Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on hylkäämässä vanhukset-lapset hoitavat jatkossa

Vierailija
10.12.2023 |

Ikäihmisten hoivavastuu siirtyy yhteiskunnalta yhä enemmän perheille. Päivystykset pysyvät ruuhkaisina.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010018756.html

Kommentit (527)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän intervallihoitoa on edelleen. Aikaisempaan verrattuna vain hoitajia nykyisin esim. kotihoidossa on aikaisempaa vähemmän samoin tehostettuja asumispalvelupaikkoja, mutta heikkokuntoisia vanhuksia entistä enemmän.

Mutta niitä intervallihoitopaikkoja on liian vähän tarpeeseen nähden. Sen vuoksi vanhukset, jotka eivät tarvitse sairaanhoitoa, jumittuvat terveydenhuollon päivystyksiin. Tai vaikka tulosyynä olisikin ollut esimerkiksi virtsatieinfektio, diagnoosin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen voisi siirtyä intervallihoitopaikkaan, jos sekavuuden vuoksi ei voi olla yksin kotona. 

Ihan kaikkia jatkohoitopaikkoja on tarpeeseen nähden liian vähän. Ne on aikaisemmasta jopa vähentyneet, tarve sen sijaan päinvastoin kasvanut.

Näinhän se on. Muistan, kun aikoinaan laitoshoidon sijasta pyrittiin saamaan kaikki vähänkään kynnellekykenevät kotihoitoon. Koski niin vanhustenhoitoa kuin psykiatrista laitoshoitoakin. Ideana alussa ihan hyvä. Ongelma vaan oli, ettei avohoidon resursseja lisätty siinä määrin kuin olisi ollut tarpeellista. Psykan puolella iskettiin resepti kouraan ja sanottiin, että koitahan pärjätä. Vanhustenhuollossa ei ollut edes reseptiä, mutta muuten sama juttu. Avohoito on ajatuksena hyvä, mutta jos se on synonyymi hoidotta jättämiselle tai riittämättömälle hoidolle, sitten se on huono.

Vierailija
82/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Ihmiset kuolee koska ei saa apua päivystyksissä kun ne on muuttuneet hoivakodeiksi? Ja missä välissä ja millä energialla omat vanhemmat hoidetaan kun osan pitää käydä jopa kahdessa työssä että saa laskut maksettua? Mihin Suomen rahat menee kun ei riitä vanhuksille?

Förutom en enorm byråkrati som kostar skjortan, glömde de som nu är gamla att spara pension åt sig, samt att tillverka betalare. Nu skall de ogjorda barnen jobba häckarna av sig för att tacka de som enligt sig själva byggde Finland.

Synd att man som utsetts till betalare, inte ser fosterlandsbyggare, utan bara en mängd gammalt folk som närmast tog för sig och nu fortsätter med sin ovana.

Undrar någon varför bildade flyr Finland?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakainsiirretään lapsille näitten 40-50 luvulla syntyneiden kultalusikkasukupolvi. Me heidän lapsensa olemme eniten kärsineet, nyt vielä tämä😡

No kerropa lisää teidän "kärsimyksistä".

Vierailija
84/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee jee. Palkastani menee melkein 25% eläkemaksuja, omia lapsia ei ole varaa hankkia, itse en luultavasti tule ikinä pääsemään eläkkeelle, tai aikaisintaan seiskavitosena. Ja nyt pitäisi vielä alkaa omaishoitajaksi?

Kusetusta. Vanhukset menköön töihin.

Olet varmaankin yrittäjä koska kukaan ei maksa 25% eläkemaksuja, ne on päälle 7% palkasta ensivuonnakin

Kyllä siitä palkasta menee se 25 % eläkemaksuja, loppuosan vain maksaa työnantaja. Tätä ihmiset ei yleensä ymmärrä, että työnantajalta menevä osuus on työnantajan näkökulmasta osa palkkaa ja työntekijästä koituvia kuluja. Jos maksu olisi pienemmät, voisi työntekijän saama palkka olla suurempi.

Ei siitä TES minimistä makseta senttiäkään ylimääräistä vaikka työnantajan maksu olisi 0.

