Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko lapsesi todistuksen keskiarvo suurempi tai pienempi oman vastaavan todistuksesi kanssa vertailtuna?

Vierailija
07.12.2023 |

Ihan mielenkiinnosta koska ns pisa tulosten mukaan lasten kouluarvosanat ovat laskeneet romahdusmaisesti.

Omien lasteni kohdalla en tuota ilmiötä ole havainnut. En tarkoita, että olisin itse mikään huippuälykäs vaan olen ihan tavanomainen 8 - 9 tason keskiverto ihminen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat lahjakkaampia kuin minä, pakko myöntää😊

Opiskelevat oikiksessa ja lääkiksessä, suoraan papereilla sisään.

Itse olen AMK tasoinen henkilö.

Vierailija
2/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi oli toisella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella parempi, toisella suunnilleen samaa luokkaa. 7,5 minä

Vierailija
4/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kyse ole siitä, että erot ovat kasvaneet. Kyllä niitä hyviäkin oppilaita on edelleen, mutta ääripäiden erot ovat kasvaneet ja siis erityisesti niitä heikompia on enemmän. 

Vierailija
5/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella merkittävästi huonompi, on adhd. Kahdella nuoremmalla aavistuksen parempi, itse olin tasainen 8-9 arvosanan lapsi/nuori, keskiarvo peruskoulusta 8,3. He useammin lähempänä ysiä, kymppejäkin on.

Vierailija
6/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapset eivät ole pingottaneet niin paljon kuin itse aikoinani. 

Vierailija
7/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat lahjakkaampia kuin minä, pakko myöntää😊

Opiskelevat oikiksessa ja lääkiksessä, suoraan papereilla sisään.

Itse olen AMK tasoinen henkilö.

Ehkä tuossa on kasvatuksellisia eroja ja olet ollut lapsillesi kannustavampi vanhempana ja älykkyyden tasonne on lähtökohtaisesti sama, mutta vanhemmat ohjanneet eri suuntaan?

Vierailija
8/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin samaa tasoa. Mutta ovat enemmän kermaperseitä kuin minä eli hyväosaisiksi syntyneet (jos näin ruman realistisesti saa omista lapsistaan sanoa :D )

Vierailija
9/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en vain usko lasten ns tyhmyyden lisääntymiseen vaan näen lähinnä koulujen opintosuunnitelmien ja opetuksentason laskeneen .

Osasyynä tietysti erityisoppilaiden integroiminen samoille luokille muiden kanssa. Huono idea kaikkien kannalta, sillä erityisoppilaat eivät saa riittävästi tukea ja huomiota yksilötasolla ja vastaavasti muut oppilaat kokevat heidät häiriötekijöinä omassa opiskelussaan. Tasapäistäminen on huono asia,vaikka se tehtäisiinkin ajatuksella, että kaikki ovat samanarvoisia ihmisinä. Näin ei valitettavasti vain ole.

Vierailija
10/26 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin samaa tasoa. Mutta ovat enemmän kermaperseitä kuin minä eli hyväosaisiksi syntyneet (jos näin ruman realistisesti saa omista lapsistaan sanoa :D )

Rehellisyys kunniaan =) kiitos tästä. En ole enää ajatusteni kanssa yksin.

Vierailija
11/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on aina ollut parempi todistus kuin mulla. Tai no ehkä jotain kolmosluokkaa lukuunottamatta, kun lapsella oli silloin joku kapinavaihe, mutta silloin saatettiin olla aika tasoissa. Mutta mulla parhaimmillaan keskiarvo 8,9 (yleensä siinä 8,6 - 8,7 luokkaa), lapsellani yli ysin ja taisi yläkoulusta päästä 9,6 tai 9,5 keskiarvolla.

Vierailija
12/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ollut parempi. Peruskoulun päättötodistus verrattuna mun vastaavaan yli 1,5 numeroa parempi. Ikäeroa 30 vuotta.

Vierailija
13/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisella pojallani on aina ollut parempi todistus kuin vanhemmillaan, kaikki nrot 8-10. Koskaan ei ole tarvinnut olla huolissaan, mutta kotona koulutusta korostetaan ja luetaan kokeisiin yhdessä yms. Nyt vähän teiniangstia ja ka pudonnut, mutta jospa tuo päästötodistuksen saisi tavoitteen mukaiseksi = "hyvään" lukioon. :)

Minä, äiti, olin kuitenkin aina ihan ok koulussa ja kirjoitin onneksi hyvät yo-paperit, nyt akateeminen. Isänsä oli koulussa huono alisuoriutuja, mutta skarppasi & opiskeli aikuisena ja nyt korkeassa asemassa.

Vierailija
14/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti parempi, mutta minä kävinkin koulua aikana, jolloin 8 oli hyvä numero.

Vierailija
15/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin parempi kuin mitä omani oli vastaavissa i'issä, toinen 9lk ja toinen 7lk. Keskiarvot siis 9,9 (lukuaineiden, kaikkien aineiden 9,8) ja 8,5.

Vierailija
16/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän heikompia kuin minulla, mutta parempia kuin isällään.

Vierailija
17/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mailman surkein yo-todistus! C:n paperit ja 6,7ka. Ei se työntekoa estänyt ja opiskelemaankin menin 30v ikäisenä. Hyvän uran tein mm  asiantuntijana ja myyntijohtajana. 

Lapset ovat huomattavasti fiksumpia, 8,4-9,5 ka. AMK ja yliopistokoulutukset, hyvinpalkatut urat. Opiskelijakuopuskin jo uraputkessa, töissä yrityksessä josta on hyvä ponnistaa eteenpäin. 

Vierailija
18/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alempi. Ovat kasin keskiarvolla kun itsellä pyöri yksin huitteilla. Tosin matematiikassa ja fysiikassa niillä on kympit joten en ole itse asiassa ihan varma 

Vierailija
19/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempia lapsilla kuin minulla. Lapset ovat yläkoulussa ja minulla oli sen ikäisenä kamala murrosikä meneillään, numerot romahtivat, kun vaan vedin viinaa kaikki yöt. Lapsilleni onneksi ei ole käynyt niin, ainakaan vielä. Petrasin kyllä ysillä sen verran, että pääsin lukioon ja myöhemmin yliopistoon. Mutta nykyään on paljon vaikeampi päästä lukioon, täällä pitää olla keskiarvo ysin luokkaa, että on mahkuja.

Vierailija
20/26 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä suonut että pojille olisi tullut äidin koulupää. Itse pärjäsin pänttäämättä, mutta nämä joutuvat näkemään kauheasti vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi