Suomi on hylkäämässä vanhukset-lapset hoitavat jatkossa
Ikäihmisten hoivavastuu siirtyy yhteiskunnalta yhä enemmän perheille. Päivystykset pysyvät ruuhkaisina.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010018756.html
Kommentit (527)
Ei tule onnistumaan. Ensinnäkin työelämässä olevilla ei ole tällaiseen aikaa (eikä yleensä myöskään halua) ja lisäksi aikuiset lapset asuvat keskimäärin paljon kauempana vanhemmistaan kuin ennen. Itse en käy Suomessa edes joka, tai joka toinenkaan, vuosi. On myös aika vaikeaa perusteella Suomen verotasoa, jos niillä veroilla ei saa oikeastaan mitään mitä pitäisi (kohtuullinen vanhusten hoito, luotettava terveydenhuolto, nopea pääsy hammaslääkäriin, hyvä koulutus, riittävästi mm. poliiseja ja päiväkotien henkilökuntaa, infrastruktuurin kelvollinen ylläpito...).
En hoida, ei ole minun velvollisuuteni. Lapsuuteni oli suurimmaksi osaksi täysin turvaton ja kamala. En auta enää missään asiassa, en jaksa.
Elän itselleni ja olen katkaissut välit kaikkiin sukulaisiin. Saa kivittää, mutta mun mielestä kaikkea ei tarvitse sietää ja ottaa vastaan. N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn ihan suoraan mitä ne tekee siellä päivystyksessä? Onko niiltä kaikilta lonkka tai käsi murtunut? Miten voi olla päivystykset täynnä vanhuksia muuta kuin siitä syystä että ne on siellä täysin turhaan ruikuttamassa jotain tyhjänpäiväistä. Mikään muu ei sitä selitä.
Suurin osa tulee sinne ambulanssilla, täysin sekaisin tietämättä missä on ja miksi. Voi olla virtsatietulehdus tai vaikka mitä. Ovat harhaisia, heiluneet taloyhtiön rapussa ja soittaneet hädissään ovikelloa. Eivät ruikuta, vaan on tuhannen sekaisin ja ilman apua. Tämä on tilanne Suomessa.
Enää lanssikaan ei välttämättä ota kyytiin jos ei ole hengenmeno kyseessä.Päivystyksestä ohjaavat sitten takaisin kotiin kun mitään ei oikein voida tehdä joten turhia käyntejä tulee ja paljon esim korkean verenpaineen takia mikä sitten mystisesti laskee kun jonottaa päivystyksessä tai makaa sairaalan käytävällä sängyssä
Hallitus leikkaa ansiosidonnaisen. Mä en hoida ketään ilmaiseksi vapaa-ajalla. Ja muutan yksiöön, missä halvempi vuokra.
Sanokaa anopille, että olet terve, mene kelataksilla kotiin keittämään teetä.
Turhat käynnit ei ruuhkautua tällä hetkellä päivystyksiä yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan. Ruuhkautumista aiheuttaa se että potilaita ei saada sieltä päivystyksestä eteenpäin. He ovat liian huonokuntoisia laitettavaksi kotiin ja osastopaikkoa ei ole. Ja kun osastopaikan saa ei ole jatkohoitopaikkaa. Kunto on edelleen niin huono että ei pärjää kotona. Kotihoitoa ei monesti saa esim. uusille asiakkaille ollenkaan. Tehostettu asumispalvelupaikkaa saattaa joutua jonottamaan kuukausia.
Mä tiedän mikä tehoaa. Lääkäri voi sanoa, että jos jatkossa on näitä turhia käyntejä, että tehdään kokeita eikä mitään löydy niin laitetaan mielenterveysdiagnoosi.
Anopin turhat käynnit loppuisi siihen paikkaan.
Ei voida kuluttaa verorahoja siihen, että joku voi jatkuvasti hypätä lääkärissä kun sukulaiset ei tee niinkuin itse tahtoo.
Kannatti äänestää Persuja ja Kokoomusta👍
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ensinnäkin työelämässä olevilla ei ole tällaiseen aikaa (eikä yleensä myöskään halua) ja lisäksi aikuiset lapset asuvat keskimäärin paljon kauempana vanhemmistaan kuin ennen. Itse en käy Suomessa edes joka, tai joka toinenkaan, vuosi. On myös aika vaikeaa perusteella Suomen verotasoa, jos niillä veroilla ei saa oikeastaan mitään mitä pitäisi (kohtuullinen vanhusten hoito, luotettava terveydenhuolto, nopea pääsy hammaslääkäriin, hyvä koulutus, riittävästi mm. poliiseja ja päiväkotien henkilökuntaa, infrastruktuurin kelvollinen ylläpito...).