Vierailija
85/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halua voisi olla lisätä sitä avohoitoa ja erityisesti kotihoitoa. Niitä työntekijöitä jotka haluaa työskennellä kotihoidossa ei vain tahdo löytyä. Enkä usko että siihen tulee kovin nopeasti muutosta. Toki kun pulaa on kaikesta jatkohoidosta ei riittävästi löydy työntekijöitä jolla lisättäisiin sitä intervallihoitoa tai tehostettua asumispalvelua tai esim. perusterveydenhuollon osastohoitoa.

Vierailija
86/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen politiikka ja sote päätökset menevät täysin ristiin. 

Jos ansiosidonnaista, asumistukea ja soviteltua päivärahaa leikataan niin ei täällä kukaan rupea ilmaiseksi vapaa-ajalla ketään hoitamaan ja auttamaan. 

Puhu omasta puolesta vaan.Ja kaikki ei olekaan tukiluuserita.

Vierailija
87/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt itsestään selvyytenä että minä ja lapseni hoidamme vanhempani. Olen tähän henkisesti valmis ja varautunut. Perheestä pidetään huolta. 

Vierailija
88/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee jee. Palkastani menee melkein 25% eläkemaksuja, omia lapsia ei ole varaa hankkia, itse en luultavasti tule ikinä pääsemään eläkkeelle, tai aikaisintaan seiskavitosena. Ja nyt pitäisi vielä alkaa omaishoitajaksi?

Olet varmaankin yrittäjä koska kukaan ei maksa 25% eläkemaksuja, ne on päälle 7% palkasta ensivuonnakin

Kyllä siitä palkasta menee se 25 % eläkemaksuja, loppuosan vain maksaa työnantaja. Tätä ihmiset ei yleensä ymmärrä, että työnantajalta menevä osuus on työnantajan näkökulmasta osa palkkaa ja työntekijästä koituvia kuluja. Jos maksu olisi pienemmät, voisi työntekijän saama palkka olla suurempi.

Ei siitä TES minimistä makseta

Kan du tänka så långt, att TES minimum skulle vara högre? Facken lämnar inte en cent outmätt.

Vierailija
89/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mille perheille siirtyy? Mulle ei ainakaan siirry mitään. Pahansisuista väkivaltaista vanhusta tuskin kukaan ottaa vastuulleen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halua voisi olla lisätä sitä avohoitoa ja erityisesti kotihoitoa. Niitä työntekijöitä jotka haluaa työskennellä kotihoidossa ei vain tahdo löytyä. Enkä usko että siihen tulee kovin nopeasti muutosta. Toki kun pulaa on kaikesta jatkohoidosta ei riittävästi löydy työntekijöitä jolla lisättäisiin sitä intervallihoitoa tai tehostettua asumispalvelua tai esim. perusterveydenhuollon osastohoitoa.

Mä olen aika usein miettinyt, mistä tämä johtuu. Tosin mulle jo nuorena sairaanhoitajana kasarilla sanottiin (olin ollut kotisairaanhoidossa ja sitten vanhainkodissa töissä), että mun koulutukseni menee kyllä ihan hukkaan, jos jään sinne mummoja ja pappoja hoitamaan. Eli jo silloin asenne oli vähän se, että vanhustenhoitoon nyt ei ainakaan kannata jämähtää. Niinpä mäkin lähdin sieltä erikoissairaanhoidon puolelle. 

Maailma on muuttunut paljon näinä vuosikymmeninä ja voi olla, että nykyisin eri ikäiset ovat vähemmän toistensa kanssa tekemisissä kuin ennen. Tenit jäävät mieluummin kotiin kuin lähtevät mukaan mummolaan. Sukujuhliakaan ei pahemmin vietetä. Yhteisiä jouluja jne. Vanhukset ovat outoja ja ehkä jollain tavalla vähän pelottaviakin. Ja ainakin se on satavarmaa, että niiden seurassa on teinin mielestä tylsää. Puhuvat asioista, jotka tapahtuivat kauan ennenkuin teini oli vielä edes pilkkeenä isänsä silmäkulmassa. Puhuvat ihmisistä, joista teinillä ei ole hajuakaan, ketä nämä olivat. Jos jotain tuoreempaa asiaa koittaa ottaa puheeksi, niin loppputulos on aina se, että kyllä vaan ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Isovanhemmisa saattaa olla ihan kivat lapsuusmuistot, mutta sitten tilanne muuttuu, kun isovanhemmat muuttuvat raihnaisiksi. Kenties kärttyisiksikin. Itsepäisemmiksi. 

Yksi takuuvarma asia mielestäni on se, että jo vuosia on ollut kummallinen lähihoitajien mollaamis- ja halveksuntamentaliteetti. Että on luuseri, jos opiskelee lähihoitajaksi ja vieläpä vanhustenhoitoon. Eikös nyt mihinkään parempaan pysty kuin vanhusten vaippoja vaihtamaan, häh? Kun mä kasarilla opiskelin sairaanhoitajaksi, ei ollut mitään hävettävää, jos oli apuhoitaja/perushoitaja. Ei ole mikään ihme, jos tuo koulutus ja työ ei oikein motivoi nuoria. Vielä, kun tähän lisää sen, millaista somen mukaan hyvän elämän pitäisi olla, hoivatyö vanhustenhoidossa on siitä elämästä yhtä kaukana kuin itä on lännestä.

Vierailija
91/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihan yleinen arvstuksen puute joka saa ihmiset hakeutumaan muualle kuin vanhustenhoitoon. Se arvostuksen puute näkyy ihan jo siinä että niitä omia vanhempia ei haluta hoitaa vaan halutaan että heidät hoitaa joku muu.

Eikä meillä muutenkaan oikeastaan osata arvostaa kenenkään toisen tekemää työtä. Ei ne vanhukset arvosta yhtään sen enempää niitä nuoria kuin päinvastoinkaan. Eniten se arvostuksen puute toisia kohtaan näkyy alemmissa sosiaaliluokissa jotka taas useinkin eniten tarvitsisi niitä sote palveluita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt itsestään selvyytenä että minä ja lapseni hoidamme vanhempani. Olen tähän henkisesti valmis ja varautunut. Perheestä pidetään huolta. 

Ovatko lapsesi myös varautuneet siihen, että eivät koskaan muuta kovin kauas isovanhemmistaan? Jos saavat hyvän työtarjouksen jostain ulkomailta, kieltäytyvät työtarjouksesta? Olet myös varautunut siihen, että vaikka olisit itse fyysisesti huonommassa kunnossa ja sairaampi kuin vanhempasi, silti hoidat vanhempasi? Säästäjä ja sijoituksiakin on niin paljon, että pystyisit olemaan kenties 10 vuottakin pois työelämästä?

Mä ymmärrän hyvin sun ajattelutavan, mutta vain omalta kohdaltasi. En lastesi kohdalla, koska lapsillasi on oikeus päättää omasta elämästään ja tehdä omaa elämäänsä koskevat ratkaisut itse. Mun mielestä on kohtuuton taakka nuorelle, jos  hänen pitää valita niin ammatinsa, puolisonsa kuin työpaikkansa sen mukaan, missä isovanhempansa haluavat asua. 

Pyrin itsekin hoitamaan vanhempani loppuun asti, mutta se ei kyllä onnistu ilman ulkopuolista apua. Jos pystyisin tekemään vielä hoitajan töitä, olisin varmasti tekemässä hoitajan töitä. Vähintäänkin keikkahommia oman työni ohella. Nivelreumani ja moninivelrikkoni vuoksi en kuitenkaan pysty. Osa sairaanhoidollisista hommista toki onnistuu oikein hyvin, mutta jo pelkästään sängystä nostaminen saatika sitten suihkuun vieminen ei ole enää asia, johon kykenisin oman terveyteni puolesta. Äidilleni joudun joka kerta sanomaan, kun lähden taluttamaan häntä jonnekin, että hänen pitää ihan itse pitää musta tukevasti kiinni. Mä yritän pysyä itse pystyssä ja jos hän alkaa kaatumaan, sitten hän roikkuu vaan mun käsipuolessani ja jos hyvin käy, pysytään pystyssä, ja jos huonosti käy, kaadutaan molemmat, mutta vähän hitaammin ja pehmeämmin. En mä pysty mitenkään estämään hänen kaatumistaan, jos hän ei itse pidä kunnolla kiinni. 

Vierailija
93/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi ei hoitanut omia vanhempiaan eikä puolison vanhempia eikä lapsenlapsia. 

Anoppi on aina ollut tarkka oman asuntonsa ja uuden kesämökkinsä siivouksesta.

Rakentanut omakotitalon mitä remontoinut, uuden kesämökin, matkustellut. 

En kyllä todellakaan tule häntä hoitamaan. Ostakoot kodin siivouksensa ja mökin. 

Vierailija
94/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi ei hoitanut omia vanhempiaan eikä puolison vanhempia eikä lapsenlapsia. 

Anoppi on aina ollut tarkka oman asuntonsa ja uuden kesämökkinsä siivouksesta.

Rakentanut omakotitalon mitä remontoinut, uuden kesämökin, matkustellut. 

En kyllä todellakaan tule häntä hoitamaan. Ostakoot kodin siivouksensa ja mökin. 

Anoppi sanoi vielä, että ei hän voi muita auttaa, hän käy töissä ja  oma asunto siivottavana.

Vierailija
95/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä TES minimistä makseta

Mutta se TES-minimi olisi korkeampi.

Vierailija
96/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhusten määrä jatkuvasti lisääntyy, niin onhan se selvä että rahat loppuu jossain vaiheessa. Vanhusten lisääntyminen pitäisi olla sekä matemaattisesti, että biologisesti mahdotonta. Mutta ihme kyllä tässäkin negatiivisessa kehityksessä suomi on onnistunut taas erinomaisesti ja onnistuu kaataamaan jopa luonnontieteen perusteet. Suomi on tyrinyt maksimaalisesti niin talouden kuin väestöpolitiikankin.

Vierailija
97/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Ihmiset kuolee koska ei saa apua päivystyksissä kun ne on muuttuneet hoivakodeiksi? Ja missä välissä ja millä energialla omat vanhemmat hoidetaan kun osan pitää käydä jopa kahdessa työssä että saa laskut maksettua? Mihin Suomen rahat menee kun ei riitä vanhuksille?

Suomeen tulleista ulkolaisista on ensin huolehdittava. Oman maan kansalaiset saavat hoitoa vuorollaan.

Vierailija
98/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihetta sivuuttaen, olisi hauska tietää kuinka moni näistä, jotka sanoo että on suorastaan kohtuutonta edes ehdottaa, että lapset huolehtisi vanhuksista millään muotoa, kun heillä on oma elämä jne, on niitä samoja, jotka valittaa kun isovanhemmat ei halua hoitaa heidän lapsiaan. 

Vierailija
99/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuuttaen, olisi hauska tietää kuinka moni näistä, jotka sanoo että on suorastaan kohtuutonta edes ehdottaa, että lapset huolehtisi vanhuksista millään muotoa, kun heillä on oma elämä jne, on niitä samoja, jotka valittaa kun isovanhemmat ei halua hoitaa heidän lapsiaan. 

Niin ja kuinka moni eläkeläinen joka vaatii omia lapsia hoitamaan itseään on hoitanut omia vanhempiaan? 

Vierailija
100/527 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pskapäätaho tahtoo tätä erimielisyyttä kylvää kansaamme.

Miksi olemme niin alttiita ottamaan tätä ntsiajattelua vastaan?

Onko meidät aivopesty?

Koko ajan valivali??kyllä täällä Suomessa asiat hoidetaan.

Emme me laita "uuniin" ketään edes meidän omia vanhempiamme.

Vanhusten hoito järjestyy kuulkaa (3yssät) täällä aina jotenkin, eikä siihen tarvitse mitään tappokonsteja keksiä. 

Maksavat yhä veroja kuitenkin, vaikka viimeisiä vuosiaan elävät. Kyllä se on joku muu porukka, jota joudutaan elättämään. Jämpti on näin.

M.46

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi