Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??
Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:
"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"
"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"
Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)
Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri noin tuomitsevaa ja vaikeaa. Minulla on useampi tutkinto, eikä kukaan halua ottaa minua töihin. Eivät edes haastattele. Olen lähettänyt kolmessa vuodessa noin 800 hakemusta ympäri Suomea ja kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tehtäviin.
Eli onko minun tyydyttävä tähän asemaani, jossa olen työtön loppuelämäni, vaikka motivaatio kova saada töitä.
kuulostaa tosi kummalliselta. sittenhän ihmisten on turha valittaa siitä, että kun on työttömiä, jos ei kerran ketään kiinnosta palkata ihmistä jolla on halua tehdä duunia. tiedän monia ihmisiä jotka eivät haluasi edes tehdä töitä ja silti heillä on työpaikka.
Ei se kolmekymppisenä minusta vielä niin mahdotonta ollut. Tosin siitä on kymmenisen vuotta, joten kokemukseni ei välttämättä päde enää yhtään. Mutta en halua masentaa, ja ihan oikeasti uskon, että kolmekymppisenä pääsee vielä jotenkuten töihin ilman kokemustakin, jos osaa kirjoittaa niin mahtavia hakemuksia että pääsee jotenkin pujahtamaan esikarsinnan ohi.
Mutta nyt nelikymppisenä se tuntuu tosiaan olevan niin mahdotonta, että ei voi muuta kuin nauraa epäuskoisena. Jos pääsee hyvillä hakemuksilla pujahtamaan haastatteluun - kunhan muistaa olla mainitsematta ikäänsä - ikää kysytään kuitenkin haastattelussa, ja siinä vaiheessa näkee, että haastattelijan naama valahtaa ja se oli siinä.
Joskus mietin, mitäköhän tapahtuisi, jos vain valehtelisin ikäni. Selvästi minua kuitenkin luullaan edes vähän nuoremmaksi, koska se numero on aina niin iso pettymys.
Työttömät nirsoilevat todella usein. Ei olla valmiita ottamaan vastaan kaikenlaista työtä kaikkialta Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri noin tuomitsevaa ja vaikeaa. Minulla on useampi tutkinto, eikä kukaan halua ottaa minua töihin. Eivät edes haastattele. Olen lähettänyt kolmessa vuodessa noin 800 hakemusta ympäri Suomea ja kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tehtäviin.
Eli onko minun tyydyttävä tähän asemaani, jossa olen työtön loppuelämäni, vaikka motivaatio kova saada töitä.
kuulostaa tosi kummalliselta. sittenhän ihmisten on turha valittaa siitä, että kun on työttömiä, jos ei kerran ketään kiinnosta palkata ihmistä jolla on halua tehdä duunia. tiedän monia ihmisiä jotka eivät haluasi edes tehdä töitä ja silti heillä on työpaikka.
Sepä se. Hakee töitä, työnantajat haukkuvat haastattelussa pataluhaksi, koska työhistoriaa ei ole ja tuet alennetaan, koska ei saa töitä. Lisäksi jokaikinen tuomitsee pahana ihmisenä. Kukaan noista ei kuitenkaan ole valmis palkkaamaan, joten ei väliä mitä söpöttävät.
Yliopistolla ainaki huomasi valmistuessa, että ne jotka "nautti kesälomista vanhempien jeesaamana" jäi työnhaussa jälkeen niistä, jotka oli tehneet alan kesätöitä vaikka edes minimipalkalla.
Ihan varmasti saa jos hakee myös sellaisia töitä mitkä eivät ole se ykkösvaihtoehto.
Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja
Olisi kiva kyllä tietää, että kannattaako enää edes yrittää kun olen 30v ilman työhistoriaa mistään palkkatöistä. Kyllä työkkärin tantat jaksaa vielä kannustaa ja jankuttaa kuinka nuori vielä olen ja kuinka kauan ehdin vielä tekemään töitä. No ehtisin joo, jos pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät nirsoilevat todella usein. Ei olla valmiita ottamaan vastaan kaikenlaista työtä kaikkialta Suomesta.
itse olen valmis ottamaan mitä tahansa työtä, mutta en voi muuttaa toiseen kaupunkiin koska opiskelen tällä hetkellä.
muutenkin etsin töitä omasta kuapungistani, koska minulla on lapsi täällä. enkä omista autoa.
jos minulla on joskus varaa ajokorttiin, niin voisin harkita muuttavani johonkin muualle.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja
Ala jota opiskelen on ICT-ala, eli tietokoneita ja muita laitteita, Cyberturvallisuus, Valvontakameroiden asennusta sekä Netti-kaapeleiden vetämistä paikasta toiseen. eli siis paljon on erilaisia hommia tässä alalla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama täällä. Olin täyttä roskaa työnantajien silmissä kun ei ollut kouluja käyty. En päässyt edes siivoojaksi vaikka hain niitäkin töitä missä luki että kokemusta ei tarvitse ja perehdytetään. Tutkinnon saatua heti ensimmäisestä haastattelusta napsahti työpaikka joka oli vieläpä sama minne hain aiemmin ja en paikkaa saanut.
Media on vuosia mustamaalannut työttömiä ja samoin yrittäjät. Jos on työtön voi työnsaannin unohtaa. Myös feminismi näkyy siinä että työttömistä suurin osa on miehiä. Sitten vielä ikärasismi joka on totisinta totta ja kun tulee 40v mittariin on elämä suomessa aika lailla ohi monella alueella.
Se että tuodaan ulkomailta työvoimaa ei ne työt tyhjästä ole syntyneet ne on tietenkin pois kotimaisilta työttömiltä. Kesätyötkin taitaa mennä nykyään kehitysmaalaisille ja opiskelijat jää ilman.
Ei saa töitä. Ei vaikka mikä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kyllä tietää, että kannattaako enää edes yrittää kun olen 30v ilman työhistoriaa mistään palkkatöistä. Kyllä työkkärin tantat jaksaa vielä kannustaa ja jankuttaa kuinka nuori vielä olen ja kuinka kauan ehdin vielä tekemään töitä. No ehtisin joo, jos pääsisin.
Kannattaa. Älä häpeile sitä ettet ole ollut töissä, siitä ei ole hyötyä. Jos eivät ota töihin niin ei voi mitään.
Itse olen kymmenen vuotta vanhempi (muutaman vuoden työhistorialla) ja nyt tuntuu kylllä että se työllistymisjuna meni jo. Kumpa olisin kyennyt työllistymään kolmikymppisenä.
Kaikkialle haetaan 25v jolla 10v työkokemus. Näin se vaan on. Ja aina vaan parempi jos näytät mallilta tai laatikkoleukajääkäriltä.
Onneksi en itse ikinä tähdännyt yhtään mihinkään hienoon puuhaan (koulu keskiarvo oli lähellä ysiä) vaan lähdin alunperinkin et kuhan nyt vaan on jotain millä itsensä elättää. Niin vaan armeijan jälkeen löytyi heti raksatouhuja eikä sen jälkeen ole tarvinnut max 2kk pisempiä työttömyysjaksoja kokea. Nyt olen paikassa mistä en vaihtaisi muualle vaikka saisin tonnin enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama täällä. Olin täyttä roskaa työnantajien silmissä kun ei ollut kouluja käyty. En päässyt edes siivoojaksi vaikka hain niitäkin töitä missä luki että kokemusta ei tarvitse ja perehdytetään. Tutkinnon saatua heti ensimmäisestä haastattelusta napsahti työpaikka joka oli vieläpä sama minne hain aiemmin ja en paikkaa saanut.
minkä alan koulun kävit ja minkä työpaikan sait?
kyllä varmasti oli helpotus kun saitkin duunipaikan. eniten itseäni harmittaa se, että jos haet töitä niin jos joku että sinä olet laiska tms, mikä ei ole koskaan pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla te 2 olette? Minä olen saanut tutkintoja valmiiksi, mutta ei sen parempi onni ole ollut työpaikkojen suhteen.
On se niin. Pitää olla jokin erityis taito että saa töitä ja ääöö 160. Nykyään ei pääse raksatöihin edes tai ei edes postia jakamaan.
On se vaan saatana ettei työttömyyskorvausta nosteta suomen hintatason tasolle 590 eurosta.