Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
^
Sähän yritit gatekeepata PDA-autisteja autismin kirjon ulkopuolelle, etkä ei-autisteja 🙄.
Mikä on pda-autisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Sähän yritit gatekeepata PDA-autisteja autismin kirjon ulkopuolelle, etkä ei-autisteja 🙄.
Mikä on pda-autisti?
Autisti, jolla on PDA (pathological demand avoidance).
Miisa kihertää kuin pikkulikat kun on vähän saanut koipiaan leviteltyä. Säälittää lapsensa, koulussa tullaan nauramaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit sekoitetaan usein (YLEENSÄ) narsisteihin, koska ovat empatiakyvyttömiä ja lapsenomaisen itsekkäitä, siis rasittavia vinkujia. Työkaverina minäminä-aspergerlapsi on todella raskas työympäristön pilaaja. (Liikaa vetoa, liikaa meteliä. Uli uli, mikä se oli, vali vali, tarvitsen kaiken, olen itsekäs lapsi) Minäminäminä toistuu näiden ihmisten maneereissa vähän kuin narsisteillakin. Raja on hiuksen hieno. Oma kokemukseni: Ei burgerointia kiitos!!!
En tunne yhtään empatiakyvyttömän oloista autistia, vaan ihan päinvastoin.
Aivan. Tuo aiempi kommentoija ITSE kuulostaa täysin empatiakyvyttömältä! Autismiin kuuluu tiettyjä erityispiirteitä, ne juuri ovat sitä autismia. Aivan kuin fyysisesti vammaisella on omat rajoitteensa. Tyhmä ihminen, joka ei tätä ymmärrä ja ota huomioon. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
^
PDA-autistit on todennäköisesti jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miisa kihertää kuin pikkulikat kun on vähän saanut koipiaan leviteltyä. Säälittää lapsensa, koulussa tullaan nauramaan
Ei sellaista stooria ole, missä se ei ihan joka välissä kiherrä tai sitten muljauttelee silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei olla. Mulla on asperger-diagnoosi (julkiselta puolelta, perusteellisten tutkimusten jälkeen saatu) ja ihan selkeät autismin kirjon piirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei olla. Mulla on asperger-diagnoosi (julkiselta puolelta, perusteellisten tutkimusten jälkeen saatu) ja ihan selkeät autismin kirjon piirteet.
Ne ei ole selkeitä.
Tähän "kirjon" laajentumiseen liittyy tosiaankin nykyään paljon autismifobiaa. Seuraan somessa muutamaa anonyymiä meemitiliä joiden yp:t sanoo olevansa autisteja. Monia näistä ärsyttää autistien stereotypiat ja yksikin julkaisi tarinan tyyliin "kaikki me autistit ei todellakaan olla mitään sosiaalisesti lahjattomia 7-vuotiaita junaintoilijoita."
Voi v***u sanonko. Ymmärrän että kirjoon liitetyt stereotyypit ärsyttävät mutta tuliko mieleen että hän tuli samalla pilkanneeksi stereotyyppisempiä autisteja ja ne "vahvemmin" kirjolla olevat autistit todennäköisesti kärsivät asiasta enemmän? Tosin mielestäni ihmisellä joka on pärjännyt aikuisikään saakka ilman diagnoosia ja pärjää asian kanssa nytkin ei pitäisi diagnoosia edes olla. Ja vähän ristiriitasesti toisessa julkaisussa tämä sama meemitilin ylläpitäjä sanoi että ei ole kohdannut autismiin liittyviä stereotypioita koska ei ole diagnoosistaan tuntemattomille kertonut.
Hieman ohiksena yhdestä tiktokista tuli mieleen myös OCPD. Sen oireet menevät jonkin verran limittäin autismin oireiden kanssa. Voisiko olla että joitakin OCPD-tapauksia on virheellisesti diagnosoitu autisteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ne ei ole selkeitä.
Kyllä mun autismin kirjon piirteet ovat todella selkeitä, ihan lapsuudesta asti, samoin kuin niiden vaikutus mun elämään.
Mikä selvännäkijä sä oot, että voit yhden viestin perusteella tuntemattomasta ihmisestä sanoa, että tämän autismin kirjon piirteet eivät ole selkeitä? 🤔😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ne ei ole selkeitä.
Kyllä mun autismin kirjon piirteet ovat todella selkeitä, ihan lapsuudesta asti, samoin kuin niiden vaikutus mun elämään.
Mikä selvännäkijä sä oot, että voit yhden viestin perusteella tuntemattomasta ihmisestä sanoa, että tämän autismin kirjon piirteet eivät ole selkeitä? 🤔😃
Koska määritetyt kirjon piirteet ei ylipäätään ole selkeitä.
^
Puhuin siitä, että niitä piirteitä esiintyy mulla selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
^
Joo mutta kun niitä piirteitä ei ole määritetty selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
No se on ihan erillinen asia. Vaikeahan niitä on määrittää selkeästi niitä ulospäin huomattavia piirteitä, kun kyseessä on kuitenkin aisti-informaation prosessoinnin erilaisuuteen liittyvistä asioista jne., jotka voi eri ihmisillä näkyä hyvin eri tavoin.
Nää ei kuitenkaan liity siihen, että autisti jolla on PDA on autisti, eikä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
No se on ihan erillinen asia. Vaikeahan niitä on määrittää selkeästi niitä ulospäin huomattavia piirteitä, kun kyseessä on kuitenkin aisti-informaation prosessoinnin erilaisuuteen liittyvistä asioista jne., jotka voi eri ihmisillä näkyä hyvin eri tavoin.
Nää ei kuitenkaan liity siihen, että autisti jolla on PDA on autisti, eikä jotain muuta.
Autisti jolla on PDA on oikeasti vain narsisti, helikopterivanhemmuuden tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Autisti jolla on PDA on oikeasti vain narsisti, helikopterivanhemmuuden tuotos.
Millä logiikalla narsismi ja helikopterivanhemmuus aiheuttaisi sellaista, että ihminen ei kykene tekemään asioita, joita itse haluaisi tehdä? Tai että ei pysty syömään, jos on nälkä, ei pysty menemään vessaan jos on vessahätä?
Ai niin, ethän sä tiedä yhtään mitään PDA:sta. Kunhan pitää levittää perusteetonta vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Narsismi on autismikirjon häiriö. Eli makes sense.
Ei ole.
Kuuluu ennemmin neurodiversiteettiin, johon toki myös luetaan autismikirjon häiriöitä. Jokainen on yksilö ja se pitää muistaa.
Itse kuulun autismikirjoon ja lyön narsismissa hyvin korkealle. En kuitenkaan ole ylittänyt sitä ylintä eli persoonallisuushäiriön rajaa. Nämä vain sattuvat kulkemaan rinnakkain minulla ja se ei tarkoita, että myös kaikilla muilla. Narsismia kulkee suvussa.
^