Menet täyteen bussiin ja muutama ihminen pitää laukkua viereisellä paikalla - mitä teet?
Koen aina sisäistä raivoa näitä itsekkäitä mulkeroita kohtaan, mutta en ole koskaan kehdannut kuitenkaan tehdä mitään. Suomalaisena tuppisuuna jään kyräillen seisomaan.
P.s. tänään näin, kun bussiin asuva nainen otti tällainen kahta paikkaa varaavan repun ja nakkasi sen hänen syliinsä. :DDD
Mitä sinä teet?
Mä lupaan tästä eteenpäin toimia ihan samalla tavalla, kuin tuo mun arjen sankarinainen!! xD
Kommentit (243)
Mä kysyn aina että saako tähän istua.. Ja jos istujalla on kuulokkeet korvilla ja silmät kiinni niin tönäisen. Ärsyttää varsinkin invapaikoilla istujat vaikka muuallakin ois tilaa,harvoin antavat itse paikan esim raskaana oleville tai vanhuksille.. Itsellänikin on kepit ja polvituki mutta nousen pois jos joku tsrvik enemmän istumapaikkaa. Kohteliaisuus puuttuu nykykasvatuksesta kokonaan.
Yhden kerran on käynyt niin, ettei ihminen siirrä reppuaan pyydettäessä. Se oli joku koulun retki ja tyyppi oli joku nenäkäs ylemmällä luokalla oleva poika, joka totesi että "mun reppu istuu tässä". No, siirsi se sen sitten kun opettaja käski.
Sen jälkeen julkisissa liikennevälineissä on yleensä riittänyt ihan se, että seisahtuu kohdalle ja katsoo merkitsevästi, joskus on pitänyt pyytää ystävällisesti siirtämään kassiaan, jos henkilö on ollut ajatuksissaan. Minulle ei tuota ongelmaa avata suutani tarvittaessa ja pyytää ystävällisesti, en oleta että kanssaihmiset on aina täydellisen skarppina ja valppaana kassiaan siirtämässä.
"Anteeksi, oliko tässä vapaata?"
Jos istuu raskaana olevien paikalla niin teen näin vaikka perällä olisi tilaa. Olen siis viimeisilläni. Ihmettelen miksi niin moni istuu niille vanhusten ja vaivaisten paikoille, vaikka bussin perällä paljon tyhjiä paikkoja.
Istun laukun päälle. Jos joku ei ymmärrä siirtää laukkuaan niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Asetan pienen, soman ahterini laukun päälle, jos omistaja ei älyä siirtää sitä pois tieltä.
En myöskään siirry edestä, jos joku aikoo jäädä aiemmalla pysäkillä eikä osaa pyytää siirtymään tai osoita muuten jäävänsä pysäkillä pois.
Eli olet törppö tuppisuu, mutta vaadit muita avaamaan suunsa ja pyytämään sinua siirtymään? Kaikkea sitä taas kuulee. Eikö ois kivempi jos yritettäisiin vaan olla kohteliaita ja ymmärtäväisiä toisillemme?
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
Oletko maksanut kaksi paikkaa? Jos et niin sinun tulee seistä tuollaisessa tilanteessa, jossa istuen viet kahden henkilön paikat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuollainen aggressiivisuus tai naaman murjotus hyödyttää? Itse kysyn Hei, voisinko istua tälle paikalle? ja aina on reppu siitä siirtynyt pois.
Kaikilla on mukavampaa, kun kysyy kohteliaasti.
Lähden itse liikkeelle pääteasemalta, jolloin junassa on tyhjää. Varsinkaan talvella reppua ei voi laittaa lattialle, kun se on useimmiten kurainen, se likaantuisi. Pidän reppua viereisellä paikalla, ja jos asemalle tullessa alkaa näyttää ruuhkaiselta niin otan repun syliini. Sen sijaan jos joku istuu repun päälle, niin minä kyllä siitä sanon että mikäs sun kielesi on vienyt kun et osaa paikkaa kysyä ja katoppa vähän mihin istut! Kassissa olevat tavarat voivat hajota ja katson sellaisen kyllä ilkivallaksi. Pitää nyt ihmisellä käytöstapoja olla puolin ja toisin!
Niin pitääkin olla molemmilla puolilla käytöstapoja. Siksi julkisissa otetaan vain se yksi, maksettu paikka ja jätetään muille tilaa. Mulla on onneksi vaimentavat kuulokkeet korvissa ja jos on täyttä niin istun vain penkille. Joskus ärsytti oikein kunnolla tuollainen itsekkyys niin istun penkille. Vääntelehdin siinä hetken kuin jotain olisi alla ja vedin leveän ahterini alta jonkun tavarat lattialle. Ei kauheasti paina jos ei kanssamatkustaja ymmärrä omia velvollisuuksiaan. Jos saan kunnon tappelun aikaiseksi niin adhd:n ja autismin avulla pystyn kiihdyttämään itseni hyvin väkivaltaiseksi niin verbaalisesti kuin fyysisesti tarpeenvaatiessa. Nämä kaksi ovat myös syitä sille, miksi käytän ääniä vaimentavia kuulokkeita.
Niinä kertoina, kun käytän bussia, lähden usein linjan ensimmäiseltä pysäkiltä kyytiin. Bussi on silloin lähes aina tyhjä, joten jos mulla on laukku tai ruokakassi, niin laitan sen viereiselle penkille. Miksi en laittaisi, kun koko bussissa ei ole ketään muuta? Mutta kun bussiin alkaa tulla porukkaa, nappaan laukun pois tai vedän sen itseäni lähemmäksi, ja todellakin nostan sen heti pois, jos joku pysähtyy kohdalle tai muuten ilmaisee, että on istumassa siihen. En tietenkään vie laukullani yhtä ylimääräistä paikkaa. Täydessä bussissa laukku on aina sylissä. Joskus muutaman kerran olen ollut niin väsynyt, että epähuomiossa en ole tajunnut nostaa sitä pois tieltä. Onneksi näinä kertoina on vastaan sattunut epätyypillinen suomalainen, joka on äkäisen tuijottamisen sijaan kysynyt, saako viereen istua. Sitten on itsekin havahtunut että äh, ai niin piti se laukku nostaa pois tieltä.
Mutta on kyllä huvittavaa myös se, miten tyypilliseen suomalaiseen tapaan ihmiset käyttäytyy näissä tilanteissa. Vaikka nostaisin laukun (tai se on ollut sylissä koko ajan) ja se viereinen paikka on tyhjä, niin suomalainen mieluummin jää seisomaan siihen käytävälle kuin ilmeisesti sitten istuu tuntemattoman viereen bussissa. Sitten sinne käytävälle kertyy jonoa, vaikka bussissa on monta käytäväpaikkaa vapaana. Sitten käytävällä pitää tietenkin jättää kunnon hajurako, jolloin koko bussi vaikuttaa olevan täynnä, vaikka ihmisten välissä on paljon "tyhjää". Muutaman kerran oon noussut välipysäkiltä kyytiin ja nähnyt että bussi on ihan täynnä. Sitten sisäänastuessa huomaa että tyhjiä paikkoja on siellä täällä, mutta ihmiset seisoo keskellä käytävää pitäen metrin väliä. Kun pyydät ihmisiä vähän tiivistämään (koska sitä tilaa todellakin on) katsotaan äkäisenä ja ihan kauhistuneena, että todellako on pakko liikkua. Enkä nyt tarkoita, että tarvitsee toisen niskaan hengittää, mutta ihan hyvin voi vähän tiivistää jotta kaikki mahtuu kyytiin - tai istua sen pelottavan tuntemattoman viereen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma: minulla on usein reppu täynnä ostoksia ym ja lisäksi kukkurainen kankainen ostoskassi. Nuo molemmat eivät mahdu syliini enkä myöskään laita kankaisia kasseja tai reppua lattialle kuraantumaan. Siksi varaan kaksi paikkaa ja olen siitä kyllä pahoillani.
MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄÄÄÄÄ, KUN MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄÄÄÄ
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi, oliko tässä vapaata?"
Jos istuu raskaana olevien paikalla niin teen näin vaikka perällä olisi tilaa. Olen siis viimeisilläni. Ihmettelen miksi niin moni istuu niille vanhusten ja vaivaisten paikoille, vaikka bussin perällä paljon tyhjiä paikkoja.
Itsellä on huonot jalat ja tasapaino. Kuski nyhtäsee menemän yleensä ennen kuin ehtii sinne peremmällä. Lisäksi usb paikat ovat etuosassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vain reippaasti kysynyt, että siirtäisitkö kassisi pois. Ei ole kukaan koskaan kieltäytynyt. Ja nämä tyypit ärsyttävät minua niin, että vaikka bussissa olisi ihmisiä jotka pitävät laukkua sylissään, valitsen silti sen kassipaikan. Tuo on vain niin huonoa käytöstä täydessä bussissa, jos et kestä istua kenenkään vieressä niin sitten et varmaan kulje julkisille. Tai jäät jo lähtökohtaisesti itse seisomaan.