Niinpä. Ja kun vielä eläkeikä nousee koko ajan eli työelämässä on oltava yhä vanhemmaksi, siinä ehtii moni vanhus kupsahtaakin jo ennenkuin heidän lapsensa olisivat työelämästä vapaita ja voisivat ryhtyä huolehtimaan ympärivuorokautisesti vanhemmistaan. Siis tarkoitan tilannetta, jossa lapset olisivat halukkaita hoitamaan omat vanhempansa.
Mulla on sikäli ihannetilanne, että vanhemani asuvat naapurissa ja mulla on etätyö. Mutta ei tämäkään vielä riittäisi, jos mulla ei olisi myös työnantaja, jolle voi kesken työpäivän laittaa Teamsissa viestin "Mutsi karkasi taas, jatkan töitä myöhemmin" tai "Mutsi kaatui, menen auttamaan sen ylös". Valtaosa työnantajista ei tällaista hyväksyisi eikä varsinkaan, että sieltä työpaikalta lähtisi kesken päivän vanhempiaan etsimään tai auttamaan. Joskus mulla on ollut äiti täällä meillä ja olen tehnyt samaan aikaan töitä, kun isåällä on ollut hammaslääkäri tms. Mutta kuinka moni voisi ottaa oman muistisairaan vanhempansa töihin mukaan? Sinne päiväkotiin, kauppaan, tehtaaseen, bussiin, toimiston neukkariin tai asiakaskäynnille? Ei kukaan. Aivan tuhoontuomittu idea, että ympärivuorokautista hoivaa tarvitseva voitaisin lykätä työssäkäyvän omaisensa vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Turhat käynnit ei ruuhkautua tällä hetkellä päivystyksiä yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan. Ruuhkautumista aiheuttaa se että potilaita ei saada sieltä päivystyksestä eteenpäin. He ovat liian huonokuntoisia laitettavaksi kotiin ja osastopaikkoa ei ole. Ja kun osastopaikan saa ei ole jatkohoitopaikkaa. Kunto on edelleen niin huono että ei pärjää kotona. Kotihoitoa ei monesti saa esim. uusille asiakkaille ollenkaan. Tehostettu asumispalvelupaikkaa saattaa joutua jonottamaan kuukausia.
Tämäpä se. Seuraavana päivänä uusi ambulanssikeikka - ja kotiin. Loputon kierre.
Hallituksen politiikka ja sote päätökset menevät täysin ristiin.
Jos ansiosidonnaista, asumistukea ja soviteltua päivärahaa leikataan niin ei täällä kukaan rupea ilmaiseksi vapaa-ajalla ketään hoitamaan ja auttamaan.
Pidetään lapset tyhminä niin eivät viisastu liikaa jottei tarvitse maksaa palkkaa. Jätetään vanhukset heitteille niin ei tarvitse maksaa eläkkeitä niin pitkään. Näin pelastetaan hyvinvointiyhteiskunta. T:PERSUT
Sitä saa mitä tilaa.
Sari sairaanhoitajat äänestivät perussuomalaisia ja kokoomusta.
Ja ajatelkaa, että aiemmin omien vanhempien hoitamiseen velvoitettiin ihan lailla. Vasta 1970-luvulla tämä laki kumottiin.
Mulla on toinen vanhempi kuollut ja ilkeää anoppia en kyllä hoida.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa, että aiemmin omien vanhempien hoitamiseen velvoitettiin ihan lailla. Vasta 1970-luvulla tämä laki kumottiin.
Juu, mutta silloin naiset oli kotona.
Mun puolison mummu ei ollut ikinä kodin ulkopuolella töissä ja hän hoiti kyllä vanhempansa kotona.
Nyt maksetaan eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Soten piti tuoda miljardien säästöt kävikin päinvastoin ja palkattiin lisää johtajia ja päälliköitä kampaviineri kahvittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Soten piti tuoda miljardien säästöt kävikin päinvastoin ja palkattiin lisää johtajia ja päälliköitä kampaviineri kahvittelemaan.
Me omaiset ei osallistuta eläkeläisten hoitoon.
Se olisi tietysti helppo päätös sote johtajille.
Ei ole lakia, että tarvitsisi hoitaa niin silloin ei tarvitse.
Sorry
Terveydenhuoltoa ja hoivapalveluita ollaan oltu yksityistämässä jo vuosikymmeniä pikkuhiljaa, nyt olisi yrittäjähenkisille hoitajille töitä, yksityisillä hoivakodeilla ja kotihoitopalveluilla olisi kysyntää. Tässä on nyt vaan unohdettu se, että aika vähän hoitajissa on niitä jotka haluavat ryhtyä 24/7 hoivakotiyrittäjiksi tai kotipalvelutuottajiksi, jää vapaa-aika melko vähiin...