Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta

Vierailija
09.12.2023 |

Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.

On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.

Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.

Kommentit (550)

Vierailija
81/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kai te kaikki tiedätte, että tuo Kaffebulla on täysipäiväinen trolli? Ja ihan hiton sekaisin.

Vierailija
82/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebullasta lähti vihapuheilmoitus. Eniten olen huolissani siitä, että hän väittää olevansa terveydenhoidon ammattilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never heard  kuka on tämä Miisa on :(

Vierailija
84/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.

Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on  harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.

Autisti on aina ollut autisti, mutta hän voi päättää että ei enä maskaa eli piilota piirteitään. Tai sitten ihminen ei enää kuormittuneena tai iän myötä enää jaksa maskata. "huono käytös" on joissakin tilanteissa monisyinen juttu. Autistin miel

Minä en ole autisti mutta kyllä ahdistun jos joku tuijottaa silmiin, varsinkin kun meidän kaikkien pitäisi tietää ettei ketään tuijoteta, edes puhuessa, suoraan silmiin 

Vierailija
85/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen joka on elänyt helpon elämän ei voi edes ottaa vastuuta niistä pienimmistäkään hankaluuksista. Nekin pitää laittaa neurologisten poikkeamien piikkiin. Jos olisin autisti itse niin olisin raivoissani tästä ilmiöstä. 

Sori vaan mutta kuinka moni oikea autisti pyörii seurapiirijuhlissa pikkumustissa vailla mitään ongelmaa? Tää homma on mennyt jo aivan naurettavaksi. Ensi vuonna nähdään varmaan wokettajia murtamassa omia jalkojaan ettei tarvi enää edes kävellä...

Edes aspergerit eivät pyöri missään juhlissa, liikaa hälyä joka vie henkiset voimat ja seuraava viikko menee palautteessa, jos edes viikko riittää 

Ei voi yleistää noin. Mä kestän sellaista hälyä ihan hyvin, vaikka en meinaa kestää joidenkin kodinkoneitteni ääntä, enkä esim. monien ruokien hajua.

Olen myös ihan sosiaalinen, ja voin ihan hyvin viihtyä baarissa ja juhlissa, kunhan siellä on mulle riittävän tuttuja ihmisiä, etten ole ihan orpona vieraiden keskellä. 

Joo, palautua pitää vaikka kuinka pitkään, mutta entäs sitten. 

Tosin selvin päin en tuohon pystyis. 

Vierailija
86/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, eihän kaikki neurotyypilliset ihmisetkään ole samanlaisia, niin miksi oletatte autistien olevan?

Varsinkin kun autistien keskinäinen erilaisuus on suurempaa kuin neurotyypillisillä. 

Vierailija
87/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlainen huomionhakuhan voisi olla jopa autistin yritys maskata ja saada hyväksyntää neurotyypillisiltä. 

Vierailija
88/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista ilkeää ja itsekästä käytöstä hän on perustellut autismilla? 

Vierailija
89/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka mediasta voisi joskus saada sellaisen kuvan, että autismi olisi joku muotidiagnoosia jonka saisi liian kevyesti, niin oikeasti näin ei ole, vaan naisten autismi on yhä reippaasti alidiagnosoitua. Paljon enemmän siis on autistisia naisia, joilla ei vielä ole sitä diagnoosia. 

Vierailija
90/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joka toisella somenarsistilla taitaa tosiaan olla autismidiagnoosi tai vähintään ADHD, mieluummin molemmat. Ärsyttää, kun nämä samat ihmiset ovat itse haukkuneet minua outoudesta ja ulos sulkeneet outouden vuoksi ja nyt ollaan niin autistia että.

Itse en aspergerina ymmärrä tuota "maskaamista". come on, tämä on oireyhtymä, joka diagnosoidaan lähinnä ulospäin näkyvien oireiden perusteella. Jos ihminen on onnistunut aikuiseksi asti esittämään normaalia, hän tuskin kärsii mistään aivotoiminnan häiriöstä, joka oireena on epänormaalina pidetty käytös...

Vierailija
91/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joka toisella somenarsistilla taitaa tosiaan olla autismidiagnoosi tai vähintään ADHD, mieluummin molemmat. Ärsyttää, kun nämä samat ihmiset ovat itse haukkuneet minua outoudesta ja ulos sulkeneet outouden vuoksi ja nyt ollaan niin autistia että.