Haha, oikein! Hyvä sinä. Alan tekemään samaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyn aina että saako tähän istua.. Ja jos istujalla on kuulokkeet korvilla ja silmät kiinni niin tönäisen. Ärsyttää varsinkin invapaikoilla istujat vaikka muuallakin ois tilaa,harvoin antavat itse paikan esim raskaana oleville tai vanhuksille.. Itsellänikin on kepit ja polvituki mutta nousen pois jos joku tsrvik enemmän istumapaikkaa. Kohteliaisuus puuttuu nykykasvatuksesta kokonaan.
Minäkin jalkavaivaisena (ei näy ulospäin) pyydän, että opettakaa teineillenne että menevät istumaan muualle kuin siihen eteen invapaikoille. Useimmiten teinit istuvat vielä niin, että yksi teini vie 2 paikkaa, vaikka heitä olisi lauma kaveruksia jotka voisivat istua vierekkäin.
Sanon, että "anteeksi, tässä on varmaan vielä vapaa paikka" ja aina henkilö tekee tilaa. Ei kovin vaikeaa avata suuta. On myös ihan ok pitää laukkua tyhjällä paikalla, kunhan siirtää sen tarvittaessa pois.
Vierailija kirjoitti:
On typerä ja itsekäs tommonen ihminen.
Älä muura sano ! Typerykset pitävät laukkujaan viereisellä penkillä. Ja noita typeryksiä riittää. Jos ei ota nyssäkkäänsä pois penkiltä istun sen päälle.
Typerää nuorisoa bussit täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko maksanut kaksi paikkaa? Jos et niin sinun tulee seistä tuollaisessa tilanteessa, jossa istuen viet kahden henkilön paikat.
Jep. On tärkeämpää, että ihmiset joiden joukossa on mahdollisesti kivuista kärsiviä, pääsevät istumaan ja matkustamaan turvallisesti, kuin että jonkun itseriittoisen ä m m ä n kassit eivät kuraannu lattialla. Pitää kyllä olla paha luinnevika, jos oikeasti arvottaa omat ostoskassit ihmisten edelle.
Joo on kyllä järkyttäviä vastauksia. Totta kai kohteliaasti kysytään että "anteeksi, voisinko istua tähän?". Sen pari kertaa kun tämän olen joutunut kysymään, vastaus on ollut "Joo, totta tai!", josta voi kyllä päätellä että ilkeyttään ei olla paikkaa viety vaan juurikin on ehkä uppouduttu omiin juttuihin eikä ole huomattu bussin täyttymistä. Eli passiivisaggressiivisuuteen ei ole mitään perusteita.
Hei haloo nyt aikuiset(?) ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset eivät halua istua viereen vaan mieluummin jäävät seisomaan.
Mä en. Mulla on selkäsairaus. Seisominen aiheuttaa kovia selkäkipuja. Todettu 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seison. En koskaan istu bussissa.
Tää :D onpas täällä läskejä ihmisiä kun pitää yhen paikallismatkan ajaksi päästä istumaan.
Mulla on selkäsairaus. Seisominen pahentaa kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sosiaalista ahdistusta, ja tämän takia julkinen liikenne vaikeaa. Repusta ja takista kehtaan sanoa koska ne on niin selkeää ajattelemattomuutta, mutta nyt olen 7. kuulla raskaana ja kärsin huimauksesta. En ole keksinyt mikä olisi hyvä tapa pyytää paikkaa niiltä liikuntaesteisten paikoilta, kun ihmisillä on kuulokkeet tms uppoutuneet omiin ajatuksiinsa, tuntuu tosi vaivaannuttavalta alkaa kailottaa omia terveystietojaan koko bussin tai metron kuullen
Anteeksi, tarvitsen tämän paikan.
Hei, voisinko saada sen paikan käyttöön?
Voisinko päästä siihen istumaan?
Hei, minun pitäisi päästä istumaan.
Voisinko pyytää sinua antamaan paikan?
Olisiko mahdollista istua siihen paikalle?
Olen aina vain reippaasti kysynyt, että siirtäisitkö kassisi pois. Ei ole kukaan koskaan kieltäytynyt. Ja nämä tyypit ärsyttävät minua niin, että vaikka bussissa olisi ihmisiä jotka pitävät laukkua sylissään, valitsen silti sen kassipaikan. Tuo on vain niin huonoa käytöstä täydessä bussissa, jos et kestä istua kenenkään vieressä niin sitten et varmaan kulje julkisille. Tai jäät jo lähtökohtaisesti itse seisomaan.