Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sitä terveellistä ruokaa, johon ihan kaikilla tulisi olla varaa?

Vierailija
11.12.2023 |

Millaista se on?

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt taas aivan naurettavia mielipiteitä. Kyllä se nyt vain niin on että kyllä ihmisellä pitäisi olla varaa syödä lihaa tai kalaa joka päivä. Ei kukaan pelkillä vihanneksilla ja soijarouhehernekeitolla elä vuosikausia terveenä. Ja miksi ihmeessä pitäisi ostaa vitamiineja, kun pitäisi olla mahdollista että kaikki saavat ne ravinnostaan. Se on se luonnollisin tapa. Ja mitä tulee ylipainoon, niin eiköhän se hankita ihan jollain muulla kuin lihalla ja kalalla.

Okei, maailman pisimpään elävät ihmiset elävät tosin kasvispainotteisesti ja kalaa tai lihaa syödään tyyliin kerran viikossa. Lisäksi ennen oltiin terveempiä ja lihaa syötiin yleensä vain sunnuntaisin, kalaa oli ehkä kesäisin tarjolla. Olet mennyt mainosmiesten metkuun. 

Milloin ennen oltiin terveempiä? Tutustuppa historiaaan j

Tutustupa itse siihen eliniänodotteeseen vähän tarkemmin. Aloita vaikka siitä, että mikä lapsikuolleisuuden merkitys sille on, josko sitten alkaisi vähän raksuttaa.

Voit myös pienessä mielessäsi pohtia hetken sitä, että mitä eroa on elintasosairauksiin ja infektioihin ym akuutteihin vaivoihin kuolemisella. 

Vierailija
102/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt taas aivan naurettavia mielipiteitä. Kyllä se nyt vain niin on että kyllä ihmisellä pitäisi olla varaa syödä lihaa tai kalaa joka päivä. Ei kukaan pelkillä vihanneksilla ja soijarouhehernekeitolla elä vuosikausia terveenä. Ja miksi ihmeessä pitäisi ostaa vitamiineja, kun pitäisi olla mahdollista että kaikki saavat ne ravinnostaan. Se on se luonnollisin tapa. Ja mitä tulee ylipainoon, niin eiköhän se hankita ihan jollain muulla kuin lihalla ja kalalla.

Okei, maailman pisimpään elävät ihmiset elävät tosin kasvispainotteisesti ja kalaa tai lihaa syödään tyyliin kerran viikossa. Lisäksi ennen oltiin terveempiä ja lihaa syötiin yleensä vain sunnuntaisin, kalaa oli ehkä kesäisin tarjolla. Olet mennyt mainosmiesten metkuun. 

Ei pid

Ei ne mitään ymmärrä. Eivät ole ikinä blue zonesta kuulleetkaan. Etelä-eurooppalaiset ja japanilaiset syövät erittäin paljon kasviksia, juureksia etc. - taitavat kiinalaisetkin syödä - niin ja kautta aikojen ovat olleet pitkäikäisiä. Menkää sinne hautuumaille katsomaan niin näette kuinka paljon yli satavuotiaiksi ja sitä vanhemmaksi päässeitä siellä lepää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloi

Mietin jo ja pysyn kannassani. Normaaliin, terveelliseen ja ravitsevaan ruokaan tarvitaan lihaa tai kalaa päivittäin.

Vierailija
104/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset juurekset ovat todella halpoja. Opetelkaa tekemään itse ruokaa. Esimerkiksi hernekeittoa ei todellakaan kannata ostaa tölkissä vaan tee itse, kuivatuista herneistä. Lihan voi korvata soijarouheella. Porkkanoita ja muita kasviksia sekaan. 

Kaali on halpaa. Kaalipata todella hyvää! Raastesalaatit, ihan herkullisia. Halvoista kasviksista voi myös tehdä raastetta ja paistaa kattilassa pehmeiksi. Ihan namia sellaisenaankin, tai esimerkiksi tekee taikinasta niistä täytettyjä taskuja, jotka voi esimerkiksi rasvakeittimessä tai uunissa paistaa rapeiksi. 

Kyllä hyvää ruokaa saa todella halvalla kunhan näkee vaivaa. Unohtakaa valmisruoat (esimerkiksi juuri tölkkihernekeitot) ne on ihan hölmöjen rahastamista. 

Terveisin pienipalkkainen, joka on aina joutunut pärjäämään vähällä. 

PS. Kun kevät tulee, laittakaa jo ajoissa siemenet itämään ja kasvattakaa osan ruoistanne itse parvekkeella. Se on

Millä parvekkeella? 

Vierailija
105/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä kouluruokia ja entisajan ruokia.

Kaalilaatikko, porkkanaraaste, kaurapuuro, linssikeitto, jne.

Vierailija
106/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset juurekset ovat todella halpoja. Opetelkaa tekemään itse ruokaa. Esimerkiksi hernekeittoa ei todellakaan kannata ostaa tölkissä vaan tee itse, kuivatuista herneistä. Lihan voi korvata soijarouheella. Porkkanoita ja muita kasviksia sekaan. 