Itse en aspergerina ymmärrä tuota "maskaamista". come on, tämä on oireyhtymä, joka diagnosoidaan lähinnä ulospäin näkyvien oireiden perusteella. Jos ihminen on onnistunut aikuiseksi asti esittämään normaalia, hän tuskin kärsii mistään aivotoiminnan häiriöstä, joka oireena on epänormaalina pidetty käytös...

Miten sä et aspergerina ymmärrä, että tässä on kyse sisäisestä kokemusmaailmasta, vaikka neurotyypilliset ihmiset onkin luoneet diagnostiset kriteerit ulospäin näkyvien oireiden perusteella, koska eivät näe meidän mielen sisälle? Ymmärrän, ettei neurotyypilliset ihmiset aina tätä ymmärrä, mutta kummalliselta tuntuu, jos ei autisti ymmärrä. Ne ulospäin näkyvät oireethan on vain pieni ilmenemä meidän erilaisesta tavasta aistia maailma.

Mitä sä et maskaamisessa ymmärrä? Mulla esim. on paljon aika kummallisen näköistä stimmailua, ja käytän tosi paljon huomiotani ja energiaani siihen, että en tekis niitä julkisilla paikoilla. Oon ollut sosiaalisissa tilanteissa vieraiden ihmisten seurassa lähinnä hiljaa jokusen vuosikymmenen, ja siinä ajassa oon oppinut aika paljon ns. normaalin sosiaalisen kanssakäymisen säännöistä, niin että nykyään pystyn sellaista esittämään. Oon silti jatkuvasti epävarma siitä, osaanko vai mokaanko jotenkin, ja usein se tuntuu tosi väsyttävältä. En oo myöskään pystynyt suorittamaan opintojani loppuun, tai työllistymään, koska maskaaminen käy turhan raskaaksi, jos sitä pitää päivittäin tehdä. 

Vierailija
92/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä et aspergerina ymmärrä, että tässä on kyse sisäisestä kokemusmaailmasta, vaikka neurotyypilliset ihmiset onkin luoneet diagnostiset kriteerit ulospäin näkyvien oireiden perusteella, koska eivät näe meidän mielen sisälle? Ymmärrän, ettei neurotyypilliset ihmiset aina tätä ymmärrä, mutt

Ei ole mitään "meitä". Ei minun ole yhtään helpompi ymmärtää ihmistä vain siksin että hänellä on sama diagnoosi kuin minulla. Diagnoosejakin annetaan hyvin vaihtelevin perustein, ja oireet voivat olla ihan erilaiset. Sisäisestä kokemusmaailmasta puhumattakaan. Diagnoosissa on kuitenkin kyse ulospäin näkyvistä oireista eikä subjektiivisesta kokemuksesta.

Kuka sanoo, että sinun pitää maskata? Jos ihminen jatkuvasti ylianalysoi toisten odotuksia siitä, mitä he hänestä ajattelevat ja kuinka toivoisivat hänen käyttäytyvän, ja mukauttaa omaa toimintaansa sen mukaan, niin autismi ei kyllä ole hänen ongelmansa. Kyse on jonkinlaisesta manipulaatiosta, ja silloin ihmisellä on dissosiaatio- tai persoonallisuushäiriä. Autismissahan ongelmat ovat ihan päinvastaisia.

Vierailija
93/550 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole mitään "meitä". Ei minun ole yhtään helpompi ymmärtää ihmistä vain siksin että hänellä on sama diagnoosi kuin minulla. Diagnoosejakin annetaan hyvin vaihtelevin perustein, ja oireet voivat olla ihan erilaiset. Sisäisestä kokemusmaailmasta puhumattakaan. Diagnoosissa on kuitenkin kyse ulospäin näkyvistä oireista eikä subjektiivisesta kokemuksesta.

