Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Mielestäni se, että osoittaa myötätuntoa jollekin vaikkei ihan ymmärräkään tämän surun aihetta, tai on kohtelias, eikä piereskele julkisesti tms., eivät ole "maskaamista" vaan ihan normaaleja käytöstapoja ja tosen kunnioittamista, jotka jokaisen täytyy opetella. Ehkä vaatii teeskentelyä, ettei aina sano ääneen että nyt ottaa päähän ja oletpas ruma, mutta jos ihmisellä on normaali älykkyystaso eikä hän ole narsisti vaan haluaa huomioida muut, autismi ei estä oppimasta näitä.
Maskaamista ilmeisesti on se, että piilottaa ihan harmittomatkin omituisuutensa, katsoo silmiin vaika tuntuu ikävältä, hymyilee vaikkei huvita, puhuu sellaisista asioista jotka eivät itseä kiinnosta koska ajattelee että muita kiinnostaa, nauraa vaikkei naurata, pukeutuu samalla tavalla kuin muut, elehtii niin kuin muut, matkii muita yms. vaikka ei tällaista kukaan vaadi. Toisia apinoivat ihmiset ovat rasittavia. Yleensä kukaan ei huomaa eikä välitä, jos joku vähän naputtelee sormilla, kaikki tekevät sitä joskus, ja jos huomaa, niin sitten huomaa, mitä väliä? Voi sanoa, että tämä on minun tapani toimia. Minun olisi ainakin täysin mahdotonta pitkäaikaisesti ja jatkuvasti peitellä tällaisia oireita ja esittää jotain mitä en ole. Totta kai jossain juhlissa tai työhaastattelussa, mutta en todellakaan koulussa, opinnoissa, työpäivien aikana, harrastuksissa, kavereiden kanssa. En vain osaisi. Jos joidenkin seurassa en tule hyväksytyksi itsenäni, en minä välitä olla niiden kanssa. Ja itse en edes huomaa että en katso silmiin, koska minulle ei ole luonnolista katsoa, ja joudun tosi paljon ponnistelemaan katsoakseni. olisi siis ihan mahdotonta maskata jatkuvasti näin. Silloin kun pinnistän ja katson, se on vielä omituisempaa, koska katson vääriin aikoihin ja vähän aikaa kerrallaan, ja se on melkein yhtä outoa kuin jos en katso ollenkaan. Eli ei se maskaaminenkaan vain onnistu, jos autismin oireet ovat pahat.
Edellinen kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän paria asiaa.
Ensinnäkin se, että kaikkien stimmaus ei suinkaan ole jotain vähän sormilla naputtamista välillä, vaan niin huomiota herättävän ja oudon näköistä, että sellaista ihmistä vieroksutaan ja hyljeksytään aivan varmasti, pidetään aivan hulluna, vammaisena, älyllisesti vajaana jne.
Toinen, oikeastaan tärkein, on se, että se maskaus aloitetaan lapsena. Pienenä, yksinäisenä hyljeksittynä lapsena. Ei se lapsi ajattele, että minäpä nyt rohkeasti olen oma itseni, kyllä minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Se lapsi tietää, ettei tuollainen pidä paikkaansa. Eikä se tee mitään tietoista päätöstä alkaa maskata, vaan se on automaattinen selviytymiskeino.
Ja ei siihen jatkuvasti joka päivä helposti pystykään, siksi multa on aina jäänyt kaikki opinnot kesken, enkä oo ikinä päässyt työelämään.
Ai taasko joku uuvatti esittää jotain mitä ei oikeasti ole? Hohhoijaa.
Autistit on monesti myös narsistisia. Usein ovat itsevarmoja omasta maailmankuvastaan.
Vierailija kirjoitti:
Autistit on monesti myös narsistisia. Usein ovat itsevarmoja omasta maailmankuvastaan.
Nuo kaksi eivät ole sama asia...
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin se, että kaikkien stimmaus ei suinkaan ole jotain vähän sormilla naputtamista välillä, vaan niin huomiota herättävän ja oudon näköistä, että sellaista ihmistä vieroksutaan ja hyljeksytään aivan varmasti, pidetään aivan hulluna, vammaisena, älyllisesti vajaana jne.
Toinen, oikeastaan tärkein, on se, että se maskaus aloitetaan lapsena. Pienenä, yksinäisenä hyljeksittynä lapsena. Ei se lapsi ajattele, että minäpä nyt rohkeasti olen oma itseni, kyllä minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Se lapsi tietää, ettei tuollainen pidä paikkaansa. Eikä se tee mitään tietoista päätöstä alkaa maskata, vaan se on automaattinen selviytymiskeino.
Ja ei siihen jatkuvasti joka päivä helposti pystykään, siksi multa on aina jäänyt kaikki opinnot kesken, enkä oo ikinä päässyt työelämään.
Jos stimmaus ontosi vaikeaa, ei sitä pysty tahdonvoimalla lopettamaan. Ja jos taas lapsi aistii ympäristön tunnetilan no verbaalisesti ja omaksuu sosiaaliset käyttäytymisnormit ympäristöstä automaattisesti ja pystyy noin van matkimaan muita, ei hän varmasti ole autistinen. Autismussa ongelma on juuri sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja no verbaalisen viestinnän ymmärtämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tällaisen lapsen ongelma selvästi ovat perheen vuorovaikutussuhteet ja rakkaudettomuus, jos hän kerran jo pienenä on yksinäinen ja hyljeksitty. Jos hän ei ole saanut hyväksyntää vanhemmiltaan ja joutuu esittämään saadakseen sitä, totta kai lapsesta kehkeytyy "maskaaja". Autismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
"Jos stimmaus ontosi vaikeaa, ei sitä pysty tahdonvoimalla lopettamaan. Ja jos taas lapsi aistii ympäristön tunnetilan no verbaalisesti ja omaksuu sosiaaliset käyttäytymisnormit ympäristöstä automaattisesti ja pystyy noin van matkimaan muita, ei hän varmasti ole autistinen. Autismussa ongelma on juuri sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja no verbaalisen viestinnän ymmärtämisessä."
Anteeksi, mutta olet nyt ihan vaan yksiselitteisesti väärässä. Minä tiedän tämän itse maskaavana autistina täysin varmaksi. Ja niin tietää autismin asiantuntijatkin.
Eihän niitä nyt hyvänen aika automaattisesti omaksukaan ympäristön tunnetiloja aistimalla, vaan kaiken sen kiusaamisen ja hyljeksimisen seurauksena, joka usein ilmaistaan niin selkeillä sanoilla, että menee autistillekin perille.
Mene vaikka autismiliiton sivuille lukemaan artikkeleja naisten autismista - ja joo ei, autismiliitto ei ole lääketieteellinen asiantuntija, mutta ne henkilöt, joiden haastatteluja siellä aiheesta on, ovat. Judith Gould ehkä tietää asiasta enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei narsisti ole itsevarma, vaan juuri päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos stimmaus ontosi vaikeaa, ei sitä pysty tahdonvoimalla lopettamaan. Ja jos taas lapsi aistii ympäristön tunnetilan no verbaalisesti ja omaksuu sosiaaliset käyttäytymisnormit ympäristöstä automaattisesti ja pystyy noin van matkimaan muita, ei hän varmasti ole autistinen. Autismussa ongelma on juuri sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja no verbaalisen viestinnän ymmärtämisessä."
Anteeksi, mutta olet nyt ihan vaan yksiselitteisesti väärässä. Minä tiedän tämän itse maskaavana autistina täysin varmaksi. Ja niin tietää autismin asiantuntijatkin.
Eihän niitä nyt hyvänen aika automaattisesti omaksukaan ympäristön tunnetiloja aistimalla, vaan kaiken sen kiusaamisen ja hyljeksimisen seurauksena, joka usein ilmaistaan niin selkeillä sanoilla, että menee autistillekin perille.
Mene vaikka autismiliiton sivuille lukemaan artikkeleja naisten autismista - ja joo ei, autismiliitto ei ole lääketieteellinen asiantuntija, mutta ne
Edelleenkin, jos haluat lääketieteen asiantuntemusta, lue Käypä hoito - suosituksia, älä kokemustarinoita.
"Lisäksi tällaisen lapsen ongelma selvästi ovat perheen vuorovaikutussuhteet ja rakkaudettomuus, jos hän kerran jo pienenä on yksinäinen ja hyljeksitty. Jos hän ei ole saanut hyväksyntää vanhemmiltaan ja joutuu esittämään saadakseen sitä, totta kai lapsesta kehkeytyy "maskaaja". Autismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä."
Voi hyvänen aika. Rakastavat vanhemmat ei pysty lasta suojaamaan koulukiusaamiselta.
Yhäkin, mun maskaamisella on ihan kaikki tekemistä mun autismin kanssa, eikä minkään muun. Tiedän tämän itse, ja sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla narsisti eikä autisti.
Molemmat piirteet ovat alttiita postmoderniin intersektionaaliseen marxilaiseen itsepetokseen, missä hyvesignaloinnilla, canceloinnilla ja äärimmäisillä ulostuloilla saa kehuja sekä valtaa.
Pakko tulla sanomaan vielä. Olen tuo aikaisempi käsistimmaaja, jonka tapa stimmata on saanut kaverit, opettajat, vanhemmat, kämppikset ja puolison raivon partaalle. En tätä pysty lopettamaan täysin, olen kyllä pystynyt lieventämään tätä ja siirtämään sen pienemmäksi toiminnoksi vuosien saatossa. Mutta täyttä lopettamista en pysty tekemään.
Minulle on huudettu, siis HUUDETTU ala-asteella tästä, vanhempani eivät voi sietää tätä, entinen kämppikseni sekosi kerran ihan täysin että älä tule keittiöön jos teet tuota. Puoliso pyytää aina lopettamaan ja ollaan käyty 100000 "en vaan pysty" keskustelua. Stimmaan käsillä siis nykyään hieromalla paria sormea yhteen, hieromalla kynnen päätä peukalolla ja niin edespäin. Pieniä äänettömiä liikkeitä. Silti tämä ärsyttää ihmisiä ihan räjähtävyyteen asti. En pysty maskaamaan tätä pois ja "tää on mun tapa" tyyliset selittelyt on kantautuneet aina kuuroille korville, ei ihmiset vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö varttisaamelaisuus lyönyt enää Miisukalla leiville kun piti vielä autistiksikin alkaa? Mitä seuraavaksi? Syöpä?
Polyamoriahan hällä tais olla jo, mutta sekin alkaa olla jo vähän passé?
Eikös Miisa ole myös sukupuoleltaan moninainen ja kehopositiivinen?
Mikä ihme on moninainen sukupuoli? Muunsukupuolinen?
Minua ärsyttää kun tuollaiset menestyneet ihmiset kuvittelevat olevansa autisteja. Oikeasti tämä AuDHD elämä on ihan hirveää. Yleensä olemme liiankin empaattisia ja lahjakkaita monella tavalla, emme kuitenkaan useinkaan pärjää elämässä kovin hyvin kun on niin paljon haittaa näistä vammoista.
Hän on incel, ei autisti. Lääkäri olisi voinut selittää asian terävämmin artikuloiden.
"Edelleenkin, jos haluat lääketieteen asiantuntemusta, lue Käypä hoito - suosituksia, älä kokemustarinoita."
Tässä Käypä hoito -teksti naisten autismista, ole hyvä.
Autismikirjon häiriö tytöillä ja naisilla
Lisätietoa aiheesta
Sari Kujanpää
23.1.2023
Autismikirjon häiriö diagnosoidaan miehillä neljä kertaa todennäköisemmin kuin naisilla. Suhdeluvuksi on yleisesti arvioitu noin 4,2:1 1.
Autismikirjon häiriön lisäksi tytöillä ja naisilla diagnosoidaan usein samanaikainen älyllisen kehityksen häiriö. Tämä voi viitata siihen, että naisoletettujen lievemmät oireet saattavat jäädä havaitsematta 2.
Keskilapsuudessa (ikävuodet 711) sukupuolten väliset erot voivat vaikuttaa eri tavoin toimintakykyyn. Pojat saattavat käyttäytyä reaktiivisen aggressiivisesti tai käyttäytymisoirein tai turhautua. Tytöillä on taipumus vetäytyä sosiaalisesti. Tytöt myös reagoivat emotionaalisilla muutoksilla sosiaalisiin sopeutumisvaikeuksiinsa 2. Poikien ulospäin suuntautuneet oireet saattavat lisätä todennäköisyyttä autismikirjon häiriön piirteiden tunnistamiseen heillä tyttöjä aiemmin.
Nykyään ollaan yhä tietoisempia siitä, että autismikirjo saattaa jäädä diagnosoimatta tytöillä ja naisilla, koska autististen tyttöjen ja naisten oireiden ilmeneminen voi olla epätyypillistä. Erityisesti sosiaaliset ja kommunikaation vaikeudet ovat heillä usein hienovaraisempia kuin miehillä. Heillä on muun muassa parempi sosiaalinen tarkkaavuus ja suurempi motivaatio ystävystyä. Lisäksi naisilla on yleensä miehiä vähemmän rajoittuneita, toistuvia mielenkiinnon kohteita ja käyttäytymistä
......
Poikiin ja miehiin verrattuna tytöt ja naiset pyrkivät todennäköisemmin seurustelemaan, ja heillä on usein yksi tai kaksi ystävää. Heillä on myös taipumus kehittää enemmän mielikuvitusleikkejä, käyttää enemmän tunnekieltä ja osoittaa vähemmän toistavaa käyttäytymistä. Erityiset mielenkiinnon kohteet ovat tytöillä ja naisilla usein sisällöltään sosiaalisempia 6.
Nykyisissä autismin diagnostisissa arvioinneissa ei oteta huomioon mahdollisia sukupuolten välisiä eroja, ja autismin tunnistaminen naisilla saattaa vaatia paljon tarkemman ja yksilöllisemmän kliinisen tutkimuksen 3, 7.
........
Osalla naispuolisista (myös miespuolisilla) autismikirjon henkilöistä on kyky naamioida (camouflaging) autistiset oireensa. Tämä voi johtaa myöhäiseen diagnoosiin tai autismi ja ahdistus sekä masennus voivat jäädä jopa diagnosoimatta. Naamiointi koostuu monimutkaisesta kopiointikäyttäytymisestä ja/ tai joidenkin persoonallisuuden piirteiden peittämisestä. Näin henkilö pyrkii sulautumaan joukkoon ilman, että autismikirjon oireet näkyisivät. Naamioitumista esiintyy yleisemmin sosiaalisissa tilanteissa, mutta se ei rajoitu niihin. Naamioituminen voi liittyä sosiaalisiin odotuksiin, väärinymmärretyksi tai hylätyksi tulemisen välttämiseen tai tunneilmaisun vaikeuteen. Naamiointi on selviytymisstrategia. Naiset saattavat jäljitellä ikätovereitaan naamioidakseen autistiset piirteensä 10.
Maskaamisella (masking) pyritään välttämään autismille tyypillistä käyttäytymistä. Maskaaminen ja naamioiminen kuormittavat autismikirjon ihmistä usein voimakkaasti ja vaikuttavat siten toimintakykyyn.
Jne.
Sori, jouduin poistamaan aika paljon tuosta Käypä hoito -tekstistä kun oli liian pitkä postattavaksi. Mutta koko tekstin löytää helposti kun pistää Googleen Käypä hoito naisten autismi
Mutta loppuisko se inttäminen nyt vihdoin, kun se maskaaminen mainitaan noissa pyhissä kirjoituksissa? Kun ei muut asiantuntijat kelvanneet.
Tuleeko stimmauksesta riippuvaiseksi?
Nimim. Neuvosta kiitollinen tavispottunokka.
Miisa kertoo, että hänelle tulee käskystä superfokus, siksi vois alkaa lukemaan vaikka espanjaa seuraavaksi.