Henri Alen haluaisi palkata vakituisia kokoaikaisia työntekijöitä mutta työntekijät eivät halua sitoutua
Ravintola-alalta lähti korona-aikana noin 15 000 ihmistä muihin hommiin. Hän sanoo ymmärtävänsä heitä hyvin: on pakko elättää itsensä ja perheensä ja jos näkymät ovat huonot, silloin vaihdetaan alaa. Näin kävi Alénin omissakin ravintoloissa.
Alan koulut eivät ole pystyneet kouluttamaan tarvetta vastaavaa vauhtia uusia tilalle, eikä sitä paitsi koulun penkiltä tälle alalle tulla valmiina pakettina vaan tarvitaan kokemusta
Suomalaisen ravintolakulttuurin gastronominen kehityskin otti takapakkia, koska ammattitaitoa hävisi niin paljon. Alén veikkaa, että menee vähintään viisi vuotta ennen kuin Suomessa aletaan olla ammattitaidollisesti siinä pisteessä, missä oltiin ennen. Ja se näkyy kaikessa.
Ravintoloiden elinvoimaan vaikuttaa myös kaupunkikulttuuri ja Alénia huolestuttaakin Helsingin keskustan näivettyminen. Asumisen kalleus on tehnyt sen, että ravintoloiden suurkuluttajilla nuorilla aikuisilla ei ole varaa asua kaupungin ytimessä eikä myöskään ravintolatyöntekijöillä.
Palvelualojen ammattiliitto PAM pitää suurena ongelmana, ettei alalla ole antaa työntekijöille täysiä työtunteja niin, että palkalla tulisi toimeen. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2021 majoitus- ja ravintola-alalla alkaneista työsuhteista yli 50 prosenttia oli osa-aikaisia.
Alén näkee asian aivan toisin.
Itse toivoisin, että voisin tehdä aina pelkästään vakituisia eikä mitään pätkätuntisopimuksia. Mikään ei ole pahempaa kuin se, että ihmiset vaihtuvat koko ajan.
Hänen kokemuksensa mukaan moni ravintola-alalla työskentelevä ei halua vakinaista työpaikkaa tai tehdä täyttä päivää. Vapaa-ajan merkitys on aivan toista kuin ennen vanhaan.
Moni ei tiedä, mitä haluaa tehdä puolen vuoden tai vuoden päästä siksi ei haluta sitoutua työpaikkaan ja -yhteisöön. He haluavat olla töissä silloin, kun heille sopii.
Moni nuori myös opiskelee työn ohessa alalle tai tai vähän varttuneempi hakee jatkokoulutuksesta lisää osaamista. Hekään eivät halua tehdä täysiä työtunteja.
RAVINTOLOITSIJALLE tilanne on ongelmallinen.
Jos et saa rakennettua hyvää, sitoutunutta tiimiä, et pysty tekemään hyvää tuotetta. Silloin sinulla käy vain ihmisiä töissä, mutta se ei riitä, jos haluat olla paras, Alén kuvailee.
On puhuttu paljon eri alojen veto- ja pitovoimasta ja siinä hyvä palkka näyttelee isoa roolia. Alén on nähnyt, ettei palkkataso ei ole ratkaiseva tekijä.
Liksa ei riitä pitämään ketään hommissa. Jos homma ei maistu, on ihan sama mikä palkka on. Jos ihminen on tyytymätön, hän lähtee palkankorotuksesta huolimatta yleensä kuukauden päästä kuitenkin pois.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tämä loppuu pian.
Jokainen on joko tehtävä töitä tai oltava työtön pienemmällä tuella, kunnes menettää oikeuden ja putoaa toimeentulolle.
Eli jatkossa jos tekee töitä edes tunnin viikossa ei saa enää minkäänlaisia tukia ja avustuksia. Olet sen työn palkan varassa.
Semmoset narsisti fantasiat sieltä.
Sä haaveilet suomen valtion lakkauttamisesta, olet vaan niin surkeasti koulutettu ettet ymmärrä mitä kirjoitat. :' D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henrin kuulostaa ihan järkeviltä. Eikö pamin jäsenten toiveissa olekaan täydet tunnit vakituisessa työsuhteessa?
On, siitä vaan kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat hakemaan Henri Alenin ravintoloihin, kokoaikatyötä tarjolla kaikille.
Ei varmastikaan ole kaikille töitä tarjolla, mutta toistaiseksi voimassaoleva kokoaikainen työsuhde ei näyttäisi houkuttelevan riittävästi edes niitä onnekkaita joille työtä tarjotaan.
Mua kiusattiin kokkikoulun työharjoitteluissa. Lopulta olin kyllä alalla kaksi vuotta ja vaihdoin pois. Jännä nähdä mitä alalle käy kun osa-aikatyöstä tehdään mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan palkka ja työolot on ok niin tulijoita löytyy varmasti!
Tulijoita löytyy mutta työntekijöiden vaihtuvuus on se ongelma.
Työntekijöiden vaihtuvuuteen voi vaikuttaa parhaiten työnantaja itse. Työ ei ole yksilölle liian kuormittavaa, työilmapiiri on hyvä, palkka ja edut kohdillaan. Tärkeintä on että johtaminen toimii. Eli katse ensimmäiseksi peiliin, jos vaihtuvuus on suurta.
"Jos homma ei maistu, on ihan sama mikä palkka on. Jos ihminen on tyytymätön, hän lähtee palkankorotuksesta huolimatta yleensä kuukauden päästä kuitenkin pois."
Silloin kannattaa narsistin jatkaa itsensä ihastelua peilistä
Kokkaaminen on yksitoikkoista ja nopeatempoista suorittavaa työtä. Monet amiksen kokkiopiskelijoista ovat siellä, koska eivät mitään muuta keksineet.
On toki olemassa kokkeja, joilla on suuri ammattiylpeys ja ovat hyviä työssään, mutta heille olisi muutakin työtä tarjolla; nuoruuden päätöksiä ei vain lähdetä enää purkamaan, vaan ollaan eläkkeelle asti työpaikassa, missä moni muu voi olla lusmu tai johtaminen surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on joko tehtävä töitä tai oltava työtön pienemmällä tuella, kunnes menettää oikeuden ja putoaa toimeentulolle.
Eli jatkossa jos tekee töitä edes tunnin viikossa ei saa enää minkäänlaisia tukia ja avustuksia. Olet sen työn palkan varassa.
Sä haaveilet suomen valtion lakkauttamisesta, olet vaan niin surkeasti koulutettu ettet ymmärrä mitä kirjoitat. :' D
Hallitusohjelma. Suosittelen lukemaan sen.
Ihan oikeassa siis tuo on. Teille lusmuille koittaa vaikeat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijä on tyytymätön Aleniin ja lähtee pois, niin Alenin pitää muuttua.
Ei ravintolat, tai mitkään yritykset nyt niin voi toimia, että pelisääntöjä ei ole. Ja sehän näillä tyytymättömillä on taustalla. Pelisääntöjä ei noudateta ja haluttaisiin tehdä jotain muuta kuin sitä itse työtä. Ei siellä ravintolassakaan ne annokset itse itseään valmista. Ja en väitä etteikö niiden tekeminen toisinaan olisi aika paskaa, mutta se työ nyt vain täytyy tehdä. Muuten ei ole niitä ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henrin kuulostaa ihan järkeviltä. Eikö pamin jäsenten toiveissa olekaan täydet tunnit vakituisessa työsuhteessa?
On, siitä vaan kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat hakemaan Henri Alenin ravintoloihin, kokoaikatyötä tarjolla kaikille.
Mistä nämä ilmoitukset löytää?
Naisille todella huono ala. Miehet ihailevat itseään ja toisiaan, selittävät miten kaikki huippukokit ovat miehiä. Tämän mielikuvan ovat luoneet tv-ohjelmat, jotka nekin ovat miesten tekemiä. Naiset nähdään palvelijoina ja kohtelu on sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Kokkaaminen on yksitoikkoista ja nopeatempoista suorittavaa työtä. Monet amiksen kokkiopiskelijoista ovat siellä, koska eivät mitään muuta keksineet.
On toki olemassa kokkeja, joilla on suuri ammattiylpeys ja ovat hyviä työssään, mutta heille olisi muutakin työtä tarjolla; nuoruuden päätöksiä ei vain lähdetä enää purkamaan, vaan ollaan eläkkeelle asti työpaikassa, missä moni muu voi olla lusmu tai johtaminen surkeaa.
Kyllä juuri näin. Yksitoikkoista, nopeatempoista, välillä on kuuma, toisinaan seisominen ottaa selkään ja lista on periaatteessa loputon. Kyllähän sitä itse kukin mieluummin makaisi Ibizalla bisse kourassa, kuin vääntäisi karitsan paahtopaisteja lautasille. Mutta kun se työ pitää nyt vain tehdä. Only in Finland on sellainen mentaliteetti, että jos en tykkää paiskia hommia, niin voin jäädä kotiinkin. Sen pitää jatkossa muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitusohjelma. Suosittelen lukemaan sen.
Ihan oikeassa siis tuo on. Teille lusmuille koittaa vaikeat ajat.
Se on hienoa, kun kenelläkään ei ole varaa palveluihin, eikä oikeastaan mihinkään, niin menee yrityksetkin konkurssiin ja sitten ollaan lamassa.
Tulee vaikeat ajat sinullekkin
Ravintola-alalla työskenteleviltä olen kuullut, ettei yli 40-vuotiaita kokkeja juuri löydy. Ala on niin raskas, palkka huono ja työajat iltoja ja viikonloppuja. Perheelliselle huono yhdistelmä.
Helsingin keskusta hiljenee. Liian kallis ja pieni uusille asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ravintolat, tai mitkään yritykset nyt niin voi toimia, että pelisääntöjä ei ole. Ja sehän näillä tyytymättömillä on taustalla. Pelisääntöjä ei noudateta ja haluttaisiin tehdä jotain muuta kuin sitä itse työtä. Ei siellä ravintolassakaan ne annokset itse itseään valmista. Ja en väitä etteikö niiden tekeminen toisinaan olisi aika paskaa, mutta se työ nyt vain täytyy tehdä. Muuten ei ole niitä ravintoloita.
Niin, sitten ei ole niitä ravintoloita. Aika simppeliä. Jos silti haluaa ravintolaruokaa, ihan varmasti sitä saa, jos pitoa riittää. Ei voi päättää muiden puolesta mitä heidän täytyy tai ei täydy tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitten ei ole niitä ravintoloita. Aika simppeliä. Jos silti haluaa ravintolaruokaa, ihan varmasti sitä saa, jos pitoa riittää. Ei voi päättää muiden puolesta mitä heidän täytyy tai ei täydy tehdä.
Teen jatkossakin ravintolatason ruokaa kotonani ja kalastan itse kalani, koska kala on kaupassa todella kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin. Yksitoikkoista, nopeatempoista, välillä on kuuma, toisinaan seisominen ottaa selkään ja lista on periaatteessa loputon. Kyllähän sitä itse kukin mieluummin makaisi Ibizalla bisse kourassa, kuin vääntäisi karitsan paahtopaisteja lautasille. Mutta kun se työ pitää nyt vain tehdä. Only in Finland on sellainen mentaliteetti, että jos en tykkää paiskia hommia, niin voin jäädä kotiinkin. Sen pitää jatkossa muuttua.
Mikset mene tekemään, jos se työ pitää tehdä?
Muistaakseni hallitusohjelman puolustajat on muutenkin sitä mieltä, ettei pienituloisten kuulu asua pk-seudulla. Harmi vaan, ravintola-alan matalapalkkaisista työpaikoistakin valtaosa on siellä.
Eli onko pienituloisilla oikeutta asua Helsingissä vai ei? Jos ei, pitää hyväksyä ettei ravintolat löydä vakituista henkilökuntaa.
Eikö Henrin silmät avautuneet? Mistähän se mahtaisi kertoa että ihmiset eivät palanneet ravintola-alalle koronan jälkeen. Niinpä.
Jokaikinen kerta kun olen erehtynyt tekemään toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, asiat ovat alkaneet menemään huonompaan suuntaan. Sitten ihmetellään, kun irtisanoudun enkä suostu tekemään enää edes keikkaa saati asioimaan koko ravintolassa. Yksi idiootti laittaa yhä tuu käymään viestejä yli vuoden jälkeen. En todellakaan ole menossa, koska tiedän puskaradion kautta tasan tarkkaan, mitä on meneillään, ja se on sitä samaa, jonka takia lähdin.
Eräs toinen paikka lopetti kokonaan, enkä voi sanoa surreeni. Pikemminkin iloitsin, kun taas yksi orjuuttaja poistui työmarkkinoilta.
Lafka kiinni jos ei kannata!