Kuka sanoo, että sinun pitää maskata? Jos ihminen jatkuvasti ylianalysoi toisten odotuksia siitä, mitä he hänestä ajattelevat ja kuinka toivoisivat hänen käyttäytyvän, ja mukauttaa omaa toimintaansa sen mukaan, niin autismi ei kyllä ole hänen ongelmansa. Kyse on jonkinlaisesta manipulaatiosta, ja silloin ihmisellä on dissosiaatio- tai persoonallisuushäiriä. Autismissahan ongelmat ovat ihan päinvastaisia"

Itsehän sinä yrität väittää, että muiden autistien autismin täytyy ilmetä samalla lailla kuin itselläsi? Eli että olisi joku "me". Mun mielestä vaan vaikuttaa tosi hassulta, että kukaan autisti itse kuvittelisi, että ne diagnostiset kriteerit loisivat autismin, eikä toisin päin. Autismi on, on aina ollut ja tulee olemaan mitä on, diagnostiset kriteerit elävät ja täydentyvät lääketieteellisen tiedon ja ymmärryksen mukaan. Eihän esim. naisia ole ennen osattu diagnosoida ollenkaan, eikä se tarkoita, ettei autistisia naisia olisi ollut olemassa.

Minä maskaa automaattisesti pärjätäkseni maailmassa. Se ei ole manipulaatiota, eikä dissosiaatio- tai persoonallisuushäiriötä, vaan hyvin tyypillistä autismin kirjon naisten käyttäytymistä (toki myös monet miehet maskaa, mutta naisilla yleisempää).

Mun diagnosointiprosessi on sisältänyt valtavan materiaalimäärän läpikäymisen koko elämäni ajalta, alkaen neuvolapapereista, sisältäen kaikki terveydenhuollon kirjaukset, kaikkien oppilaitosten kirjaukset jne., vanhempien haastattelun, toimintaterapeutin arvion (viisi tapaamista) ja viikottaiset käynnit hoitajalla useiden kuukausien ajan ja useamman tapaamisen lääkärin kanssa, ja tietysti ties vaikka mittenkä lomakkeiden täyttämisen. Tiedän olevani autisti, ihan varmaksi. Onnistuin kuitenkin elämään reippaasti yli nelikymppiseksi tietämättä asiaa, juuri tuollaisten vanhentuneiden käsitysten takia, joita tässä esität.

Vierailija
94/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole mitään "meitä". Ei minun ole yhtään helpompi ymmärtää ihmistä vain siksin että hänellä on sama diagnoosi kuin minulla. Diagnoosejakin annetaan hyvin vaihtelevin perustein, ja oireet voivat olla ihan erilaiset. Sisäisestä kokemusmaailmasta puhumattakaan. Diagnoosissa on kuitenkin kyse ulospäin näkyvistä oireista eikä subjektiivisesta kokemuksesta.

Kuka sanoo, että sinun pitää maskata? Jos ihminen jatkuvasti ylianalysoi toisten odotuksia siitä, mitä he hänestä ajattelevat ja kuinka toivoisivat hänen käyttäytyvän, ja mukauttaa omaa toimintaansa sen mukaan, niin autismi ei kyllä ole hänen ongelmansa. Kyse on jonkinlaisesta manipulaatiosta, ja silloin ihmisellä on dissosiaatio- tai persoonallisuushäiriä. Autismissahan ongelmat ovat ihan päinvastaisia"

Itsehän sinä yrität väittää, että muiden autistien autismin täytyy ilmetä samalla lailla kuin itselläsi? Eli että olisi joku "me". Mun mielestä vaan

Kaikki tuo paperityö olisi turhaa, jos autismi olisi jokin ominaisuus, joka voitaisiin todeta aivoista. Mutta se on pelkkä oirelistaus, joka todetaan kertomasi perusteella. Sairaalloinen muiden miellyttäminen, josta "maskaus" kertoo, taas on merkki persoonallisuushäiriöstä, sillä autisti ei pysty lukemaan muita ja muokkaamaan käytöstään. Kaikki autisti eivät oireile samalla tavoin, mutta oirekriteerit kyllä sulkevat pois tuollaisen käytösmalli.

Vierailija
95/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskaus on täysin tunnettu autistinen tapa, eivätkä autismin oirekriteerit mitenkään sulje sitä pois. 

Mistä olet saanut päähäsi väittää sinnikkäästi vastaan asiassa, kun olet ihan yksiselitteisesti väärässä? Voit käydä lukemassa asiasta vaikka autismiliiton sivuilta.