Kaali on halpaa. Kaalipata todella hyvää! Raastesalaatit, ihan herkullisia. Halvoista kasviksista voi myös tehdä raastetta ja paistaa kattilassa pehmeiksi. Ihan namia sellaisenaankin, tai esimerkiksi tekee taikinasta niistä täytettyjä taskuja, jotka voi esimerkiksi rasvakeittimessä tai uunissa paistaa rapeiksi. 

Kyllä hyvää ruokaa saa todella halvalla kunhan näkee vaivaa. Unohtakaa valmisruoat (esimerkiksi juuri tölkkihernekeitot) ne on ihan hölmöjen rahastamista. 

PS. Kun kevät tulee, laittakaa jo ajoissa siemenet itämään ja k

Se luulee että kaikki elää itsemurhakuutiossa.

Vierailija
107/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ennen oltiin terveempiä? Tutustuppa historiaaan j

Okei :D:D Et siis ymmärrä miksi ihmisten elinikä on pidentynyt. 

Vierailija
108/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo tämän päivän katukuvassa olevia nuoria ja vähän vanhempiakin ihmisiä, niin normaalipainoisia ei enää käytännössä näy missään, kun vertaa esim. 70-80 luvun porukoita. On lauma sähköskooteilla ja julkisilla kulkevia säkkejä, jotka ahtavat sisäänsä ravintoköyhää=prosessoitua sontaa tupla-XXL perhepakkauksista. Lopun ajan makaavat siellä omissa koloissaan älyluurien ja nettisarjojen parissa, ohessa sitten tietenkin se XXL kokis ja sipsipussi, joka vedetään kertaistumalta. Näille ei mene perille sanoma terveellisestä ja edullisesta ravinnosta, joka pitäisi itse valmistaa alusta lähtien. Hakeutuvat sairaseläkkeelle hyvinkin aikaisin TULE-tai nk. "mielenterveysongelmien" vuoksi, jotka pääosin oikeasti johtuvat puhtaasti liikkumattomuudesta, ylipainosta ja roskaruuasta.

Vierailija
109/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa. Hedelmät, tuoreet vihannekset, leipä, juusto ja vähärasvainen liha, kuten myös välipalat jäävät pois, jos tarpeeksi tiukille vetää. Kattilallinen puuroa / makaronia / hernekeittoa päivässä, tai paistetut perunat.

Tekosyitä tekosyitä.. Appelsiinit, kaali, perunat, porkkanat, lanttu, kokonainen liha jne. eivät paljoa maksa. Toki se vaatii vaivaa, että tekee itse ruoan. Sitä aikaa luulisi tosin olevan niillä joilla rahat on vähissä. 

Mistä se aika tulee? Itse olen ainakin kahdeksan tuntia päivässä töissä + työmatkat. Teen kyllä kaikki perheemme ruoat itse, mutta ihmettelen vaan tuota aikajuttua.

Itse olen perheetön, mutta en minäkään jaksa joka päivä runkata joidenkin juuresten kanssa. Mä ostelen niitä halpoja, jatkuvasti tarjouksessa olevia juureksia isoissa pusseissa ja pilkon niitä pakkaseen.

Esimerkiksi ison kaalin kun pilkkoo ja pakastaa, ei sitä tarvitse enää erikseen keittää kaalilaatikkoa varten kuten tuoreena, vaan se on tarpeeksi pehmennyt jo pakkasessa. Sama pätee esimerkiksi perunaan. Ja muihinkin juureksiin. Kaikki kasvikset pehmenee pakkasessa nopeasti käytettäväksi. 

Näin ollen ei ruoan hauduttamista tarvitse odottaa tuntitolkulla. Otat vaan pakkasesta juurekset sulamaan, aikaa menee ainoastaan mahdollisen lihan paistamiseen ja sehän ei kauaa kestä. 

Sörsselit isoon uunivuokaan ja puolitoista tuntia niin ruoka valmis. Siitä syö isompikin sakki useamman kerran.

Vierailija
110/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Kun kevät tulee, laittakaa jo ajoissa siemenet itämään ja k

Meinaatko ettei onnistu ilman parveketta?

Vierailija
111/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vispipuuro puolukoista, sokerista ja mannaryyneistä lähes ilmaista välipalaa. 

On tuo parempi kuin jäätelö varsinkin jos löytää tummaa mannaryyniä.

Tai perinteisesti voi tehdä ruispuolukkapuuroa myös.

Vierailija
112/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa. Hedelmät, tuoreet vihannekset, leipä, juusto ja vähärasvainen liha, kuten myös välipalat jäävät pois, jos tarpeeksi tiukille vetää. Kattilallinen puuroa / makaronia / hernekeittoa päivässä, tai paistetut perunat.

Tekosyitä tekosyitä.. Appelsiinit, kaali, perunat, porkkanat, lanttu, kokonainen liha jne. eivät paljoa maksa. Toki se vaatii vaivaa, että tekee itse ruoan. Sitä aikaa luulisi tosin olevan niillä joilla rahat on vähissä. 

Mistä se aika tulee? Itse olen ainakin kahdeksan tuntia päivässä töissä + työmatkat. Teen kyllä kaikki perheemme ruoat itse, mutta ihmettelen vaan tuota aikajuttua.

Itse olen perheetön, mutta en minäkään jaksa joka päivä runkata joidenkin juuresten k

Hyvä vinkki, Keittojuurekset kannattaisi tehdä itse noin, ehkä vaan sipulin pilkkoo tuoreena. Ja kun keittojen tekoon oppii, niihin koukuttuu. Todella hyvää arkista ja täyttävää evästä pelkästään kasvissosekeittoja, jolla voi helposti onnistua karistamaan myös kiloja.

Arvostaisin myös näitä tarjousjuurespusseja. Jos ei saa syötyä tuoreita vihanneksia niin noista sitten tekee jotain. Raastinrauta on toki myös kätevä ja raaste öljyetikkakastikkeen kanssa maistuu hyvältä, ei maksa paljoakaan.

Soijarouhetta ja kuivia papuja (etnomarkettien kilon pussit halpoja) suositan kokeilemaan, parhaan makuisia monen mielestä kikherneet joista voi tehdä leivän päälle hummus-tahnaa. Noilla korvaa helposti lihan. Samaisista kaupoista voi löytää yllättävän hyviä tarjouksia mm mausteista ja säilykkeistä.

Vierailija
113/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lantturaaste rusinoilla, kuka muistaa? Ja kumiperunat? Näin oli meillä 70-lukulaisilla kouluissa. Nykyään kouluissa on jopa pitsaa ja kaikkea muuta hömppäruokaa. Ilmankos kulutusjuhlat loppuu. Ei tällainen touhu vaan voi jatkua, vaikka se niin kivaa kaikkien mielestä olisikin. 

Vierailija
114/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lantturaaste rusinoilla, kuka muistaa? Ja kumiperunat? Näin oli meillä 70-lukulaisilla kouluissa. Nykyään kouluissa on jopa pitsaa ja kaikkea muuta hömppäruokaa. Ilmankos kulutusjuhlat loppuu. Ei tällainen touhu vaan voi jatkua, vaikka se niin kivaa kaikkien mielestä olisikin. 

Olen käynyt koulua 70- ja 80-luvuilla, mutta en ole syönyt mitään lantturaastetta rusinoilla. Ja mitä ovat kumiperunat?

Vierailija
115/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suurin huomionarvoisin asia on miten jokainen ruokailu tulisi olla joku herkutteluhetki. Ei ihme että nuoret ja vähän vanhemmatkin ovat läskejä. 

Vierailija
116/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähärasvaiset jauheliha ja juusto, ei ne halvat rasvaiset juusto ja jauheliha 20 prossaa. Ei muuten työttömän peruspäivärahalla osteta!!

Margariini.

Kevytmaito. laktoositon maito yms

Mehu lapsille.

Vihannekset ja hedelmät

Leipä monipuolisesti myös gluteeniton

Vierailija
117/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tämän yhden urpon kenkien hinta nousee ihan eksponentiaalisesti. Jos ehdotan saksanpähkinöitä köyhän ruokavalioon, niin kohtapa hän tarvitsee jo 600 euron saapikkaat. 

Näinhän se käy ihmisillä. Koko ajan pitäisi saada enemmän. Jos saa ne pähkinät, seuraavaksi pitää saada lohta. Kirppis kengät ei käy, pitää olla uudet. Kun kaikilla muillakin on.

Vierailija
118/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just euron päivät cittarissa, 2kg porkkanaa, lanttua ja kaikenmaailman kasvispussia eurolla. 

Minusta iso ongelma näissä hintavertailuissa ja jutuissa "Viikon ruoat xx eurolla!" on se, että ajatellaan ihmisen syövän päivässä 1-2 lämmintä ateriaa ja siinä se. En tiedä olenko jotenkin viallinen, mutta jos vetäisin aamusta iltaan kaalia, naurista ja sipulia, niin metaanipäästöt olisivat aikamoiset. Tykkään siis käyttää noita ruoanlaitossa, mutta ainakin meillä leijonanosan ruokalaskusta vievät maito, piimä, jogurtti, juusto, leikkeleet, margariini, leipä ja

Minusta juusto ja leikkeleet ovat nimenomaan turhaa ja kallista naposteltavaa. En ostanut niitä ikinä kun tulot olivat pienet.

Vierailija
119/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaista lihaa pitäisi raudan saannin takia pystyä ostamaan edes sillloin tällöin. Kaalit, pavut yms. ei korvaa lihasta saatavaa hemirautaa. 

Maksapihvit, munuaiset, veri josta valmistetaan verilätyt.. olivat ennen huokeaa ja raudan- ja B-vitamiinien tarpeen täyttävää ruokaa. Nykyään ei näitä tarjota missään eikä juuri kaupoissakaan myydä. Ilmeisesti siksi, että kukaan ei osta. Vaikka olisivat edullisiakin. Minkäs teet.

Vierailija
120/188 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumukiisseli, riisipuuro, letut, itsetehdyt sämpylät, vispipuuro, pinaattiletut siinä vähän välipaloja 

uunijuurekset vähän öljyä ja chiliä tai valkosipulia lisäksi edullista maustamatonta jogurttia dipiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme