Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Jos Miisa ja nämä muut julkkikset jonkun mielestä täällä ovat autisteja (eli ulospäin outoja, koska sisäisestä maailmastahan ette tiedä) niin millaisia teistä ovat täysin normaalit ihmiset? Kuka on esimerkki normaalista? Onko kukaan?
Joo, lääkärihän tuon lpulta määrittelee. Ei ole mustavalkoista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jo on suuruudenhullut kuvitelmat. Kai tiesit, ettei kokemusasiantuntijuus ole mitään oikeata asiantuntijuutta? Oma kokemus hämärtää objektiivisuutta väistämättä. Vähän sama kun skitsofreenikko sanoisi tietävänsä sairaudestaan enemmän kuin lääkärit.
"Ja tiedän, että PDA diagnoosin voi saada vain osana autismin kirjon diagnoosia, ei itsenäisenä - muissakin maissa kuin Briteissä, mutta siellä PDAn tunnistaminen on pidemmällä. Tän tiedon voi varmaan helposti löytää itsekin. "
Väitteen esittäjällä -eli tässä tapauksessa sinulla- on todistustaakka."
Lääkärit ei tällä hetkellä tiedä paljoa PDAsta, se nyt vaan on fakta. Ja kun sitä tietoa halutaan lisää, niin arvaa mitä tutkitaan? Ihmisiä, joilla on PDA. Joka
Siteeraamasi lähde on 10 vuotta vanha. V. 2014 ei ollut diagnostisia kriteereitä, nyt on.
Ei ole edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos Miisa ja nämä muut julkkikset jonkun mielestä täällä ovat autisteja (eli ulospäin outoja, koska sisäisestä maailmastahan ette tiedä) niin millaisia teistä ovat täysin normaalit ihmiset? Kuka on esimerkki normaalista? Onko kukaan?
Oletko kuullut ns. maskaamisesta joka on varsinkin naisille tyypillistä?
Enkunkielisestä wikipediasta:
"Although PDA has its own traits that are separate from autism, people with PDA generally meet the diagnostic criteria by having significant difficulties in social interaction and communication.[1] Alternatively, they may instead be diagnosed with ODD.[1] Those who propose that PDA should be a separate diagnosis from classic autism spectrum disorders, observed that, compared to children with classic autism, those with PDA:
are more sociable
have better social skills and social understanding
use apparently socially manipulative and shocking behaviour[3][4]
are more interested in people than objects
are more comfortable with pretend play, and
are more imaginative
The term was proposed in 1980 by the UK child psychologist Elizabeth Ann Newson.[4][5] PDA is observed in adults as well.[6]"
Autistina toivon ettei tätä koskaan tuoda autismin kirjon alle. Eihän tuo liity autismiin mitenkään! Onkohan edes neurologista tai synnynnäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stimmailetteko itse yleensä kun ootte jossain bileissä tai esim. flowssa ja laitatte videot someen hahtagilla #autismgirl? Ja teette kaupallisia yhteistöitä kaikista nepsyttelytuotteista? Se on kiva kun jotkut osaa kaupallistaa nääkin diagnoosit. Itsestä ei oikein olis brändäämään itseäni, ja on vaikea tunnistaa itseäni noiden julkkisten jutuista. Mutta kukin tyylillään.
Jos olisit kaunis ja sosiaalinen, saattaisit ajatella eri lailla. Anna muiden tehdä mitä tekevät, keskity ihan omaan elämääsi vain.
No kun autistit eivät ole sosiaalisia, eivät ainakaan sillä tavalla kuin Miisa. Siitähän tässä oli kyse. Sitä paitsi nuo stimmailut tuli kuvioihin vasta viime vuoden aikana, että joopa joo...
T.eri
Kyllä osa on hyvinkin sosiaalisia. Älä jaksa yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Rasittava tuo PDA-jankkaaja.
Ai tuo jonka mielestä PDA on autismia vaikka ei oikeasti ole? Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut ns. maskaamisesta joka on varsinkin naisille tyypillistä?
Kaikkinaiset eivät meikkaa. On varmaan tyypillistä autistisilla että eivät meikkaa, ehkä aistiyliherkkyyden takia.
"Autistina toivon ettei tätä koskaan tuoda autismin kirjon alle. Eihän tuo liity autismiin mitenkään! Onkohan edes neurologista tai synnynnäistä"
No ainakin minä olen autisti, jolla on PDA, ja samoin on mun vanhempi, jolta olen tämän perinyt, ja mun lapsi, jolle oon tän periytynyt. Eli joko se on osa autismin kirjoa, tai sitten se on useimmiten yhdessä autismin kanssa esiintyvä piirteistä. On joka tapauksessa synnynnäistä ja voimakkaasti perinnöllistä. Ja kyllähän se liittyy autismiin, kun autismin ydinpiirteiden täytyy esiintyä yhtäaikaa noiden PDA-spesifien piirteiden kanssa, että ois kyse PDAsta. Kaikki autisti järjestöt laskee PDAn osaks autismin kirjoa, samoin kaikki PDA-järjestöt. Mutta varmaan sä sitten tiedät asiasta niitä kaikkia enemmän 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos PDA ei itsessään oiskaan autismia (mitä se asiantuntijoiden mielestä on), niin silti se tunnistetaan vain autismin kanssa esiintyvänä - eli kyllä se linkki autismiin on aika vahva. Mun diagnoosi on asperger, ja oon PDA. Ja siks tietysti jankkaat, kun se on mulle tyypillinen autistinen piirre 😃.
Vierailija kirjoitti:
No autismin määritelmä nyt ylipäänsä ei ole "ulospäin outo", vaikka se usein ulospäin näkyykin "outoutena". Mä en tiedä, kuka Miisa on, mutta tässä kontekstissa nyt pidän häntä autistina siksi, että hänellä on autismin kirjon diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No autismin määritelmä nyt ylipäänsä ei ole "ulospäin outo", vaikka se usein ulospäin näkyykin "outoutena". Mä en tiedä, kuka Miisa on, mutta tässä kontekstissa nyt pidän häntä autistina siksi, että hänellä on autismin kirjon diagnoosi.
Diagnoosikriteerit ovat viime aikoi na kiristyneet ja nyt periaatteessa vaaditaan ulospäin näkyviä oireita. Ei se välttämättä sitä tarkoita että on silninnähden outo, mutta elämässä pitää näkyä pahoina vaikeuksina jollain alueella.
Mutta olet ihan oikeassa, että periaatteessa raja kulkee siinä, onko diagnoosi, ja viime kädessä se riippuu yksittäisestä lääkäristä. Kriteerejä sovelletaan todella eri tavoin, joskus tosi väljästikin, niin että Miisan kaltaiset kun voivat saada diagnoosin tai halutessaan ihan kuka vain. Siksi autismi ei sinänsä tarkoita mitään, ei ole mustavalkoinen asia lainkaan.
Miisahan on uusi Leonardo, yleisnero, joka tietää kaiken esimerkiksi taiteesta ja nyt myös lääketieteestä. Tietämyksensä hankkinut kännäämällä ja pelaamalla puolivuorokautta putkeen.
Hmm.. varsin uskottavaa vaikuttamista monella rintamalla.
Vierailija kirjoitti:
"Autistina toivon ettei tätä koskaan tuoda autismin kirjon alle. Eihän tuo liity autismiin mitenkään! Onkohan edes neurologista tai synnynnäistä"
No ainakin minä olen autisti, jolla on PDA, ja samoin on mun vanhempi, jolta olen tämän perinyt, ja mun lapsi, jolle oon tän periytynyt. Eli joko se on osa autismin kirjoa, tai sitten se on useimmiten yhdessä autismin kanssa esiintyvä piirteistä. On joka tapauksessa synnynnäistä ja voimakkaasti perinnöllistä. Ja kyllähän se liittyy autismiin, kun autismin ydinpiirteiden täytyy esiintyä yhtäaikaa noiden PDA-spesifien piirteiden kanssa, että ois kyse PDAsta. Kaikki autisti järjestöt laskee PDAn osaks autismin kirjoa, samoin kaikki PDA-järjestöt. Mutta varmaan sä sitten tiedät asiasta niitä kaikkia enemmän 🙄
No eihän ole. Johan tuossa wikipediankin artikkelissa sanotaan että PDA saattaa liittyä ODD:hen tai johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos PDA ei itsessään oiskaan autismia (mitä se asiantuntijoiden mielestä on), niin silti se tunnistetaan vain autismin kanssa esiintyvänä - eli kyllä se linkki autismiin on aika vahva. Mun diagnoosi on asperger, ja oon PDA. Ja siks tietysti jankkaat, kun se on mulle tyypillinen autistinen piirre 😃.
Eikä tunnisteta. Monessa lähteessä sanottu että saattaa liittyä myös ahdistushäiriöön , ADHD:hen tai muuhun. Lisäksi koko oireyhtymän synnynnäisyyttä ja paikkaansapitävyttä on kyseenalaistettu ja monien asiantuntijoiden mukaan kyseessä olisi vain käytöshäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät etteivät järjestöt ole mikään virallinen taho, joka näitä diagnooseja voi määrittää? Kyllähän sähköyliherkkyysjärjestöt väittävät kyseisestä hömpötyksestä vaikka mitä.
"Kai sä ymmärrät etteivät järjestöt ole mikään virallinen taho, joka näitä diagnooseja voi määrittää? Kyllähän sähköyliherkkyysjärjestöt väittävät kyseisestä hömpötyksestä vaikka mitä."
Tietenkin ymmärrän. Vertaaminen johonkin sähköallergiahömppään ei kuitenkaan oo kovin osuvaa tässä. Ihanko oikeasti pidät vaikka autismiliittoa sellaiseen verrannollisena tahona? Ei autismin ja PDAn olemassaolo ole kiistanalaista, vain luokittelu ja määrittely on. Kyllä mä nyt autistijärjestöjä ja PDA-järjestöjä väistämättä pidän asiantuntevampina tässä asiassa, kun jotain vauvapalstakeskustelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tunnisteta. Monessa lähteessä sanottu että saattaa liittyä myös ahdistushäiriöön , ADHD:hen tai muuhun. Lisäksi koko oireyhtymän synnynnäisyyttä ja paikkaansapitävyttä on kyseenalaistettu ja monien asiantuntijoiden mukaan kyseessä olisi vain käytöshäiriö.
Ei, kyllä yhäkin maininnan PDAsta diagnoosiinsa voi saada vain autismin kirjon diagnoosin yhteydessä. Vaikka jotkut olisivat siitä eri mieltä, niin tällä hetkellä kuitenkin on noin.
Jotkut voi kyseenalaistaa joo, mutta on kyllä totuuden vääristämistä puhua monista asiantuntijoista. Joka tapauksessa, nuo kyseenalaistajat ovat väärässä. Minä itse tiedän sen 100% varmuudella, koska mulla on PDA. Tietenkään se ei käy lääketieteellisestä todisteesta, mutta minä itse tiedän sen kuitenkin. Ja sen kun tiedän, niin tiedän myös, että jossain vaiheessa, kun asiaa on riittävästi tutkittu lääketieteellisesti hyväksyttävillä metodeilla, niin se tutkimus tulee päätymään siihen, ja tuollaiset hömppäväitteet tämän olemassaolemattomuudesta tai käytöshäiriöistä tulee jäämään unholaan. Toivoisin, että tätä nyt tutkittaisiin riittävästi ja riittävällä tahdilla, koska noista kyseenalaistajien vääristä käsityksistä voi olla todella paljon peruuttamatonta haittaa PDA-lapsille.
Vierailija kirjoitti:
"Kai sä ymmärrät etteivät järjestöt ole mikään virallinen taho, joka näitä diagnooseja voi määrittää? Kyllähän sähköyliherkkyysjärjestöt väittävät kyseisestä hömpötyksestä vaikka mitä."
Tietenkin ymmärrän. Vertaaminen johonkin sähköallergiahömppään ei kuitenkaan oo kovin osuvaa tässä. Ihanko oikeasti pidät vaikka autismiliittoa sellaiseen verrannollisena tahona? Ei autismin ja PDAn olemassaolo ole kiistanalaista, vain luokittelu ja määrittely on. Kyllä mä nyt autistijärjestöjä ja PDA-järjestöjä väistämättä pidän asiantuntevampina tässä asiassa, kun jotain vauvapalstakeskustelijaa.
En, mutta ainakin viimeksi noin kuukausi sitten luettuani Suomen autismiliiton artikkelin PDAsta artikkeli oli hyvin köykäinen ja se päättyi sanoihin "tunnetko ketään, kenellä olisi PDA?" Vaikutti siltä ettei liitolla ollut itselläänkään mitään tietoa tästä. Nyt katsoin että ovat päivittäneet sitä...Joka tapauksessa autismijärjestöt ovat käytännössä poliittisia vaikuttajia nykyään, ei hyvä.
Unohtakaa tällaiset besserwisserMiisat ! Some on täynnä kuraa, turha taistella tuulimyllyjä vastaan.