Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Stimmailetteko itse yleensä kun ootte jossain bileissä tai esim. flowssa ja laitatte videot someen hahtagilla #autismgirl? Ja teette kaupallisia yhteistöitä kaikista nepsyttelytuotteista? Se on kiva kun jotkut osaa kaupallistaa nääkin diagnoosit. Itsestä ei oikein olis brändäämään itseäni, ja on vaikea tunnistaa itseäni noiden julkkisten jutuista. Mutta kukin tyylillään.
Saattaisin stimmailla mutta ihan viimeiseksi tulisi mieleeni kuvata ja laittaa someen. Kyseessä olisi sen verran stressaava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä. Ehkä 10 v sitten nuo diagnoosit vielä merkitsivätkin jotain."
10 v sitten naisten alidiagnosointi on ollut vielä huomattavasti suurempi ongelma kuin nykyään (ja se on yhäkin ongelma), ja esim. näiden naisten itsemurhaluvut karuja. Sitäkö te haikailette takaisin?
Lähdettä tuolle itsemurhaväitteelle? Tämän tilaston mukaan naisten itsemurhaluvut ovat pikemminkin nousussa:
https://www.statista.com/statistics/1114127/female-suicide-rate-in-the-…
Siis autismin kirjon naisten itsemurhaluvut ovat korkeita, ja tunnistamaton ja diagnosoimaton autismi toki pahempi tässä mielessä, koska silloin ei ole mahdollisuuttaka
Lainaukset eivät näköjään ylety loppuun asti mutta näihin im-arvioihin on ymmärtääkseni päästy, kun (jopa useamman kerran) im yrittäneitä naisia on tutkittu ja heidän tilanteeseensa paneuduttu syvällisesti jolloin totuus diagnosoimattomasta autismista on paljastunut.
Ongelma on vakava ja todellinen ja mitä älykkäämpi nainen on, sitä suuremmassa im-vaarassa hän on. (älyää olevansa erilainen ja "vääränlainen" mutta ei tajua mikä hänessä on vialla)
"Jo on suuruudenhullut kuvitelmat. Kai tiesit, ettei kokemusasiantuntijuus ole mitään oikeata asiantuntijuutta? Oma kokemus hämärtää objektiivisuutta väistämättä. Vähän sama kun skitsofreenikko sanoisi tietävänsä sairaudestaan enemmän kuin lääkärit.
"Ja tiedän, että PDA diagnoosin voi saada vain osana autismin kirjon diagnoosia, ei itsenäisenä - muissakin maissa kuin Briteissä, mutta siellä PDAn tunnistaminen on pidemmällä. Tän tiedon voi varmaan helposti löytää itsekin. "
Väitteen esittäjällä -eli tässä tapauksessa sinulla- on todistustaakka."
Lääkärit ei tällä hetkellä tiedä paljoa PDAsta, se nyt vaan on fakta. Ja kun sitä tietoa halutaan lisää, niin arvaa mitä tutkitaan? Ihmisiä, joilla on PDA. Joka tapauksessa mun kokemusasiantuntijuus siitä, että oon autismin kirjolla oleva PDA on silleen validi, että sen mun autismi on ihan diagnosoitu. Mun PDA siis on autismia/esiintyy autismin kanssa.
Jos sä et viitsi sitä tietoa etsiä, että PDA diagnoosin voi saada vain autismin kirjon diagnoosin osaksi, niin ei sitten. Tää on kyllä itsestäänselvää tietoa kelle tahansa aiheeseen perehtyneelle. Toi vaatimus kaivaa sulle nyt lähdettä, jos et viitsi itse kirjoittaa Googleen, on nyt mulle vähän turhan triggeröivä vaatimus. Välttelen katsos niitä vaatimuksia. Mut laita nyt vaikka englanninkieliseen Wikipediaan PDA, jos sua oikeasti kiinnostaa, etkä vaan yleisestä vänkäämisen halusta vänkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stimmailetteko itse yleensä kun ootte jossain bileissä tai esim. flowssa ja laitatte videot someen hahtagilla #autismgirl? Ja teette kaupallisia yhteistöitä kaikista nepsyttelytuotteista? Se on kiva kun jotkut osaa kaupallistaa nääkin diagnoosit. Itsestä ei oikein olis brändäämään itseäni, ja on vaikea tunnistaa itseäni noiden julkkisten jutuista. Mutta kukin tyylillään.
Jos olisit kaunis ja sosiaalinen, saattaisit ajatella eri lailla. Anna muiden tehdä mitä tekevät, keskity ihan omaan elämääsi vain.
No kun autistit eivät ole sosiaalisia, eivät ainakaan sillä tavalla kuin Miisa. Siitähän tässä oli kyse. Sitä paitsi nuo stimmailut tuli kuvioihin vasta viime vuoden aikana, että joopa joo...
T.eri
Autistit, erityisesti naispuoliset, voivat olla sosiaalisia.
Imho tuo PDA kuulostaa vain äärimmäiseltä laiskuudelta ja passiivisuudelta. Mutta kaikelle negatiiviselle pitää nykyään keksiä joku oireyhtymä tai diagnoosi. Ihan yleisellä tasolla. Normaalien ominaisuuksien medikalisointia.
Miisa on julkisuuskuvansa perusteella huomionhakuinen, itsekäs, kovaääninen,vähän lapsellinen,suorasukainen somejulkkis, joka on osannut brändätä itsensä ja toki hyötyy myös ulkonäöstään, jos sitä ei olisi tuskin monikaan olisi huomattavan kiinnostunut hänen tekemistään ja sanomistaan. Tuskin kuitenkaan autisti.
Vierailija kirjoitti:
"Jo on suuruudenhullut kuvitelmat. Kai tiesit, ettei kokemusasiantuntijuus ole mitään oikeata asiantuntijuutta? Oma kokemus hämärtää objektiivisuutta väistämättä. Vähän sama kun skitsofreenikko sanoisi tietävänsä sairaudestaan enemmän kuin lääkärit.
"Ja tiedän, että PDA diagnoosin voi saada vain osana autismin kirjon diagnoosia, ei itsenäisenä - muissakin maissa kuin Briteissä, mutta siellä PDAn tunnistaminen on pidemmällä. Tän tiedon voi varmaan helposti löytää itsekin. "
Lääkärit ei tällä hetkellä tiedä paljoa PDAsta, se nyt vaan on fakta. Ja kun sitä tietoa halutaan lisää, niin arvaa mitä tutkitaan? Ihmisiä, joilla on PDA. Joka tapauksessa mun kokemusasiantuntijuus siitä, että oon autismin kirjolla oleva PDA on silleen validi, että sen mun autismi on ihan diagnosoitu. Mun PDA siis on autismia/esiintyy autismin kanssa.
Jos sä et viitsi sitä tietoa etsiä, että PDA diagnoosin voi saada vain autismin kirjon diagnoosin osaksi, niin ei sitten. Tää on kyllä itsestäänselvää tietoa kelle tahansa aiheeseen perehtyneelle. Toi vaatimus kaivaa sulle nyt lähdettä, jos et viitsi itse kirjoittaa Googleen, on nyt mulle vähän turhan triggeröivä vaatimus. Välttelen katsos niitä vaatimuksia. Mut laita nyt vaikka englanninkieliseen Wikipediaan PDA, jos sua oikeasti kiinnostaa, etkä vaan yleisestä vänkäämisen halusta vänkää.
Enkunkielisestä wikipediasta:
"PDA is not included in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) or the International Classification of Diseases (ICD). To be recognized, a sufficient amount of consensus and clinical history needs to be present, and as a newly proposed condition, PDA had not met the standard of evidence required at the time of recent revisions.[citation needed] However, DSM-5 also moved from sub-type classification to the use of autistic spectrum disorder, which allows for different behavioural profiles to be described."
"As of 2014 there are no officially recognised diagnostic criteria.[9]"
Eli olet väärässä myös enkunkielisen Wikipedian mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kaunis ja sosiaalinen, saattaisit ajatella eri lailla. Anna muiden tehdä mitä tekevät, keskity ihan omaan elämääsi vain.
No kun autistit eivät ole sosiaalisia, eivät ainakaan sillä tavalla kuin Miisa. Siitähän tässä oli kyse. Sitä paitsi nuo stimmailut tuli kuvioihin vasta viime vuoden aikana, että joopa joo...
T.eri
Autistit, erityisesti naispuoliset, voivat olla sosiaalisia.
Eivät sillä tavalla kuin Miisa. Eivät ylipäätään millään "normolla" tavalla. Kyllä sen autismin naisistakin yleensä huomaa, etenkin nyt kun tieto naisten autismista on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Imho tuo PDA kuulostaa vain äärimmäiseltä laiskuudelta ja passiivisuudelta. Mutta kaikelle negatiiviselle pitää nykyään keksiä joku oireyhtymä tai diagnoosi. Ihan yleisellä tasolla. Normaalien ominaisuuksien medikalisointia.
Ei PDAssa esiintyvä kykenemättömyys tehdä asioita ole mitenkään normaalin rajoihin kuuluvaa laiskuutta ja passiivisuutta. Ei "laiska" ihminen mene melt down - paniikkiin koetusta vaatimuksesta. Ei normaalin laiska ja passiivinen lapsi pidätä kakkaa ja pissaa kunnes ne tulee väkisin housuun, koska oman kehon vaatimus, eli pissa- tai kakkahätä laukaisee sen vaatimuksen välttelyn. Ei laiska ja passiivinen ihminen välttele asioita, joita itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei tällä hetkellä tiedä paljoa PDAsta, se nyt vaan on fakta. Ja kun sitä tietoa halutaan lisää, niin arvaa mitä tutkitaan? Ihmisiä, joilla on PDA. Joka tapauksessa mun kokemusasiantuntijuus siitä, että
" Pathological demand avoidance (PDA) or extreme demand avoidance (EDA) is a proposed disorder and sub-type of autism spectrum disodisorder"
Alkaa se Wikipedian teksti. Ja omassakin lainauksessasi mainitaan siirto autismin kirjon häiriöiden alle.
Sen totesin jo aiemmin, ettei PDA ole virallinen diagnoosi, vaan sen voi saada vain mainintana autismin kirjon diagnoosin yhteydessä. Kun se ei ole itsenäinen, oma diagnoosinsa, niin ilman tuota autismin kirjoa sitä ei voi saada.
Olen Asperger-nainen ja minulle lääkäri oli kirjannut doagnoosikäynnillä: (patologista) vaatimusten välttelyä. En dilloin tiennyt, että tämä kuuluu kirjon piirteisiin.
TOSIN, kun mietin asiaa (mistä lääkäri oli tuon keksinyt), muistin kertoneeni, että koen kuormittavana muiden ihmisten odotukset ja vaatimukset. Ja tämä puolestaan EI johdu mistään systemaattisesta vaatimusten välttelystä per se, vaan tosiasiallisesti koen, etten kohtuudella kykene täyttämään muiden toiveita, en siis ole sellaisessa kunnossa/vireessä, että osaisin/pystyisin/jaksaisin. Annoin esimerkkinä hoitoavun lapsenlapsen vanhemmille. Kun tenava oli luonani hoidossa ja yökylässä 1 yön, minulta meni KAKSI VIIKKOA toipua siitä. Ei ihme, että sen jälkeen olen suhtautunut vältellen lapsenhoitoon.
Ymmärrättekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei tällä hetkellä tiedä paljoa PDAsta, se nyt vaan on fakta. Ja kun sitä tietoa halutaan lisää, niin arvaa mitä tutkitaan? Ihmisiä, joilla on PDA. Joka tapauksessa mun kokemusasiantuntijuus siitä, että
Siteeraamasi lähde on 10 vuotta vanha. V. 2014 ei ollut diagnostisia kriteereitä, nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Olen Asperger-nainen ja minulle lääkäri oli kirjannut doagnoosikäynnillä: (patologista) vaatimusten välttelyä. En dilloin tiennyt, että tämä kuuluu kirjon piirteisiin.
TOSIN, kun mietin asiaa (mistä lääkäri oli tuon keksinyt), muistin kertoneeni, että koen kuormittavana muiden ihmisten odotukset ja vaatimukset. Ja tämä puolestaan EI johdu mistään systemaattisesta vaatimusten välttelystä per se, vaan tosiasiallisesti koen, etten kohtuudella kykene täyttämään muiden toiveita, en siis ole sellaisessa kunnossa/vireessä, että osaisin/pystyisin/jaksaisin. Annoin esimerkkinä hoitoavun lapsenlapsen vanhemmille. Kun tenava oli luonani hoidossa ja yökylässä 1 yön, minulta meni KAKSI VIIKKOA toipua siitä. Ei ihme, että sen jälkeen olen suhtautunut vältellen lapsenhoitoon.
Ymmärrättekö?
Tuo kuulostaa enemmän vain autismin kirjolaisille tyypilliseltä vaatimusten välttelyltä - eli välttelylle on ihan rationaalinen syy. PDAssa se syy on ihan vain se vaatimus. Toki tämäkin sekoittuu, koska minullakin on sekä tuota muuta, ihan rationaalista välttelyä, että sitten sitä epärationaalista PDA-välttelyä.
Aika kumma, että sinulla on kirjattu noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.eri
Autistit, erityisesti
Sosiaalinen, ekstrovertti autisti on oxymoron.
On eri asia, että naispuoliset autistit kaipaisivat enemmän muiden hyväksyntää kuin autistimiehet.
Eli aspergernaiset pyrkivät maskaamisellaan saamaan edes jonkunlaisia ihmissuhteita.
^
Kyllä autisti voi olla ekstrovertti, hyvänen aika sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö?
Tuo kuulostaa enemmän vain autismin kirjolaisille t
Olen kanssasi samaa mieltä. Autistina ole rationaalinen, ei tuollainen "vaatimusten välttely" ole patologista. Käyn kyllä kakalla ja pissalla aina kun on tarvis. 😏
Hoidan ikävätkin hommat ajoissa, kun ne on kumminkin pakko hoitaa. Eli en välttele edes sellaista, mitä normot saattavat vältellä!
Vierailija kirjoitti:
^
🤦🏻 Tutkipa ihan sanan aut(o)- merkitystä ja sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Eihän tuo ole millään lailla relevanttia asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Entäs asperger -sanan merkitys ja sisältö 🙄
T.eri