Maskaus ei ole mitään sairaalloista halua miellyttää muita. Se on sitä, että yrittää muistuttaa "normaalia" ihmistä fyysiseltä olemukseltaan, elekieleltään, puhetavaltaan ja keskustelukyvyltään. 

Yhtään missään ei väitetä, ettei autisti kykenisi lukemaan muita ja muokkaamaan käytöstään, se on nyt ihan sun oma keksintö.

PDA-autistit toki vielä yleisesti vaikuttaa pinnallisesti sosiaalisesti pätevämmiltä kuin monet muut autistit, ja roolileikit kuuluu usein oirekuvaan.

Minkä takia pyrit levittämään perätöntä tietoa?

Minä, yhäkin, olen ihan diagnosoitu autismin kirjolle, samoin kuin mun lapset ja mun sisarus. Vanhemmista toinen on myös, toki ilman diagnoosia. Mikään muu kuin autismin kirjo ei pysty selittämään meidän ominaisuuksia, asia on aivan päivänselvä. Ja sä jankkaat, että mun autismi ei oo autismia, koska oot ite keksinyt, että autistit ei voi maskata, vaikka maskaaminen on täysin tunnettu ilmiö autisteille. 

Vierailija
96/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä hoidossa ei mainita kyllä mitään maskaamista sanallakaan. Kaikki somesta poimitut ilmiöt eivät ole virallisia lääketieteellisiä termejä.

Autismin kriteerit kyllä poissulkevat sen mahdiollisuuden, että ihminen pystyisi päättelemään toisten tuntemuksia ja tietoisesti esittämään toiselle jotain, mitä ei ole:

Vähintään kuusi oiretta ryhmistä 1, 2 ja 3 siten, että vähintään kaksi oiretta ryhmästä 1 ja vähintään yksi oire kummastakin ryhmästä 2 ja 3

1) Laadullisia poikkeavuuksia molemminpuolisessa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa vähintään kahdella seuraavista alueista:

a) ei pysty tarkoituksenmukaisesti käyttämään katsekontaktia, kasvojen ilmeitä, vartalon asentoa ja liikettä säädelläkseen sosiaalista vuorovaikutusta

b) ei pysty luomaan samanikäisiin kehitystasoaan vastaavia kaveruussuhteita, joissa molemminpuolista harrastusten, toimintojen ja tunteiden jakamista (huolimatta mahdollisuuksista)

c) sosioemotionaalisen vastavuoroisuuden puute näkyen heikentyneenä tai poikkeavana reaktiona toisten tunteille, tai puute käytöksen soveltamisessa sosiaalisen ympäristön mukaan, tai heikko sosiaalisen, emotionaalisen ja kommunikatiivisen käyttäytymisen integraatio

d) ei spontaanisti etsi mahdollisuuksia jakaa iloa, harrastuksia tai saavutuksia toisten kanssa (omien kiinnostusten kohteiden esittely toisille puuttuu)

2) Laadullisia poikkeavuuksia kommunikaatiossa vähintään yhdellä seuraavista alueista:

a) puhutun kielen kehityksen viivästymä tai puheen täydellinen puuttuminen ilman yritystä korvata puute vaihtoehtoisilla viestintätavoilla kuten eleillä tai matkimisella (usein edeltävästi puuttunut kommunikatiivinen jokeltelu)

b) merkittävä heikkeneminen kyvyssä aloittaa tai ylläpitää vastavuoroista keskustelua toisten kanssa (kielelliset taidot voivat olla riittävät)

c) kaavamainen ja toistava kielenkäyttö tai omintakeinen sanojen ja sanamuotojen käyttö

d) kehitystasoon nähden sopivien spontaanien kuvitteluleikkien ja sosiaalisten jäljittelyleikkien puuttuminen

3) Rajoittuneet, toistavat ja kaavamaiset käytöstavat, kiinnostuksen kohteet ja toiminnat vähintään yhdellä seuraavista alueista:

a) kaiken kattava syventyminen yhteen tai useampaan sisällöltään poikkeavaan kaavamaiseen ja rajoittuneeseen mielenkiinnon kohteeseen tai yhteen tai useampaan sisällöltään tavalliseen, mutta voimakkuudeltaan ja seikkaperäiseltä luonteeltaan poikkeavaan mielenkiinnon kohteeseen

b) pakonomainen tarve noudattaa erityisiä ei-tarkoituksenmukaisia päivittäisiä tottumuksia ja rituaaleja

c) kaavamaisia ja toistavia motorisia maneereja, esim. käden tai sormen heiluttamista tai vääntelyä tai koko vartalon monimutkaisia liikkeitä

d) alituinen syventyminen lelujen osatekijöihin jättäen huomiotta lelun käyttötarkoituksen kokonaisuutena (kuten lelujen tuoksuun, pintamateriaaliin, ääneen tai värinään)

Vierailija
97/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös Emmi Nuorgam autisti?

Vierailija
98/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka jankkaat, ettei maskaamista ole olemassa, niin käy vaikka sieltä autismiliiton sivuilta lukemassa aiheesta.

Minä en ole yhäkään diagnoosiani saanut somesta, vaan ihan perusteellisten tutkimusten jälkeen, ja lääkärini oli kyllä perillä maskaamisesta, josta oli juurikin autismin asiantuntija puhunut esim. edellisessä koulutustilaisuudessa, jossa hän oli autismiin liittyen käynyt.

Eikä noissa sun postaamissa kriteereissä missään sanottu, ettei autisti kykene päättelemään toisten tunnetiloja. Hyvänen aika, eihän tämä mikään älyllinen vajavaisuus ole. 

Vierailija
99/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, joka jankkaat, ettei maskaamista ole olemassa, niin käy vaikka sieltä autismiliiton sivuilta lukemassa aiheesta.

Minä en ole yhäkään diagnoosiani saanut somesta, vaan ihan perusteellisten tutkimusten jälkeen, ja lääkärini oli kyllä perillä maskaamisesta, josta oli juurikin autismin asiantuntija puhunut esim. edellisessä koulutustilaisuudessa, jossa hän oli autismiin liittyen käynyt.

Eikä noissa sun postaamissa kriteereissä missään sanottu, ettei autisti kykene päättelemään toisten tunnetiloja. Hyvänen aika, eihän tämä mikään älyllinen vajavaisuus ole. 

Jännä että autisiksi itseään kutsuva syyttää toista ihmistä jankkaamisesta, joka juuri on autistinen piirre :D

Jos luot tarkkaan, niin kyllähän nuo kriteerit aika pitkälti puhuvat sitä vastaan, että ihminen pystyisi tietoisesti lukemaan jonkun tunnetiloja ja mukauttamaan omaa käytöstään niiden perusteella. Ei se nyt varmaan ihan mahdotonta ole, mutta hyvin epätodennäköistä. Nykyään kuitenkin suurin osa autisteista tuntuu olevan keski-iän kriisissä kamppailevia ihmisiä, jotka ovat elämässään pärjänneet ihan hyvin aikuiseksi asti ja sitten yhtäkkiä omaksuvat autisti-identiteetin nelikymppisenä. Jos aivoissa olisi oikeasti jotain poikkeavaa, ei ihminen vuosikymmeniä pystyisi esittämään jotain muuta kuin on. En minä esimerkiksi epileptikkonakaan voi tahdonalaisesti päättää, että enpäs nyt saa kohtauksia, tai hahmottamishäiriöisenä, että nyt vain hahmotan oikein. Ja jos niitä ongelmia oikeasti on, ei niitä pysty uskottavasti peittelemään, koska ongelmien ydin on siinä, että sosiaaliset taidot ja tilanteisiin adaptoituminen on vaikeaa. Kivat sulle, jos se on sinulle on ollut helppoa, mutta valtaosalla autisteista on oikeasti ongelmia sosiaalisissa taidoissa.

PS. Austimiliitto ei ole lääketieteellinen asiantuntija. Diagnostiset kriteerit voit tarkistaa Käypä hoidosta.

Vierailija
100/550 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko myös Emmi Nuorgam autisti?

Ihan varmasti pian saamme kuulla, että on. Miisa Nuorgamhan löysi ADHD-diagnoosin jossain tv-ohjelmassa, jossa etsi itselleen sopivia dioagnooseja. Hän tunnisti myös myös kaksisuuntaisesta itsensä. Nyt ilmeisesti autismi on kuumempi. Eiköhän se Emmikin kohta kerro maskanneensa koko elämänsä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän