Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittava tuo PDA-jankkaaja.
Ai tuo jonka mielestä PDA on autismia vaikka ei oikeasti ole? Samaa mieltä.
Jos PDA ei itsessään oiskaan autismia (mitä se asiantuntijoiden mielestä on), niin silti se tunnistetaan vain autismin kanssa esiintyvänä - eli kyllä se linkki autismiin on aika vahva. Mun diagnoosi on asperger, ja oon PDA. Ja siks tietysti jankkaat, kun se on mulle tyypillinen autistinen piirre 😃.
Eikä tunnisteta. Monessa lähteessä sanottu että saattaa liittyä myös ahdistushäiriöön , ADHD:hen tai muuhun. Lisäksi koko oireyhtymän synnynnäisyyttä ja paikkaansapitävyttä on kyseenalaistettu ja monien asiantuntijoiden mukaan kyseessä olisi vain käytöshäiriö.
Ei, kyllä yhäkin maininnan PDAsta diagnoosiinsa voi saada vain autismin kirjon diagnoosin yhteydessä. Vaikka jotkut olisivat siitä eri mieltä, niin tällä hetkellä kuitenkin on noin.
Jotkut voi kyseenalaistaa joo, mutta on kyllä totuuden vääristämistä puhua monista asiantuntijoista. Joka tapauksessa, nuo kyseenalaistajat ovat väärässä. Minä itse tiedän sen 100% varmuudella, koska mulla on PDA. Tietenkään se ei käy lääketieteellisestä todisteesta, mutta minä itse tiedän sen kuitenkin. Ja sen kun tiedän, niin tiedän myös, että jossain vaiheessa, kun asiaa on riittävästi tutkittu lääketieteellisesti hyväksyttävillä metodeilla, niin se tutkimus tulee päätymään siihen, ja tuollaiset hömppäväitteet tämän olemassaolemattomuudesta tai käytöshäiriöistä tulee jäämään unholaan. Toivoisin, että tätä nyt tutkittaisiin riittävästi ja riittävällä tahdilla, koska noista kyseenalaistajien vääristä käsityksistä voi olla todella paljon peruuttamatonta haittaa PDA-lapsille.
"Minä itse tiedän sen 100% varmuudella, koska mulla on PDA."
XD minäkin tiedän 100 % varmuudella että sähköallergia on totta, koska mulla on sähköallergia. [/sarkasmi]
Ei tuo nyt käy mistään argumentista, sori vaan. Kokemusasiantuntijuus ei ole mitään oikeaa asiantuntijuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kai sä ymmärrät etteivät järjestöt ole mikään virallinen taho, joka näitä diagnooseja voi määrittää? Kyllähän sähköyliherkkyysjärjestöt väittävät kyseisestä hömpötyksestä vaikka mitä."
Tietenkin ymmärrän. Vertaaminen johonkin sähköallergiahömppään ei kuitenkaan oo kovin osuvaa tässä. Ihanko oikeasti pidät vaikka autismiliittoa sellaiseen verrannollisena tahona? Ei autismin ja PDAn olemassaolo ole kiistanalaista, vain luokittelu ja määrittely on. Kyllä mä nyt autistijärjestöjä ja PDA-järjestöjä väistämättä pidän asiantuntevampina tässä asiassa, kun jotain vauvapalstakeskustelijaa.
En, mutta ainakin viimeksi noin kuukausi sitten luettuani Suomen autismiliiton artikkelin PDAsta artikkeli oli hyvin köykäinen ja se päättyi sanoihin "tunnetko ketään, kenellä olisi PDA?" Vaikutti siltä ettei liitolla ollut itselläänkään mitään ti
No tietoa PDAsta on tosi vähän. Ilmiö on silti erittäin todellinen. Minä tiedän olevani autisti ja PDA, ja samoin on lapseni ja vanhempani. Mä en tiedä, voiko PDAta esiintyä ilman autismia, mutta tiedän, että mainintaa siitä diagnoosiin voi saada vain autismin kirjon diagnoosin yhteyteen, ja että kaikki asiaan liittyvät järjestöt mieltävät asian niin. Toistaiseksi kun sitä pitävästi todistettua lääketieteellistä tietoa asiasta ei ole, niin mistä muualta mä voisin tästä omasta ja lapseni tilasta lisätietoa hakea, kun alan järjestöistä?
Miksi on huono asia, jos nämä järjestöt ovat poliittisia? Mitä tarkoitat poliittisella? Itse tulkitsin sen tässä yhteydessä autistien oikeuksien puolustamisena, mitä minun on vaikea pitää huonona asiana.
"Miksi on huono asia, jos nämä järjestöt ovat poliittisia? Mitä tarkoitat poliittisella? Itse tulkitsin sen tässä yhteydessä autistien oikeuksien puolustamisena, mitä minun on vaikea pitää huonona asiana. "
Koska saattavat alkaa vaikuttamaan tavalla, joka loppupeleissä osuu autistien omaan nilkkaan.
"XD minäkin tiedän 100 % varmuudella että sähköallergia on totta, koska mulla on sähköallergia. [/sarkasmi]
Ei tuo nyt käy mistään argumentista, sori vaan. Kokemusasiantuntijuus ei ole mitään oikeaa asiantuntijuutta"
Niin, kyllä mä tiedän, ettei oma kokemus käy todisteena muille ihmisille. Ei se mun omaa tietoa asiasta kuitenkaan poista.
Mun autismi on kuitenkin lääketieteen ammattilaisten diagnosoimatta, eli ei ole kyse vain mun omasta arviosta, toisin kuin sähköallergian kohdalla, jonka lääketiede voi todistaa paikkaansa pitämättömäksi.
Pitäisin itseäni ihan hyvänä tutkimuskohteena PDAn suhteen. Niinhän sitä lääketieteellisesti pitävää tietoa näistä asioista hankitaan, tutkimalla niitä ihmisiä joilla kyseinen ominaisuus/piirre/tila/häiriö on.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi on huono asia, jos nämä järjestöt ovat poliittisia? Mitä tarkoitat poliittisella? Itse tulkitsin sen tässä yhteydessä autistien oikeuksien puolustamisena, mitä minun on vaikea pitää huonona asiana. "
Koska saattavat alkaa vaikuttamaan tavalla, joka loppupeleissä osuu autistien omaan nilkkaan.
Kuka autistien oikeuksia sitten saa puolustaa, jos ei autismijärjestöt? Miten meidän oikeuksien puolustaminen osuisi omaan nilkkaan jotenkin pahemmalla tavalla kuin se, ettei meidän oikeuksia puolustettaisi ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
"XD minäkin tiedän 100 % varmuudella että sähköallergia on totta, koska mulla on sähköallergia. [/sarkasmi]
Ei tuo nyt käy mistään argumentista, sori vaan. Kokemusasiantuntijuus ei ole mitään oikeaa asiantuntijuutta"
Niin, kyllä mä tiedän, ettei oma kokemus käy todisteena muille ihmisille. Ei se mun omaa tietoa asiasta kuitenkaan poista.
Mun autismi on kuitenkin lääketieteen ammattilaisten diagnosoimatta, eli ei ole kyse vain mun omasta arviosta, toisin kuin sähköallergian kohdalla, jonka lääketiede voi todistaa paikkaansa pitämättömäksi.
Pitäisin itseäni ihan hyvänä tutkimuskohteena PDAn suhteen. Niinhän sitä lääketieteellisesti pitävää tietoa näistä asioista hankitaan, tutkimalla niitä ihmisiä joilla kyseinen ominaisuus/piirre/tila/häiriö on.
Se ei poista sun omaa kokemusta asiasta.* Tietoa sulla ei asiasta ole.
"Se ei poista sun omaa kokemusta asiasta.* Tietoa sulla ei asiasta ole."
On mulla tieto, että tää on periytyvää. Se ei oo pelkkä kokemus, kun se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
On mulla tieto, että tää on periytyvää. Se ei oo pelkkä kokemus, kun se on fakta.
Ja siis tietenkin mulla on tieto, että tää on olemassaoleva asia, ei se oo pelkästään kokemustasoinen juttu. Siitä mulla ei ole tietoa, onko tää vain autismin kirjon kanssa esiintyvä asia. Mutta siitä mulla on tieto, että mulla ja lapsellani tää on autismin kanssa esiintyvä asia.
Miksi teitä kiinnostaa joku PDA ja miksi se on luokiteltu? Onko sillä jotain väliä hoidon kannalta? Mitään etuuksia tuollaisella diagnoosilla tuskin saa. Tuollaiset väittelyt juuri kertoo siitä että nämä ovat vain sopimuksenvaraisia asioita. Jos psykiatriyhdistykset päättävät lisätä PSA:n autismiin, silloin se on sitä. Mutta ei se ole mikään asia, jonka voisi tutkia liittyvän autismiin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Fakta", jota ei ole lääketieteellisesti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä kiinnostaa joku PDA ja miksi se on luokiteltu? Onko sillä jotain väliä hoidon kannalta? Mitään etuuksia tuollaisella diagnoosilla tuskin saa. Tuollaiset väittelyt juuri kertoo siitä että nämä ovat vain sopimuksenvaraisia asioita. Jos psykiatriyhdistykset päättävät lisätä PSA:n autismiin, silloin se on sitä. Mutta ei se ole mikään asia, jonka voisi tutkia liittyvän autismiin tai ei.
Autistina "gatekeepaan" autismia koska koen, että käsite on jo nyt liian laaja ja kirjon alle yritetään väkisin änkeä asioita, jotka ei siihen kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistina "gatekeepaan" autismia koska koen, että käsite on jo nyt liian laaja ja kirjon alle yritetään väkisin änkeä asioita, jotka ei siihen kuulu.
Mulla on diagnosoitu asperger, eli oon autisti. Oon myös PDA. Miten mä en sun mielestä kuuluisi autismin kirjon alle?
Kaikkihan ne Nuorgamin "saamelaiset" vaikuttavat jollain lailla toistaitoisilta.
Nin oliko tämä Miisa se läski mulkosilmä niistä vai joku muu, kun ne näyttävät sikiävän urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diagnosoitu asperger, eli oon autisti. Oon myös PDA. Miten mä en sun mielestä kuuluisi autismin kirjon alle?
En tiedä tilannettasi enkä diagnoosisi taustoja, eikä oikeastaan kiinnostakaan. Puhuin yleisellä tasolla.
Autistit sekoitetaan usein (YLEENSÄ) narsisteihin, koska ovat empatiakyvyttömiä ja lapsenomaisen itsekkäitä, siis rasittavia vinkujia. Työkaverina minäminä-aspergerlapsi on todella raskas työympäristön pilaaja. (Liikaa vetoa, liikaa meteliä. Uli uli, mikä se oli, vali vali, tarvitsen kaiken, olen itsekäs lapsi) Minäminäminä toistuu näiden ihmisten maneereissa vähän kuin narsisteillakin. Raja on hiuksen hieno. Oma kokemukseni: Ei burgerointia kiitos!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tilannettasi enkä diagnoosisi taustoja, eikä oikeast
Ei varmaan kannata kuitenkaan yrittää gatekeepata toisia autisteja autismin kirjon ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Autistit sekoitetaan usein (YLEENSÄ) narsisteihin, koska ovat empatiakyvyttömiä ja lapsenomaisen itsekkäitä, siis rasittavia vinkujia. Työkaverina minäminä-aspergerlapsi on todella raskas työympäristön pilaaja. (Liikaa vetoa, liikaa meteliä. Uli uli, mikä se oli, vali vali, tarvitsen kaiken, olen itsekäs lapsi) Minäminäminä toistuu näiden ihmisten maneereissa vähän kuin narsisteillakin. Raja on hiuksen hieno. Oma kokemukseni: Ei burgerointia kiitos!!!
En tunne yhtään empatiakyvyttömän oloista autistia, vaan ihan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ti
Ei varmaan kannata kuitenkaan yrittää gatekeepata toisia autisteja autismin kirjon ulkopuolelle.
Gatekeeppaankin ei-autisteja autismin kirjon ulkopuolelle.
Ironisista tässä on se, että loppupeleissä hän on joka saralla hyvin keskinkertainen yksilö. Eikös se palkittu Vuoden naiseksi joskus? Millähän meriiteillä?
Mistä nämä Nuorgamin siskokset muutenkin ponnahtivat julkisuuteen ihan yhtäkkiä?