Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??
Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:
"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"
"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"
Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)
Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Joskus muinoin Suomessa työnantajat järjestivät työntekijöilleen työsuhdeasuntoja. Kummasti hakijoita riitti työpaikkoihin. Nyt on pula työnhakijoista osa-aikatöihin 5-20 tunnin viikkotyöajalla, reilun kympin tuntipalkalla. Muutapa sitten Helsinkiin ja maksa 1000 euroa yksiöstä tuolla palkalla.
Kyllä työsuhdeasuntoja edelleen on. Yksi sisaruksistani asuu Helsingissä sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kolmekymppisenä minusta vielä niin mahdotonta ollut. Tosin siitä on kymmenisen vuotta, joten kokemukseni ei välttämättä päde enää yhtään. Mutta en halua masentaa, ja ihan oikeasti uskon, että kolmekymppisenä pääsee vielä jotenkuten töihin ilman kokemustakin, jos osaa kirjoittaa niin mahtavia hakemuksia että pääsee jotenkin pujahtamaan esikarsinnan ohi.
Mutta nyt nelikymppisenä se tuntuu tosiaan olevan niin mahdotonta, että ei voi muuta kuin nauraa epäuskoisena. Jos pääsee hyvillä hakemuksilla pujahtamaan haastatteluun - kunhan muistaa olla mainitsematta ikäänsä - ikää kysytään kuitenkin haastattelussa, ja siinä vaiheessa näkee, että haastattelijan naama valahtaa ja se oli siinä.
Joskus mietin, mitäköhän tapahtuisi, jos vain valehtelisin ikäni. Selvästi minua kuitenkin luullaan edes vähän nuoremmaksi, koska se numero on aina niin iso pettymys.
Olin jättänyt tarkoituksella CV:stä ja työhakemuksesta syntymäajan pois. Ensimmäinen asia mitä haastattelija teki oli se että hän kysyi syntymäaikaa, että "Olet unohtanut sen näköjään laittaa tähän"
:D
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan, varastoon ja siivoamaan pääsee. Sekä muihin matalapalkkaisiin vuorotöihin.
Jos on terveyspuolen koulutus, niin töitä löytyy kyllä.
Siistit 8-16 toimistotyöt on kortilla.
No ei pääse kauppaan tai siivoamaan eikä mihinkään muuhunkaan matalapalkkatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan, varastoon ja siivoamaan pääsee. Sekä muihin matalapalkkaisiin vuorotöihin.
No ei pääse kauppaan tai siivoamaan eikä mihinkään muuhunkaan matalapalkkatyöhön.
Sama kokemus.
Näiltä kirjoittajilta aina unohtuu se, että matalapalkkatöihin haetaan myös sopivinta hakijaa, ei niihin pystymetsästä ketään repäistä. Jos on yksi reipas ja asiallinen hakija, joka kertoo että haluaisi mielellään oppia siivoamaan, ja kymmenen muuta joilla on jo siivoustöistä kokemusta, niin kumpikohan valitaan? Ei ole kovin suuri mysteeri.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta löytyy töitä, mutta sellaisia töitä mistä maksettaisiin esimerkiksi työehtosopimuksen mukaista palkkaa ilta- ja pyhälisineen on vaikea löytää. Kaikenlaiseen provisiopalkattuun puhelinmyyntiin monimutkaisine työsopimuksineen tai ilmaisille ammattitaitoisille harjoittelijoille (joilla osaamisen täytyy olla amamttilaistasoa) löytyy paikkoja.
Höpsis. Nimenomaan sitä perus tessin mukaista palkkaa tarjotaan vähän liiankin monessa tehtävässä. Itseäni ei saa tessin palkalle (joka siis on lain mukainen minimi) enää töihin. Niitä hommia tein opiskeluiden ohessa ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.
Näiltä kirjoittajilta aina unohtuu se, että matalapalkkatöihin haetaan myös sopivinta hakijaa, ei niihin pystymetsästä ketään repäistä. Jos on yksi reipas ja asiallinen hakija, joka kertoo että haluaisi mielellään oppia siivoamaan, ja kymmenen muuta joilla on jo siivoustöistä kokemusta, niin kumpikohan valitaan? Ei ole kovin suuri mysteeri.
Itse en saanut siivoustyötä koska en osannut tehdä perussiivouksia eli vahata yms. No miten niitä oppii jos ei pääse niitä tekemään?? Kai niihin kuitenkin perehdytetään. Työnantajat tahtovat valmiin paketin mutta kukaan ei halua ensikertalaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.
Itse en saanut siivoustyötä koska en osannut tehdä perussiivouksi
No tätä varten on olemassa koulut että nämä asiat oppii. Ei sitä turhaan ole olemassa tutkintoa siivousalalle. Ei ole työnantajan tehtävä opettaa asioita mitkä pitäisi ammattinsa puolesta osata. Kyllä, myös siivoojissa etsitään ammattilaista, ei sellaista joka kotonaan osaa siivota.
Meillä oli ennen töissä sijaisia jotka eivät olleet tutkintoja käyneet ja tämä aiheutti sen että hajottivat koneet sekä pinnat. Oli myös puitteita hygieenisessa siivoamisessa. Perehdyttämisessä ei ole tarkoitus opettaa miten työtä tehdään vaan näyttää milloin ja missä työ tehdään. Onneksi käytäntö muuttui ja nyt haetaan vaan heitä jotka ovat juurikin ammattilaisia. Yllättävän iso osa on ulkomaalaisia mutta todella hyviä tekijöitä.
Minä pääsin ensimmäistä kertaa töihin vasta 26-vuotiaana. Minulla ei ollut lainkaan työkokemusta, en ollut päässyt edes kesätöihin koskaan. Olin ensin keikkalaisena, sitten määräaikaisilla soppareilla puolisen vuotta ja sitten sain vakipaikan.
Kannatti opiskella lähihoitajaksi.
Ihan yksi suurimmista finanssialan yrityksistä Suomessa palkkaa kymmeniä eri ikäisiä ihmisiä työhön. Ei välttämättä aina suoraan omiksi työntekijöiksi, mutta mahdollisuus vakituiseen suhteeseen työn kautta on hyvä. Kaikilla ei ole alalle soveltuvaa koulutusta, mutta alalla eteneminen vaatii koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.
Itse en saanut s
Miksi sitten joka paikassa huudetaan että siivoamaan pääsee kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi suurimmista finanssialan yrityksistä Suomessa palkkaa kymmeniä eri ikäisiä ihmisiä työhön. Ei välttämättä aina suoraan omiksi työntekijöiksi, mutta mahdollisuus vakituiseen suhteeseen työn kautta on hyvä. Kaikilla ei ole alalle soveltuvaa koulutusta, mutta alalla eteneminen vaatii koulutuksen.
No kerrohan yrityksen nimi, niin lähetän heti avoimen hakemuksen.
Kuka teillä vastaa firman rekrystä, jos työhaastatteluun valitut henkilöt ovat koko ajan hampaitaan pesemättömiä röllipeikkoja ja noita-akkoja, jotka eivät ole nähneet saippuaa muualla kuin unissaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä yritys jotenkin salainen kun ei voi kertoa mikä se yritys on. Aina tulee esiin näitä että tänne ja tänne otetaan töihin vaikkei osaamista ole. Mutta ikinä ei kerrota mikä se paikka on. Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.
Näiltä kirjoittajilta aina unohtuu se, että matalapalkkatöihin haetaan myös sopivinta hakijaa, ei niihin pystymetsästä ketään repäistä. Jos on yksi reipas ja asiallinen hakija, joka kertoo että haluaisi mielellään oppia siivoamaan, ja kymmenen muuta joilla on jo siivoustöistä kokemusta, niin kumpikohan valitaan? Ei ole kovin suuri
Tämä on yksi suurin valhe työelämässä. Siivoojaksi ei todellakaan pääse kuka vaan, ellei asu Helsingissä. Siellä on niin saastaista että on hätä saada tekijöitä, työn laadulla ei väliä. Mutta siellä taas ei suomalainen saa siivoojan töitä koska ulkomaalaisia paljon ja jostain kumman syystä työnantaja palkkaa mieluummin ulkomaalaisen siivoojaksi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan nostaa niitä tukia eikä leikata jotta ihmisillä on rahaa pesukoneeseen, vaatteisiin, hammaslääkäriin, terveelliseen ruokaan.
Mutta ei, eläkkeitä kyllä maksetaan 34,9 miljardia.
no ei helvetissä pitäisi.me työssäkäyvät maksetaan jo nyt ihan tarpeeksi veroja .miten hitossa vertaat eläkeläisiin tota työttömän verorahoilla loisimista.ei vissii paljoo järki sulla päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.
Itse en saanut s
Kyllä meillä piti korjata perussiivouksen jälkiä ihan tutkinnon suorittaneen jäljiltä. Vahaukset oli tehty sinnepäin ja piti tehdä uusiksi. Ei tutkinto takaa sitä että osaa.
Hyvin löytyy töitä. Olen 38 ja 2kk kesti työnhaku työttömän työnhakijan statuksella tänä syksynä. Pitää olla ryhtiä haastattelussa eikä mikään keitetty spagetti.
Tiedätkö, 238, on tosi loukkaavaa meille ihan normaalijärkisille työttömille selostaa, että todellinen ongelmamme on se, ettemme osaa peseytyä tai käyttää sähköpostia.
Meitä ihan oikeasti väliinputoajia on paljon. Minulla on yliopistotutkinto. Oman alani töitä en saa, ok, olen hyväksynyt sen jo. (Yritän kyllä silti, mutta en toivo enää mitään.)
Mutta en saa hanttihommiakaan, vaikka olen hakenut tähän mennessä satoja paikkoja. Haastatteluihin olen päässyt kyllä jonkin verran, mutta siihen se sitten jää. Miksi ihmeessä joku palkkaisi siivoojaksi tai ravintolatyöntekijäksi nelikymppisen akateemisen, joka ei noita töitä ole tehnyt, jos on kymmenen muuta hakijaa, joilla on paljonkin kokemusta alalta? Osa-aikaisiksi myyjiksikin tunnutaan palkkaavan mieluiten nuoria opiskelijoita eikä keski-ikäisiä työttömiä.
Viimeksi vuokratyöfirma lähetti haastatteluun paikkaan, jossa haettiin kiireellä määräaikaista tiskaajan apulaista joulusesonkiin. Työnantajan melkein ensimmäinen kysymys oli, "Niin olihan sulla vähintään puolen vuoden kokemus astiahuoltajan töistä?" No itse asiassa ei ole, valitan. Se oli siinä sitten, minut ghostattiin paikasta kokonaan enkä saanut edes kieltävää vastausta.
Kyllähän sitä luulisi, että tiskaaminen on sellainen homma, jonka jokainen normaalijärkinen oppii tekemällä. Mutta ei. Ilmeisesti tulevaisuudessa tarvitaan jokin astiahuoltajan tutkinto siihenkin.
Minulla ei ainakaan ole auttanut mikään kriteerien laskeminen, koska niihin kaikista matalapalkkaisimpiin hanttihommiin en kelpaa yhtään sen paremmin kuin siisteihin toimistotöihinkään.
Olen muuten toiminut myös pitkään yrittäjänä, mutta jostain syystä sitä ei tunnuta pidettävän minkäänlaisena työkokemuksena. Itse asiassa olen ollut huomaavinani, että sen mainitsemisesta on jopa haittaa. En kyllä tiedä miksi.