ei ole ikinä mitään sananvääntöä tullut, sehän on itsestäänselvää että istumapaikka kuuluu sitä tarvitsevalle matkustajalle eikä kassille.
Mutta raivostutteko te sisäisesti raivostuvat siis jo siitä, että se reppu ylipäätään on penkillä? Painavan repun kanssa matkustavana minä kyllä ymmärrän, ettei sitä välttämättä halua ottaa automaattisesti syliin, jos bussissa on muutenkin tilaa.
Hämmentävintä on se, kun näen että bussiin on seuraavalta pysäkiltä tulossa joukko ihmisiä, otan reppuni syliin, ja silti ihmiset seisovat mieluummin kuin istuvat viereeni. Saa aina miettimään, mikäköhän minussa on vikana :D
Itse olen ylipainoinen ja koen tuota samaa. En mitään todella lihava, mutta lihava kuitenkin. Joskus jodelista luin, että ihmiset ei halua mennä lihavan viereen, koska on vähemmän tilaa ja pelkäävät että sen reidet ja kädet koskee itseä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon että siirrätkö vähän reppuas. Ei oo kukaan vielä mussuttanut vastaan.
Samoin. En näe tarpeelliseksi kysellä, että anteeksi,saisiko tähän istua, ottaisitko repun pois, tai olisiko tässä tilaa, koska ei bussissa ole nimettyjä paikkoja etenkään repuille eikä laukuille. Sanon, että otatko reppusi, ja sitten käyn istumaan.
En useinkaan mene istumaan bussissa, jos pitää istua jonkun vieraan vieressä. Menen usein silloin ennemmin vaikka bussin keskiosaan seisomaan, jos siellä on tilaa. Jos sinne alkaa lastenvaunuja tms. tulla, niin sitten menen istumaan. Mutta jos muualta vapautuu paikka tai keskiosa vapautuu uudelleen, menen silloin vapaaseen paikkaan tai takaisin sinne keskiosaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
Sitten sinun tulee seisoa, älä vie kahta paikkaa.
Ei, vaan istua. En kestä, kun ihmiset seisoo käytävällä reppu selässään ja sohii sillä ympäriinsä. Se kankainen kassi voi olla lattialla ja reppu sylissä. Kassin voi aina pestä, sillähän kangaskassin hienoutta perusteellaan.
Eivät kaikki suostu antamaan vieressään olevaa vapaata istumapaikkaa toiselle. Astuin tänään bussiin, joka oli aivan täynnä, mutta etupenkillä istuva henkilö varasi kaksi paikkaa. Kysyin tältä henkilöltä, pääsenkö tähän istumaan, koska bussi on aivan täynnä. Henkilö tuijotti minua, mutta ei tehnyt elettäkään siirtääkseen kassiansa syrjään. Sanoin, että en viitsisi istua lattialle, koska matka on pitkä ja sen jälkeen otin tädin kassista kiinni. Täti kimpaantui tästä eleestä ja sanoi: "älä sinä ala minun kassia nostelemaan, kyllä minä oman kassini nostan". Sanoin tädille, että kiitos paljon, olette todella ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli kysyä onko laukullasikin matkalippu. Toinen ikävyys on kun se laukku vielä on ikkunan puolella. Tämä on sitä suomalaisuutta näköjään vieläkin. Olen eläkeläinen ja minulle paikan tarjoaa toinen eläkeläinen. Nuoremmat eivät ole kohteliaita.
Meilläpä keskellä Saksaa just ne nuoret ovat kohteliaita, mutta keski-ikäiset naiset JA miehet todellakin sitä ikkunanvieruspaikkaa varaavat laukuillaan. Menen siihen viereen sanoen tyynesti, että haluan istua. Joskus on huokailua ja joskus tylyjä katseita, mutta ilmeisesti joku minun asenteessani on auttanut, koska aina olen sen vapaan paikan saanut.
Odotan että se laukku nostetaan pois ja annetaan istuin käyttöön.
Yleensä olen vain osoittanut aikomukseni istua ja laukku on siirretty pois.
Mä oon yleensä kysynyt kiinnostuneena että Miten oot saanu ostettua laukulle lipun? Oon monta kertaa miettiny että oispa kätevä! Yleensä eivät sitten enää viitsi iloista hullua seisottaa.
Maksan aina kaksi lippua ja kassini istuu vieressäni. Sen verran halpaa ostaa tilaa itselleen ja kaverille.
Harmi kun kukaan ei tähän päivään mennessä ole istunut syliini, eikä tivannut pääsyä ikkunan viereen kassini paikalle. En vielä ole päässyt näpäyttämään ;D Missä te uhoojat asutte, ette ainakaan täällä Mansessa. Vai onko se vaan sitä jälkikäteen voimaantumista?